Voxra masennuslääkkeestä kokemuksia???

  • Viestiketjun aloittaja "Kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti
Add_76M
Voxraa 150mg määrättiin koekäyttöön nyt muutamaksi viikoksi. Ensimmäiset päivät olin varmastikkin aika ärtyisä. Tuntui, etten kestänyt juuri minkäänlaista ärsykettä ja saatoin räjähtää sanallisesti vaimolle/lapsille aika ikävällä tavalla. Alkoholi ei onneksi maistu, eikä tee edes mieli ottaa. Paino on tippunut 1-2kg:n joka myös voi johtua jo muutenkin aktiivisesta elämästä.

Nyt sen ensimmäisen viikon jälkeen on ollut hieman sellainen leijuva olo, vähän niinkuin pyöryttäisi ja levitoisi eteenpäin. Outoa. Hullua. Epäilen välillä pysynkö pystyssä vai vedänkö lipat esim. ruokalassa. Hieman häiritsevä haittavaikutus tämä ja jos tätä jatkuu niin lopetan. Ärtyisyys on sentään kadonnut. Muuten lääkkeen vaikutuksena olen ehkä saanut hieman enemmän aikaan kuin ennen, sillä aiemmin ajatukseni harhailivat hieman enemmän kuin lääkkeen vaikutuksen alaisena. Lisäksi on hieman sekava olo välillä.

Urheillessa tuntuu et jalat on hapoilla, voimat on kadonneet? Mahtaakohan tämä tunne kadota vai jatkuuko vain? Jos nyt lopetan lääkkeen, niin onko se virhe jota mietin sivuvaikutusten loputtua?

Jos jotain positiivista.
+Olen saanut paljon enemmän aikaan kuin pitkiin aikoihin.
+En ole aamuisin niin tolkuttoman väsynyt.
+Keskittymiskyky on parantunut.
+-Olen(olin) hieman sosiaalisempi kunnes tuli tämä ikävä ajoittainen päästä huippaava epätodellinen olotila.
+Toisin kuin muilla, minä nukun yhtä hyvin kuin ennen, ellen jopa paremmin.
+Uni on syvää ja tunnen oloni levänneeksi aamuisin.


Negatiiviset:
-Alun ärtyisyys jolloin tulee räjähdettyä kumppanille liian pienistä asioista.
-Epätodellinen olo.
-Pelko että pyörryn tai kaadun esim.portaissa/ruokalassa tms. huippaamisen takia.
-Ilmeisesti voimattomuus joka tuntuu urheilussa ihan hitaillakin juoksulenkeillä.


Semmosta.. katsotaan nyt vielä jokunen tovi eteenpäin. Ilmoitan meneekö tämä huippaaminen joskus ohi.

T. Keskittymiskyvytön(kö) add
 
vierailija
Herra Kallonkutistaja se lykkäs varttitunnin käynnin jälkeen kouraan pidemmän vikalistan kun osasin odottaakaan . 150mg Voxra aamuisin & Tripty 50mg + Tenox 20mg iltaisin. On muuten sellanen kombinaatio et hiljaseks vetää... Aloittaessani 28.06 en seuraavasta 4 päivästä muista yhtikäs mitään , aamusin aivan sekasin. Tehnyt edellisenä yönä lapsille muffinsseja vissiin iltapalaks kun huomasin pinon mikron päällä eikä mitään havaintoa mitä edellisenä päivänä oli tapahtunut! Maatessa sohvalla tuntui ku koko kroppa olis puutunu , kuin olis leijiunu ilmassa. Kaikista hämmentävin oli niin sanottu '' vispaus'' ku jaloist ois otettu kii ja ravistettu sivuttain , joka nousi sit koko ajan ylemmäs ja ylemmäs kunnes sit pään kohalla tuli sellanen cp-vammasen pakkoliike se sitte herätti kanssaolijoiden keskuudessa pienen pientä hämmennystä kun sivusta kattovat... Telkkari piti olla yötä päivää päällä ettei oo liian pimeetä , kyttäilen vieläkin pihatietä et tuleeko ketään tuleeko ketään ku tuntuu et sielt alkaa molotovit lentelee vaikka ei tosiaan oo mitään syytä. Äitimuorin luona olin yhden päivän tossa viime viikolla ja olin istunu 10 vaille 6 aamulla sohvalla , huitonu käsillä ku hullu , mamma kysäsee ''Mitä helvettiä sä oikeen teet?!?'' Vastaus näinkin vaikeeseen kysymykseen tietenkin raivoten ''TÄÄLLÄ ON NÄIT KÄRPÄSII NIIN S*****STI ETTEI TÄÄL SAA NUKUTTUU'' ( huvittavinta on se et koko talossa ei edes ollu yhtään kärpästä sillä hetkellä) Äiti sitten sano että mee viltin alle '' no ei siel saa happea'' Kiukkusena ylös takasin nukkumaan eikä enää mitään muistikuvia aamusta :eek: 2pvä sitte ne nosti sen 300mg mikä oli mun mielest aika ihmeellist koska nostoo pitäs vissii mennä hieman kauemmin kun 2vk tai mä luulisin ku näit oireita oon miettiny.Istuin tänään tossa sohvalla ja tajusin et koko kroppa on ''jäätynyt'' ja pää heilu ku seinäkello samaa tahtiin tuntu sydämmen lyönnit päässä , aattelin et nyt se on menoa pää pehmeni sipuliks ennenku ees kerkesin parantua , pakko oli nousta ylös ja lähteä liikkuu et heräs taas tähä karuun todellisuuteen. Plussa puolina kyllä se että ennen ei tullu liikuttua ei ollenkaan ja nyt vedän 9km lenkin päivittäin , imuroin kämpän päivittäin ja muutenkin virkeempi olo toisaalta on myös liikaakin virtaa vaikka pönttö onkin aivan sekasin kokoajan :D Itse henkilökohtasesti nää tälläset sekavat tilanteet saa mut jo lähinnä nauramaan siks et saa laillisesti olla aivan turpa täys ja ne oireet on niin psyykkaavii et meinaa aivokapasiteetti levitä :D
Sä oot ihana, lisää tätä.
 
vierailija
Kokeilin tätä 2.5kk lääkärin painostuksen vuoksi (en ollut aivokemian häiriöiden vuoksi masentunut eli mielestäni lääkkeeti eivät olisikaan voineet auttaa, kyse oli vain vaikeasta elämäntilanteesta mutta pitkän jankutuksen jälkeen suostuin tätä kokeilemaan). Mitä minä koin:

* Ensimmäiset 4-5 viikkoa oli koko ajan todella kuvottava olo, melkein oksensin kun käänsin päätä yms.
* Yleensä hikeni ei haise juuri millekään, mutta aloin löyhkätä TODELLA pahalle (ainakin omasta mielestä, en ilennyt kysyä muilta...). Haisin noin 5 minuuttia suihkun jälkeen kainaloista ihan hirveälle tunkkeiselle hielle, vaikka en edes hionnut! Eli ilmeisesti haju tuli suoraan huokosista.
* Minulla oli todella outo ja epätodellinen olo, luulen että "psykopaatti" oli aika lähellä kuvaamaan sitä. Olin todella vittumainen ihmisille eikä minua harmittanut ollenkaan pahoittaa muiden mieltä, tuntui että olisin voinut vaikka tappaa jonkun ja olla tuntematta mitään tunnon tuskia :eek:. mm. vittuilin esimiehelleni päin naamaa (joka kyllä täysin ansaitsi sen, mutta ennen yritin vain väistellä häntä) ja nauroin päälle jne.
* Heräilin yöllä säikähtäen, ihan kuin johonkin äkilliseen kovaan ääneen.
* Lopulta aloin saada todella pelottavia epätodellisuuden kohtauksia ja pelkotiloja, saatoin esim. yhtäkkiä kotona alkaa miettiä että onko tämä oikeasti minun koti vai onko tämä jokin huijaus jne täysin omituisia ajatuksia. Saatoin yöllä herätä ja pelätä ihan kuollakseni "jotain", ja sitä pelkoa ei saanut millään järkeilyllä pois. Esim. yksi yö pelkäsin että vieressä nukkuva poikaystäväni saattaa tappaa minut! Kun olin yksin kotona yötä nukuin monesti puukko vieressä..

Lopulta tällaisen yökauhun aikana päätin että helevetti tätä paskaa en enää syö, ja lopetin lääkkeen siihen. Epätodellisten kohtausten loppumiseen meni kuitenkin useampi kuukausi (!!), joka kuvannee sitä kuinka kauan lääkkeen poistumiseen elimistöstä meni. Näin pitkään kesti myös tuo hien hajun loppuminen, joten en usko että oli kuvittelua että vaikutukset kestivät näin pitkään lopettamisen jälkeen.

Ja minä en piristynyt, ruokahaluun ei vaikuttanut ollenkaan eli en myöskään laihtunut, eikä myöskään masennusoireet (itkuisuus, vitutus, elämäntilanteen epätoivo) helpottaneet millään lailla. Mutta niinkuin sanottu, niiden syynä oli elämäntilanteen vaikeus joten en edes uskonut että lääke voisi niihin auttaa. Opinpa pitämään pääni vaikka lääkärit kuinka jotain tuputtaisivat! Joku toinen lääkäri myöhemmin totesikin, että älytöntä määrätä puolipakolla (vihjailtiin että muuten en pääse sairauslomalle ahdistuksen takia..) jollekin masennuslääkkeitä jos masennus on selkeästi seuraus ulkoisista olosuhteista, ei aivokemian häiriöstä.
 
Epätoivoinen987
Söin viimeiset 8 vuotta Sertralinia, auttoi aluksi todella hyvin ja koko syönnin ajan helpotti sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Kuitenkin masennus pääsi hiljalleen hiipimään elämään, en ollut varsinaisesti ns. pohjalla, en vaan jaksanut kiinnostua enää mistään ja päivät kului sohvalla maaten, odottaen ajan kulumista ilman että tulevaisuudessa oli mitään odotettavaa. Psykiatri määräsi Voxran 150 mg ja Sertralin lopetettiin seinään. Ensimmäinen kuukausi meni niin etten huomannut muuta vaikutusta kuin sosiaalisten tilanteiden pelon palanneen, kaupassa käydessä melkein pyörryin kun pelkäsin ihmisiä, tuntui että kaikki tuijottavat. Mutta sitten tuli tosiaan reilu kk täyteen ja romahdin ihan totaalisesti. Viimeisen viikon ajan olen maannut pimeässä huoneessa itkemässä ja miettimässä itseni tappamista. Tilanne tuntuu täysin toivottomalta ja en tiedä kestänkö enää hetkeäkään. Pahinta on kun ei tiedä johtuuko tämä sertralinin lopettamisesta vai pitäisikö voxra lopettaa vai meneekö tämä ohi ilman muutoksia lääkitykseen. Kaduttaa todella paljon että lähdin koko lääkkeenvaihto-rumbaan, ottaisin mielelläni nyt takaisin sen aiemman saamattoman ja mistään kiinnostumattoman, mutta kuitenkin itsetuhottoman ja epätoivottoman olotilan.. :(
Onko kellään vastaavaa kokemusta tai osaako kukaan sanoa, meneekö tämä ohi itsestään? Jostain syystä en kykene terapeutille puhumaan rehellisesti tilanteestani, istun siellä vaan hymyillen ja vähätellen olotilaani, eikä nytkään aikaa edes hänelle ole varattuna lähes kuukauteen..
 
vierailija
Voxra saattaa aiheuttaa tai pahentaa tinnitusta. Lopetin käytön heti, kun vasen korva alkoi vinkua aamuisin. Netti on täynnä kauhutarinoita Voxran tai etenkin sen USA: ssa kauan marrkinoilla olleen vastaavan lääkkeen Wellbutrinin aiheuttamasta pysyvästä tinnituksesta, joka jatkuu lääkkeen käytön lopettamisen jälkeenkin. Tinnitus on kiduttava sairaus. Ei kiitos.
 
vierailija
Voxrasta lääkeaine voi vapautua eri nopeudella, kuin USAssa myytävästä pilleristä.
150mg voi olla liian iso annos joillekin ja siten aiheuttaa tinnitusta.
Valitettavasti ainakaan Suomesta ei saa alle 150mg pitkävaikutteisia pillereitä, joissa riittää kerran päivässä annostus. Mistä saisi??
 
vierailija
Eka viikko Voxraa oli yhtä helvettiä. Silti olin töissä. Tuntui kuin olisin tulossa hulluksi. Sain aggressiokohtauksia niin, että luulin et pää räjähtää. Tupakanpoltto aiheuttaa hitonmoisen päänsäryn. On kai lopetettava. Samoin kahvi aiheuttaa päänsäryn. Etova olo nyt toisella viikolla parantunut, mutta nälkää ei tunne. Pitää muistaa syödä. Unettomuus on pahempaa ja painajaiset. Alussa muuten tuntui ettei voi katsoa ketään silmiin ja oli ulkopuolinen olo. Autolla ajaessa olo oli kuin humalaisella, siis ekalla viikolla. Toisella viikolla on jo ajatus kirkastunut, mutta tarkkailee itseään. Se järkyttävät raivokohtaukset ekalla viikolla jäivät takaraivoon. En koskaan ole noin raivonnut. Seksihalut ovat huipussaan. Suuta kuivaa koko ajan. Juon paljon vettä ja vastaavasti ramppaan vessassa koko ajan. Lääke on minulla siis määrätty ADHD:n hoitoon, joka vasta todettiin. Katsotaan mitä tästä
seuraa. Töissä siis olen ollut koko ajan. Alkoholia otin muuten kerran ja muutuin ihan typeräksi hihittellijäksi.
 
vierailija
Voxra saattaa aiheuttaa tai pahentaa tinnitusta. Lopetin käytön heti, kun vasen korva alkoi vinkua aamuisin. Netti on täynnä kauhutarinoita Voxran tai etenkin sen USA: ssa kauan marrkinoilla olleen vastaavan lääkkeen Wellbutrinin aiheuttamasta pysyvästä tinnituksesta, joka jatkuu lääkkeen käytön lopettamisen jälkeenkin. Tinnitus on kiduttava sairaus. Ei kiitos.
Juu itsellä alkoi tinnitus ihan yhtäkkiä, kuin joku ois napista sen painanut päälle, täysin hiljasessa huoneessa. Voxraa olin siinä vaiheessa käyttänyt kai kuukauden. Nyt tinnitus on jatkunut 7 kuukautta taukoamatta vaikka Voxraa nyt pitänyt tauolla jo pari kuukautta... ihan törkeän ärsyttävää. Nytkin sängyssä 2 tuntia nukkuneena enkä saa unta tän helvetin korvan vinkumisen takia.
 
vierailija
Voxra saattaa aiheuttaa tai pahentaa tinnitusta. Lopetin käytön heti, kun vasen korva alkoi vinkua aamuisin. Netti on täynnä kauhutarinoita Voxran tai etenkin sen USA: ssa kauan marrkinoilla olleen vastaavan lääkkeen Wellbutrinin aiheuttamasta pysyvästä tinnituksesta, joka jatkuu lääkkeen käytön lopettamisen jälkeenkin. Tinnitus on kiduttava sairaus. Ei kiitos.
Lääkäri kovasti tätä suositteli, kun sanoin, etten tunnu jaksavan mitään ja energia ei vaan riitä.. syy tähän lopulta löyty huonosta unesta ja nyt se korjaantunut aikalailla, mutta Voxraa tuli tosiaan syötyä parisen kuukautta ja sen aikana ihan täysin hiljaisessa huoneessa ilman musiikkia tai mitään alkoi yhtäkkiä enimmäkseen vasemmalla tuntuva korvan vinkuna, ihan kuin joku ois jotain katkaisijaa kääntänyt. Siitä on nyt 10-11kk ja jatkuu aivan samana.

Eli oon melko varma että Voxra antoi itselle ainakin loppuelämän kirouksen, etten enää koskaan tuu nauttimaan hiljaisuudesta.

On se hauskaa, että voi lääkäri ihan perstuntumalla paljoakaan harkitsematta heittää jonkun lääkkeen hoitosuunnitelmaksi.

Tietty niitähän ei ole pakko syödä, mutta jo kerran käynyt niin, että KELA veti kaiken tuen pois koska en ollut "hoitosuostuvainen" siksi, että en syönyt lääkettä sovitusti koska siitä tuli ihan loputon levottomuus.

Hohhoijaa kun ois vaan terve pää harteilla, joka ei alkais ahdistuun ja säikkyyn ilman mitään logiikkaa. Raivostuttavaa olla mielenterveys-lääkäreiden koekaniini.
 
vierailija
Aika jännä et lääkäri käski puolittaa voxran ku selostees lukee isolla että "älä puolita voxraa" koska silloin lääkeaine vapautuu välittömästi ja voi aiheuttaa ns.tajuttomuus-kouristuskohtauksen.koska voxra on patäkattu sellaseseen kalvoon että se vapauttaa lääkeaineen hitaasti koko päivän ajan jolloin vaikutuskin kestää päivän. Voxra saattaa olla jopa hengenvaarallista jos sen pillerin purkaa..kumma lääkäri mutta hyvä kun ei ole mitään sinulle sattunut. Itelläni on kans noita uni vaikeuksii ollu jo muutaman vuoden niin voxran aloittaminen jännitti ja kyllä se vaan ainakin näin aluksi vaikuttaa nukahtamiseen. Mut pitää muistaa ottaa se aina aamulla ekana ku herää niin todennäköisemmin saa unta yöllä.
Prukkahan käyttää tätä viihdekäytössäkin. Murkaa ja vetää nokkaan tai hihaan ja olo kuulemma aivan paska silloin, mutta todella typeräähän se on.
 
vierailija
Itse syönyt voxraa nyt kolmisen viikkoa. Ensimmäinen viikko meni ok mutta sitten alkoi ilmaantua voimakasta epätodellisuuden tunnetta. Tätä on nyt kestänyt 2 viikkoa ja alkaa olla aika väsynyt tähän. Muilla samaa oireitta aloituksesta? Jos on niin kauan kesti? Alkaa iskeä jo epätoivo kun joka päivä huomaa olevansa vieläkin samassa pisteessä kun aloittaessa.
Minulla epätodellnen olo ollut arkea ennen lääkkeitäkin, enkä muutenkaan nuku hyvin juuri koskaan. Tosin istun lähinnä vain kotona, mutta onneksi unet hieman parantunut. Minulla Voxra ei vie unta pois lainkaan eikä muutenkaan piristä. Kerran heräsin aamulla, otin lääkkeen ja nukuin perään vielä 5 tuntia. Kuitenkin tuntuu että aivan kuin lääke alkaisi puremaan jo 2-3kk ajalla, että värit elämässä kohentuneet ja meininki tarkentunut.
 
vierailija
M
Voxraa 150mg määrättiin koekäyttöön nyt muutamaksi viikoksi. Ensimmäiset päivät olin varmastikkin aika ärtyisä. Tuntui, etten kestänyt juuri minkäänlaista ärsykettä ja saatoin räjähtää sanallisesti vaimolle/lapsille aika ikävällä tavalla. Alkoholi ei onneksi maistu, eikä tee edes mieli ottaa. Paino on tippunut 1-2kg:n joka myös voi johtua jo muutenkin aktiivisesta elämästä.

Nyt sen ensimmäisen viikon jälkeen on ollut hieman sellainen leijuva olo, vähän niinkuin pyöryttäisi ja levitoisi eteenpäin. Outoa. Hullua. Epäilen välillä pysynkö pystyssä vai vedänkö lipat esim. ruokalassa. Hieman häiritsevä haittavaikutus tämä ja jos tätä jatkuu niin lopetan. Ärtyisyys on sentään kadonnut. Muuten lääkkeen vaikutuksena olen ehkä saanut hieman enemmän aikaan kuin ennen, sillä aiemmin ajatukseni harhailivat hieman enemmän kuin lääkkeen vaikutuksen alaisena. Lisäksi on hieman sekava olo välillä.

Urheillessa tuntuu et jalat on hapoilla, voimat on kadonneet? Mahtaakohan tämä tunne kadota vai jatkuuko vain? Jos nyt lopetan lääkkeen, niin onko se virhe jota mietin sivuvaikutusten loputtua?

Jos jotain positiivista.
+Olen saanut paljon enemmän aikaan kuin pitkiin aikoihin.
+En ole aamuisin niin tolkuttoman väsynyt.
+Keskittymiskyky on parantunut.
+-Olen(olin) hieman sosiaalisempi kunnes tuli tämä ikävä ajoittainen päästä huippaava epätodellinen olotila.
+Toisin kuin muilla, minä nukun yhtä hyvin kuin ennen, ellen jopa paremmin.
+Uni on syvää ja tunnen oloni levänneeksi aamuisin.

Negatiiviset:
-Alun ärtyisyys jolloin tulee räjähdettyä kumppanille liian pienistä asioista.
-Epätodellinen olo.
-Pelko että pyörryn tai kaadun esim.portaissa/ruokalassa tms. huippaamisen takia.
-Ilmeisesti voimattomuus joka tuntuu urheilussa ihan hitaillakin juoksulenkeillä.


Semmosta.. katsotaan nyt vielä jokunen tovi eteenpäin. Ilmoitan meneekö tämä huippaaminen joskus ohi.

T. Keskittymiskyvytön(kö) add
Minullakin tuntuu keskittymiskyky parantuyneen tässä 300mg lääkkeen aikana eikä sosiaaliset tilanteet pelota enää niin kuin aijemmin. Epätodellinen olo minulla ollut pitkään, joten en koe lainkaan negatiivisia sivuvaikutuksia. Tuntuu että elämästä voisi saada kiinnikkin eikä tämä lääke latista lainkaan tunteita. Nyt vain pitää viettää aikaa ihmisten kanssa joiden läsnäolo tekee hyvää, sillä sen luulisi vahvistavan lääkkeen vaikutusta mielessä.
 
vierailija
Up!

Mies 38v. Aiempi kokeilu Escitalopramilla 2,5kk annoksella 10mg. Vei tunteet ja seksihalut. Ahdistukseen alunperin määräsivät. Liian turruttava lääke.

Nyt on Voxra 150mg aloitettu ahdistusoireisiin / myös ADHD:n hoitoon. Ongelma ovat ahdistusta tuottavat arjen ADHD oireet; myöhästely, huolimattomuusvirheet, mielen kaaos. Yleinen negatiivinen mindset. Nöiden takia jatkuvat itsesyytökset kroonistuneita niin pahoin, että oon alkanut saamaan korkeita pisteitä depressiokyselyssä.

Voxraa takana 4vrk. Eka päivä oli aivan kamala, olo pelästynyt, ahdistunut, tuskainen. Sitä seuraavat päivät olleet parempia, virtaa ja itsevarmuutta tuli lisää. Keskittyminen kohentui. Nyt neljäs päivä ihan ensimmäisen kaltainen. Tuntuu että voisi saada paniikkikohtauksen jos olisi tarpeeksi stimuloiva trikkeri. Unet olleet tosi heikkoja.

Vaikuttaa olevan kyl hermostollisesti ahdistusherkälle halvaannuttava lääke. Unettomuus+ piriste = paniikinomainen olo. Hermosto käy kierroksilla. Lisäksi jos SSRI-lopetusoireet lisätään vaikeuttamaan aloitusta on kuorma kehossa kahta kovempi. Kuten mulla on. Ehkä auttaisi jos käyttäisi SSRItä aloituksen?

Jos sitä jaksaisi vielä hetken ennenku heittää pyyhkeen kehään läökekokeilun suhteen. En voi suositella aloittamista mikäli olet taipuvainen ahdistumaan Tai jos aloitat, tee se joko kokonaan SSRI:n aikaan tai kokonaan ilman
 
vierailija
Edellinen jatkaa….

Day 6

Vajaa viikko nyt takana. Vointi tosi huono; korvat soi, levottomuutta, ahdistusta., unet sekavia ja vähäisiä. Toki on sanottava, ettei kaikki tää aiheudu Voxrasta. Viimeisen Escitalopramin 5mg otin 2pv sitten. Aivokemiat odottaa korjaavaa annosta serotoniinia. . Viekkarit päällä. Olisi pitänyt lopettaa Ssri reilusti aikaisemmin, ei liian kalkkiviivoilla. Pitäisin kahta viikkoa hyvänä ajatuksena. Tai sit syö päällekkäin. Harmi juttu.

Hyvät hetket Voxraa kanssa tosi vähissä ja nyt jää vähä epäselväksi miten tää olis pelittänyt yksinään. Nyt aika paskaa tä homma. .
 

Yhteistyössä