Vouhotusta painosta neuvolassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras..

Vieras
Mulla on ylipainoa kuutisen kiloa, ja olen raskaana. Tuo ylipaino on kertynyt ihan vain herkuttelemalla ja vähäisellä liikunnalla. Ensimmäisellä äitiysneuvolakäynnillä terkkari piti melkoisen palopuheen siitä, että koska ylipainoa kuitenkin on, minulla on tietysti hieman suurempi riski sairastua raskausdiabetekseen. Puhuttiin siinä samalla terveellisistä elämäntavoista ylipäätään ja terkkari mainitsi senkin, että ei ole vaarallista/haitallista, mikäli painoni ihan terveiden elämäntapojen ansiosta tippuu, kunhan kuitenkin pidän huolta ravinnostani yms.

No. Koska totta kai haluan, että vauvani ja minun hyvinvointi on kohdallaan, otin itseäni niskasta kiinni. Käytännössä syön säännöllisin väliajoin, monipuolisemmin (esim. kasviksia, jotka ei juuri aiemmin kuuluneet ruokavaliooni) ja olen vähentänyt rasvan ja sokerin käyttöä, sekä herkuttelua ylipäätään. Mehut on vaihdettu veteen, toki joskus tulee lasillinen juotua. Lisäksi liikun säännöllisesti. Neljänä tai viitenä päivänä viikosta teen tunnin mittaisen lenkin, jonka pituudeksi tulee noin kuutisen kilometriä. Olen havainnut kuntoni parantuneen, ja tuntuu että tämän ansiosta saan itsekin ihan uudenlaista virtaa.

No, paino on sitten lähtenyt laskemaan. Ei mitenkään rajusti, mutta ihan näkyvästi kuitenkin. Tietenkään paino ei ole lähtenyt hetkessä, mutta ainakin täällä päin on uudelleensynnyttäjien neuvolakäyntejä supistettu niin, ettei neuvolassa käydä kuukausittain ellei mitään erityistä seurannantarvetta ole. Niinpä edellisestä käynnistä oli aikaa reilu pari kuukautta, eilen nyt sitten tämä viimeisin käynti. Myös sitä edeltäneellä käynnillä (eli silloin reilu pari kuuta sitten) paino oli myös laskenut, mutta hieman vähemmän, koska käyntiväli oli lyhyempi.

Mutta nyt terkkari sitten vouhottaa tästä painonlaskusta, ja minua jotenkin ahdistaa. Ei tietenkään ole hyvä, että on ylipainoa, ja siitä onkin hyvä puhua, mutta nyt sitten saarnataan tästä painon laskemisesta. Terkkari kylläkin sanoi edelleen, että ei tässä mitään, kun laskeminen tapahtuu terveellisten elämäntapojen ansiosta. Mutta jotenkin tunnen itseni ahdistuneeksi, kun mikään ei tunnu olevan hyvä tai kelpaavan... Totta kai hyvinvoinnin seuranta on aina hyvä juttu, mutta liika on ehkä kuitenkin liikaa.

Jos syöt terveellisesti ja monipuolisesti, lisäksi liikut säännöllisesti ja koet olosi hyvinvoivaksi, niin lapsi saa tarvitsemansa energian ja ravintoaineet. Anna terkkarin puheet mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.
Kivempi sitten synnytyksen jälkeenkin, kun ei ole ylikiloja tiputettavana.

Vaikutat hieman yliherkältä. Jos terkkari sanoo, että sinulla on hieman suurempi riski raskausajan diabetekseen, niin miten se nyt on joku palopuhe. Myös painon laskuun terkkari kuulostaa suhtautuneen ihan järkevästi.

Kuinka paljon painosi on laskenut ja missä vaiheessa raskaus on? Eihän toki raskausaikana ole tarkoitus varsinaisesti laihduttaa (paitsi ehkä jos ihan sairaalloisen lihava olisi) ja jos laihtuminen on ihan silminnähtävää, kuulostaa melko reippaalta.

Njaa, itelläni oli viimeisen raskauden alkaessa 15kg ylimääräistä (edellisen raskauden kilot ei olleet lähteneet kun olin herkutellut hiukka liikaa...) eikä terkka tuumannut oikein mitään. Mitäpä tuosta vaikuttaa toisaalta edes mainita kun itsekin alalla oon ja riskit kyllä tiedostin. Jostain viidestä kilosta mainitseminen kuulostaa jo nihilistiltä..

Mulla oli reilusti ylipainoa kun tulin raskaaksi. Terkkarissa sanoin heti ekalla käynnillä rv 5+ että tiedän kaikki riskit, ei tarvitse paasata. Neukkatäti otti asian hyvin vastaan ja koskaan ei mun painosta mitään puhuttu. Kymmenen kiloa se nousi raskauden aikana ja raskausdiabeteskin nasahti kuten arvata saattoi. Kaksi viikkoa synnyksestä turvotus vihdoin laski ja 15 kiloa lähti melkein yhden yön aikana. Edelleen mulla (omasta mielestäni) on painoa liikaa n. 30 kiloa, ja sitä tässä hitaasti sulattelen imettämällä ja lisäämällä liikuntaa vaunulenkkien muodossa.

Älä ole huolissasi tai ahdistunut, kyllä se paino saa raskauden aikana laskea (tai pysyä samana alusta loppuun) jos on lähtökohtaisesti ylipainoa. Tietty jos nyt putoaa kymmeniä kiloja niin sitten on syytä huolestua - elintapoja ja ravintotottumuksia muuttamalla terveellisemmäksi on ymmärrettävää että kiloja karisee, raskaudesta huolimatta. Ajattele sitä miten mukavaa onkaan sitten jatkaa liikkumista huomattavasti kevyempänä synnytyksen jälkeen, kun nyt olet sen makuun päässyt.

Ja joskus ne henkilökemiat ei vaan kohtaa - ehkei terkkari ajatellut asiaa sen kummemmin tai tiedostanut miltä hänen ulosantinsa sun korvaan kuulosti, ehkä sun kannattaisi sanoa terkkarille että sua jäi se vaivaamaan aika paljonkin (joka sinänsä hyvä koska paino laskenut ja siltä osin hallinnassa, ei hyvä koska terkkarin sanoista muodostui ongelma) ja puhuisitte asiasta.

Yhteistyössä