Voiskos tuolla koiralla olla valeraskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Höh"

Vieras
Vinkuu, ei tee sitä normaalisti. Kantelee lelua, ja olen luullut, että sitä pitää heittää. No olen heitellyt, ja kun lopetan sen, niin piski vinkuu koko ajan lelu suussa. Nuoli äsken sen lelunsa(karvavinkulelu, joku elukka) litimäräksi. Muuten ei sitä kyllä hoida. Ei ole syönyt pariin päivään, kun aloitti tuon vinkumisen.

Niin ku siis se vinkuu tuossa vieressä sillä tyylillä, että tules heittelemään tätä lelua mun kanssa. Ja tosiaan ei tavallisesti vinku ollenkaan. Kerran aiemmin oli vinkukausi, mutta silloinkaan ei kyllä huomattu hänen hoivaavansa mitään. Siis eiks ne yleensä valeraskaana ole mustasukkaisia niistä leluistaan? Oisko tuo sitten vähän holtittomampi äitee?

[QUOTE="Höh";29185102]No mä otan tuon lelulaatikon siltä veke, hitto jos 1-3 viikkoa kestää tuo vinkukausi niin... niin mä tulen hulluksi.[/QUOTE]

Vaan 1-3 vkoa. Meillä on koira, jonka elämäntyö on vinkua. Kuvittele sellainen tilanne, että auton rattaaseen menee kivi, mikä hankaa jarruissa. Täällä on tällä hetkellä aamusta iltaan sellaista. Siinä palaa käpy!

[QUOTE="hmm";29185121]Onko koira sellainen jolla teetät useat pennut?[/QUOTE]

Tämä on uroskoira ja jalostuskelvoton yksilö

[QUOTE="Höh";29185147]Auts! No okei, ei 1 viikko paha ole, kaks rupeaa tuntumaan, kolmas polttaa hermot. Ehkä tuo ei vingu kuin viikon.[/QUOTE]

Toki saa ärsyttää! Itellä vaan palaa käpy täällä tuohon rasittavaan vikinään. :D

No oikeastihan mä eka säikähdin, että tuo on kipeä, kun rupesi vinkumaan ja lakkas syömästä. Sitten sen pari päivää ihmettelin, että pystyy kuitenkin pitkiä lenkkejä käymään, että ei tuo nyt hemmetti kovin kipeä voi olla. Tänään tajusin, että saakeli, valeraskaus. Mutta hämäs vaan, kun ei tuolla silleen hoitoviettiä ole ollut kuin sen verran, että äsken nuoli lelunsa märäksi.

[QUOTE="Höh";29185219]Koira lopetti vinkumisen kun lelu heivattiin parvekkeelle. Voiko olla näin helppoa?![/QUOTE]

Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa :D Meillä menee yleensä pari viikkoa. Viedään lelut pois ja vältetään rapsuttamasta mahaa (jos nisiin paljon koskee, ne voivat alkaa erittää maitoa). Meillä tuota maitoa kyllä erittyy rapsutteli tai ei, mutta näin siis ainakin suositellaan tehtävän.

Miksi ette leikkauta koirianne, jos ette aio pentuja teettää? Varsinkin jos koira kärsii tilastaan, kuten tuntuvat kärsivän. Mä leikkautan kaikki koirani, jos ei pentuja suunnitteilla, koira voi paremmin ja nartuilla esim kohtutulehdusten/kasvainten riski häviää. Yksikin narttuni oli aivan sekaisin valeraskauksistaan, leikkaus teki siitä taas tasaisesti iloisen. :)

Miksi ette leikkauta koirianne, jos ette aio pentuja teettää? Varsinkin jos koira kärsii tilastaan, kuten tuntuvat kärsivän. Mä leikkautan kaikki koirani, jos ei pentuja suunnitteilla, koira voi paremmin ja nartuilla esim kohtutulehdusten/kasvainten riski häviää. Yksikin narttuni oli aivan sekaisin valeraskauksistaan, leikkaus teki siitä taas tasaisesti iloisen. :)

Harkinnassa on. Eläinlääkärin kanssa tästä kerran keskusteltiin, että kohdunpoisto kyllä lopettais valeraskaudet ja poistuisi myös muut mahdolliset kohtuongelmat. Mutta negativiisena puolena on koiran mahdollinen lihominen. Ja jos tuo kolmen kilon rimppakinttu lihoo kilon, sillä alkaa luut olla kovilla. Muutenkin ihan linnunluinen otus. Mutta siis harkinnassa vielä...

[QUOTE="hmm";29185252]Miksi vinkuu?[/QUOTE]

Tyytymättömyyttään, iloaan, suruaan, tekemisen puutetta, nälkää, janoa, kipua, pissahätää, kakkahätää, leikkimisen lomassa... Syitä on monia, tämä yksilö vaan reagoi kaikkeen vinkumalla. Hohhoijaa! Joskus vaan ärsyttää ihan liikaa. |O

Harkinnassa on. Eläinlääkärin kanssa tästä kerran keskusteltiin, että kohdunpoisto kyllä lopettais valeraskaudet ja poistuisi myös muut mahdolliset kohtuongelmat. Mutta negativiisena puolena on koiran mahdollinen lihominen. Ja jos tuo kolmen kilon rimppakinttu lihoo kilon, sillä alkaa luut olla kovilla. Muutenkin ihan linnunluinen otus. Mutta siis harkinnassa vielä...

Lisävaivaksi voi tulla myös virtsankarkailua.

Tuo meidän koira on ulkoillut esim tänään 2x2,5 km ja 1x7,5 km. Ollut vapaana osan ulkoilua. Kotona on leikitty, ja ladattu älypeliin makupaloja. On hierottu ja harjattu, silitetty jne. normaalia.
Tuolla ei tule maitoa nisistä, eikä näyttäis olevan kuin ruokahaluttomuus ja vinkuminen. Mutta noita ruokailuttomia päiviä sillä on niin usein, että sekin on melko närmaalia. Ei ole vieläkään vingahtanut, kun heitin sen kamat partsille. Nyt huokaisi tyytymättömyyttään tuolla eteisessä, kun kielsin sitä menemästä sänkyihin nukkumaan :D

Mä en ole vielä keksinyt yhtään hyvää syytä olla leikkaamatta narttua, jota ei käytetä (enää) jalostukseen. VARSINKIN, jos koira kärsii valeraskauksista.

Oma narttuni reagoi hyvin vahvasti hormonaalisiin muutoksiin. Ennen juoksun alkua siitä huomaa noin 2 viikkoa etukäteen, että narttu on aloittamassa juoksua. Juoksujen aikaan se on vähän muissa maailmoissa (ei nyt välttämättä arjessa näy, mutta turha kuvitellakaan hedelmällisistä treeneistä) ja juoksujen jälkeen alkaa sitten jokusen viikon kuluttua valeraskaus.

Maitoa tulee vaikka pentueelle jaettavaksi ja pentuja tuo aina luuleekin saavansa. Petaa petiä portaiden alle, kodariin, olohuoneen matolle, kenkien joukkoon...mihin tahansa, minne vähääkään "pesää" saa tehtyä.

Ja sitten se synnyttää. Yleensä 1-3 pentua. Ja niitä se sitten mielellään hoitaisi. Piippaailee rasittavasti ja juoksee jatkuvasti tarkistamassa, että pennut on vielä pesässä. Se siis roudaa niitä sinne...viimeksi vaan se "pentu" oli niin iso, ettei meinannut pesään millään matua, kun narttu oli valinnut turhan pienen pesän.

Takavarikoin ne "pennut" heti, kun huomaan käytöksen muuttuvan leluiulla leikkivästä koirasta leluja hoitavaksi koiraksi. Ja tämän jälkeen narttu ravaa loppupäivän pisin kämppää etsimässä jälkeläisiään.

En ymmärrä miksi kukaan pitäisi narttuaan tällaisessa tilassa kahdesti vuodessa (huom, kestoltaan aika pitkä, sillä alkaa 2 viikkoa ennen jouksuja, kestää 3-4 viikon juoksut ja jatkuu vielä muutaman viikon päästä "synnytyksellä") kun leikkauskin on keksitty.

Kyllä, on olemassa riski sille, että koiralla esiintyy jatkossa virtsankarkailua. Riski on mielestäni kuitenkin siinä määrin pieni, että omalla kohdallani en tunne yhtäkään narttua, joka siitä kärsisi. Ja koiria tiedän kyllä ihan helkutisti ihan jo harrastuspiirien vuoksi.

Tuo mun koira on 5 v7kk, ja sillä ei noita juoksujakaan huomaan kuin muutamasta pläntistä verta, mitä jättää petivaatteille. Juoksu kestää noin 2 viikkoa, ja tulee noin 7-8 kuukauden välein. Ja tämä oli tosiaan toka vinkukausi.

[QUOTE="Höh";29185639]Tuo mun koira on 5 v7kk, ja sillä ei noita juoksujakaan huomaan kuin muutamasta pläntistä verta, mitä jättää petivaatteille. Juoksu kestää noin 2 viikkoa, ja tulee noin 7-8 kuukauden välein. Ja tämä oli tosiaan toka vinkukausi.[/QUOTE]

On kyllä hassu narttu, jos ei mitenkään huomaa juoksuja sen käytöksestä. Mulla on ollut 8 narttua ja kyllä niiden kaikkien käytös on muuttunut juoksujen aikaan. Vain kaksi nartuistani on kärsinyt valeraskaudesta, mutta käytös on muuttunut kaikilla.

Mutta ole onnellinen, jos juoksut eivät narttuusi tuon enempää vaikuta. Tosin vaikka juoksut eivät vaikuttaisi käytökseen, leikkaisin (ja leikkaankin) narttuni aina silti. Eipähän tule kohtutulehduksia. Ja jos nartun leikkaa jo ennen ensimmäisiä juoksuja, saadaan todella hyvä suoja myös nisäkasvaimia kohtaan.

[QUOTE="Höh";29185723]Paljonkohan tuo leikkaus maksaa? Ja onko siitä hyötyä tehdä enää tuon ikäiselle. Kun joskus luin, että se pitäis tehdä ennen ekoja tai tokia juoksuja.[/QUOTE]

Leikkauksen hinta määräytyy koiran painon mukaan. Ja paljon vaikuttaa myös se, että missäpäin asut. Suurissa kaupungeissa se on monasti kalliimpaa, kuin pienissä pitäjissä.

Oman koirani leikkuu maksanee noin 350-400€...paino 14 kg. Edellinen narttu painoi 23 kg ja leikkaus maksoi 250€, mutta hinnat ovat nousseet.

On siinä se hyöty, että valeraskaudet loppuu. Ja kohtutulehdustakaan ei voi tulla, kunhan kohtukin leikataan pois, eikä jätetä paikoilleen (kuten vissiin ainakin jotkut tähtystysleikkauksessa tekevät). Meinasitko vielä jotain muuta hyötyä ja jos, niin mitä?

Iällä ei siis ole väliä. Nisäkasvaimia vastaan ei suojaa enää tuossa iässä saa, mutta kaikki muut hyödyt saa. Oma narttuni on menossa leikkuriin 3v iässä. Olisi mennyt jo paljon aiemmin, jos ei sen suhteen olisi ollut mahdollisia jalostussuunnitelmia, jonka vuoksi narttu piti pitää leikkaamattomana.

Yhteistyössä