Voisko kätilö olla enää empaattisempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Matma

Aktiivinen jäsen
03.04.2008
1 134
0
36
Tässä kakkosta odotellessa tuli taas mieleen esikoisen synnytys. Kätilöt oli muutenkin ihan loistavia - nyt tuli mieleen, kun avustava kätilö (siis joka oli toisena kätilönä ponnistusvaiheessa) sanoi synnytyksen jälkeen toiselle kätilölle musta, että "hän oli tosi kaunis koko ajan".

Oikeesti varmaan tosi kaunista katsoa kun yli 4,5 kiloista vauvaa punnerretaan alakautta naama punaisena (eikä ihan hiljaisena). Jotenkin ihan älyttömän huomaavaista kätilöltä. Tuskin olen ainoa äiti, jolle kaikesta huolimatta tulee mieleen jossakin vaiheessa, että taidan näyttää ihan kamalalta tässä. Kätilöiden ansiosta muutenkin touhusta jäi tosi hyvä mieli kaikista käänteistä huolimatta.

No joo, ymmärrän, että kuulostaa oudolta. Vähän hassultahan se tuntuikin. Näin jälkikäteen ajateltuna ainakin tuli tosi hyvä mieli, sillä kyllä mulla ainakin oli sellainen olo, että olin kyllä ehdottomasti rumimmillani tuolloin. Ja tämä varmaan on kätilölle ihan tuttua, että se "rumuus" voi kauhistuttaa, siksi pidin kommenttia empaattisena. Että tuollaistakin puolta ajattelee.
Ja ihan vilpittömän kuuloisesti tuon sanoi. Oli vaan sellainen olo, että todella ajattelivat pitkälle mun hyvinvointia.

täytyy kyllä omalta osaltani vain sanoa se, että minulla ei kyllä tullut kertaakaan mieleen ulkonäköni, kun lastani pukkasin pihalle :D Oikeastaan juttu oli aivan päinvastainen; siinä tilanteessa minua ei vähempää voinut kiinnostaa miltä näytän :)

Ihan kiva, kun mulle sanottiin, että voi lapsi parka, kun joutuu tollasista nänneistä imemään ja että ei kyllä tuu mitään.
Eikä mitään ongelmia ollut eikä tullut.

Mun mielestä kivasti sanottu :heart:

Kätilö tokaisi harjoittelijalle ponnistusvaiheessa (ähisin ihan kummallisessa kiemurassa ja pitelin jaloistani kiinni); "katos katos, noin se näyttää taipuvan taipuvan kuin pajunoksa. Kyllä huomaa että on notkea äiti!" Ja mua alkoi yhtäkkiä naurattamaan ihan hirveästi :laugh: Otin sen kohteliaisuutena, vaikka aika huvittavalta sellaiselta. Muutenkin kätilö tsemppas ja kehui koko ponnistamisen ajan.

Minulle nelosen synnytyksessä lääkäri ja kätilö sano että
-kyllä on uskomattoman rauhallinen äiti. :o Olin aivan sanaton, ku olin ihan tautisen kipee kaikkien tutkimusten ja toimenpiteiden jälkeen.
Tuumasin vaan että eipä tässä auta alkaa riehumaan.

Mulla on ollu kaikissa kolmessa synnytyksessä toosi ihanat kätilöt (esikoista synnyttäessäni ehti olla kolme eri kätilöä). Kaksi sanoi synnytyksen jälkeen mulle, että näytän tosi freesiltä ja ihan, kuin en olisi synnyttänytkään :) No, semmonen olokin mulla kyllä oli.
Kolmosta synnyttäessani olin yksin ja kätilö oli varmaan ihanin kätilö maan päällä. Sellainen lähellä eläkeikää oleva nainen, ystävällinen ja huolehtivainen olematta kuitenkaan liian "toimelias".

Yhteistyössä