Voisko joku oikeasti perustella tämän?

  • Viestiketjun aloittaja ei kukkahattutäti
  • Ensimmäinen viesti
Se ON väärin lasten kannalta. Sen lisäksi, että on toki väärin omaakin terveyttä kohtaan. Ensinnäkin, annat lapsillesi huonon mallin alkoholinkäytöstä. Toiseksi humalainen vanhempi pelottaa lasta ja saa lapsen tuntemaan olonsa epävarmaksi ja turvattomaksi. Humalassa ei ole täysin kykenevä huolehtimaan lapsista eikä seuraavana päivänä krapulassa. Voisit esittää kysymyksen aikuisille, jotka ovat lapsena kärsineet vanhemman/vanhempien alkoholismista. Hae ehdottomasti apua ongelmaasi!
:wave:
 
älkhöy
Alkuperäinen kirjoittaja ei kukkahattutäti;26477565:
Ethän itse muuta maininnut. Puhetavan lisäksi. Hyljeksit varmaan muitakin eritavalla puhuvia? Mitä väliä mistä se johtuu?
Jos kerran lapsista aidosti huolehditaan, sen pitäisi olla ykkösasia.
Miksi peliongelmaisista, syömishäiriöisistä, elämiä hamstraavista, likaisessa kämpässä asuvista tai lapsistaan vähät välittävistä zombeista ei tehdä automaattisesti huonoja vanhempia??
Sillä ON väliä, miksi ihminen puhuu eri tavalla: onko syynä puhevika vai alkoholi. Et voi täysissä järjissäsi väittää, etteikö olisi.

Eihän tässä ketjussa kukaan ole väittänytkään, että peliongelmaiset yms. ihmiset ovat hyviä vanhempia. Vaan että useina iltoina juovilla on myös ongelmaa elämänsä ja vanhemmuutensakin kanssa.
 
"minävain"
Alkuperäinen kirjoittaja älkhöy;26477407:
Seitsemän juotuaan ihminen on humalassa. Kolme juotuaan ei kovin humalassa, mutta vähän kkuitenkin. Noillakin on selvä ero. Itsekään en ole absolutisti, mutta tajuan kyllä, milloin olen humalassa. Muutmana juominen on ihan ok, mutta pelottavaa tässä on se, jos kuvittelette, että olette juomistenne jälkeen ihan selvin päin!
Ei toki kuvitella, selvinpäin on silloin kun ei ole ottanut mitään alkoholia. Tarkotin humalalla sellaista tilaa että sen huomaa jotta on tullut muutakin kuin vettä otettua, ja en itse ikinä ole huomannut miehestäni että olisi kotona ollut humalassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei kukkahattutäti;26477565:
Ethän itse muuta maininnut. Puhetavan lisäksi. Hyljeksit varmaan muitakin eritavalla puhuvia? Mitä väliä mistä se johtuu?
Jos kerran lapsista aidosti huolehditaan, sen pitäisi olla ykkösasia.
Miksi peliongelmaisista, syömishäiriöisistä, elämiä hamstraavista, likaisessa kämpässä asuvista tai lapsistaan vähät välittävistä zombeista ei tehdä automaattisesti huonoja vanhempia??
Ööö... kyllä mun mielestä noitakin pidetään huonoina vanhempina? Vai onko joku eri mieltä?

Jos vanhempi pitää aidosti huolta lapsistaan, vanhempi pitää huolta myös omasta hyvinvoinnistaan. Omasta hyvinvoinnistaan huolenpitäminen ei ole itsensä lääkitseminen mukavaksi alkoholilla. Siihen on ihan omat oikeat lääkkeet jos se pinna todellakin on niin lyhyt et sitä ei kestä itsekään. Puhumattakaan vaikka terapiasta jos elämä tosiaan on niin kurjaa et sitä ei kestä selvinpäin.
 
ei kukkahattutäti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26477573:
ai miten niin ei tehdä?
No ei tehdä, kyllähän sen nyt kuka tahansa tietää.
Akoholi on se sana, josta kauhistutaan heti.
Kuka nyt mistään vanhemman peliongelmasta tms. vaahtoaa, ei kukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei kukkahattutäti;26477658:
No ei tehdä, kyllähän sen nyt kuka tahansa tietää.
Akoholi on se sana, josta kauhistutaan heti.
Kuka nyt mistään vanhemman peliongelmasta tms. vaahtoaa, ei kukaan.
Millaisessa maailmassa sinä oikein elät, jos noita mainitsemiasi asioita ei kukaan paheksu?

Vastaisitko muihinkin kysymyksiini? Menisitkö töihin siinä samassa sopivassa humalassa? Entä auton rattiin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26477680:
Millaisessa maailmassa sinä oikein elät, jos noita mainitsemiasi asioita ei kukaan paheksu?

Vastaisitko muihinkin kysymyksiini? Menisitkö töihin siinä samassa sopivassa humalassa? Entä auton rattiin?
Ja saako pph tai lastenhoitaja olla humalassa ja hoitaa lapsia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei kukkahattutäti;26477692:
Jostain kumman syystä en ole yli 30v aikana törmännyt yhteenkään sellaiseen ihmiseen.
Ehkä jotkut laittavat tietyt traumat ja tapahtumat alkoholin piikkiin, vaikka kyse on ihan muusta. Pahoja asioita tapahtuu ilman alkoholiakin.
Siis et ole törmännyt yhteenkään alkoholistin lapseen? Kummaa. Alkaa tuntua tutulta, siltä, kuin jankkaisi alkoholistin kanssa.
 
"vieras"
Alkoholisti ei ole koskaan (omasta mielestään) humalassa. Aina voi "yhden" ottaa.

Mä olisin maksanut mitä vaan että mun isä olis ollut edes KERRAN YHDEN ILLAN selvinpäin! Kerran tyhjensinkin mun säästöpossun ja olin menossa viemään rahoja isälle, mutta isä olikin jo lähtenyt. Itkin ja sanoin äidille "Mä halusin antaa nää isille että isi olis meidän kanssa" ja äitikin itki.
 
ei kukkahattutäti
Ööö... kyllä mun mielestä noitakin pidetään huonoina vanhempina? Vai onko joku eri mieltä?

Jos vanhempi pitää aidosti huolta lapsistaan, vanhempi pitää huolta myös omasta hyvinvoinnistaan. Omasta hyvinvoinnistaan huolenpitäminen ei ole itsensä lääkitseminen mukavaksi alkoholilla. Siihen on ihan omat oikeat lääkkeet jos se pinna todellakin on niin lyhyt et sitä ei kestä itsekään. Puhumattakaan vaikka terapiasta jos elämä tosiaan on niin kurjaa et sitä ei kestä selvinpäin.
No enpä ole koskaan kuullut, että syömishäiriöistä tai peliongelmaista moitittaisiin huonoksi vanhemmaksi, tai että niitä asioita pidettäisiin syynä joihinkin ikävään uutisiin viime vuosina...
 
"..."
Tuo on niin totta, että humalainen hyvin harvoin myöntää olevansa humalassa...
Olen ajatellutkin, että pitäis ostaa alkometri, niin vois aina näyttää siitä puhalluksen jälkeen totuuden.
 
"vieras"
Kun lapsemme menee nukkumaan, minä ja mieheni otamme usein yhden tai kaksi lasia viiniä. Muutaman kerran viikossa siis (2-5). Joskus tosin menee viikko tai pari ilman, jos kumpikaan ei ole käynyt Alkossa. Koskaan emme ole humalassa. Onko meidän tapamme nyt siis mielestämme ok vai jotenkin väärin? Täällä kun puhutaan sekaisin useita kertoja viikossa juomisesta (näin teemme) ja humalassa olemisesta (emme ole). Ne on kuitenkin eri asia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei kukkahattutäti;26477715:
No enpä ole koskaan kuullut, että syömishäiriöistä tai peliongelmaista moitittaisiin huonoksi vanhemmaksi, tai että niitä asioita pidettäisiin syynä joihinkin ikävään uutisiin viime vuosina...
Siis mihin ikäviin uutisiin? En ole kyllä kuullut, että esim kouluampumisia olisi liitetty alkoholismiin.
 
Mua alkoi oikeasti melkein itkuun asti ahdistamaan tämä keskustelu. Tulee mieleen oma isä joka oli lähes aina kännissä. Tarviiko erikseen sanoa että se on jättänyt traumoja, sen näkee jo mun vahvasta reagoinnista tähän ketjuun.

Minusta huolehdittiin, sain ruokaa, leluja, sanottiin että rakastettiin, minusta "välitettiin". Siitä huolimatta mulla on ollut vaikeaa masennusta ja ahdistusta ja vanhempien, erityisesti isän, juominen ja siitä johtunut turvattomuus ja yksinäisyyden tunne ovat suurimpia syitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei kukkahattutäti;26477756:
No en kyllä ole. Miksi se tekisi minusta alkoholistin??
Alkaaa tuntua siltä, että jankkaan yksinkertaisen ja muka kaiken tietävän raivoraittiin kanssa...
En ole mitään noista kolmesta :)
Alkoholisti ei näe alkoholissa mitään pahaa, ja häntä kovasti ja suunnattomasti ottaa pannuun, kun alkoholi on muiden mielestä pahasta ja kun se liitetään niin moneen inhottavaan tapahtumaan ja uutiseen. Että voi kyynel sentään, kun kukaan ei ymmärrä ja että tekee ne muutkin. Pahaa.
 
Ja jos tosiaan ajatellaan esimerkiksi veisinkö lapseni hoitoon tuttavalle tai lastenhoitajalle joka on a) alkoholisti b) peliongelmainen tai c) syömishäiriöinen, ei kyllä tarvitsisi kauaa miettiä kuka putoaa ensimmäisenä vaihtoehdoista pois. Eli juu, siinä mielessä ap on kyllä oikeassa.

Mutta siinä on sellainen pieni ero, että se alkoholisti saattaa olla humalassa hoitaessaan lasta, jolloin lapsen turvallisuus ja terveys saattaa olla vaarassa. Syömishäiriöinen saattaa pahimmillaan käydä oksentamassa pari kertaa, mutta en ymmärrä mitä haittaa siitä olisi lapselle sillä hetkellä. Ja peliongelmainen taas saattaisi ehkä pelata nettipelejä ja laiminlyödä lapsen hoitoa sen vuoksi, mutta minä luotan silti häneen enemmän kuin humalassa olevaan hoitajaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Littledeath
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26477799:
Ja jos tosiaan ajatellaan esimerkiksi veisinkö lapseni hoitoon tuttavalle tai lastenhoitajalle joka on a) alkoholisti b) peliongelmainen tai c) syömishäiriöinen, ei kyllä tarvitsisi kauaa miettiä kuka putoaa ensimmäisenä vaihtoehdoista pois. Eli juu, siinä mielessä ap on kyllä oikeassa.

Mutta siinä on sellainen pieni ero, että se alkoholisti saattaa olla humalassa hoitaessaan lasta, jolloin lapsen turvallisuus ja terveys saattaa olla vaarassa. Syömishäiriöinen saattaa pahimmillaan käydä oksentamassa pari kertaa, mutta en ymmärrä mitä haittaa siitä olisi lapselle sillä hetkellä. Ja peliongelmainen taas saattaisi ehkä pelata nettipelejä ja laiminlyödä lapsen hoitoa sen vuoksi, mutta minä luotan silti häneen enemmän kuin humalassa olevaan hoitajaan.
Niinpä. Ja peliongelmaisen ja syömishäiriöisen käytös ei sinänsä muutu. Mutta jos juo itsensä humalaan, käytös muuttuu sitä enemmän mitä enemmän juo. Ja se on lapsen silmissä pelottavaa. Selvästä aikuisesta tulee sössöttävä ja huojuva idiootti.
 
ei kukkahattutäti
Täytyy siis kai todeta, että tässä maassa voi olla vain kaksi ääripäätä, raivoraittus ja kaikkia häiritsevä känni. Ja monille pelkkä sana alkoholi on häiritsevä ja paha, näköjään.
 

Yhteistyössä