Voisko joku auttaa??Lapsettomuus-asiaa….

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja @ava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
@

@ava

Vieras
Tiedän tiedän et tämmösillekin jutuille on oma puoli, mutta ajattelin kysästä täältä kun ei tarvi rekisteröityä ja varmasti täältäkin löytyy kokemuksia...eli,meillä miehen kanssa yritetty lasta vuoden verran ja tuloksetta!Oon tikutellu ovista,juonnu greippimehua jne....mutta nyt alkaa painaa huoli, että pitäiskö lähtä johonkin tutkimuksiin vai ei?Tuntuu vaan, että siinä sitä olla "lapsettomia"...Argh!!!Ja mistä kaikki lähtee?Ensin gynelle normaalisti vuosikontrolliin ja papaan vai miten??
Auttakaa jos tiedätte...=)

Vuosi on mielestäni vielä aika "normaali" yritysaika, usein vasta parin vuoden yrityksen jälkeen aletaan tutkiskella onko joku syynä. Tottakai voi mennä tiedustelemaan gynelle tai perhesuunnitteluneuvolaan ja otattamaan peruskokeita esim. papa. Mulla ainakin papa otettu kerran vuodessa muutenkin.. Jollain muulla on varmaan perusteellisempaa tietoa kun mulla.
Meillä tulee kohta kans vuosi yritystä, mut oon ajatellu et pari vuotta katellaan ihan rauhassa.
Onnea perheenlisäysyritykseen!!

Kyllä vuoden yrityksen jälkeen voi jo hyvin mennä konsultoimiaan asiasta. Itse en ainakaan odottaisi hetkeäkään pidempään. Täällä Elleissä on myös "Lapsettomuus" palsta, jossa voi keskustella samalla tavalla kuin tässä ilman rekisteröitymistä. Siellä on paljon ihmisiä, jotka ovat aloittelemassa hoitoja tai hoidoissa tai missä ikinä vaiheessa... He varmasti osaavat sanoa asiasta paljon. Itse tiedän kuitenkin sen verran, että nyt voit jo ihan hyvin mennä konsultoimaan tavallista terveysasema lääkäriä tämän asian tiimoilta ja hän voi laittaa lähetteen eteenpäin. Pääsette sitä kautta hoitojonoon. Turha aikailla, sillä ei niihin hoitoihin varmaan ihan heti pääse. Jos taas tärppi käykin siinä välissä, niin sehän on tietty hienoa! :) Vaihtoehtoisesti voitte myös mennä suoraan yksityiselle lääkäriasemalla keskustelemaan asiaan erikoistuneen lääkärin kanssa, jos haluatte nopeammin hoitoihin. Nämä tietenkin maksavat enemmän. Voit Googlettaa seutunne lapsettomuushoitoihin erikoistuneita lääkäriasemia. Aika hyvin niitä on listattu nettiin. Onnea matkaan! :)

Ilman muuta kannattaa lähteä tutkimuksiin, kun vuosi kerran on tullut täyteen. Minä soitin paikalliseen terveyskeskukseen ja siellä ensin ultrattiin ja otettiin joitain verikokeita. Sieltä saatiin lähete vähän isompaan terveyskeskukseen, jossa tehtiin aukiolotutkimus ja kierron kartoitus. Sieltä saattin myös lähete yksityiselle miehen simppojen tutkimista varten. Tutkimuksissa meni aikaa n. 3 kk kaikkinensa ja nyt tässä on odotettu jo yli vuosi ensimmäisestä lääkärikäynnistä hoitojen alkamista. Ja nyt on viimein se hetki käsillä. Joten rohkeasti härkää sarvista vain ja tsemppiä! Ongelmahan ei katoa sillä, että pistetään pää pensaaseen ja kielletään koko asia. Toivottavasti tärppi tuleekin pian. Onnea matkaan!

(ps. osoitteessa www.lapsettomuus.com on aika kattavasti tutkimuksista ja hoidoista tietoa)