Voisko joku auttaa??Lapsettomuus-asiaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luovutanko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

luovutanko

Vieras
Tiedän tiedän et tämmösillekin jutuille on oma puoli, mutta ajattelin kysästä täältä kun ei tarvi rekisteröityä ja varmasti täältäkin löytyy kokemuksia...eli,meillä miehen kanssa yritetty lasta vuoden verran ja tuloksetta!Oon tikutellu ovista,juonnu greippimehua jne....mutta nyt alkaa painaa huoli, että pitäiskö lähtä johonkin tutkimuksiin vai ei?Tuntuu vaan, että siinä sitä olla "lapsettomia"...Argh!!!Ja mistä kaikki lähtee?Ensin gynelle normaalisti vuosikontrolliin ja papaan vai miten??
Auttakaa jos tiedätte...=)

En tiedä noista jutuista mitään, mutta meillä on lapset 6v, 2v ja nyt marraskuussa kolmas tulossa ja ehkäisty ei ole missään vaiheessa. Onko tuo vuosi vielä niin kovin paljon?
Vaikka odottaen ja toivoen varmasti pitkältä tuntuukin.

Meillä oli myös ongelmia saada pikku kakkonen. Ensin tilasin ajan lääkärille ja sieltä sain lähetteen naistentautienpolille ja sieltä asiat laitettiin liikkeelle. Miehen pitää antaa siemenneste näyte, muuten hoitoja ei ruveta tekemään. Meillä lapsi sai alkunsa inseminaatiolla. Kyllä se vuosi jo tuntuu pitkältä, meillä meni kolme vuotta, ennenkuin tämä pikkuinen joku nyt on sylissä sai alkunsa.

Tutkimukset yksityisellä puolella ovat sairaan kalliita ja julkisella taas useimmiten kuitenkin tasokkaita. Lisäksi yksärillä on tärkeää valita lapsettomuuteen erikoistunut klinikka. Mäkin käyn gynellä aina yksärillä, mutta totesin, että tämä homma kandee hoitaa julkisella.

Eli varaat ajan omalle terve.keskus lääkärille ja hän kirjoittaa lähetteen polille tutkimuksiin. Terveyskeskuksessa suljetaan pois perussairaudet ja otetaan verikokeita mm. kilpirauhasarvot. Julkisella hoitotakuu tutkimuksiin pääsyssä lähetteestä on muistaakseni 6kk, joten jos ei ole kiire niin sinne vaan.

Kannattaa mennä tutkimuksiin jos vajaan vuoden aikana ei ole tapahtunut mitään. Tutkimuksiin otetaan vain jos on yrittänyt vuoden. Tutkimuksissa saattaa kuitenkin selvitä hyvinkin yksinkertaisesti hoidettavissa oleva vaiva.

Tiedän miten raastavaa tuo odottaminen on. Todella pieni osa ihmisistä jää ilman omaa nyyttiä, joten toivoa todellakin on. Tsmeppiä ja onnea matkaan :heart:

joo niin mä ajattelinkin,et ensin gynelle ja sit katotaan mitä tehdään....Pillereiden lopettamisen jälkeen ajattelin et tottakai sitä raskautuu helposti ja nopeasti mut toisin kävi!Ajattelin et onhan se hyvä jossain vaiheessa tutkia et mättääkö joku ja jos mättää ni sais nopeasti apua siihen...Maanantaina soitan neuvolaan!

Kiitoksia vastauksista!=)Mietiskelin vaan itsekseni, et odotanko vielä pari kiertoa ja katselen miten käy vai varaanko jo ajan gynelle!?Joo mun kaverillakin tuo endometrioosi aiheutti lapsettomuutta muutaman vuoden ajan,mut nyt niillä ihana pieni nyytti!!=)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitoksia vastauksista!=)Mietiskelin vaan itsekseni, et odotanko vielä pari kiertoa ja katselen miten käy vai varaanko jo ajan gynelle!?Joo mun kaverillakin tuo endometrioosi aiheutti lapsettomuutta muutaman vuoden ajan,mut nyt niillä ihana pieni nyytti!!=)

Mulla Pco häiriönä.
Otat vain nyt yhteyttä jotta homma lähtee käyntiin.

Laita tutkimukset vireille, saattaa helpottaa oloasi kun tiedät että asiat etenee. Eikä siitä mitään haittaakaan ole, voihan sitä raskautua koska vaan eli ei ne tutkimukset siihen vaikuta. Tsemppiä!

Yhteistyössä