Voisinkohan olla kveekari ilman sitä jumalaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Non compos mentis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Non compos mentis

Vieras
Kuulostavat hyviltä heidän periaatteensa noin yleensä ja jumalanpalveluskin sellainen, etten pistä hanttiin vaan voisin viettää yhden päivän viikossa hiljentyen tunniksi.

"Oletko selvillä, millaisia vaikutuksia elämäntyylilläsi on maailmantalouteen ja ympäristöön? Työskentele varmistaaksesi, että ihmisen voimistuvaa valtaa luontoa kohtaan käytettäisiin vastuullisesti - elämää kunnioittaen" (George Fox, kveekariliikkeen perustaja, 1656)

Kveekariliike hylkäsi kaikki ulkoiset uskonmerkit: ei uskontunnustusta, ei papistoa, ei sakramentteja. Seura painottaa ihmisten välistä ehdotonta tasa-arvoa, totuudessa pysymistä sekä yksinkertaista elämäntapaa ja puhetta. Yksi näkyvimpiä foorumeja, joissa kveekarit ovat olleet mukana, on rauhantyö, joka toi kveekariliikkeelle 1947 Nobelin rauhanpalkinnon.

Lähde: Neuvoja ja kysymyksiä, Ystävien uskonnollinen seura kveekarit ry

"Maailmalla kohtaa kveekareita usein hankkeissa, jotka taistelevat rauhan puolesta, jotka työskentelevät kehitysmaiden hyväksi tai jotka ponnistelevat syrjäytyneiden tukemiseksi."

Sopii mulle! Valitettavasti ensi viikolla en pääse vielä käymään kokouksessa, mutta ehkä sitten seuraavalla viikolla. Ainakin mielenkiintoista kurkistaa tuohon maailmaan. Jos usko on henkilökohtainen, dogmatiikkaa ei ole, saarnoja ei ole, jumalanpalvelus on tunti hiljaista mietiskelyä yhdessä ja kaikki rahat ja voimavarat annetaan toisten auttamiseen, niin kyllä mä voisin siihen sopeutua.

Mä oon miettinyt että miten se käytännössä sitten toimii. Siis tuo näennäisen rajaton suvaitsevaisuus. Että onko siellä kuitenkin taustalla seurakunnissa oletuksia siitä millainen usko on "oikeaa".

Mikä ero on kveekareilla ja ihan maallisella maailmanparannustoiminnalla? Koska mun käsitys on että kveekarit kuitekin on aika kristittyjä, käytännössä.

Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
Mä oon miettinyt että miten se käytännössä sitten toimii. Siis tuo näennäisen rajaton suvaitsevaisuus. Että onko siellä kuitenkin taustalla seurakunnissa oletuksia siitä millainen usko on "oikeaa".

Mikä ero on kveekareilla ja ihan maallisella maailmanparannustoiminnalla? Koska mun käsitys on että kveekarit kuitekin on aika kristittyjä, käytännössä.

Mua itseä haittaa maallisessa maailmanparannustoiminnassa se, että se koostuu aika yhden asian liikkeistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Miksi haluat liittyä, jos et usko jumalaan?

Heillä on varmasti arvokasta tietoa ja kokemusta kehitysyhteistyöstä sekä rauhankasvatuksesta. Koska mitään kaikkia koskevia sääntöjä ei juurikaan ole, en tiedä olisiko liittymiselle esteenä uskon puuttuminen. Vähintääkin haluan tutustua lähemmin.

"Kveekarien mielestä ei näet ketään voi velvoittaa uskomaan jonkin virallisesti vahvistetun määritelmän mukaisesti. Jos näin tehtäisiin, tuloksena olisi pinnallinen "usko", vain puolittain omaksi omaksuttu."

"Mikään ei ole kauempana kveekarihengestä kuin että joku tunkeutuisi toisen kotiin ja vaatisi siellä noudetettavaksi "kveekarisääntöjä". Sen sijaan kveekarin velvollisuus on itse kipuilla omatuntonsa kanssa itse ja kysyä: Mikä on minulle kohtuullinen elämän laatu? Miten käytän rahani? Mikä on minulle liiallista ylellisyyttä? Kuinka suuri rahasumma on juuri minun osuuteni yhteisen vastuun kantamisesta?"

Hei, tunnen pari kveekaria.

Kukaan ei käsittääkseni tule kysymään mitään uskostasi eikä vaadi uskontunnustusta, eikä kerro miten pitäisi uskoa. Kristinuskoa siellä kuitenkin harjoitetaan.

En tiedä miksi pitäisi liittyä jos ei koe haluavansa uskoa mihinkään korkeampaan voimaan eikä koe Jeesuksen seuraamista mielekkääksi vaihtoehdoksi nykyaikana. Kaikkia niitä tekoja joista Kveekarien yhteydessä puhutaan, voi tehdä ihan itseksiin tai muiden yhdistysten kautta. Toki olette varmaan erittäin tervetulleita tuohon pieneen, tärkeilemättömään joukkoon.

Itse tunnen sympatioita kveekariliikettä kohtaan koska omat uskontopohdiskeluni seuraavat kristillistä perinnettä (pienen välimatkan päässä) ja koen että ne velvoittavat minua enemmänkin käytännön tekoihin kuin pohdiskelemaan kolminaisuusoppia, neitseestäsyntymäoppia, raamatunkäännöksiä tai sitä, voiko homo olla täysivaltainen kristitty.

Kveekarit eivät hyljeksi meitä ateistejakaan, sillä he näkevät meissäkin palasen Jumalasta. Luin kirjan, jossa käsitellään suomalaisten uskoa ja kveekarit miellyttivät eniten kristityistä. Unitaariuniversalismi miellytti myös. Sellainen seurakunta voi muodostua myös pelkästään ateisteista. Täkäläiset unitaariuniversalistit ovat paljon velkaa kveekareille, sillä heidän tiloissaan he ensin kokoontuivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;20135714:

Siinä missä joillakin voi olla ja onkin kaipuu suurempaan voimaan, jollakin toisella voi olla kaipuu pelkkiin muotomenoihin. En tiedä, mutta voisiko noin olla?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22310735:
Käsittääkseni kveekaritkin perustavat oppinsa Raamattuun.

Niin minäkin olen käsittänyt. Ja muutkin ovat: "Kveekarit on Englannissa 1600-luvulla perustettu kristillinen liike." Tavallaan kuin joku vanha herätysliike omine painotuksineen, tai vähän ikäänkuin mennoniitit, amishit jnpp.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;20135714:

Tähän olisi kyllä mukava kuulla omakohtaisesta ajattelusta nousevia perusteita.
Kun muuten tuolainen alkaa kuulostaa vain agnostikon yritykseltä, tai lähes pakonomaiselta tarpeelta peittää agnostismiaan ateismilla.

Ai miksi liittyä? Noh, tietysti siksi, että voisi tuntea kuuluvansa jonnekin. Jos porukalla on suunnilleen samat arvot kuin mullakin, voisi sieltä löytää samanhenkistä porukkaa.

mitäs jos ajatettelisimme, että me ihmiset olemme jumalia ja palvoisimme toisiamme?
voi olla että olemmekin, kun kerran olemme keksineet tällaisen ihmeellisen asian.
luulen, että tällaisesta uskosta, tai uskonnosta, olisi vain pelkkää hyvää seurausta.

Yhteistyössä