Voisin aloittaa tän....

kaikilla maailman kirosanoilla, mutta ajattelin säästää silmiänne.
Viime viikolla kävin kolonoskopiassa eli paksusuolen tähystyksessä ja minulla todettiin isoja polyyppeja ja paljon. Tähystyksen suorittanut lääkäri varasi samalla hetkellä kirurgille ajan. Ja se oli tänä aamuna. Pelkäsin pahinta ja toivoin parasta, mutta tuomio tuli. Joudun paksusuolen leikkaukseen 22.6 joutuvat poistamaan koko paksusuolen. Pelottaa niin *kirosana*.
Seuraavat kaksi viikkoa on pelkää testien tekemistä, veri, keuhko,sydän jne.

Tiedän/luotan , etten kuole tähän, mutta kuitenkin, kun ei ole sattunut lähipiirissä kenellekkään samaista leikkausta, niin olisin kiitollinen jos joku tietäisi miten toipunut leikkauksesta yms ja laittaisi vastausta.

En osaa minäkään auttaa enkä antaa vastauksia kysymyksiisi, mutta halauksia :hug: , lämpimiä ajatuksia ja paljon jaksamista! Ehkä parhaiten kysymyksiisi osaisi vastata lääkäri tai joku sairaanhoitaja. Yritä ihmeessä päästä jonkun juttusille, ettet (toivottavasti) suotta jo sure turhia huolia etukäteen, eikö niin. Asiallinen tieto voisi auttaa. Päivä ja asia kerrallaan. Voimia tuleviin viikkoihin!

Eikö kukaan kertonut leikkauksen kulusta? se on aika iso operaatio mielen mymmärrettäväksi jos koko paksusuoli poistetaan.. sullehan tulee silloin avanne josta uloste menee pussiin. Se on ihan ok, monella on eikä sitä toinen huomaa. Pienten vippasjuttujen kera pääsee uimaan yms.

Olen todella pahoillani sun puolesta. :hug: Mutta miksi niitä ei voinut poistaa suolesta? sekin on mahdollista nykyisin, miksi poistaa koko suoli?

kiitoksia kaikille!

Polyyppeja on niin paljon , karkea arviointi lähes sata ja kaikki kooltaan yli kolme senttisiä. Koepaloissa ei ollut syöpää, mutta lääkäri ei mennyt takuuseen, että ne muutkin olisivat "terveitä".
Kirurgi kyllä selitti minulle mitä tehdään ja mitä leikkauksen jälkeen, ja tarjosi apua, että jos tulee jotain mieleen niin voin mennä vastaanotolle ilman ajanvarausta.
Mutta itsestäni on helpompi ymmärtää, jonkun kertomana (joka käynnyt läpi kyseisen leikkauksen) kuin lääkärin näkökulmasta katsoen joka tekee työn, mutta ei ole käynnyt itse läpi prosessia.
Olen ollut jo useampaan lÄäkäriin yhteydessä ja tuomio on sama. Soitin myös Suomeen tuttavalleni , joka on lÄäkäri ja hÄnkin yhtyi muihin lÄäkäreihin.
se avanne ei välttämattä ole loppu elämäni auki, vaan ekaksi annetaan uuden liitoksen rauhassa parantua ja sitten kokeillaan ilman pussia, koska olen vielä nuori (Lainaten lÄäkÄrin sanoja)ja hyväkuntoinen (ei ylipainoa), niin paremmat mahdollisuudet kuin vanhoilla (en tiedä missä se ikä raja kulkee =) )

Voimia ja pahoitteluni sun tilanteesta :hug:

Jos jaksat vastata... niin kysyisin että mitä oireita sulla oli kun menit tähäystykseen? Minä olen lykännyt sitä tähystystä jo pitkään, kun raskauden aikana sitä ei suositeltu ja nyt en vaan ole saanut aikaiseksi ja vähän pelottaakin....

Oireena on ripuli, joka välillä veristä ja välillä limamaista. Muita oireita ei ollut, ei pudonnut paino eikä ollut minkäänlaisia kipuja.
Tähystys ei tuntunut missään, paitsi ,kun laittoivat ilmaa suolistoon, että laajenisi, että pääsisivät pidemmälle, mutta lääkäri lopetti aina , kun sanoin , että sattuu.
Kaikista karmeinta oli se litkujen juominen, hirveän makuista, niin , että oikein oksetti

Nyt rupes jo vähän helpottamaan, kun löysin kohtatoverin, joka oli käynnyt läpi saman, mutta ei ole helppoa, kun kaikki tulee muuttumaan, ei voi käyttää vanhoja vaatteita, eikä rannallekkaan oikein kehtaa mennä kuin pukeutuneena. Yleisistä paikoista puhumattakaan, tämä tuli yllätyksenä, kun en ollut asiaa edes ajatellutkaan, noin niinkuin nuo ilman päästöt ulos, kun niitä ei sitten voi enään pidättään , kun ne eivät tule enään sitten tuota normaalia kautta vaan mahaan leikatun reiän kautta. Naurattahan se nyt vielä, kun ei ole tuota ongelmaa, mutta ei se varmaan leikkauksen jälkeen olekkaan niin hauskaa.
Aina olen sanonut , että menen lääkariin vasta kun pää on kainalossa, mutta en totisesti enään tämän jälkeen. Olen pÄättänyt mennä sinne joka pikku asian takia, sillä terveys ei ole leikin asia, meikkis oppi tämän kantapään kautta, mutta olkaa te muut viisaampia

Yhteistyössä