Voisiko ovulaation bongaajat auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lentoemo-76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lentoemo-76

Aktiivinen jäsen
30.10.2007
2 669
1
36
Voisitteko kertoa, mitkä ovulaatio-oireista on ne luotettavimmat?

- Aamulämpö? Kuinka nopeasti se nousee ovulaation jälkeen? Voiko se nousta merkittävästi vasta 4-6 päivän päästä ovulaatiosta vai esim. jo 12 tunnin päästä? Ja onko teillä ollut aina lämmön laskua ennen ovulaatiota? Kuinka kauan on ollut lämpö alhaalla, voiko olla esim. 2 päivää?

- Ovulaatiokivut? Voiko ne loppua esim. 2 päivää ovulaation JÄLKEEN vai mieluummin 1-2 päivää ENNEN ovulaatiota?

- Ovulaatiolima? Pitäiskö sen olla munan valkuaista muistuttavaa just ovulaatiopäivänä, vai voiko sitä olla yhden päivän ajan n. 7 päivää ennen ovulaatiota?

- Noi helkutin ovistikut... Voiko olla ovis, jos edellisenä päivänä ei oo tullut edes haamua? Vai onko todennäköisempää, että haamuja näkyy 3-4 päivää ENNEN ovulaatiota?

Okei, nyt tulee pitkä selostus mun oireista, mutta koska se on varmasti tylsä, olisin kiitollinen jo, jos joku osaisi vastata noihin yllä oleviin kysymyksiin...

Mulla on siis toinen luomukierto ja tark.ottaen kp 28 meneillään vuosikausien pillerinköytön jälkeen. Eka kierto oli 40 päivää, mutta gyne sanoi, että tod.näk. kestää kuukausia, ennen kuin kierto tasoittuu.

Ongelmana on, että mun omat oireet on niin moninaiset, että en tiedä, onko mulla ollut ovulaatio ennemminkin kp 19 tienoilla, jolloin mulla oli (siis vain yhden päivän ajan) sitkeää, munanvalkuista muistuttavaa vuotoa.

Mun lämpö laski 2 päiväksi just tuon vuodon jälkeen eli kp 20/kp21, mutta nousi sitten vain normaaliksi seuraavan 5 päivän ajaksi.

Ovulaatiokipuja oli kp15-kp23, erit. kp 21 ne oli kovia.

Ovulaatiotesteihin tuli haamut kp16 (aika voimakas, muttei testiviivaa voimakkaampi) ja kp17 (hiukan heikompi), kp 25 ei yhtään mitään, niin kuin ei myöskään ennen noita haamuja.

Mut aamulämpö nousi selvästi vasta kp27 ja tänään kp28 se on myös ylhäällä. Jos mun kierto oliskin tuo 40 päivää niin kuin ekas luomukierros, niin ovulaatiohan ois ollut kp26. Mut siis kivut loppuivat jo kp 23, ja kp 25 täys nega ovistestissä.

Niin joo, olin tosi hermona kp26, en yhtään tiedä miksi, en ole yleensä, enkä ole ollut ennen enkä myöskään sen jälkeen.

En muuten edes jaksaisi välittää, mutta kun ehdimme jujuttaa simpat sisään vasta kp26 illalla miehen 4 päivän työreissun jälkeen. Jos mulla on ollut ovis kp25/kp26, pelkään pahoin, että oli liian myöhään.
Jos taas ovis oli kp 20 tienoilla, on toivossa hyvä elää, koska silloin mies oli kotona
:D

On tää kauheeta, kun 31-vuotias ei vielä tajua mitään omasta ruumiistaan :laugh: . Mulla diagnosoitiin aikoinaan PCO ja oon käyttänyt pilleria (varsinkin Dianea) n. 15 vuotta, näiden vuosien aikana vain 2 parin kuukauden taukoa.

Pliis, älkää sanoko, että olen pillerillä tuhonnut koko hormonitoimintani, jo gyne kattoi mua oudosti, kun kerroin. Eli pelottaa kyllä ihan omasta takaa...
Vaikka kyllä kaikki mulle pilleriä määränneet gynet on tienneet, kauanko niitä olen käyttänyt. Pelottaa silti. Ja tuntuu tyhmältä, kun uus gyne väitti viime kuussa, ettei mulla mitään PCO:ta edes ole. Eli oon käyttänyt pilleriä ihan turhaan?

Kiitos kaikille, jotka on jaksaneet vastata kysymyksiin. Ja hyvää Itsenäisyyspäivää!

http://metku.net/~pesu/ovulaationtunnistaminen.php eikös tuolta löydy aika hyvin tietoa =) Ja lämmöthä ny pysyy kyllä ylhääl ovulaation jälkeen menkkoihi asti. Eli ku lämpö nousee ni sithä ovulaatio o jo ohi tai siis myöhästä sit alkaa peittoja pöllyyttämään, näin oon sen ymmärtäny :) mut tuost limast en osaa sanoa.. Netist kyl löytyy paljon tietoo ko laittaa googlel vain hakusanaks ovulaatio :)

Moi lentoemo! Seuraan sinua myös tähän pinoon, kun kokemusta oviksen metsästämisestä löytyy. Ensinnäkin, kurkkaa sivuja fertilityfriend.com. Siellä on aika tarkkaan perehdytty juuri tuohon lämpöjen tarkkailuun ja siellä on myös sellainen taulukko mihin voi syöttää vaikka millaisia oireita ja se sitten laskee koska oviksen olisi pitänyt olla.

Lämmöistä. Lämmöt nousee selkeästi monella heti ovulaation jälkeen, mutta ainakin minulla lämpöjen nousu on porrasmaista ja lämmöt alkavat olla korkealla vasta 3-4 päivän päästä oviksesta. Monella myös lämmön lasku tapahtuu juuri ennen ovulaatiota, mutta minulla se tapahtuu pari kolme päivää ennen.

Limoista. Minulla ainakin limoja voi esiintyä jo viikkoa ennen ovista. Tässä kierrossa niitä oli tosin vain ovispäivänä.

Oviskivuista. Minulla ainakin oviskivut ovat kovimmillaan juuri ennen ovulaatiota, mutta niitä esiintyy jo monta päivää ennen varsinaista irtoamista. Kipuja voi kuitenkin esiintyä myös jälkikäteen.

Ovistikuista. Uskoisin, että tikkuun tulee edes haamu, jos ovis on käsillä. Tikut ovat kuitenkin suhteellisen varmoja. Tosin PCO-naisilla LH voi olla koko ajan koholla ja testi voi näyttää valheellista plussaa, ilman että ovulaatiota tapahtuu (omakohtaista kokemusta on).

On myös mahdollista, että rakkula siirtyy suoraan keltarauhasvaiheeseen ilman, että ovulaatiota tapahtuu ja näin ollen myös lämmöt nousevat, mutta oma veikkaukseni olisi että sinulla on ollut ovis kp 21-23. Mutta kurkkaa noita fertilityfriendin sivuja ja etenkin siellä muiden lämpökäyriä.

Itse olen myös huomannut hyväksi ihan kirjata ylös oireita, koska ovulaation löytäminen ei ole ollut niin yksinkertaista. Omakohtaisesti olen huomannut, että voin säännöllisesti pahoin noin kaksi päivää ennen ovista.

Ihan näin lopuksi vaan voin todeta, että ei se ovulaation metsästäminen ole niin yksinkertaista, ainakaan silloin kun oma vartalo ei toimi ihan oppikirjan mukaisesti. Tsemppiä.

Kiitos (taas) Haavekuva ja Iida-Liina, sori jos jankkaan aina tätä samaa ovulaatioasiaa :ashamed: Mä oon lukenut kaiken maailman lääkärikirjoja aiheesta, mutta kuten Iida-Liina kirjoitti, ei se ole helppoa, kun oma kroppa ei toimi oppikirjan mukaisesti...

Iida-Liina, tiedätkö kuinka pitkiä nuo anovulatoriset kierrot yleensä on? Siis tarkoitan, että silloin kun kierto on pitkä, vissiin tapahtuu usein niin, että rakkulasta tulee keltarauhanen ilman ovulaatiota. Ja kun yleensä sanotaan, että yli 35 päivää kestävät kierrot on häiriintyneitä, vaikka olisivatkin säännöllisiä, niin onko toi 35 päivä just se raja? Eli sitä pidemmissä kierroissa ei ole ovulaatiota? Mulla siis eka kierto 40 päivää :headwall:

Toisessa pinossa kirjoitinkin, että mä olisin oikeesti tosi iloinen edes siitä, että on ollut ovulaatio, eli en tässä yritä edes spekuloida raskaudella... Okei, jos Luoja suo... Mun mielestä tuo ovulaatio on jo tosi iso juttu meikäläisellä, kun on tässä vuosikausia elänyt PCO-tuomion kanssa, vaikka viime kuussa meni sit pasmat sekaisin siitäkin asiasta.

Haa, kiitos siis vinkeistä, meenkin heti lukeen noita sivuja!

:D

Mulla on ainakin kerran ollut 99% varmasti ovulaatio 62 päivän kierrossa eli kyllä se ovis voi tulla vaikka kierto onkin pitkä. Anovulatoriset kierrot ovat mulla olleet aina yli 60 päivää. Minä huomaan jälkikäteen sen onko ovis tapahtunut menkoista. Anovulatorisissa kierroissa seuraavat menkat ovat super niukat lähinnä olemattomat kun taas kierroissa, joissa ovis tapahtuu menkat ovat normaalit. Mutta huom! tämä ei ole mikään kirjoista opittu fakta, vaan pelkkä toteamus siitä kuinka minun ei-oppikirjamainen kroppani käyttäytyy.

Hups, mullahan noi kuukautiset kesti vain kaksi päivää, ja oli ainaskin niukemmat kuin pillereitä käyttäessä. Ruumiinlämpö oli siis koholla, ja mulla oli itse asiassa kaikenlaisia raskausoireita turvonneita nännejä myöten (rintoihin kehittyi uusia verisuonia, jotka sittemmin on taas kadonneet), ja siksi aattelin, että olisin edes ovuloinut. Mutta varmaan nyt pitää vaan olla kärsivällinen ja oppia tuntemaan omassa kropassa tapahtuvat hormonaaliset muutokset ajan kanssa. :attn:

Mullakin on todettu todennäköinen pco. Mulla oli oikein pätevä yksityinen gyne, joka on paneutunut näihin pco-juttuihin. Pco:laisilla paras ehkäisy on e-pillerit, jotka mullekkin määrättiin pco:n hoitoon. Pillerit saa kohdun jotenkin lepotilaan ja hedelmällisyys säilyy kauemmin. Itse sitten harmittelin, että en ole niitä aikaisemmin ruvennut syömään.. Paras tietty ois tehdä lapset mahdollisimman aikaisin varsinkin tän vaivan kanssa, mutta kun se ei ole ollut aikaisemmin vaihtoehto, niin onneksi ehkäisynä on ollut (paljon pelätyt) pillerit.

Joo, mullekin määrättiin pillerit just PCO:n hoitoon, munasarjat pääsee lepäämään, ja vissiin ne hillitsee myös endometrioosia, jos oon oikeen ymmärtänyt. 15 vuotta on kuitenkin toooosi pitkä aika...

Mulle on aina sanottu, että paras aika raskaaksi tulemiseen on ekat 3 kuukautta pilereiden lopettamisesta, (tai oikeestaan eka kuukausi :/ ), koska silloin noi pillereiden hormonit vaikuttaa vielä sen verran, että munasarjat saattaa toimia ihan "normaalisti". Mutta näköjään toi PCO:n diagnisointi ei ole ihan niin yksinkertaista, kuin mulle vuosia sitten sanottiin. (PCO todettiin yhden ainoan ultran perusteella, ja nyt yhden ultran perusteella sanottiin, ettei ole PCO:ta). :laugh:

Ei tässä muuta kuin luomukiertoa yritän tutkailla. Toi Iida-Liinan mainostama fertilityfriend.com vaikuttaa tosi kiinnostavalta, yksityiskohtainen ja helppo käyttää. + on kivaa, kun ne on bonganneet mulle ovulaation kp 21, ja niiden käyrien mukaan mun lämpötila saattaa viitata jopa alkion kiinnittymiseen kohtuun. :D

No joo, oikeesti tunnen kärsiväni vain helkutillisista PMS-oireista, ei tunnu yhtään, että olisin raskaana, toisin kuin viime kuussa, jolloin oireita riitti vaikka kolmeen oppikirjaan :laugh:

Yhteistyössä