Voisiko joku vääntää rautalankaa? Rasvoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahtoo tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tahtoo tietää

Vieras
Törmäsin suositukseen, jonka mukaan lapsille pitäisi antaa yksinomaan rasvatonta maitoa. Vähärasvaisuus pitäisi sitten kompensoida lisäämällä maitoon tai ruokaan öljyä, jotta lapsi saisi kaipaamansa rasvahapot yms. Syy tähän on kuulemma maidon sisältämä kova eläinrasva.

No niin.

Samalla kaupoissa myydään terveellisenä tuotteena ns. rypsiporsasta, eli elikoita on niiden elinaikana syötetty rypsillä, ja kuulemma rasvan koostumus on aiempaa parempi, koska ravinnon sisältämä pehmeä rasva siirtyy itse eläimeen ja sitä kautta kuluttajan suuhun ja sieltä elimistöön.

Tämä selvä.

Palataan takaisin maitoon, ja siihen, että minua ihmetyttää yksi asia. Lehmät syövät käsittääkseni lähinnä heinää, jonka rasvapitoisuus ylipäänsä on alhainen. Viljoista saa varmastikin hiukan rasvaa, mutta kasvirasvaahan sekin on. Miksi siis lehmänmaidon rasva on olevinaan epäterveellistä, mutta rypsiporsasta mainostetaan terveellisenä vaihtoehtona? Syövätkö lehmät sittenkin roskaruokaa mcdonaldseissa tms, vai miten hitossa maitorasva nyt sitten on haitallista, ja minun pitäisi juottaa lapselle hirmuisen prosessin läpikäynyttä maitolitkua?

Tuosta rypsiporsaastahan on käsittääkseni tehty määräys, että ne mainokset ja suositukset pitää poistaa, koska ei ole olemassa näyttöä, että rypsiporsas olisi jotenkin terveellisempää kuin tavallinen. Siitä on ollut aika paljon uutisissakin. Evira ja Kuluttajavirasto on sitä selvitellyt

Tuosta rypsiporsaastahan on käsittääkseni tehty määräys, että ne mainokset ja suositukset pitää poistaa, koska ei ole olemassa näyttöä, että rypsiporsas olisi jotenkin terveellisempää kuin tavallinen. Siitä on ollut aika paljon uutisissakin. Evira ja Kuluttajavirasto on sitä selvitellyt

Tässä alkaa olla sentään jo järjen hiventä mukana. :)

Palataan takaisin maitoon, ja siihen, että minua ihmetyttää yksi asia. Lehmät syövät käsittääkseni lähinnä heinää, jonka rasvapitoisuus ylipäänsä on alhainen. Viljoista saa varmastikin hiukan rasvaa, mutta kasvirasvaahan sekin on. Miksi siis lehmänmaidon rasva on olevinaan epäterveellistä, mutta rypsiporsasta mainostetaan terveellisenä vaihtoehtona? Syövätkö lehmät sittenkin roskaruokaa mcdonaldseissa tms, vai miten hitossa maitorasva nyt sitten on haitallista, ja minun pitäisi juottaa lapselle hirmuisen prosessin läpikäynyttä maitolitkua?[/QUOTE]

Lehmä syövät tosiaan vain heinää yms.
Mutta se on hiilihydraattia joka muuttuu rasvaksi.
Samoin käy ihmisillä jotka syövät peruna, riisiä, pastaa ja leipää.
Eihän niissäkään ole rasvaa, mutta se muuttuu rasvaksi elimistössä.

Paras esimerkki on sika.
Sika syö vaan viljaa yms. mutta jouluna on ihana rasvakerros joulukinkussa.

Suhtaudu kriittisesti suosituksiin. Sain neuvolasta lippusen jossa suositeltiin raskausaikana suosimaan just vähärasvaisia ruokia, kuten muistaakseni suositeltiin juomaan rasvatonta maitoa. Kuvittelisin että neuvolan lippusen tekemisestä on kulunut muutama vuosi, jonka jälkeen on hoksattu että ihminen tarvitseekin rasvaa. Eli kaikkea kohtuudella on minun mottoni ja tervettä maalaisjärkeä saa käyttää

Lehmä syövät tosiaan vain heinää yms.
Mutta se on hiilihydraattia joka muuttuu rasvaksi.
Samoin käy ihmisillä jotka syövät peruna, riisiä, pastaa ja leipää.
Eihän niissäkään ole rasvaa, mutta se muuttuu rasvaksi elimistössä.

Paras esimerkki on sika.
Sika syö vaan viljaa yms. mutta jouluna on ihana rasvakerros joulukinkussa.

Tätä mä ikään kuin haen takaa, tuloksena on eläirasvaa vaikka sinne elikkoon menee alkujaan kasviksia. En tiedä, kumpi mua ärsyttää enemmän, rasvattoman maidon hössötys vai selkeä vedättäminen tuon rypsiporsaan kanssa, sillä johan meikäläinenkin eläisi varmaan 200 vuotta juomalla rypsiöljyä. Pitäisihän siinä läskinkin pikku hiljaa muuttua kasvirasvaksi, jos tuo rypsipossujuttu olisi muka totta.

käytä vain kevytmaitoa ihan reippaasti. ei kaiken tarvitse olla niin mautonta ja rasvatonta. Aivot ja muutkin kroppa tarvitsee rasvaa polttoaineeksi. Eräs ulkomaalainen sanoi, ettei ole koskaan nähnyt niin paljon ylipainoisia sekä niin paljon kevyttuotteita kuin suomessa.

Meillä käytetään kevytmaitoa, ovariinia ja voita. joskus öljyä ja leivontamargariinia leipomiseen. Kasvava lapsi tarvitsee rasvoja :)

Amerikka on kevyttuotteiden taivas ja suurin osa ihmisitä ylipainoisia... Lapsille kunnollista ruokaa ilman mitään jokapäiväsiä makupaloja. liikuntaa pari tuntia päivässä niin hyvältä näyttää1

Kevyttuotteet ovat epäterveellisiä ja turhia. Monissa tutkimuksissa maitorasvalla on ollu positiivisia vaikutuksia, varsinkin lapsiin (eikä ihme sillä äidinmaidossakin on 10 % rasvaa). Meiän tyttö saa punaista maitoa :) Parasta tietty olis tilamaito, mutta sitä ei ole saatavilla... Tai vielä parempi ois luomu-tilamaito.

Syöty kolesteroli ei hirveest vaikuta kolesteroliarvoihin, mulla erinoimaiset arvot vaikka maitorasvaa meneekin yli 150 g päivässä... (ja arvot oli huonommat silloin kun söin vähärasvasesti)

Oletko sinä karppaajaäiti puhunut/kysellyt neuvolassa asiasta, onko siihen suhtauduttu hyvin vai huonosti? Vai oletko katsonut viisaimmaksi hoitaa asian omalla tavallasi sotkematta neuvolaa siihen?

Meilläpäin terkka hirmustuu, jos puhuu edes sinisestä maidosta, saati sitten punaisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja tahtoo tietää;24789254:
Oletko sinä karppaajaäiti puhunut/kysellyt neuvolassa asiasta, onko siihen suhtauduttu hyvin vai huonosti? Vai oletko katsonut viisaimmaksi hoitaa asian omalla tavallasi sotkematta neuvolaa siihen?

Meilläpäin terkka hirmustuu, jos puhuu edes sinisestä maidosta, saati sitten punaisesta.

Joo, ollaan pidetty ihan omana asiana. Rasvatonta litkua en tarjoisi ikimaailmassa lapselle! Miten voi olla luonnollista siirtyä täysin rasvattomaan maitoon kun äidinmaidossa on kolme kertaa enemmän rasvaa kuin punaisess maidossa?!

Ei kai missään enää rasvatonta maitoa lapsille suositella? Kai kaikille jo alkaa selviämään, että ne luonnolliset rasvat (maitorasva, voi jne) on niitä parhaita rasvoja. Kovetetut kasvirasvat, transrasvat jne..en todellakaan koske. Minun lapset juovat täysmaitoa, syövät voita, eikä kevyttuotteita ja keinomakeutusaineita meillä näy.

Ei kai missään enää rasvatonta maitoa lapsille suositella? Kai kaikille jo alkaa selviämään, että ne luonnolliset rasvat (maitorasva, voi jne) on niitä parhaita rasvoja. Kovetetut kasvirasvat, transrasvat jne..en todellakaan koske. Minun lapset juovat täysmaitoa, syövät voita, eikä kevyttuotteita ja keinomakeutusaineita meillä näy.

Kyllä suositellaan ja alusta asti. Mutta en mä itsekään syö mitään rasvattomia jogurtteja tms. litkuja. Enkä haluaisi syöttää lapsellekaan. Etenkään, kun olen lukenut tuoteselosteen.

Vilkaiskaapa piruuttanne voipaketin kylkeä. Pakkauksessa on voita ja suolaa. Oivariinirassa taas voita, rypsiöljyä, suolaa ja d-vitamiinia. Kevytlevitepaketissa on lisäaineita riittämiin, jollainhan se "puuttuva" rasva on korvattava, että saadaan rasia täyteen.

Ja rypsihän sisältää paljon linolihappoa joka ylläpitää tulehduksia kehossa. Saksassa jo 1990-luvulla tehtiin rypispossu kokeilu, jolloin eläimet sairastelivat suuresti, mikä lisäsi taas antibioottien käyttöä jne. Joten ei terveysruokaa todellakaan.
Ja miks yleensä edes juoda maitoa jos sitä pitää käsitellä, poistaa rasva yms. ihan järjetöntä touhua, että jalostamalla ja käsittelemällä muka luonnollisesta tulee terveellistä. Sydän- ja verisuonisairaukdt räjähtvät käsiin teollisten rasvojen lytöä läpi, halpoja ja ihmiset ostaa ja lääketeollisuus kukoistaa. Ancel Keysin tutkimuksiin kannattaa tutustua eli mistä tämä mukamas kova rasva = paha rasva hype lähti liikkeelle.
Ja maitorasvan terveellisyydestä mm. syövän ehkäisyssä yms. on satoja tutkimuksia, suosittelen lukemaan suomen suosituimman terveysblogin sivulta lääkäri Salmenkaidan tiivitys ja lähteet aiheesta.

Alkuperäinen kirjoittaja tahtoo tietää;24789454:
Kyllä suositellaan ja alusta asti. Mutta en mä itsekään syö mitään rasvattomia jogurtteja tms. litkuja. Enkä haluaisi syöttää lapsellekaan. Etenkään, kun olen lukenut tuoteselosteen.

Vilkaiskaapa piruuttanne voipaketin kylkeä. Pakkauksessa on voita ja suolaa. Oivariinirassa taas voita, rypsiöljyä, suolaa ja d-vitamiinia. Kevytlevitepaketissa on lisäaineita riittämiin, jollainhan se "puuttuva" rasva on korvattava, että saadaan rasia täyteen.

Mä en voi ymmärtää miten enää kenellekään voisi edes mennä läpi margariinien tereellisyys, kaikkihan tiedämme miten helposti kasviöljyt hapettuvat valon ja lämmön vaikutuksesta, margariineissa ei ole kylmäpuristettuja rasvoja vaan lämpökäsiteltyjä, eli tälläistä hapettunutta myrkkyäkö haluamme elimistöömme.

Järkkyä vaan sekin, että kovetettuja kasvirasvoja eli juuuri näitä transrasvoja löytyy ihan tavallisista leivistäkin.

Uusimmat

Yhteistyössä