Voisiko joku auttaa mua, koska tuntuu että enää enää kauaa jaksa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Malla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Malla"

Vieras
Mä olen käynyt psykologilla, mutta en koe saavani siitä juurikaan apua ja ajat ovat aina parin viikon välein tunnin kerralla.

Mä olen kasvanut sinänsä ihan normaalissa suomalaisessa ydinperheessä. Lapsuudenkodissani oli aina kaikki ihan hyvin. Suomalaiseen tapaan meillä ei juurikaan puhuttu tunteista ja en koskaan ole kokenut, että vanhemmilleni olisin voinut kertoa mieltäni askarruttavia asioita. Vanhemmilleni on tärkeintä, mitä muut ajattelevat ja heidän on vaikea ollut auttaa esimerkiksi surun keskellä mua, koska suurempi huolenaihe on ollut, mitä naapurin Pentti ja Pirjo nyt ajattelevat. Kun erosin miehestäni, niin äiti syytti siitä mua, miten jätin niin rikkaan miehen ja en kyllä koskaan saa enää niin rikasta miestä ja miten minä aiheutan vanhemmilleni vain surua. Olihan se toki noloa kertoa sukulaisille, että olen eronnut? En siis ole koskaan saanut äidiltäni tai isältäni minkäänlaista henkistä tukea.

Mua kiusattiin lapsena koulussa ja vielä korkeakouluopintojeni aikana olin opiskelijoiden kesken vähän kummajainen. En ole koskaan keksinyt syytä miksi. Mä olen kärsinyt syömishäiriöstä lähes koko elämäni ja pakko-oksentelua mulla on vieläkin joskus.
Tulin nuorena äidiksi ja lapsi on kuitenkin aina pitänyt minut tolpillani. Taloudellisesti mulla on aina mennyt hyvin.
Koin seksuaalista väkivaltaa. Pari vuotta sitten. Mulla on ollut myös pitkä ja tuskaista ero miehestä,joka käyttäytyi väkivaltaisesti mua ja lastani kohtaan. Kaikesta tästä on seurannut masentuneisuutta.

Tuossa siis hieman taustaa, joka voi auttaa ymmärtämään ongelmani.

Tapasin 1,5v sitten miehen, jonka kanssa tutustuttiin ja lopulta rakastuttiin. Oikeastaan se oli aika tiivistä yhdessäoloa heti alusta alkaen. Meillä on mun mielestä mennyt hyvin ja olen todella rakastunut. Välimatkaa on 70km. Tuntui pitkään, että olen todella todellakin onnellinen ja elämä alkoi hymyillä.
Jostain syystä mies ei vain kykene päättämään haluaako olla mun kanssa loppu elämänsä. Hän vastaa aina, että haluaa olla tällä hetkellä. Mies ei halua suunnitella yhteistä tulevaisuutta ja tuntuu, että hän melkein hermostuu jos puhun yhteen muuttamisesta tms. Perustelee aina sillä, että hän vain on aina ollut sellainen jahkailija.
Mies tietää, että mä otan tosi raskaasti sen, että teen kaikkeni suhteemme eteen ja mies ei silti tiedä haluaako mut. On kuitenkin sanonut, että ei voisi kuvitella enää rakastavansa kehenkään toiseen. Toisaalta musta tuntuu, että en kelpaa miehelle,koska jos toista rakastaa niin miksi ei voi sitten haluta olla tämän kanssa?
Musta tuntuu, että mies ei välitä siitä että mulla on paha olla. Tää suhteiden epävarmuus syö mua tosi paljon ja huomaan, että mussa alkaa olla taas paljon samoja merkkejä kuin silloin, kun masennuin. Meni yli vuoden tosi hyvin ja ongelma mulla tässä se on se, että taas kohtaan tilanteen jossa en kelpaa, jossa olen riittämätön. Mä olen ollut ihan tasapainoinen koko suhteiden ajan mutta nyt on alkanut mieli horjua. Ihminen jota rakastan ja jonka kanssa haluan viettää loppu elämäni, ei ehkä halua samaa. Mä en pysty elää tässä epävarmuudessa enää. Olen sanonut miehelle iha suoraan, että nyt päätöksiä tai tää oli tässä. Eikä se tehoa. Ei mies vaan osaa päättää.
En haluaisin luopua miehestä, mutta en toisaalta jaksa elää enää tässä epävarmuudessa.

Mies roikottaa sua tahallaan. -Ja sä toimit just niinkuin haluaa, eli myönnyttelet ja annat lisää periksi. Eikös?

Hanki omakin elämä. Ehkä sit huomaat ettei se mies olekaan ainoa mahdollinen. Kokeilen, kokeile ja ennen kaikkea elä!

Mies roikottaa sua tahallaan. -Ja sä toimit just niinkuin haluaa, eli myönnyttelet ja annat lisää periksi. Eikös?

Hanki omakin elämä. Ehkä sit huomaat ettei se mies olekaan ainoa mahdollinen. Kokeilen, kokeile ja ennen kaikkea elä!

Hmm. Mun on toisaalta vaikea kuvitella, että mies tekisi mitään tahallaan. Tuo "sitoutumiskammo" on ollut miehellä aina ja ilmeisesti aikaisemmissakin suhteissa touhu on lopulta kaatunut siihen, että mies ei ole vain osannut edetä. Mä tavallaan uskon, että mies kyllä rakastaa mua ja ei haluaisin että kärsin, mutta ei vaan oikein kykene muuhun. Mies pystyy kyllä suunnitella tulevaisuuttaan siten, että suunnitellaan matkaa loppuvuodeksi ja pitää kesälomansa yhtä aikaa jne, mutta ahdistuu, jos pitää puhua ns. "Isoista liikkeistä".

En tiedä, osaanko auttaa sua lainkaan, mutta ainakin vastaan nyt viestiisi. Hassua, mulle tuli just eilen mieleen eräs mies elämäni varrelta. Meillä oli pitkän aikaa sellaista tapailua ja säätöä, joka ei oikein kehittynyt miksikään. Ei oikein kumpikaan osattu olla rehellisiä, pitkä juttu. Lopuksi mun piti katkaista side tähän mieheen todella suoraan - ja se helpotti. Hän sanoi, että voitaisiin olla ystäviä ja hengailla. Mä sanoin, etten halua olla ystävä, koska musta tuntui, että sillä tavalla jään vain roikkumaan enkä pääse elämässä eteenpäin. Meillä oli jatkossa ihan hyvät välit, meillä oli samat piirit, joten ihan totaalista irtiottoa en voinut ottaa, mutta emme siis käyneet leffassa ym. enää yhdessä.

Tilanne on sikäli eri, että minun ja tämän miehen suhde ei koskaan oikein kehittynyt suhteeksi, sinulla selvästi on tähän mieheen oikea suhde. Mutta jos mies ei oikeasti halua sitoutua suhun ja sinä haluat, sun täytyy (tai ainakin mun mielestä täytyy) tehdä se hirveän kipeä teko ja leikata side kokonaan poikki. Se ottaa kipeää, varmasti todella kipeää, mutta ainakin itse koen, että yksi suuri kipu on parempaa kuin jatkuva hiljainen kärsiminen.

Ei se mies todennäiköisesti silkkaa ilkeyttään sua roikota, meillä kaikilla on omat puutteemme ja perhetaustastamme johtuvat kipupisteet. Mutta sä selvästi kärsit tuosta tilanteesta, eikä se siksi voi jatkua noin.

[QUOTE="Malla";30691612]Hmm. Mun on toisaalta vaikea kuvitella, että mies tekisi mitään tahallaan. Tuo "sitoutumiskammo" on ollut miehellä aina ja ilmeisesti aikaisemmissakin suhteissa touhu on lopulta kaatunut siihen, että mies ei ole vain osannut edetä. Mä tavallaan uskon, että mies kyllä rakastaa mua ja ei haluaisin että kärsin, mutta ei vaan oikein kykene muuhun. Mies pystyy kyllä suunnitella tulevaisuuttaan siten, että suunnitellaan matkaa loppuvuodeksi ja pitää kesälomansa yhtä aikaa jne, mutta ahdistuu, jos pitää puhua ns. "Isoista liikkeistä".[/QUOTE]

Onko sillä mitään väliä sun elämän kannalta, tekeekö tahallaan vai ei?

Älä jätä elämääsi elämättä siksi että joku toinen ei osaa päättää mitä tehdä omallaan!

Et ole käsitellyt vielä menneisyyden haamujasi, ja se näkyy käytöksessäsi. Jostain syystä tuo on sellainen asia mikä karkoittaa usein seurustelukumppanin.

Jätä tuo mies, käsittele asiasi, ja etsi uusi mies elämääsi sen jälkeen.

Anna miehelle yksi mahdollisuus vielä. Ei mitään että käskeä miettiä tms, koska ei se silloin mitään vastausta anna, vaan miettii vuositolkulla. Tänään kysyt siltä, että mitä se ajattelisi jos ette olisi enää yhdessä. Se vastaa mitä vastaa ja sitten sä sanot että et aio enää odottaa. Jos mies haluaa sut se tietää sen kyllä ja sanot suoraan, että nyt sä joko haluat tai et halua ja silloin suhde opi tässä.

Samaa mäkin neuvon. Eli yksi mahdollisuus vielä. Jos mies ei halua sua menettää niin silloin se pystyy tekemään ratkaisun. Älä anna enää mitää miettimisaikaa.
Muista, että vika ole sinussa.

Jospa mies vaan on luonteeltaan sellanen että tarvii omaa tilaa ja oman paikan? Jos se tietää/arvelee että yhteenmuutto aiheuttaisi hänessä ahdistusta ja pilaisi suhteen?

No niin tai näin, niin sun on nyt tehtävä päätös kerran tilanne ei sua tyydytä.

Ennemmin ehkä sitten luonnekysymys. Mä varmaan saatan olla liian nössö puhuessani ja mies ei ehkä ihan edes ymmärrä mitä tämä kaikki mulle merkitsee. Rakastan miestä ja näen hänessä paljon hyvää. En kauhean helposti haluaisi luovuttaa elämäni rakkauden kanssa, mutta jos mä en ole se elämän rakkaus myös miehellä ole haluja edetä, niin en todellakaan voi jäädä tähän tilanteeseen ja suhteeseen, jossa mun täytyy pohtia riitänkö.

Mies on sanonut, että rakastaa mua ja mies on todellakin sen tyyppinen että ei sano mitään mistä ei ole varma. On sanonut, että olen riittävä ja mussa ei ole mitään vikaa. Mun on siis todella vaikeaa ymmärtää mistä tämä jahkailu ja "eipäsjoopas" meininki johtuu. Koen että mun pitää taistella koko ajan pitääkseni rakkaani itselläni ja toisaalta mies kyllä sanoo että ei musta halua luopua. Silti ahdistuu kun puhun tulevaisuudesta. Mies on sanonut olevansa epävarma myös minusta, vaikka toisessa lauseessa puhuu että ei aio lähteä luotani mihinkään.

Minulla on itseasiassa ihan samanlainen tilanne ja olen ollut tässä jumissa jo 5 ja puoli vuotta...! Tyhmä kai olen, neuvoa en oikein osaa. Tiedän kuinka vaikeata on lähteä suhteesta, jossa periaatteessa kaikki on kunnossa. Tämä on paras suhteeni ikinä.

Jos nyt tossa tilanteessa uhkailemalla ja painostamalla sais toisen suostumaan yhteenmuuttoon niin voisko lopputulos olla muka hyvä?

Mun nähdäkseni siis tollaisessa tilanteessa täytyy pohtia riittääkö itselle suhde sellaisena kuin se nyt on ja jos ei riitä niin sitten lopettaa se. Jos riittää niin sitten on syytä myös uskoa että se toinen rakastaa. Tollaisena suhde kuitenkin on molemmille kuluttava ja saattaa se rakkauskin ajan kans loppua.

Yhteistyössä