Voisiko joku auttaa? (Jooga+raskaus+päälläseisonta+kuperke ikka+APUA!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei enää joogaan...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei enää joogaan...

Vieras
Hei!

Mitä olette mieltä seuraavasta tilanteesta?:

Olin eilen joogatunnilla (olen käynyt jo pidemmän aikaa joogassa siis).

Tein yhden liikkeen, jossa olin hetken PÄÄ ALASPÄIN. Ja jostain kumman syystä (varmaankin keskivartalotuen puutteesta..) tulin liikkeestä pois KUPERKEIKALLA.

No, jälkikäteen ohjaaja tuli vasta sanomaan, ettei pää alaspäin saisi olla raskaana.
Olen rv 10 (ja maha on vielä pieni!), joten ajattelin että voisin tehdä.

Mitä olette mieltä, olenko voinut aiheuttaa sikiölle jotakin haittaa siitä, että oli hetken PÄÄ ALASPÄIN, ja että tulin KUPERKEIKALLA alas liikkeestä?
Miksi näitä liikkeitä ei saa tehdä? (Senkö takia, ettei "tunnu hyvältä"? Vai?)

Osaisiko joku vastata, olen huolissani tilanteesta.. :(

Ensinnäkin mulle on joogaohjaaja nimenomaan suositellut pääalaspäin-liikkeitä raskausaikana (niskahartiaseisonta). Jalkoihin menevät verisuonet ovat puristuksessa seistessä, joten pääalaspäin-jalatylöspäin-asennot tekevät hyvää! Jopa käsillään seisontaa ja päällä seisomista voi harrastaa, jos ennen raskautta on päässyt sinuiksi näiden liikkeiden kanssa. Itseltäni eivät kyllä onnistu.

En myöskään usko, että kuperkeikasta on mitään haittaa. Tuossa vaiheessa maha on niin pieni, että ei se mitenkään puristuksiin jää. Vai tuliko sulle itselle huono olo kuperkeikan jälkeen? Se kertoo paljon.

Nimenomaan: En tee enää vastaavia liikkeitä!
Jotenkin, kun raskaus on niin alussa, niin en edes ns. "muistanut", että minun pitäisi välttää tuollaisia liikkeitä..

Tiedän, että aina puhutaan ettei liikunnalla voi aiheuttaa haittaa sikiölle jne. Mutta entä PÄÄLLÄ SEISONTA ja KUPERKEIKKA...

Ajatuskin kammottaa, että olisin aiheuttanut jotain sikiölle! Apua!!

Joogassa liikkeet suoritetaan kuunnellen omaa kehoa. Jos joku tuntuu pahalta tai pelottaa, niin sitä ei tehdä.
Päälläseisonta on turvallista, kun sen tekee oikein. Kädet lukkoonja pää niiden varaan. Tämän jälkeen peppu ylös ja lihaksilla tukien keräät loppukropan ylös. Eli tarvitset liikkeeseen väkisin vatsalihaksia.
Raskaana ollessa voisit kokeilla mammajoogaa.
Itse olen harrastanut hathaa ja astangaa.

Tein viime viikolla rv18 venäläisiä kuperkeikkoja taaksepäin. Eli siis niitä, joissa pyörähdetään suorinvartaloin melkein päälläänseisonnan kautta mahalleen. Tuntui ihan hyvältä. Ymmärtääkseni voit tehdä kaikkea mikä tuntuu hyvältä.

Kiitos vastauksesta!
Voisin tosiaan tästä eteenpäin mennä mammajoogaan, jos/kun jatkan.

Jos tuo päälläseisonta on ok, niin entäs sen kuperkeikan laita? Olisiko sinulla tietoa tästä?

Voikohan kohtu joutua puristuksiin ("onko näin":n kertoman mukaisesti)?

Minäkin varmaan pystyisin fyysisen kunnon puitteissa noihin ;)
Mutta mietinkin juuri sitä, että olenko "tavallisella kuperkeikalla" saanut kohdun jotenkin puristuksiin tms. ?
Kun tuossa venäläisessä kuperkeikassa ollaan nimenomaan "suorin vartaloin" tms. Ja minä olin "kerällä"..

Muistan kerran telinevoimistelutunnilla, kun opettaja oli raskaana noin kuudennella kuulla, kuinka hän teki sillan. Oli hurjan näköistä, kun maha katosi näkyvistä. Hänellä oli muistaakseni jo kolmas raskaus menossa ja oli kyllä tehnyt vaikka mitä liikkeitä raskausaikana. Toki oli liikunnan ammattilainen, joten varmasti tunsi kehonsa hyvin jne, mutta tuon esimerkin valossa uskoisin,että et ole mitenkään voinut vahingoittaa vauvaasi, koska sikiö on niin pienikin vielä.

Raskaana ollessa voi harrastaa itselle tuttuja lajeja omien rajojen puitteissa. Uusia fyysisiä lajeja ei kannata aloittaa.
Kysy joogaohjaajalta tarkemmin liikkeestä. Mutta edelleen, jos liike ei tunnu hyvälle ja arveluttaa, niin älä tee sitä.

En siis tule kuperkeikkoja enää tekemään, se on varma! (sitä ei kyllä ollut "tarkoituskaan" tehdä!)

Mutta kysymys kuulukin, että olenko tuolla eilisellä kuperkeikalla aiheuttanut sikiölle haittaa? Onko kohtu puristunut tms.?

Mä jättäisin kuperkeikat väliin, mutta mulle on ainakin sanottu että päälläseisontoja ja hartijaseisontaa voi tehdä jos tuntuu hyvältä. Kaikki eteentaivutukset istumaliikkeissä pitäisi tehdä jalat vähän harallaan myös kuukautisten aikaan. Ja synnytyksen jälkeen pitää pitää muutaman kuukauden tauko, ainakin astangassa ja aloittaa varovasti.

Alkuperäinen kirjoittaja ei enää joogaa..;27825253:
En siis tule kuperkeikkoja enää tekemään, se on varma! (sitä ei kyllä ollut "tarkoituskaan" tehdä!)

Mutta kysymys kuulukin, että olenko tuolla eilisellä kuperkeikalla aiheuttanut sikiölle haittaa? Onko kohtu puristunut tms.?

Ei.

Nimenomaan, taidan jättää kaikki "pää alaspäin" -liikkeet kokonaan väliin. Nyt siis ei ollut tarkoitus mitään kuperkeikkaa todellakaan heittää - vaan kun tulin alas liikkeestä, niin tulin ihan vahingossa kuperkeikalla alas.

Kun sanoit (Kotilohikäärme), että "jättäisit kuperkeikat väliin"; niin siis todellakin jätän ;) Nyt ei ollut tarkoitus sitä tehdä, vaan se oli silkka vahinko.

Ja kun liike tuntui huonolta sen jälkeen, niin rupesin miettimään, jos vauvalla oli tapahtunut jtn... :(

Alkuperäinen kirjoittaja ei enää joogaa..(?);27826327:
Nimenomaan, taidan jättää kaikki "pää alaspäin" -liikkeet kokonaan väliin. Nyt siis ei ollut tarkoitus mitään kuperkeikkaa todellakaan heittää - vaan kun tulin alas liikkeestä, niin tulin ihan vahingossa kuperkeikalla alas.

Kun sanoit (Kotilohikäärme), että "jättäisit kuperkeikat väliin"; niin siis todellakin jätän ;) Nyt ei ollut tarkoitus sitä tehdä, vaan se oli silkka vahinko.

Ja kun liike tuntui huonolta sen jälkeen, niin rupesin miettimään, jos vauvalla oli tapahtunut jtn... :(

Riippuu kyllä ihan mitä joogaa harjoittaa. Itse olen astangannut silleen "lempeästi" noilla viikoilla, tosin ilman hyppyjä, punnerruksia ja kuperkeikkoja jättäen väliin joitakin asanoita tai niin että ne tekee vaan osittain tai helpotettuina. Hartijaseisonnan voi "korvata" nostamalla selinmakuulta vaan jalat kattoa kohti esim. Mutta ensimmäiseen kolmeen raskauskuukauteen sitä ei itse asiassa suositella rankkaa treeniä.
Samoin jotkut suosittelee ettei koko raskausaikana pääalaspäin asanoita, mutta toiset taas ei niitä "totaalikiellä". Ehkä kumminkin hartijaseisonnasta ei kannata tehdä ainakaan jalat lattiaan-polvet korviin -versioita ym.mankelointeja. Mutta jos tekee kaikki tarvittavan helpotettuina versioina eikä tosiaan tunnu pätkääkään pahalta, niin tuskin kovin suurta vaaraa on, silloinhan ei tule solmineeksi itseään kovin pahasti. Tai iisimpien joogamuotojen kohdalla tuota ongelmaa ei ehkä ole niin paljoa. Tietty noissa pääalaspäin-asanoissa on juurikin riski lennellä mihinsattuu, kun painopiste muuttuu. Tai verenpaineet voi heitellä.

Mutta älä tee mitään mikä tuntuu pahalta tai mietityttää ja jos haluat kokeilla jotakin vaativampaa, pyydä opettajaa varmistamaan ettet lentele mitään vahinkokuperkeikkoja. Tai mene mammajoogaan tai hathaan raskausajaksi.

Pääasia että opettaja tietää että olet raskaana, niin se osaa neuvoa.

Ja tuskin yhdestä pienestä pahasta olosta on tapahtunut mitään, mutta se saattaa olla merkki siitä että sun systeemi ei salli moisia liikkeitä. Jotkut kiertoliikkeet on muuten myös mahdottomia ainakin isommalla mahalla.

Googlella löytää mm:

www.astanga.fi/astanga/monna

www.astanga.fi

Astanga jooga ja raskaus | Astanga joogaa & kokonaisvaltaisia hoitoja

ja paljon muuta.

Yhteistyössä