Voinko saada "lupauksen" sectiosta jo ennen raskautta?

• Viestiketjun aloittaja Nainen 28
  • Ensimmäinen viesti
Nainen 28
Hei!

Osaisiko joku sanoa, että voinko käydä pelkopolilla TAYSissa, jo ennen kuin edes olen raskaana, koska synnytyspelkoni on todella kovaa jo nyt etukäteen. Kuulostaa muista varmaankin tyhmälle, mutta valvon jo nyt öitäni asian takia, koska pelkään jääväni lapsettomaksi ellen saa "varman" tiedon siitä, että sen sitten raskaaksi tullessani saisin.

Jos joku tietää, niin olisin todella kiitollinen vastauksesta :)

tartsa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2006 klo 13:48 Nainen 28 kirjoitti:
Hei!

Osaisiko joku sanoa, että voinko käydä pelkopolilla TAYSissa, jo ennen kuin edes olen raskaana, koska synnytyspelkoni on todella kovaa jo nyt etukäteen. Kuulostaa muista varmaankin tyhmälle, mutta valvon jo nyt öitäni asian takia, koska pelkään jääväni lapsettomaksi ellen saa "varman" tiedon siitä, että sen sitten raskaaksi tullessani saisin.

Jos joku tietää, niin olisin todella kiitollinen vastauksesta :)
Ei kuulosta ollenkaan tyhmälle, mutta otapa yhteyttä alueesi äitiysneuvolaan ja juttele asiasta, onko teillä päin mahdollista päästä polille ennen raskautta. Olen ymmärtänyt että nämä käytännöt vaihtelevat. :hug:

en osaa paremmin sanoa mutta siskoni pääsi alkuraskaudessa TAYSin pelkopolille todella helposti lähetteellä. synnytti kyllä alakautta, mutta kuitenkin pääsy pelkopolille juttelemaan pitäisi olla helppoa.

soita äitiysneuvolaan ja kysäise, varmasti auttavat jo ennen raskautta.

lisään sen että siskoni mainitsi synnytyspelostaan neuvolassa ja sai samantein lähetteen kouraan.
olisiko käytännöt vähän erilaisia eri neuvoloissa? multa kyllä kysyttiin ihan että haluanko tietoa pelkopolista (asun Kalevassa, sisko Kaukajärvellä) mutta en tarvinnut infoa.<br><br>

MieVaan
No en nyt sanoisi, että Tays:in pelkopolille välttämättä pääsee helposti...
Itse otin kamalan synnytyspelkoni puheeksi heti ensimmäisellä neuvolakäynnille rv 7. No silloin minulle vain lohduteltiin, ettei ketään pakoteta alakautta synnyttämään ja sanottiin samalla, että vielä ei millään voi lähetettä antaa pelkopolille.
No seuraavalla neuvolakäynnillä rv 12 sitten vaadin, että sen lähetteen saan ja heti, sillä niin hirveä paniikki minulla oli jo siinä vaiheessa. No lähete sitten laitettiin menemään ja kutsu tuli, mutta vasta rv 25:lle (yleensä sen kai saa vasta rv 30 jälkeen Tays:iin).
Tässä sitä odotelleen edelleen tuota rv 25:tä ja jokainen päivä on edellistä kamalampi. En edes muista koska olisin viimeksi nukkunut yöni kunnolla.

En tiedä kestänkö enää henkisesti, jos joudun alkaa sektiosta taistelemaan lääkärien kanssa. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Kannattaa kyllä ottaa yhteyttä omaan neuvolaan ja vaatia, että pääset pelkopolille jo ennen raskautta. Mitään "ei ketään pakoteta..."-hömpötystä ei kannata kuunnella ollenkaa, sillä se neuvolan täti ei sitä asiaa päätä.

mäkin vaan
sain lähetteen 2. neuvolakäynnillä. ajan sain rv18. en tiedä vaikuttiko asiaan jääräpäisyyteni tai yksinhuoltajuus, mutta sain suht nopeasti ajan ja todella helposti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2006 klo 12:41 mäkin vaan kirjoitti:
en tiedä vaikuttiko asiaan jääräpäisyyteni tai yksinhuoltajuus
Varmaan jääräpäisyys ainakin vaikuttaa. Ja se kuka sattuu neuvolassa th:na olemaan. Itse en saanut lähetettä ollenkaan. Ei ollut tarpeeksi pelkoja. Noh, pelkosektio tuli kuitenkin synnytystapa-arviossa joten sikäli ihan sama. En tainnut osata tarpeeksi vaatia. Pelkopolille voi kuulemma itsekin soittaa jos neuvolasta ei lähetettä saa?

Yhteistyössä