Voinko pestä kumipohjaiset käytävämatot itse pesuhuoneessa eli suihkussa (juuriharja+mäntysuopa) ja laittaa saunaan kuivumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Manse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Manse

Vieras
Vai vienkö pesulaan? On vaan kallista kun 9 euroa/m2 .

Olohuoneen design maton vien pesulaan (maksaa 12,50/m2, muttei raskisi kaikkia sinne viedä.

Ajattelin nyt saada matot puhtaiksi kun ruuhka alkaa kuitenkin marras-joulukuussa pesuloissa....

Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:
Niin minä aina teen!

No hyvä. En ole aiemmin niitä pessyt , eivät ole kovin vanhoja vielä mutta en vaan raski maksaa niistä tota 9euroo/m2. Yksikin matto ehkä 3 metriä niin maksaa 27 euroa kun uutena noita saa 30-40 euroa niin hölmöä olisi maksaa pesusta niin paljon.
Aloitanpa illalla matonpesuurakan kun lapset nukkumassa...

Kiitos .

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
voit. vai meinaatko että poliisi tulee ja vie jos niin teet?

ei poliisi tullut mieleen. Mietin vaan ettei aiheuta homehaittaa saunassa tai kestääköhän kuivua monta päivää saunassa sitten...

Miksi se homehaitan aiheuttaisi? Älä nyt jätesäkissä kuivata. Jos sinun saunassasi ei toimi ilmastointi, niin pelkkä saunominen aiheuttaa sen.

Noi keinokuitumatot kuivuvat nopeasi. Lievä lämpö edesauttaa kuivumista. Paksu villamatto on vaikeampi kuivattava.

Noista varmaan saa "lanattua" veden kädellä tai lattiankuivaimella/ikkunankuivaimella suurimmalta osalta pois, joten luulisi kuivuvan aika nopeastikin. Katsohan sitten tarkkaan mihin ja miten laitat ne kuivumaan, tulipalon vaara on aina kun saunassa jotain kuivatetaan.. :)

Jos sulla on toosi pitkä matto niin kannattaa ehkä pestä ensin vaikka kolmasosa tai puolet ja kuivattaa, ja sitten vasta pestä loput. Ei ole sit jättipitkä ja painava märkä möntti kuivumista vaatimassa. Kun laitat kuivumaan niin maton taittumista pitää varoa. Minä heitin vaan saunan oven päälle yhden tollasen maton silleen että oli siinä ovenkulmassa osittain, ja tais johtua siitä että nyt matossa näkyy parin sentin "viilto", siis se nukka on jotenkin silleen että ohut valkoinen juova näkyy yhdessä kohti. Siis mitään ei oo lähtenyt irti tms, vaan tarkoitan vähän samantapaista juttua kuin vaikkapa hiusten jakauksen rajaa. Saikohan tästä nyt mitään selvää..

Alkuperäinen kirjoittaja Mikäjottei:
Noista varmaan saa "lanattua" veden kädellä tai lattiankuivaimella/ikkunankuivaimella suurimmalta osalta pois, joten luulisi kuivuvan aika nopeastikin. Katsohan sitten tarkkaan mihin ja miten laitat ne kuivumaan, tulipalon vaara on aina kun saunassa jotain kuivatetaan.. :)

joo hyvä vinkki tolla kuivaimella lanaus.

Ei käytetä saunaa kyllä kuivumisen aikana niin ei ole palon vaaraa.

Sehän nimenomaan kannattaa käydä ensin saunassa, ja sitten laittaa jälkilämpöön kuivumaan, nopeutuu kuivuminen huomattavasti.
Taidan ottaa itsekin tänään illalla urakaksi pestä eteisin matot, kiitos inspiksestä :)

Jaa, mä tein sen virheen että edellisessä kämpässä pesin pienen käytävämaton kylppärissä ja laitoin saunaan kuivumaan niin että matto roikkui kaiteella ja osa matosta oli lauteen päällä. Lauteeseen tuli hometta. Ja ilmastoinnissa vika tuskin oli.

Muok. Niin, ja ei saunottu maton kuivumisen aikana. Pikku lämpöä pidin aluksi että suurimmat kuivuu.

kylläpäs mä oon TYHMÄ!!!!!!!!!!!!!!!!! mulla on monta mattoa menossa pesulaan,mut en raaski viedä ku tulis maksamaan niin paljon... KIITOS tästä vinkistä tyhmälle...menenpä pesuhuoneeseen mattopyykille :)

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmeli:
kylläpäs mä oon TYHMÄ!!!!!!!!!!!!!!!!! mulla on monta mattoa menossa pesulaan,mut en raaski viedä ku tulis maksamaan niin paljon... KIITOS tästä vinkistä tyhmälle...menenpä pesuhuoneeseen mattopyykille :)

no hyvä että laitettiin keskustelu matonpesusta:)

Minäkin siis vien vain yhden maton sitten pesulaan huomenna ja muut pesen itse pikkuhiljaa matto kerrallaan....ja kun ehdin...

Mä lotraan ihan urakalla tuolla kylppärissä mattojani. Eläinperheessä aina joku yrjöää matolle tai toinen kippaa viinimarjamehut.
Ensin yleensä kastelen, harjaan aineen likoamaan ja vaikuttamaan mattoon ja sit käyn myöhemmin huuhtelemassa puhtaaksi.
Kuivumaan saunan lauteelle ilmavasti tai ulos osaksi aikaa.
Mäntysaippua, kloriitti tai pesupulveri on matosta riippuen pesuaineena.

Minulla on vain 150 cm-200cm käytävän mattoja.Pesen aina pyykkikoneessa, puhtaaksi tulee ja voi kevyesti lingota,kuivuu nopeasti . Koneeseen vain vähän nestemäistä pyykinpesuainetta. Pesu kork.40 asteessa,mutta jos ei ole kovin likainen 30asteinen pesu riittää.Latexipohjat pysyneet hyvässä kunnossa.(y)

Yhteistyössä