Voinko perjantaina juoda alkoa jos antibioottikuuri loppuu torstaina? *tyhmänä*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naurukohtaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Naurukohtaus

Aktiivinen jäsen
04.07.2006
3 625
0
36
Siinähän se jo tulikin eli onko antibiootilla jokin vaikutus jonka jälkeen voi turvallisesti ottaa alkoholia.Tossa mun tropissa se varmaan on se 12h kun 12 tunnin välein se otetaan.Mä oon vähä käsi näitten troppien kanssa :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
No, yleensähän alkoa ei suositella ab-kuurien kanssa koska mm penisilliinissä alko tappaa ne homeet josta se on tehty ja sitten se lääke ei paranna. Jos sulla ei ole nyt mikään erikoisab, niin ei pitäis vaikuttaa.

Niin mutta siis kuuri loppuu torstaina ja perjantaina olen mahdollisesti lähdössä ulos.Niin vaikuttaako se antibiootti vielä sillon perjantaina?

Muoks.Ja tossa mun tropissa ei ole penisiliiniä koska olen sille allerginen :snotty:

Jos siellä lääkkeen papereissa puhutaan jostain antabusvaikutuksesta tai kielletään alkoholin kanssa käyttä, niin silloin on parempi pitää taukoa vielä perjantainakin. Muuten ei ole estettä.

No, yleensähän alkoa ei suositella ab-kuurien kanssa koska mm penisilliinissä alko tappaa ne homeet josta se on tehty ja sitten se lääke ei paranna. Jos sulla ei ole nyt mikään erikoisab, niin ei pitäis vaikuttaa.

mielenkiintoista tekstiä... itse olen lääkealan ammatilainen, muttei oo tollasta opetettu...

Googleta antibiootti ja alkoholi. Mä olen joskus lukenut että ns. tavisantibioottien kanssa alkoholi ok mutta tietyt antibiootit kuten sellaiset jotka otetaan sukupuolitautien hoitoon, on niin äreitä kuureja että ei voi juoda.

Alkuperäinen kirjoittaja ounou:

mielenkiintoista tekstiä... itse olen lääkealan ammatilainen, muttei oo tollasta opetettu...

Niinkö, eli alkoholi ei tuhoa organismeja?

Pitäisköhän sun ihan lukea ne lääkkeen käyttöohjeet, joka ikisessä lääkkeessä kyllä mainitaan jos niiden kanssa EI voi juoda alkoholia. Puhumattakaan, jos alkoholia pitää välttää vielä kuurin jälkeenkin.

Uskallan kyllä väittää, että penisilliinin teho ei heikkene alkon vaikutuksesta! Vain silloin lääke ei tehoa jos unohtaa kännäilyn takia ottaa lääkkeensä tai oksentaa tabun pois. Ja riski on että maha menee ruikulille, koska penisilliini pitäisi ottaa tyhjään vatsaan... Mutta varsinaista YHTEISVAIKUTUSTA ei ole.

Mä olen kyllä myös penisiliinille allerginen mutta antibioottien kanssa on voinu ottaa alkoholia siis niiden joita olen syöny =) kun oon kysyny apteekista niin vastaus on ollut että koskaan ei tietenkään suositella ottamaan alkoholia mutta jos ottaa niin pitää varmistaa että ei oksenna tablettia ulos ja muistaa ottaa sen :D näin ei kuuri katkea ....

Mutta huom! tässä nyt sitten se että joidenkin lääkkeiden kanssa saattaa tulla antabusreaktio joten varmista aina apteekista että voiko ottaa alkoholia =)

Ja ap:lle pirauta apteekkiin ja kysäse =)

Uskallan kyllä väittää, että penisilliinin teho ei heikkene alkon vaikutuksesta! Vain silloin lääke ei tehoa jos unohtaa kännäilyn takia ottaa lääkkeensä tai oksentaa tabun pois. Ja riski on että maha menee ruikulille, koska penisilliini pitäisi ottaa tyhjään vatsaan... Mutta varsinaista YHTEISVAIKUTUSTA ei ole.

No, ehkä kunnanlääkärimme on sitten päivityksen tarpeessa, hänen mukaansa ainoa ongelma on tehon heikkeneminen yhteisvaikutuksen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja riippuen:
Googleta antibiootti ja alkoholi. Mä olen joskus lukenut että ns. tavisantibioottien kanssa alkoholi ok mutta tietyt antibiootit kuten sellaiset jotka otetaan sukupuolitautien hoitoon, on niin äreitä kuureja että ei voi juoda.

Ette sitten tätä lukeneet?
Ohessa lainaus ko. sivuilta:

Useimpien hengitystietulehduksissa käytettyjen antibioottien ja alkoholin samanaikaisesta käytöstä ei ole haittaa. Tiettyjen antibioottien kanssa alkoholia ei tule kuitenkaan käyttää lainkaan. Tällaisia lääkkeitä ovat suoliston ja emättimen tulehduksiin käytetyt antibiootit, jotka sisältävät metronidatsolia (esim. Flagyl, Trikozol). Yhteisvaikutuksena syntyy voimakas pahanolon tunne, niin sanottu antabus-reaktio. Antabus-reaktion pääoireita ovat päänsärky, ihon kuumotus ja punoitus, hengenahdistus sekä verenpaineen aleneminen. Reaktion laukaisemiseksi riittää hyvin pieni määrä alkoholia. Yhteisvaikutuksesta hankalan tekee se, että kyseisen lääkeaineen vaikutus säilyy elimistössä pari päivää kuurin loppumisen jälkeen. Myös tällöin täytyy välttää alkoholin käyttöä.

No, ehkä kunnanlääkärimme on sitten päivityksen tarpeessa, hänen mukaansa ainoa ongelma on tehon heikkeneminen yhteisvaikutuksen takia.

Varmaankin.

Kyllä mutta kuuri ei katkea joten siitä ei niin suurta haittaa tule kun esim. se että unohtais ottaa pillerin =) eli teho saattaa laskea hetkellisesti hieman mutta ei kokonaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja valas:
Tuo sun lääkkees sisältää jos itsessään pieniä määriä alkoholia,että vois kuvitella ettei haittaa ole;)

Jos soitat apteekkiin ja kysäset?:)

Oraalisuspensiossa on etanolia, tableteissa ei. Ja aloittajalla mitä luultavimmin tabletit käytössä.

Tuo sun lääkkees sisältää jos itsessään pieniä määriä alkoholia,että vois kuvitella ettei haittaa ole;)

Oraalisuspensiossa on etanolia, tableteissa ei. Ja aloittajalla mitä luultavimmin tabletit käytössä.

Juu huomasin kyllä.

Kehoitinki soittamaan apteekkiin,siellä he kyllä tietävät.

Joo tota on saatavana oraalisuspensiona ja tablettina ja mulla on tabletit.

Ensinnäkin antibiootilla ja homeella ei ole muuta yhteistä kuin se, että ensimmäinen tunnettu antibiootti löytyi penicillium homesienestä. Monet sienet ja myös bakteerit tuottavat antibiootteja (aineita, jotka tekevät jonkun pieneliön elämän mahdottomaksi). Siinä olet oikeassa, että puhdas alkoholi tappaa homeet melko tehokkaasti. Suomessa myytävissä lääkkeissä on aina merkintä, mikäli lääkkeen kanssa ei saa nauttia alkoholia.

Yhteistyössä