Voinko ottaa rauhoittavaa? Ahdistaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mallory
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mallory

Vieras
Hei! Kaipaisin pikaista vastausta. Olen kärsinyt pidemmän aikaa ajoittaisesta ahdistuksesta. Kun olo on mennyt niin pahaksi etten kestä, olen ottanut puolikkaan opamoxin. Nyt olen rv 34, iski kova ahdistus ja hätä. Olen yksin kotona ja pelottaa. Raskausajan olen selvinnyt ilman lääkettä mutta nyt tuntuu että tarvitsisin rauhoittavaa. Siis, voinko ottaa puolikkaan opamoxin? Muistaakseni lääkäri sanoi että niitä voi raskausaikana käyttää mutta huolettaa jos vaikuttaa vauvaan. Vastatkaa pian!

En suosittelisi ottamista. Bentsodiatsepiinit ovat huumaavia lääkeaineita ja vaikuttavat vauvaan aina. Älä ota. Koita saada rauhoituttua vaikka musiikin avulla. Ja ajattele vauvaasi, että sillekin tulee hätä jos sinulla on. Yritä rauhoittaa vauvasi, niin varmasti saat tahdonvoimaa rauhoittua itsekin.

Itse en ainakaan ottaisi:

4.6 Raskaus ja imetys

Oksatsepaamin raskauden aikainen käyttö ei ole suositeltavaa. Raskauden ensimmäisen trimesterin aikana käytettyjen bentsodiatsepiinien on eräissä tutkimuksissa raportoitu lisäävän huuli-suulakihalkioiden esiintymisriskiä. Lähellä synnytystä käytettyinä bentsodiatsepiinit voivat aiheuttaa vastasyntyneelle hypotermiaa, hypotoniaa, lievää hengitysdepressiota sekä syömisvaikeuksia. Pitkäaikainen käyttö raskauden aikana voi aiheuttaa vieroitusoireita vastasyntyneelle.

Oksatsepaami erittyy äidinmaitoon, mutta imeväisen saama määrä on niin pieni, ettei se aiheuta farmakologisia vaikutuksia. Lääkkeen käyttöä ei kuitenkaan suositella imetyksen aikana.

Kiitos vastauksista. Sain nukuttua hiukan, ahdistus helpotti että ei tarvinnut ottaa lääkettä. Olen joutunut aiemmin ottamaan lääkettä äärimmäisessä hädässä, kun musiikin kuuntelu ym. mikään järkevä ajattelu/itsensä rauhoittelu ei auta. Onneksi se nyt meni ohi.

Tuo että joku neuvoo kuuntelemaan musiikkia jne on ihan kiva neuvo normaalille terveelle ihmiselle, jota ahdistaa. Mutta jos sairastaa paniikkihäiriötä tai ahdistusta, ei nuo keinot auta. Se ahdistuksen olotila on jotain niin pelottavaa ja kamalaa, ettei sitä pysty kuvittelemaan ellei ole itse kokenut. Se, mitä se stressitila aiheuttaa sikiölle, voi olla paljon pahempi kuin lääkkeen mahdollinen vaikutus.

Sen takia varaa aika lääkäriltä ja mene kysymään mitä lääkettä suosittelee! Jos on sanonut, että voit raskauden aikana Opamaxin ottaa, sitten voit.

Minulle määrättiin nukahtamislääkettä raskauden aikana, kun olin mukana järkyttävässä tapahtumassa ja sain post-traumaattisen stressin. En pystynyt nukkuumaan millään. Lääkäri käski ottaa nukahtamislääkettä. Kuulemma se, etten nuku ja olen jatkuvassa stressitilassa, on paljon vaarallisempaa sikiölle kuin lääke. Kaikki tapaukset ovat yksilökohatisia, et voi saada oikeaa neuvoa netin kautta. Mene reippaasti lääkärille.

Yhteistyössä