voinko muuttaa

• Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
tietämätön
meillä on mieheni kanssa yhteishuoltajuus, mutta lapsi asuu luonani. Voinko muuttaa lapsen kanssa toiselle paikkakunnalle n. 500 km päähän jos mies ei anna lupaa. Eli onko mulla oikeus päättää missä lapsi asuu vaikka onkin yhteishuoltajuus?

mandiz
Hmm..sun kannattas käydä lastensuojeluviranomaisen tai vastaavan juttusilla..esim. töitten takia noin kauas muuttaminen on käsittääkseni hyväksyttävää. Olisko mahdollista et isä tekee vaan kiusaa estellessään?
Sellsiakin tapauksia tiedän. :flower:

Olen muuttanut lasten kanssa toiselle paikkakunnalle (500 km). Meillä on yhteishuoltajuus. En lasten isältä lupaa kysynyt, muutostamme on aikaa jo muutamia vuosia. Lasten isälle kerroin muutosta, kun se tuli ajankohtaiseksi, n. 1 kk ennen. Nyt on lasten isä jälkikäteen muutaman kerran valittanut, että kun en lupaa kysynyt. Soitin sitten soskuun ja kysyin, että teinkö jotain väärin? Sieltä sanottiin, että oikeus muuttaa. Silloin neljä vuotta sitten kun erosimme emme sopineet lasten isän halusta mitään kiinteitä tapaamisoikeuksia lasten suhteen.

Soskusta sanottiin, että jos isä haluaa tavata lapsiaan, hän maksaa lasten matkat. Jos matkojen maksaminen käy ylivoimaiseksi, isä voi hakea avustusta soskusta.

Yhteishuoltajuus tuo monelle ongelmia.Serkkutyttö on vieläkin vankina miehensä kotipaikkakunnalla kun ei anna lupaa muuttaa kotikonnuilleen.Kun yhteishuoltajuussopimuksia tehdään ei näitä asioita juurikaan mietitä eikä niistä myöskään oikein selvästi kerrota.

Kun on yhteishuoltajuus,lapsen isältä pyydetään lupaa kolmeen asiaan,lapsen nimen muutos,erityiskolu tai tarha ja sitten on passi,siihenkään ei isän lupaa väkisin tarvita.Näin mulle ollaan lastensuojelussa sanottu.Isältä ei tarvi lupaa kysyä saatko muuttaa toiselle paikkakunalle.Mutta voit sitä lastensuojelusta kysyä.

Yhteishuoltajuudessa jos lähivanhempi muutta paikkakuntaa on etävanhemmalla oikeus vaatia elatusmaksujen alennusta kun etävanhempi kuitenkin maksaa matkat mutta voi myös sopia että maksatte matkat puoliksi (tämä on suositus) kuitenkin jos on tilanne se että ette pysty sopimaan asiota niin myös käräjäoikeudessa on näistä tehty päätökiä. Lähivanhemmalla on kuitenkin oikeus muutta vaikka helsingistä oluluun mutta sopimukset menee vaan uusiksi.

Muuttaa voit Suomen sisällä. Ulkomaille muutettaessa tarviit toisen huoltajan luvan. Sopimukset tosiaan voi mennä uusiksi. Uuteen sopimukseen kannattaa ehdottomasti laittaa, että kuka vastaa tapaamisista aiheutuneet kustannukset. Jos niitä tapaamisia enää sitten tulee... Kokemuksesta voin sanoa, että vähenee huomattavasti. Mutta helpompaa on nykyään. Mulla on ns. oma elämä...

Yhteistyössä