Voinko jättää itekseen vaikka huutohan siitä seuraa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jelppivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jelppivä

Vieras
Meillä tilanne menny mahdottomaks iltanukutuksen suhteen. En oikein tiedä miten ja missä vaiheessa tää ryöstäyty käsistä. Eli lapset 3v ja 1,5v. Pienempi nukahtaa iltasadun jälkeen kun saa pupun ja tutin. Isompi sitten vaatisi että vieressä maataan kunnes nukahtaa. Ennen siihen meni vartti max puol tuntia mut nyt saattaa mennä kaksikin tuntia helposti. Välillä lähden pois, alkaa huutaa ja kiukuta. Olen hoitovapaalla ja kaipaisin sitä omaa rauhaa hetkisen illalla ennen kuin menen perässä nukkumaan. Ja suoraan sanoen hermo alkaa tossa puol kymmenen aikaan olla aika kireellä kun toinen känisee ja känisee, ei auta onko ovet auki vai kiinni ei auta mikään.

Nyt sitte tänään oon esikolle puhunu että tänään äiti sitten tekee kotitöitä iltasadun jälkeen ja sinä jäät siskon kanssa pötkölleen. Joo, joo on vastaus eli ymmärtää kyllä idean ja ollaan asiasta juteltu mutta kyllä mä tiedän ettei se näin mene.

Voinko siis tehdä niin, että iltasadun ja pusujen ja peittelyn jälkeen lähden ja annan huutaa sitte vaikka ittensä uneen... Pois ei sängystä tule, itkee/kiukkuaa siellä jos ei olla vieressä. Olen niin loppu näihin iltoihin että tää vois olla toimivampaa kuin se ravaaminen/makaaminen ja sitte en enää hillitse itteäni vaan saatan tisuskaista lapselle ja sitä en halua. Niin ei saisi hermo mennä.

Mielipiteitä/vinkkejä jooko??

mä tein sillee välillä että suihkun jälkeen aloin föönaamaan tukkaa kun lapsi oli laitettu nukkumaan,siis rutiinien mukaan ja sanoin että äiti kuivaa nyt tukkaa tuolla. ja yövalo päällä,ovi raollaan. se nukahti sitten niihin ääniin. samoin meillä on aina telkkari päällä,kuuntelee sitä niin nukahtaa nopeammin. ja joskus kun takkuaa sanon että menen pesemään meikit ja hampaat ja tulen sitten,ni tyttö nukahtaa samantien :) meillä on 3,5v
nukahtaminen on meillä hitaampaa jos olen samassa huoneessa.

Sinuna muistuttaisin vielä sovituista pelisäännöistä ennen kun laitat nukkumaan, eli äiti lähtee kun satu luettu, alottaa todennäkösesti sen huutamisen silti, sitten voit jonkun ajan päästä käydä muistuttamassa että mistä on sovittu. Pidennät aina sitä aikaväliä että menet sanomaan tai sitten menet sinne vaan ja silität vaikka päästä muttet puhu mitään, mut älä jää makaa viereen vaikka kuinka huutaa. Muutaman illan saattaa kiukutella, mutta ei hän kauaa siellä jaksa raivota kun huomaa ettei se äiti tänne jää kuitenkaan. Onnea ja hermoja matkaan! :)

Meillä siis seuraa suoraa huutoa kun poistun huoneesta, lähinnä mietin sitä, että menenkö sitte välillä siellä käymään (kun musta tuntuu että piristyy siitä vaan uudestaan...) ja rauhoitteleen ja enkö kertakaikkiaan mene ja annan huutaa kunnes nukahtaa,,,

iltasadun jälkeen jätät lapsen pötkötteleen omaan sänkyynsä, aina jos tulee pois, niin sanot nyt on nukkumaanmenoaika, hyvää yötä ja viet lapsen takas sänkyynä. Parin kerran jälkeen et enää sano mitään, vaan ohjaat lapsen takaisin omaan sänkyynsä ja menet pois. lapsi oppii, että silloin aletaan nukkumaan kun on nukkumaanmenoaika ja turhat höpötykset jää pikkuhiljaa pois. tätä saat toistaa varmasti monena iltana kunnes nukkumaan meno onnistuu ilman kommervenkkejä

Meidän pian 3v sanoo aina illalla että ei aio nukkua, ettei väsytä. Vastaan että luet sitten kirjaa, että ei tarvitse nukkua jos ei nukuta. Meillä on lastenhuoneessa pöytävalo koko yön päällä, joten näkee lukea hämärässä. Kun on lupa valvoa ei tarvitse uhmassa osoittaa että minäpä valvon, meillä tämä siis toimii.

Tota cd:tä vois kokeillakin... Ennen suju hyvin, hetken sadun jälkeen silitin ja sitte sanoin et äiti menee nyt pissalle ja sinne jäi mut ei enää enkä oikeen sit tiiä miks näin lipsuttiin...

Meillä vajaa 3v. on aikasemmin vaatinu, että makoilen vieressä kunnes mukahtaa, mutta nyt ihan yht'äkkiä onkin halunu jäädä yksin nukahtamaan, kun saa olla valosammassa kuin mun kanssa ollessaan. UnilauluCD tai satuCD on meillä käytössä ja se toimii hyvin. Kannattaa pikkuhiljaa totuttaa lasta jäämään yksin, lähdet käymään vessassa ja jos ei hötkyile perään, niin älä mene takasin jne.. Jaksamista!

Noni, nyt on iltasadut luettu ja pusuteltu ja peitelty. Keksin, että jätettiin yövalo päälle ja sai jäädä vielä itekseen "lukemaan" kirjaa. Sanoin, että äiti menee nyt alakertaan ja sinä voit lukea vielä hetken ja sitten alat nukkumaan. Kiltisti jäi ja yövalo tosi himmeä eli hyvin vois siinä valaistuksessa nukahtaakin... Hiljaista on toistaiseksi, katotaan kuin käy..

Kiitos vinkeistä!

Yhteistyössä