Voimakkaasti periytyvät piirteet

  • Viestiketjun aloittaja Kaksoisleukaposkipäätkonkkanokka
  • Ensimmäinen viesti
Kaksoisleukaposkipäätkonkkanokka
Mikä yksittäinen kasvojen piirre on periytynyt omille lapsillenne voimakkaimmin? Onko se periytynyt lapselle isältä vai äidiltä?

Oman hyvin tieteellisen tutkimukseni mukaan nenä periytyy monesti niin kuin olisi otettu muotti vanhemman nokasta.
 
Silmät toinen lapsi perinyt minulta. Isompana voi sitten näkyä esim. nenän malli paremmin, lapset ovat vielä alle kouluikäisiä.

Itse olen perinyt isäni silmät ja nenän, ihan suoraan, ei epäilystäkään geeneistä ;) Äidiltä olen (onneksi) perinyt vartalon mallin.
 
maisa
Jep sukunenä esinntyy meitin puolella, tosin mun lapsilla sitä ei onneksi vielä ole saa nähdä mihin suuntaan iän kanssa kehittyy kun ovat vasta niin pieniä.

Isän puolelta on kuoppa leuassa joka periytyy. Meidän lapsilla se on, mutta miehen sisarusten lapsilla ei vaikka osalla on se itsellään.
 
Meillä on molemmilla tytöillä kasvojen sivuprofiili jus niin kun isälllään on ollu pienenä. Pienemmällä on myös isänsä silmät, lähinnä niiden muoto. Väri on eri (miehellä vihertävät, tytöllä tumman siniset ). Pienemmälllä tytöllä on myös samanlainen terävä leuka (tämä periytyny myös tyttöjen kahdelle serkulle ) ja otsahiuksissa pyörre, niin kun anopilla.
 
Rukoilijasirkka
Silmien muoto molemmille lapsille... Meillä vanhemmilla on aika samanmuotoiset silmät, samalla tavalla vinossa asennossa.

Mieheltä ulkonevat korvat, joita rakastan.
Molemmilla lapsilla on paksummat huulet kuin mulla, isältään perittynä.
Kuultava iho, minulta.
 
hm
Alkuperäinen kirjoittaja Kaksoisleukaposkipäätkonkkanokka:
Mikä yksittäinen kasvojen piirre on periytynyt omille lapsillenne voimakkaimmin? Onko se periytynyt lapselle isältä vai äidiltä?

Oman hyvin tieteellisen tutkimukseni mukaan nenä periytyy monesti niin kuin olisi otettu muotti vanhemman nokasta.
Kyömynokka on kuulemma dominoivan alleelin aiheuttama, ja sen kyllä huomaan omasta nenästäni ja vanhempieni nenästä. Ja pikkuveljeni.

Ja varsinainen riesa se kyömy on ollutkin, etenkin yläasteella "pääsin" pahimpien koulukiusaajien kohteeksi.. Tai oikeastaan kyseessä ei olekaan kyömynenä, vaan sellainen nenä, jonka ylempänä on sellainen hyppyry tmv.. Eli tämmönen http://www.theyeshivaworld.com/wp-content/uploads/2009/07/nose.jpg Ainoa yhteneväisyys on tuo hyppyri tuossa varren yläosassa, loput nenästäni on ihan hyvää makua edustavaa... Ja kai se olisi kokonaan, elleivät eräät olisi tehneet selväksi, ettei ole.
 
Nenä
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Kyömynokka on kuulemma dominoivan alleelin aiheuttama, ja sen kyllä huomaan omasta nenästäni ja vanhempieni nenästä. Ja pikkuveljeni.

Ja varsinainen riesa se kyömy on ollutkin, etenkin yläasteella "pääsin" pahimpien koulukiusaajien kohteeksi.. Tai oikeastaan kyseessä ei olekaan kyömynenä, vaan sellainen nenä, jonka ylempänä on sellainen hyppyry tmv.. Eli tämmönen http://www.theyeshivaworld.com/wp-content/uploads/2009/07/nose.jpg Ainoa yhteneväisyys on tuo hyppyri tuossa varren yläosassa, loput nenästäni on ihan hyvää makua edustavaa... Ja kai se olisi kokonaan, elleivät eräät olisi tehneet selväksi, ettei ole.
Juu kyllä näin on. Jo pelkästään iso nenä on dominoiva, olipa malli mikä tahansa. Mun kahdelle siskolle on isältämme periytynyt tyollainen nenän varressa ylhäällä oleva kyömy. Mulla sellaista ei ole, vaan sivulta katsottuna on aivan suora. Mutta mulla on edestä katsottuna sellaiset luupatit sivuilla varren yläosassa. En osaa selittää... Siis että nenävarren luun laidat eivät ole edestä katsoen suorat, vaan yläosassa on kyhmymäiset levennykset sivuille ja niiden jälkeen luu jatkuu alaspäin paljon kapeampana. Tietääkö joku, onko tällaiselle nenämallille jotakin nimeä? Olisin laittanut kuvan, mutten löytänyt.
 
Marilii
Isän pyöreät silmät. Olen aina hämmästyneen näköinen ja nuorena yritin meikillä saada itseäni aikuisemman näköiseksi, ei onnistunut. "Hämähäkkiripset" vain korosti sitä pöllämystynyttä ilmettä.
 
dfdf
Korkeat poskipäät ja pusuhuulet minulta. Nykerönenä, isot silmät ja piiiitkät silmäripset isältä. Onneksi eivät perineet minun kyömynenääni.

Itse olen perinyt isältäni korkeat poskipäät, pusuhuulet ja ohuet hiukset.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
No vielä on paha sen tarkemmin sanoa kun on niin pieni, mutta isältää on perinyt leukavaon.
Tyhmä kysymys, mutta näkyykö tuo "Heli Sievisen" -piirre jo ihan vauvasta asti siis vastasyntyneellä?

Omassa tuttavapiirissä ei oo ku yks jolta tuollanen löytyy(eikä oo muutes sen vanhemmilla, eli voiko hypätä sukupolven yli?) ni en oo päässy kyselee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
No vielä on paha sen tarkemmin sanoa kun on niin pieni, mutta isältää on perinyt leukavaon.
Tyhmä kysymys, mutta näkyykö tuo "Heli Sievisen" -piirre jo ihan vauvasta asti siis vastasyntyneellä?

Omassa tuttavapiirissä ei oo ku yks jolta tuollanen löytyy(eikä oo muutes sen vanhemmilla, eli voiko hypätä sukupolven yli?) ni en oo päässy kyselee.
Kyllä se ihan syntyessään oli jo...

Ja voihan tuollainen tulla muutenkin, eikai sen tarvi periytyvä olla.. :)
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
No vielä on paha sen tarkemmin sanoa kun on niin pieni, mutta isältää on perinyt leukavaon.
Tyhmä kysymys, mutta näkyykö tuo "Heli Sievisen" -piirre jo ihan vauvasta asti siis vastasyntyneellä?

Omassa tuttavapiirissä ei oo ku yks jolta tuollanen löytyy(eikä oo muutes sen vanhemmilla, eli voiko hypätä sukupolven yli?) ni en oo päässy kyselee.
Kyllä se ihan syntyessään oli jo...

Ja voihan tuollainen tulla muutenkin, eikai sen tarvi periytyvä olla.. :)
Ahaa. Mulle jääny bilsan tunnilta mieleen, ett tuo piirre olis vain periytyvää. Mut hyvä jos voi olla ilman perintöä:)
 
Tieteen kuvalehdestä
Lovi leuassa on on perinnöllinen piirre. Se on autosomaali, eli sen periytyminen ei ole sidottu sukupuoleen. Se voi siis periytyä äidiltä pojalle tai isältä tyttärelle. Jos molemmilla vanhemmilla on kuoppa leuassa, heidän lapsellaan on myös kuoppa 75 prosentin todennäköisyydellä. Ominaisuutta säätelevän geenin arvellaan sijaitsevan kromosomissa 16. Geenin ilmiasu vaihtelee, eli lovi ei välttämättä ole yhtä silmiinpistävä saman suvun jokaisella yksilöllä.
Kuoppa ulottuu ihon lisäksi leuan side- ja luukudokseen. Sen arvellaan syntyvän sikiönkehityksen varhaisvaiheessa, jolloin leuan, suun ja kitalaen puoliskot kasvavat yhteen. Jos yhteen kasvaminen häiriytyy, kalloon voi muodostua "sauma", joka heijastuu ulkonäköön. Suu- ja kitalakihalkiot syntyvät samassa vaiheessa periaatteessa samalla tavalla.
 
apuva
lapsellani on nöpönenä nyt pienenä alle vuoden vanhana, mutta kuinka suuri todennäköisyys on periä isältään pitkä nenä, kun minulla äitinä on siro nenä? olisiko pitkä nenä näkynyt jo vauvana jos olisi tullakseen?
 
Kauniita lapsia
Minulta ovat perineet kauniit, vähän kiinalaismaiset silmät, isältään kauniit huulet. Toisella lapsella on päässä samanlainen pyörre kuin minulla, molemmilla tummat hiukset, minulta.
 
manteli
Mietin tuota, että ilmeisesti riittää se, että toisella vanhemmalla on? Suomessa tuntuu olevan aika yleinen(ikävä kyllä). Itselläni ei kyllä tuollaista ole, mutta jos toisen vanhemman suvussa on, millä todennäköisyydellä käy paska säkä ja lapsi perii sen?
 

Yhteistyössä