Voikohan lampaita lainata jostain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emäntä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emäntä"

Vieras
Olemme juuri muuttaneet uuteen omakotitaloon ja pihalla olisi paljon lampaiden siistittävissä olevia paikkoja. Olen joskus haaveillut lampaista lemmikkeinä, mutta nyt kuitenkin tuntuu, etten uskalla suoraan ottaa omia lampaita, kun minulla ei ole niistä aikaisempaa kokemusta ja ne elävät kuitenkin pitkään. Voisikohan siis jostain vuokrata ensi kesäksi pari "kesälammasta"?

No itse olen kasvissyöjä, että tuo ei minulla onnistu ja veikkaan, että mieheltäkin jäisi syömättä :D Joskus lapsena meillä oli kanoja ja yksi kukko, no kukko alkoi riehumaan ja se pistettiin pataan, mutta syömättähän se sitten jäi.. Ei edes raavaat miehet voineet "lemmikkikukkoa" syödä..

Lampaat syö ihan älyttömästi. Ne siis ei tee muuta kuin syö,märehtii ja nukkuu. Eikä ne tee eroa nurmikon tai istutettujen kasvien välillä.Täytyy siis olla todellaiso piha jotta niillä siinä riittää syömistä. Laumaeläin, kerralla vähintään kaksi,mielummin kolme. Jotkut tilat lainaa kesälampaita,ne menee sitten teuraaksi syksyllä. Kannattaa kysyä lähitiloilta. Meillä on 3, ympärivuotista lemmikkiä, niille yksi alle hehtaarin metsälaidun ei kesäksi riitä,pitää olla toinen jonne vaihtaa.

Kiitos vastauksesta! Voiko niille antaa lisäksi kuivaa heinää, jos piha ei riitä? Tuo kuulostaa kyllä aika kamalalta, että ne menisivät sitten meiltä suoraan teuraaksi...pitääkin harkita vielä..

Niin ja sellainen kysymys vielä, että osaako lampaat samalla tavalla kuin hevoset olla syömättä niille sopimattomia tai myrkyllisiä asioita vai pitääkö alue ensin käydä läpi ja poistaa sieltä kaikki myrkylliset kasvit?

Kuiva heinä kuuluu nniiden perusruokavalioon, vaikka tuorettakin on tarjolla. Muuten menee maha löysälle. Ja ne papanoi.PALJON. Ihan joka paikkaan,kävellessään. Lannoittaa hyvin nurmikon mutta ei siinä oikein ole kiva kävellä ;) Iso osa tilojen edellisen vuoden karitsoista menee teuraaksi,samoin vanhat ja osa tilanpuutteen vuoksi.Reissulaiset myös kun niitä ei mahdollisten loisten ym vuoksi haluta takaisin. Ei sitä siis sääliä kannata ja sen vuoksi jättää ottamatta. Mä en olisi pystynyt luopumaan joten meille tulivat olemaan,eivät käymään.
Tosi kivoja ovat,hellyydenkipeitä ja seurallisia otuksia.

Lammas on tarkka,osaa valita syömisensä. Syö ensin parhaat ja vähemmän mieluisat vasta kun muuta ei ole tarjolla. Myrkyllisiin ei koske.Ei siis tarvitse perata pihaa.

on olemassa maisemahoito hankkeita mm. Ely keskuksella jonka myötä mahdollisuus saada kesäksi, tai voit tietysti kysyä jostain lampolasta antaisivatko lainaan

Jos on lampaita vain kesälampaina tarvitsee asiasta tehdä ilmoitus eviraan. Helppo juttu, ei maksa mitään. Käy kunnantalolla ja laita nimi paperiin, he lähettävät sen eviraan. Virallisesti olet tällöin lampolan pitäjä eli sulla on lammastila. Lampailla tarvitsee olla kahdet korvamerkinnät korvissa ja jos lammas kuolee/myydään niin ilmoitus tästä eviraan. Lammas tarvii heinää ja kivennäisaineita, sekä vettä. Keritseminen on vähintään kerran vuodessa, mielellään kaksi kertaa (syksy, kevät), tämän voi hoitaa tavallisilla fiskars saksilla. Harjoitus tekee mestarin ;) Mukavia elukoita mutta erittäin tyhmiä :D Muista vasta kolme lammasta muodostaa lauman. Meillä niitä asustaa ympärivuotisesti sen kolme. Tarvitsevat suojan mutta ei lämmitystä, kylmä navetta käy hyvin ja vielä jos laittaa kestopehkun alle niin lämmin on.