Voiko yrityksen perustamisilmoituksen tehdä etukäteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yrittäjäksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yrittäjäksi

Vieras
Starttirahapäätös on tehty ja sain päätöksen nyt vain suullisena, postissa tulee toivottavasti ensi viikolla (yritystä ei saisi perustaa ennen päätöstä).
Aloitus 1.6, ja siihen asti saan työmarkkinatukea+ylläpitokorvauksen kun opiskelen.

Pankki tarvitsee lainaa varten y-tunnuksen, ja kyselivätkin että milloin voisin yrityksen perustamisilmoituksen tehdä.
Eli voinko tehdä jo aiemmin esim.toukokuun alussa mutta aloitusaika olisi vasta 1.6? Saisin y-tunnuksen ennemmin kuin 1.6...
Mutta työmarkkinatuki on kyllä saatava tuonne 1.6 asti, tässä mennään nyt niin pienellä budjetilla että ei ole varaa menettää yhtään rahaa :/

Jos nimen ja y-tunnuksen saisi jo aiemmin niin voisi kotisivujakin tehdä ymym.....

Olen ennenkin ollut yrittäjänä mutta nyt olen ihan pihalla....Joudun kertaamaan ihan kaiken,siis nimenomaan tähän perustamiseen ja verojen maksuun liittyen :/

Kysäses työkkäristä. Jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna tuo olisi hyvinkin fiksua, koska siinähän sä petaat niitä työllistymismahdollisuuksia ja pääsisit tekemään kauppaa mahdollisimman pian. Aina ei tietty nuo kiemurat mene pienen ihmisen kanssa samoja raiteita...

Onnea uudelle yrittäjälle! Saako udella, että minkä alan yritystä olet perustamassa? :)

Syvimmät kiitokset vinkeistä :)
Isoin asia tässä olisi tuo lainansaanti ennen kuin varsinainen toiminta alkaa,pääsee jo ostamaan työkaluja ym. Starttirahaneuvojakin tulee lomilta vasta 2 viikon päästä.
Ala on lähimpänä metalli / rakennusalaa, aika iso yritys yhdelle ihmiselle ilman työntekijöitä :D Nyt vaan kaikki meni niin nappiin että päätin yrittäjäksi lähteä :D

Eikös starrirahahakemukseen ole leiatettu yrityksen aloittamispäivä? Saman laitat siihen perustamisilmoitukseen. Voit tehdä etukäteen, mutta laitat sen aloittamispäivän oikein.

Tarkista vielä sieltä työkkäristä miten asia menee varmasti oikein.

Näin sen kyllä pitäis olla, eli starttirahapäätös on tehty jo ja sitä ennen ei voi aloittaa.Nyt voisi :) Mutta tosiaan siihen 1.6 kun starttirahakausi alkaa, täytyy olla työmarkkinatukikelpoinen ettei mene nekin rahat hukkaan :/ Opiskelen siis vielä.

Mun mielestä voi tehdä ilmoituksen nyt, ja laittaa tosiaan aloittamispäiväks sen 1.6. Itse sain Y-tunnuksen saman päivän aikana, kun olin käynyt aamupäivästä viemässä ilmoituksen maistraattiin.

Yhteistyössä