Voiko yliopistossa opiskella mitään tutkintoa täysin etänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Misse"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Misse"

Vieras
Asun lähes 100km:n päässä lähimmästä yliopistosta. Muutto sille paikkakunnalle ei ole mahdollista eikä siellä päivittäin kulkeminen onnistu koska mulla ei ole autoa eikä julkinen liikenne kulje tarvittaviin kellonaikoihin.

Pitääkö mun vain tyytyä avoimen yliopiston tarjontaan? Olen tällä hetkellä toisen asteen opiskelija joten ehkä siinä sivussa voisi jotakin suorittaa avoimessa? Lukio mulla on myös käytynä ja nyt siis olen ammatillisessa koulutuksessa.

Tiedonjano ja uuden oppiminen on suuri. :)

En usko. Luennoilla ei useinkaan ole läsnäolopakkoa, mutta ainakin tenteissä on käytävä. Lisäksi alasta riippuen saattaa olla myös kursseja, joilla läsnäolo on pakollista kaikissa järjestetyissä opetustapahtumissa.

olen antanut kertoa itselleni että esim. kauppatieteen maisterin opinnot voi suorittaa varsin helposti etänä

Well, kieliopinnot ovat aika vaativia. Samoin on kyllä jonkin verran kursseja, joissa on läsnäolopakko.

Tottakai voi suorittaa kirjapaketin, mutta huomattavasti helpommalla pääsee, kun käy luennoilla. Kauppakorkeassa on monia todella hyviä luennoitsijoita ja jos ei käy heitä kuuntelemassa, niin kyllä siinä menettää jotain oleellista opiskelusta.

Itse aloitin juuri kauppatieteellisessä opiskelun ja aika paljon pystyn tekemään käymättä yliopistolla. Täysin etänä tuskin kuitenkaan onnistuu, koska tenteissä on käytävä ja joitakin ryhmätöitäkin käsittääkseni on tulossa. Lisäksi kieliopinnoissa pitää kuitenkin olla läsnä.

[QUOTE="vieras";25478460]Sinä voit vaikka kaikki suorittaa avoimen kautta ja kun kaikki opintopisteet on valmiina, mennä opiskelijaksi ja tehdä vielä tavittavat suoritukset.[/QUOTE]

No ei se nyt ihan noin mene. Ei koko tutkintoa voi avoimessa suorittaa missään aineessa. Perusopinnot voi lähes joka aineesta ja joistain myös aineopinnot, mutta ei koko tutkintoa. Sen jälkeen tarvii siirtyä "oikeaan" yliopistoon, mutta ne avoimen suoritukset saa hyväksiluettua.

Niin, ja siis mitään tutkintoa ei voi ihan täysin etänä suorittaa. Yliopistotutkintoihinhan kuuluu aina äidinkielen opintoja ja kieliopintoja muutaman opintopisteen verran, ja niissä on läsnäolopakko. Mutta ei niitä nyt niin paljoa ole.

Suosittelen Helsingin oikeustieteellistä! Pakollista osallistumista on hyvin, hyvin vähän. Jonkin verran tottakai, ja tentit tietysti täytyy käydä tenttimässä, ja täytyyhän sun seminaareihin sitten jossain vaiheessa osallistua, mutta niin kaikissa muissakin. Mutta 98% opiskelusta suoritetaan kotona tai kirjastossa kuolettavan tylsien kirjojen ääressä. Ja sitten voit sanoa olevasi juristi ja mennä paskasti palkattuun työhön, jossa pitää työskennellä lähes kellon ympäri.

Ei varmaan käytännössä onnistu, kuitenkin viimeistään graduvaiheessa tulee varmasti läsnäolopakollisia seminaareja jne. ja sun pitää käydä tapaamassa ohjaajia. Ja tenteissä tosiaan on oltava läsnä. Useimmilla aloilla kuitenkin on jonkin verran niitä läsnäoloa vaativia opintoja. Luonnontieteiden alalla ei varmasti ainakaan onnistu, humanistisissa tieteissä ehkä vähän paremmin.

Aika hassu ajatus olisi, että joku suorittaisi maisterin tutkinnon täysin etänä, enkä tiedä olisiko siinä järkeäkään. Toki aika paljon voi tehdä etänä.

No joo tietysti tentit olisi mahdollista suorittaa päiväseltään kun kävisi opiskelupaikkakunnalla. Ja ehkä onnistuisi jos osallistumista olisi mahdollisimman vähän.

Helsingin oikeustieteellinen tuskin onnistuu koska matkaa sinne on n. 400km. :(

[QUOTE="a p";25478571]

Helsingin oikeustieteellinen tuskin onnistuu koska matkaa sinne on n. 400km. :([/QUOTE]

No se on oikeesti sun onnes vaan. ;)

En tiedä mikä on sun lähin yliopistosi ja mitä siellä tarjotaan, mutta kokeile itse tutkia sitä opintoainevalikoimaa. Muista pysyä ainakin kieliaineista kaukana, niissä on yleensä todella korkeat läsnäolopakot kaikkeen muuhun verrattuna. Kannattaa muuten oikeasti yrittää löytää se sinulle oikea ja sopiva aine ja yliopisto, vaikka se sitten vaatisi enemmän järjestelyä. Ei sitä koko elämää jaksa väärällä alalla olla, tuskin edes koko opiskeluaikaa.

Tsemppiä joka tapauksessa mihin päädytkin.

[QUOTE="a p";25478571]No joo tietysti tentit olisi mahdollista suorittaa päiväseltään kun kävisi opiskelupaikkakunnalla. Ja ehkä onnistuisi jos osallistumista olisi mahdollisimman vähän.

Helsingin oikeustieteellinen tuskin onnistuu koska matkaa sinne on n. 400km. :([/QUOTE]

Kannattaa ehkä miettiä vielä pari kertaa yliopisto-opintoja varsinaisena opiskelijana, jos päätavoite on se, että tarvitsee osallistua mahdollisimman vähän. Maisterin tutkinto ei ole mikään ammattitutkinto-tyyppinen juttu, joka vaan suoritetaan alta pois opinto-ohjaajan suunnittelemassa aikataulussa, jotta pääsee töihin mahdollisimman pian.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25478681:
Millä tavalla se luennoilla istuminen sitten olennaisesti helpottaa sitä työelämään lähtemistä?

No mun mielestä nuori ihminen vailla työkokemusta + yliopiston humanistinen ala + kirjapaketit on aika usein katastrofi. Aika mona kertaa tuon nähnyt. Ehkä luennolla olis pieni mahdollisuus imeä itseensä jotain tietoa siitä mihin ne opinnot voivat johtaa ja mitä ehkä kannattaa opiskella, minne hakeutua harjoitteluun jne.

Minäkin kysyn, voiko miten hyvin opiskella esim elintarviketeknologiaa tms alaa etänä. Kokonaan ei ole pakko, mutta aika pitkälle kylläkin. Elitarvikekemia kiinostaa myös, siinä tietysti labrat on oltava läsnä, mutta onnistuuko muuten netissä / etänä / tenttimällä miten hyvin?

No mun mielestä nuori ihminen vailla työkokemusta + yliopiston humanistinen ala + kirjapaketit on aika usein katastrofi. Aika mona kertaa tuon nähnyt. Ehkä luennolla olis pieni mahdollisuus imeä itseensä jotain tietoa siitä mihin ne opinnot voivat johtaa ja mitä ehkä kannattaa opiskella, minne hakeutua harjoitteluun jne.

Juu onhan se tietysti noinkin, mutta puhuttiinko tässä nuoresta ihmisestä vailla työkokemusta ja humanistisesta alasta? Ja aika harva opiskelupaikka sinänsä antaa ihan oikeaa kuvaa työelämästä ilman työharjoitteluja muutenkaan.

En tajunnut, että tässä puhuttiin juuri humanistisesta alasta. On niitä onneksi muitakin. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25478774:
Juu onhan se tietysti noinkin, mutta puhuttiinko tässä nuoresta ihmisestä vailla työkokemusta ja humanistisesta alasta? Ja aika harva opiskelupaikka sinänsä antaa ihan oikeaa kuvaa työelämästä ilman työharjoitteluja muutenkaan.

En tiedä, AP ei kertonut näitä asioita, mutta kerroin silti oman mielipiteeni. Minusta yliopistossa on paljon sellaisia aloja, joista pitäisi oikeastaan varoittaa lukioiden opoja. Niihin ei kannata hakeutua, jos olet nuori ja työelämätietous + kokemus on 0. Useinhan niihin sitten hakeutuu ja pääseekin ne kiltit ja tunnolliset puurtajat, joiden pitäisi oikeastaan oppia jotain ihan muuta kuin lukemaan lisää kirjoja. Monet yliopiston alat on sellaisia, että niitä pitäisi opiskella vasta, kun on jo kokemusta ja uraa takana.

En tiedä, AP ei kertonut näitä asioita, mutta kerroin silti oman mielipiteeni. Minusta yliopistossa on paljon sellaisia aloja, joista pitäisi oikeastaan varoittaa lukioiden opoja. Niihin ei kannata hakeutua, jos olet nuori ja työelämätietous + kokemus on 0. Useinhan niihin sitten hakeutuu ja pääseekin ne kiltit ja tunnolliset puurtajat, joiden pitäisi oikeastaan oppia jotain ihan muuta kuin lukemaan lisää kirjoja. Monet yliopiston alat on sellaisia, että niitä pitäisi opiskella vasta, kun on jo kokemusta ja uraa takana.

Joo, mielipiteesi on ihan oikeutettu, olet ilmeisesti siis törmännyt näihin ongelmiin. Mutta eihän näitä ongelmia voi yleistää kaikkiin opiskelijoihin tai aloihin.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25478865:
Joo, mielipiteesi on ihan oikeutettu, olet ilmeisesti siis törmännyt näihin ongelmiin. Mutta eihän näitä ongelmia voi yleistää kaikkiin opiskelijoihin tai aloihin.

Voiko nyt mitään yleistää mihinkään? Ja joo, sun mielipiteesi on kanssa ihan oikeutettu.

Voiko nyt mitään yleistää mihinkään? Ja joo, sun mielipiteesi on kanssa ihan oikeutettu.

No en nyt oikein tiedä, mikä minun mielipiteeni tällaisessa asiassa sitten on, mutta en ole vain tullut tällaista ongelmaa ajatelleeksi, kun kuitenkin niin monet kuitenkin ensin hankkivat sen koulutuksen ennen kuin menevät työelämään. Siksipä en ajatellut sitä tässäkään kohtaa tai ainakaan siten, että "etänä" opiskellen tämä ongelma olisi suurempi.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25478958:
No en nyt oikein tiedä, mikä minun mielipiteeni tällaisessa asiassa sitten on, mutta en ole vain tullut tällaista ongelmaa ajatelleeksi, kun kuitenkin niin monet kuitenkin ensin hankkivat sen koulutuksen ennen kuin menevät työelämään. Siksipä en ajatellut sitä tässäkään kohtaa tai ainakaan siten, että "etänä" opiskellen tämä ongelma olisi suurempi.

No aivan mikä tahansa mielipide sulla nyt onkin. Tämähän on keskustelupalsta. Minusta tuo etäopiskelu ja pelkkä kirjojen lueskelu sopii lähinnä aikuisille, joilla on jo esim. kokemusta työelämästä ja tietävät mitä ja miksi opiskelevat ja mihin se kaikki johtaa.

Opiskelu lääkäriksikin kuulemma onnistuu etänä, näin ainakin anoppia on evästetty :) Anoppi uskoo kaikki mitä miniä tarinoi! :) Salli miniä parka minun nauraa :D Noin ne valelääkärit koulunsa käyvät mutta oikeaksi lääkäriksi opiskellaan lääkiksessä ja olemalla itse läsnä.

Miksi et ap voi muuttaa? Minulla on pieni lapsi ja lapsen isä joutuu jäämään yli 200 km:n päähän työn takia. Silti voin muuttaa kahdestaan lapsen kanssa opiskelupaikkakunnalle. Mikä tekee tilanteestasi ylivoimaisen vaikean?

Sinänsä outoa ettei vieläkään voi opiskella etänä. Minusta nykyteknologian aikana pitäisi pystyä osallistumaan luennoille IT-laitteiden avulla ja tämä tarjonta pitäisi olla myös niille jotka eivät pääse luennolle esim. sairaan lapsen hoidolta. Nykyinen järjestelmähän on epätasa-arvoinen niille joiden elämä on kiireisempää (esim. työ, perhe) ja tulee itsestä riippumaton syy miksei voi olla paikassa X juuri silloin. Eihän ne työpaikaltakaan katoa työt minnekään jos yhden päivän saikuttaa vaan ne on saatavilla. Miksi luennot eivät ole opiskelijoiden saatavilla kuin tiettynä aikana X ja tietyssä sijainnissa Y? Ihmeen takapajuinen ja joustamaton on edelleen opiskelu Suomessa, vaikka meillä pitäisi olla huipputeknologiaa saatavilla.

Yhteistyössä