Voiko vti aiheuttaa kipua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taitaa olla lääkärin paikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taitaa olla lääkärin paikka

Vieras
alapäässä? Vähän kuin koko alapään alueella?

Joku on nyt vialla, mutten tiedä mikä. Alkoi eilen. Vähän kuin vti, muttei kuitenkaan kovasti kirvele pissatessa. Pientä lievää loppua kohti ja tuntuu, että rakko ei pissaamisesta parane, vaan jää vielä pissaolo. Mutta tämä särky alapään alueella on outo. Voiko tuo olla vti:stä vai? Tuntui eilen ja yöllä jo jonkin aikaa, että hiivaakin ois tulossa, mutta se meni ohi.

Mites aikuisen pissatulehdus hoidetaan silloin, kun ei ole raskaana? Soitanko terveyskeskuksesta ihan lääkäriaikaa vai onko siellä joku yleensä joku terkkasysteemi?

Ja kuinka nopeasti nuo pissapurkit piti toimittaa labraan? Mulla ois kotona lapselle saatu pissapurkki putkiloineen. Mietin, että voisin ottaa aamusta jo näytteen valmiiksi, mut kuinka pian siitä pitäs päästä labraan?

Soitan aamulla terveyskeskukseen, katotaan minne käskevät mennä. Pissin sen purkin nyt varulta valmiiksi kuitenkin, jos vaikka se siitä sit onnistuis. En usko klamydiaan, pitäs oikeesti olla ihan hyppykuppana tullu.

[QUOTE="vieras";25354544]No ei sitä kannata pissiä, jos et nyt ole sitä mihinkään viemässä.[/QUOTE]

Eiku aamusta pissin. :D Kasilta näyttää aukeevan terkkarin ajanvaraus. Soitan heti sillon ja niihin aikoihin koitan saada ton näytteenkin otettua.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 äitee;25354585:
Laita pissa sitten jääkaappiin niin säilyy...

Ne putkilotko? Pitääkö ne pistää kans jääkaappiin vai pelkästään se, jos pissii siihen purkkiin? Hitto kun en muista ohjeita yhtään. Ton purkin ja putket sain vaan mukaan viime kerralla lääkäristä, kun lapsen kanssa käytiin näytettä antamassa.

Voi aiheuttaa monenmoista kipua! Jos nyt selviät kivun kanssa yön, mene heti aamusta johonkin lääkärille. Mulla menee hetkessä aina tosi pahaksi tuo vti ja on ihan mahdotonta olla kotona, kun sattuu niin s****tanasti. Mulla tulee myös nopeasti ihan näkyvää verta pissan joukkoon, eli kannattaa sitä tarkkailla. Ja jos verta näkyy, niin heti lääkäriin ihan päivystykseen. Voi mennä tulehdus munuaisiin ja se on ikävämpi juttu. Tai jos sulle tulee kuumetta, niin heti myös sillon lääkäriin!

Voi. Saat ohjeet ja lisäkysymykset soittaessasi lääkärille/terv.keskukseen.
Syitähän voi olla monia, mutta yleisempiä lienee VTI, virtsaputkioireyhtymä (bakteeritulehduksen oireet ilman bakteeria), hiiva- ym. emätintulehdukset sekä erilaiset ärsytystilat (tiheät yhdynnät, hiertävät vaatteet jne.).
Tietysti myös sukupuolitaudit, mutta jos ei ole mitään syytä epäillä, niin suljetaan pois; todennäköisesti tulevat kysymään näiden mahdollisuuksista.

Homma toimii niin, että kyselevät ja toimivat vastaustesi ja mahd. labrakokeiden tulosten perusteella ja hoito sen mukaan. Kyllä ne lääkärissä neuvoo ja tietää.

On toki muitakin syitä, kuin ed. mainitut mutta harvinaisempia.

VTI (bakteeritulehdus) hoidetaan tavallisimmin suht lyhyellä antibioottikuurilla.
Kroonisempia tapauksia hoidetaan tavallisesti pidemmillä kuureilla, ns. estolääkityksenä.
Bakteeritonta tilaa ei tarvitse hoitaa antibioottikuurilla.
Voit ottaa lisähoidoksi, estohoidoksi, sokerittoman puolukka- ja/tai karpalomehun sekä c-vitamiinia mutta varsinainen bakteerin aiheuttama tulehdus on hoidettava antibiootilla.

Emätintulehdukset hoidetaan as.mukaisilla puikoilla ja/tai voiteilla.
Joskus kiputilat voivat johtua limakalvojen heikosta kunnosta, milloin esim. Ovestin voi auttaa.

Jne.
-

Muista juoda paljon nesteitä.

Ne putkilotko? Pitääkö ne pistää kans jääkaappiin vai pelkästään se, jos pissii siihen purkkiin? Hitto kun en muista ohjeita yhtään. Ton purkin ja putket sain vaan mukaan viime kerralla lääkäristä, kun lapsen kanssa käytiin näytettä antamassa.

Voit virtsata aamuvirtsan purkkiin. Vaihtoehtoisesti voit virtsata purkkiin ja täyttää putken "painamalla sitä purkin reiän lävitse", tällöin et vie purkkia vaan "täyttyneen putken". Jos menee liian vaikeaksi, voit ihan hyvin viedä pelkän purkin, unohtaa putket, antaa hoitsujen "putkittaa" lekurissa.

Saattavat ottaa ns. pikatestin. Muussa vastauksessa taitaa kestää hieman kauemmin. Virtsaat aamulla, soitat ja kysyt neuvoa.

Kiitti vastauksista! :) Mä soitan sinne aamusta, katotaan. Tää on tosiaan nyt pari päivää tehnyt tuloaan, nyt vasta iltaa kohti alkoi tämä särky. Kun istun, helpottaa, mutta seisoessa tulee heti pissaolo ja särkee. Koko ajan tuntuu myös vähän menkkajuilintaa.

Oisin vaan olettanut, että itse pissaaminen kirvelis enemmän tai joitain, mut ei kai sitten välttämättä. Katotaan, mitä ne lääkäristä sanoo.

Jos sinulla on näyteputket, joissa säilöntäaine (valkoinen "pilleri" putken sisällä), ne säilyvät ihan huoneenlämmössä useamman tunnin.

Onko sinulla aiemmin ollut antibioottihoito vti:oon? Riippuen paikasta, täällä ainakin lääkkeen saa ilman näytettäkin, jos oireet ovat selkeät. Soita ja kysy aamulla, tarvitseeko sinun viedä näytettä, vai saatko reseptin suoraan apteekkiin.

Itselläni on ollut tulehdus usein ja estolääkityskin siihen ja oireet kyllä kuullostavat tutulta. Itsellä ei virtsatessa kirvele, vaan kipu tulee vasta lopuksi ja se on sietämätöntä kipua se. Nyt sinun kannattaa vaan juoda TODELLA paljon, mieluiten karpalomehua, jos löytyy. Muista, että sokeriset juomat kasvattavat/ruokkivat bakteereja, eli vesi on hyvä tai sokerittomat mehut jos menevät paremmin alas.

[QUOTE="hoitsu";25354725]Jos sinulla on näyteputket, joissa säilöntäaine (valkoinen "pilleri" putken sisällä), ne säilyvät ihan huoneenlämmössä useamman tunnin.

Onko sinulla aiemmin ollut antibioottihoito vti:oon? Riippuen paikasta, täällä ainakin lääkkeen saa ilman näytettäkin, jos oireet ovat selkeät. Soita ja kysy aamulla, tarvitseeko sinun viedä näytettä, vai saatko reseptin suoraan apteekkiin.

Itselläni on ollut tulehdus usein ja estolääkityskin siihen ja oireet kyllä kuullostavat tutulta. Itsellä ei virtsatessa kirvele, vaan kipu tulee vasta lopuksi ja se on sietämätöntä kipua se. Nyt sinun kannattaa vaan juoda TODELLA paljon, mieluiten karpalomehua, jos löytyy. Muista, että sokeriset juomat kasvattavat/ruokkivat bakteereja, eli vesi on hyvä tai sokerittomat mehut jos menevät paremmin alas.[/QUOTE]

On mulla ollu, mutta vuosia sitten viimeksi. Nitrofuria tai jotain sen sorttista. Toisaalta ois hyvä, jos ei tartteis ees näytettä viedä, mutta toisaalta haluisin, että tämä tarkistettais, kun tosiaan tämä särky on nyt mulle outoa. En haluisi turhaan syödä jotain lääkettä.

Ja ois kiva juoda vettä, mutta voin juoda nyt vain vichyä. :kieh: Täällä on joku vesijohtorikko kuulemma jossakin ja meidän vesi on mustaa ja juomakiellossa. Hyvä ajotus!

Tulihan iltapala. Muistin, että pakkasessa on puolukoita, joten syön nyt niitä (ilman sokeria) ja vichyä päälle! Ja aamusta soitan sinne terkkariin. Kiitti avusta!

Yhteistyössä