Voiko virtsatieinfektio olla sellainen, ettei se näy edes virtsanäytteessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskaana

Vieras
Olen kärsinyt alavatsakivuista jo useiden viikkojen ajan, käynyt pari kertaa virtsanäytteen antamassa ja kysellyt tuloksia, jotka hoitaja on koneelta lukenut "puhdas on, ei ole edes viljelty kun ei ole näkynyt mitään näytteessä..." ja sitten nyt alkoi tämä jumalaton keskiselän / alaselän kipu, joka paikallistuu mielestäni munuaisten kohtaan ja enemmän kylkiin kuin keskemmälle selkää. Vai mistä hemmetistä tämä kipu nyt tulee, jos se ei ole virtsatietulehdus, joka on levinnyt jo munuaisiin? En ymmärrä, kun yllättäen alkoi eilen tämä kipu ja se vaan pahenee. :(

No jos kerran olet raskaana, niin yleensä siihen kuuluu kaiken maailman kipuja, jotka valitettavasti kuuluvat asiaan. Yks mahdollisuus on tietysti kohdunulkoinen raskaus. ootko käynyt ultrassa?

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;23042940:
No jos kerran olet raskaana, niin yleensä siihen kuuluu kaiken maailman kipuja, jotka valitettavasti kuuluvat asiaan. Yks mahdollisuus on tietysti kohdunulkoinen raskaus. ootko käynyt ultrassa?

No tuota, olen raskaana rv 21 ja just tänään kävin rakenneultrassa, kaikki hyvin ja gynekologi ei usko, että selkäkivut liittyy yhtään mitenkään raskauteen.

Aika erikonen gyne kun pystyy sen noin varmaksi sanomaan. Mikse se muka voi johtua raskaudesta? Just tollaset selkävaivathan on yleisimpiä raskausvaivoja. Tuskin on virtsatieinfektio jos ei kerran näy testissä. Kyl ne vaan on tosi luotettavia oikein tehtyinä.

JOs on oireita, niin labran pitäisi aina tehdä myös virtsan bakkteeriviljely, sillä joskus pelkät liuskatestit eivät näytä mitään, vaikka olisi kunnon tulehdus. Jos ei bakteeriviljelyssäkään ole mitään, kannattaa katsoa klamydia.

JOs on oireita, niin labran pitäisi aina tehdä myös virtsan bakkteeriviljely, sillä joskus pelkät liuskatestit eivät näytä mitään, vaikka olisi kunnon tulehdus. Jos ei bakteeriviljelyssäkään ole mitään, kannattaa katsoa klamydia.

Ekasta näytteestä sh teki liuskan, jossa vissiin näkyi proteiinit ja ketoaineet koholla, siitä oli kai tehty viljely, varma en ole... toisesta näytteestä oli tehty liuska, joka oli puhdas ja sitä ei viljelty. Molemmat kuitenkin puhtaita. Mietin tässä nyt vaan, että kun ne alavatsakivut (jotka tosin voi johtua myös raskaudesta) on jatkuneet niin ettei vaan olis edennyt munuaisiin asti se mahdollinen vti.

Onko sulta otettu klamydia-testi? Se on nimittäin sellainen, joka aiheuttaa juurikin kuvailemiasi oireita ja nostaa liuskatestin plussalle! Itsellä asiasta on kokemusta vuosien takaa, kun se oli ollut piilevänä ja yht'äkkiä nosti juuri kuvailemasi oireet... eli kannattaa tuo ainakin testata, se nimittäin tekee sitten pysyviä tuhojaan jos sitä ei hoida!

Nimimerkillä vasen munajohdin täysin kiinnikkeitä täynnä :(

Onko sulta otettu klamydia-testi? Se on nimittäin sellainen, joka aiheuttaa juurikin kuvailemiasi oireita ja nostaa liuskatestin plussalle! Itsellä asiasta on kokemusta vuosien takaa, kun se oli ollut piilevänä ja yht'äkkiä nosti juuri kuvailemasi oireet... eli kannattaa tuo ainakin testata, se nimittäin tekee sitten pysyviä tuhojaan jos sitä ei hoida!

Nimimerkillä vasen munajohdin täysin kiinnikkeitä täynnä :(

Kuten kerroin, on otettu klamydiatesti, kohdunsuulta, oli negatiivinen.

Sen unohdin kyllä kertoa, että olin ripulissa vähän aikaa sitten... sen jälkeen alkoi tämä jumalaton selkäkipu. Ripuli on jo ohi, mutta selkäkipu jatkuu... ei siis voi liittyä siihenkään, vai?

No toinen mikä tuli sitten mieleen, niin kystat... ne tekee myös kipuja selkään, kun vauva painaa niitä mihin suuntaan sattuu! Tai sitten yksinkertaisesti vauva ja kohtu painaa suo selkään ja siitä aiheutuu myös kipuja! Gynesi on nimittäin täysin väärässä sen kanssa, etteikö selkäkivut liittyisi mitenkään raskauteen! Mulla on molemmissa raskauksissa ollut alaselkä ja -vatsa kipeitä koko raskauden ajan, tosin tässä raskaudessa mennään vasta 12+4 viikoilla mutta kyllä muo on sattunut aivan koko aika ja edellisessä samoin...

Älä nyt kutienkaan huolehdi virtsainfektion menosta munuaisiin, se nimittäin oireilee jo muuten. Virtsa haisee silloin todella pahalle ja on yleensä myös lähes siirappia muistuttavaa paksumpaa tai ainakin se on silloin hyvin sakeaa...

Ne liuskatestit on aika luotettavia. Pientä heittoa niissä voi olla. Ja usein se heitto on niin päin, että ne suurentelee tilannetta. Esim. liuskat näyttää herkästi jonkun arvon olevan kolmella plussalla ja labrassa selviää sen olevankin vain kahdella. Ne ei täysin luotettavia ole, mutta jos liuska on puhdas niin ei sielä silloin kovin pahaa tulehdusta ainakaan voi olla. Se ei puhdasta vastausta antais (toki testi voi olla tehty väärin, liuskat vanhoja tai muuta).
Labraan viedyssä näytteessä näkyy 100% varmasti virtsatulehdus jos sellanen on. Munuaisiin menneessä tulehduksessa näytteessä näkyy silloin myös yleensä valkuaista ja verta. Eli jos näyte on puhdas niin silloin ei todella ole virtsatietulehdusta eikä virtsateistä johtuvaa munuaistulehdusta. Toki tilanne voi muuttua ja vaikka pari päivää sitten ei tulehdusta ole ollut niin tänään voi ollakin.

Mutta onko sulla proteiinit ollut paljon koholla? Entä verenpaineet? Raskausmyrkytykseen kuuluu se kun proteiinia tulee virtsaan (tosin pieni määrä voi tulla muutenkin). Ylävatsa kipu voi liittyä myrkytykseen.

Ei välttämättä itse kohtu paina mutta kohtu kuitenkin ahdistaa kasvaessaan sisäelimiä ahtaalle ja tällöin esimerkiksi uloste suolessa saattaa tuntua selässä, ilmavaivat samoin vaikka se vähän hölmöltä kuulostaakin :D

Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että virtsatulehdusta sulla ei ole tai ainakaan kovin vakavaa sellaista ja jos kivut oikeasti alkaa vaivaamaan niin mene lääkäriin, ei kannata kärsiä yksinään :)

Ja jos sulla on näkynyt ketoaineet virtsassa eikä ole syytä epäillä verensokerien heilahtelua niin sä olet todennäköisesti liian kuiva/syönyt liian vähän (hiilareita). Jos olet ripuloinut paljon ja kuivunut niin sekin voi tehdä mitä ihmeempiä oireita. Ekaksi kannattaa ainakin juoda paljon! Todennäköisesti sun kipus ei liity siihen kuivumiseen, mutta kannattaa se joka tapauksessa juoda tarpeeksi.

[QUOTE="Nalletar";23043153]Mutta onko sulla proteiinit ollut paljon koholla? Entä verenpaineet? Raskausmyrkytykseen kuuluu se kun proteiinia tulee virtsaan (tosin pieni määrä voi tulla muutenkin). Ylävatsa kipu voi liittyä myrkytykseen.[/QUOTE]

Proteiinit oli 1+ ja ketoaineet samoin. Verenpainetta on viimeksi mitattu rv 16 ja oli 134/78 (normaaliarvo minulle), nykytasosta en tiedä mutta luulenpa ettei ole koholla. Eikä minulla ole ylävatsakipuja vaan alavatsakipuja satunnaisesti ja nyt keskiselkäkipuja (+ alaselkäkipuja).

[QUOTE="Nalletar";23043191]Ja jos sulla on näkynyt ketoaineet virtsassa eikä ole syytä epäillä verensokerien heilahtelua niin sä olet todennäköisesti liian kuiva/syönyt liian vähän (hiilareita). Jos olet ripuloinut paljon ja kuivunut niin sekin voi tehdä mitä ihmeempiä oireita. Ekaksi kannattaa ainakin juoda paljon! Todennäköisesti sun kipus ei liity siihen kuivumiseen, mutta kannattaa se joka tapauksessa juoda tarpeeksi.[/QUOTE]

Ketoaineita oli virtsassa vähän ja verensokeria olen seurannut päivittäin (koska on diagnosoitu raskausdiabetes, vain paastoarvo oli koholla) niin verensokeri on ollut aina tosi hyvä. Eilenkin kun kipu alkoi verensokeri oli 4.5-6.5 välissä. Ripuli oli aika rankka, mutta se on jo ohi eikä kivut lopu. Oon juonut, mutta kivut vaan pahenee.

Mulla oli tollain, kuskasin kusinäytteitä labraan varmaan ämpärillisen, neuvolassa valittelin oireita, teekoossa vaittelin oireita sitä purnukkaa viedessäni- tulokset negaa.
Klamydia otettiin myös varuiksi, kun kerta pissatestit ei tuottaneet tulosta- sekin nega, niinkuin pitikin!

Niin ja siitäkin selkäkivusta joka alkoi yhtäkkiä ja oli erilaista kuin liitoskivut, ehdin käydä teekoossa kuulemassa että raskaana nyt tuppaa olemaan kaikenlaista...... ota panadolia!

Tuloksena 3 kk oireilun jälkeen 42 asteen kuume ja munuaistulehdus josta viikon vietin suonensisäisessä tipassa keskussairaalassa.

Neuvolassa sain vuolaat anteeksipyynnöt osakseni ja lupauksen, että jatkossa ottaa 'valittajan' oireet vakavasti, eli uskoo kun ihminen sanoo että tämä ei nyt ole normaalia ja jaksaa jatkaa sitä kuukausitolkulla!

Viimeksi muokattu:
Voi olla virtsatietulehduskin. Itselläni oli juuri viime kuussa niin, että näytteessä ei näkynyt mitään, mutta kun tarpeeksi päivystyksen lääkärille valitin, että oireet ovat niin selvät, niin laittoi näytteen viljelyyn ja sieltä sitten löytyi.

Yhteistyössä