Voiko vauvan kanssa ulkoilla illalla?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Just näin.

Se, montako kertaa, ja kauanko vauva heräilee, johtuu pitkälti myös kehityksestä. Meillä poika heräsi vauvana muutamasti yössä syömään, tyttö ei heräillyt yöllä lainkaan. Eroa synnytyspainoissa oli lähes kilo. Poika oli siis kevyempi.

Tsemppiä ap:lle.
Kaikki järjestyy ja muovautuu. Kuuntele itseäsi niin ihan vaistomaisesti sinä tulet kuuntelemaan vauvaa. Koita maadoittua ja luota itseesi rauhoitu/keskity - näin vastaat vauvan tarpeisiin ihan automaationa - se on koodattu meihin vanhempiin.
Näinpä juuri. Meillä esikoinen heräili useasti tai oli puolinukuksissa, kun imetin, ja itsekin, sit kuopus taisi nukkua vähän yhtenäisemmin. Mä en edes muista.. 🙄🤣 Mut omalla painollaan ne asiat menivät ja vaikeuksissa on saatavilla apua.
 
9MM
Ok no kuten sanottu, teille se saattoi olla hyvä aika, mutta kaikki riippuu ensinnäkin vauvan rytmistä ja sitten myös perheen omasta tilanteesta, esim. ainakin toisen työajasta, kun toinen on vauvan kanssa kotona.
No olen erimieltä vauvan nukkuma ajat on tehtävä rutiiniksi jos sen laittaa 7 aikaan sänkyyn siitä tulee rutiini ja vauva nukahtaa aina samoihin aikoihin. Eikä niin että nukutellaan silloin kun huvittaa ja unensaanti ei ole täsmällistä. Vauvan aivot tarvitsee tasaista lepoa tai joidenkin mukaan altistaa kehityshäiriöille siksi rutiinit on tärkeitä. Toki niitä lisäillään kun kasvaa. Toi kellonaika millon nukutetaan on varmasti tuhansin jutuin testattu ja todettu parhaimmaksi
 
No olen erimieltä vauvan nukkuma ajat on tehtävä rutiiniksi jos sen laittaa 7 aikaan sänkyyn siitä tulee rutiini ja vauva nukahtaa aina samoihin aikoihin. Eikä niin että nukutellaan silloin kun huvittaa ja unensaanti ei ole täsmällistä. Vauvan aivot tarvitsee tasaista lepoa tai joidenkin mukaan altistaa kehityshäiriöille siksi rutiinit on tärkeitä. Toki niitä lisäillään kun kasvaa. Toi kellonaika millon nukutetaan on varmasti tuhansin jutuin testattu ja todettu parhaimmaksi
nykyajan äiteillä näyttää kyllä olevan sekunnilleen tehty aikataulu, nyt nukutaan, nyt syödään, nyt ulkoillaan, nyt seurustellaan...
 
vierailija
No olen erimieltä vauvan nukkuma ajat on tehtävä rutiiniksi jos sen laittaa 7 aikaan sänkyyn siitä tulee rutiini ja vauva nukahtaa aina samoihin aikoihin. Eikä niin että nukutellaan silloin kun huvittaa ja unensaanti ei ole täsmällistä. Vauvan aivot tarvitsee tasaista lepoa tai joidenkin mukaan altistaa kehityshäiriöille siksi rutiinit on tärkeitä. Toki niitä lisäillään kun kasvaa. Toi kellonaika millon nukutetaan on varmasti tuhansin jutuin testattu ja todettu parhaimmaksi
Ihan varmasti on, mutta se nukahtaminen kun ei napin painalluksesta tapahdu joillakin vauvoilla ja tosiaan totean vielä, että eri kausina unirytmitkin vaihtelevat. Jokainen (tai ainakin suurin osa) vanhempi varmasti yrittää tehdä kaikkensa, jotta vauva saa kasvaa rauhassa, mutta se, mikä yhdellä perheellä on näin, on toisella toisin, JA samassa perheessä myös eri lasten/vauvojen kanssa asiat ja tilanteet vaihtelevat.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
nykyajan äiteillä näyttää kyllä olevan sekunnilleen tehty aikataulu, nyt nukutaan, nyt syödään, nyt ulkoillaan, nyt seurustellaan...
Joo näin tuntuu olevan. Siitähän se stressi vasta syntyy, kun joka puolelta tuutataan ohjeita, miten pitää menetellä. Siksi kirjoitin itsekin aloittajalle, että he näkevät sitten, kun vauva on tullut, miten asiat menevät. Monesti omalla painollaan ja joskus tarvitaan apua, jos on unen tai syömisen kanssa ongelmia.
 
9MM
nykyajan äiteillä näyttää kyllä olevan sekunnilleen tehty aikataulu, nyt nukutaan, nyt syödään, nyt ulkoillaan, nyt seurustellaan...
Et kasvaisko lapsi luovemmaksi jos ei olisi niin aikataulutettua?. Mä itse vain olen huomannut et uni on tärkee tekiä hyvinvoinnille et se on säännölistä. Ei meillä ollut ulkoilussa tarkkaa kellon aikaa ja ei syötöt ollu kellon tarkkuudella. Mut jos vauvan saa nukkumaan ennen 8 jää siinä iltaa hoitaa parisuhdettakin? Vai kuka enään jaksaa jos vauvan kanssa ollaan lenkillä viellä 10 aikaan illalla siinä sit riisutaan vaatteet ja vaihdetaan vaipat ja syödään on kello jo 11 plus et vauvan nukahtaminen voi kestää. Ja jos vauva kuitenkin herää 7 saa ehkä liian vähän unta ja ongelmia syntyy?
 
vierailija
Et kasvaisko lapsi luovemmaksi jos ei olisi niin aikataulutettua?. Mä itse vain olen huomannut et uni on tärkee tekiä hyvinvoinnille et se on säännölistä. Ei meillä ollut ulkoilussa tarkkaa kellon aikaa ja ei syötöt ollu kellon tarkkuudella. Mut jos vauvan saa nukkumaan ennen 8 jää siinä iltaa hoitaa parisuhdettakin? Vai kuka enään jaksaa jos vauvan kanssa ollaan lenkillä viellä 10 aikaan illalla siinä sit riisutaan vaatteet ja vaihdetaan vaipat ja syödään on kello jo 11 plus et vauvan nukahtaminen voi kestää. Ja jos vauva kuitenkin herää 7 saa ehkä liian vähän unta ja ongelmia syntyy?
Ai onko teillä parisuhteenkin hoito aikataulutettua? Aikamoista.
 
9MM
Ai onko teillä parisuhteenkin hoito aikataulutettua? Aikamoista.
Noh ei olla enään. Mut kerro sit mistä revit sitä parisuhde aikaa? Päivällä kun sun mies on töissä iltatoimien aikaan kun pitää olla vauvan kanssa? Vai sitkun vauva nukkuu voi rauhassa ilman velvoitteita olla toisen kaa? Siinä on syynsä miksi nykyään niin moni eroaa vauvan ensimmäisen vuoden aikana
 
9MM
Noh ei olla enään. Mut kerro sit mistä revit sitä parisuhde aikaa? Päivällä kun sun mies on töissä iltatoimien aikaan kun pitää olla vauvan kanssa? Vai sitkun vauva nukkuu voi rauhassa ilman velvoitteita olla toisen kaa? Siinä on syynsä miksi nykyään niin moni eroaa vauvan ensimmäisen vuoden aikana
Meille ainakin oli ihanaa kun saatiin vauva nukahtaan illalla ja sen jälkeen rentoutua ja höpötellä keskenämme päivän velvoitteista vapaana
 
vierailija
Noh ei olla enään. Mut kerro sit mistä revit sitä parisuhde aikaa? Päivällä kun sun mies on töissä iltatoimien aikaan kun pitää olla vauvan kanssa? Vai sitkun vauva nukkuu voi rauhassa ilman velvoitteita olla toisen kaa? Siinä on syynsä miksi nykyään niin moni eroaa vauvan ensimmäisen vuoden aikana
Ai kävikö teille niin? Sepä ikävää.

Suoraan sanottuna en enää edes muista, mut kiireistä oli, molemmat yrittäjiä ja toisen kanssa mies piti vapaata ja mä tein töitä, tosin kotoa käsin. Sit "hoidettiin", kun oli sopiva aika, mutta ei minkään kellon mukaan.
 
vierailija
Noh ei olla enään. Mut kerro sit mistä revit sitä parisuhde aikaa? Päivällä kun sun mies on töissä iltatoimien aikaan kun pitää olla vauvan kanssa? Vai sitkun vauva nukkuu voi rauhassa ilman velvoitteita olla toisen kaa? Siinä on syynsä miksi nykyään niin moni eroaa vauvan ensimmäisen vuoden aikana
Ihan niin kuin kaikki kävisi päivätöissä...
Meillä on kolme lasta ja kaikilla on omat rytminsä. Ja vauva-aikaan rytmi muuttui aina kun ehti oppia sen edellisen.
 
9MM
Ihan niin kuin kaikki kävisi päivätöissä...
Meillä on kolme lasta ja kaikilla on omat rytminsä. Ja vauva-aikaan rytmi muuttui aina kun ehti oppia sen edellisen.
Siis joo mut on yöpäiväkotei missä lapsia on tietysti. Millä ikäerolla teillä on lapset? Joo kylhän mun tyttökin koht 10 menee noin 9 aikaan nukkuun ja herää vielläkin kukonlaulun aikaan. Mitä tarkoitat vauva ajan rytminmuutoksella?
 
Et kasvaisko lapsi luovemmaksi jos ei olisi niin aikataulutettua?. Mä itse vain olen huomannut et uni on tärkee tekiä hyvinvoinnille et se on säännölistä. Ei meillä ollut ulkoilussa tarkkaa kellon aikaa ja ei syötöt ollu kellon tarkkuudella. Mut jos vauvan saa nukkumaan ennen 8 jää siinä iltaa hoitaa parisuhdettakin? Vai kuka enään jaksaa jos vauvan kanssa ollaan lenkillä viellä 10 aikaan illalla siinä sit riisutaan vaatteet ja vaihdetaan vaipat ja syödään on kello jo 11 plus et vauvan nukahtaminen voi kestää. Ja jos vauva kuitenkin herää 7 saa ehkä liian vähän unta ja ongelmia syntyy?
niin, eihän sitä yhtä ainutta oikeaa tapaa ole. itse olen boheemi ja meillä on menty rennommin. mikä ei tarkoita sitä, ettei saa riittävää ravintoa, riittävää lepoa, riittävää ulkoilua yms. kuusi on kasvatettu sillä periaatteella ja hyvin on mennyt. ei itsekkään tarvinnut stressata asioista. meillä oli kyllä lapset ilta unisia, että kahdeksan jälkeen olivat jo yöpuulla. itsellekin siis jäi aikaa. tosi eipä sitä paljon jaksanut muuta kuin nukkua. kun aamu herätys oli kello 4
 
9MM
niin, eihän sitä yhtä ainutta oikeaa tapaa ole. itse olen boheemi ja meillä on menty rennommin. mikä ei tarkoita sitä, ettei saa riittävää ravintoa, riittävää lepoa, riittävää ulkoilua yms. kuusi on kasvatettu sillä periaatteella ja hyvin on mennyt. ei itsekkään tarvinnut stressata asioista. meillä oli kyllä lapset ilta unisia, että kahdeksan jälkeen olivat jo yöpuulla. itsellekin siis jäi aikaa. tosi eipä sitä paljon jaksanut muuta kuin nukkua. kun aamu herätys oli kello 4
Joo ehkä mä vaan olin ehdoton. Itsekin aika boheemi. Mut kaipasin iltasella omaa aikaa tai toisen kaa ilman huolia.
 
vierailija
niin, eihän sitä yhtä ainutta oikeaa tapaa ole. itse olen boheemi ja meillä on menty rennommin. mikä ei tarkoita sitä, ettei saa riittävää ravintoa, riittävää lepoa, riittävää ulkoilua yms. kuusi on kasvatettu sillä periaatteella ja hyvin on mennyt. ei itsekkään tarvinnut stressata asioista. meillä oli kyllä lapset ilta unisia, että kahdeksan jälkeen olivat jo yöpuulla. itsellekin siis jäi aikaa. tosi eipä sitä paljon jaksanut muuta kuin nukkua. kun aamu herätys oli kello 4
👍
 

Yhteistyössä