Voiko uupumukseen saada sairaslomaa... öö... etukäteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huoh"

Vieras
Mun tilanne tuntuu olevan ihan kaamea, olen ollut tosi loppu jo pitkään ja tännekin tein eilen yhden aloituksen aiheesta eli kun oon niin turta, mikää ei tunnu miltään paitsi että oon tosi kiukkunen koko ajan, hermot ihan loppu ja sitten itkettää.
En nuku enää, en edes unilääkkeillä... Ahdistaa ja en vaan jaksa tätä arkea, haluaisin niin pakoon jonnekin. Ja pahinta tosiaan se, että ennen lapset antoivat iloa ja voimaa mutta nyt en jaksaisi enää heitäkään, en nauti lasten kanssa olosta, kaikki on vaan niin raskaksta pakkopullaa.

Luulisin että kaikki tämä lähti töistä, meillä on tosi rankkaa ja kiirettä, menee ylitöiksi väkisinkin (vaikkei ylitöistä edes makseta, mutta kun hlökuntaa on liian vähän niin kotiin ei vaan pääse, kun työaika loppuu). Iso osa työkavereista on myös uupunut. Eli alkuun se oli mulla työ mikä kuormitti ja kotona olo ja lspet antoivat voimaa, nyt en vaan saa voimaa enää heistäkään vaan olen niin loppu kuin olla ja voi.

Tänään itkin koko matkan töihin ja suunnittelin ajavani ojaan tai päin puuta tai jotain, potkin parkkipaikalla vielä autoanikin... kun tuntuu vaan että päässä sumenee eikä kestä tätä.

Soitin sitten työterveyteen ja sain ajan tälle päivälle ja luvattiin puhelimitse sairaslomaa. Iso ongelma on nyt se, että töihin tullessa huomasin parin muunkin olevan s-lomalle, joten jos mä jään nyt pois niin työkavereille tulee ylipitkä työpäivä siis joutuvat tekemään mun työt ja päivä venyy 7-17... en voi heille tehdä niin.

Kaikki sanoo, että se on työnantajan ongelma mutta eihän se käytännössä niin mene, vaan mun työkaverit siitä kärsii.
Eli mitä vboin tehdä. Mä en jaksa. Ei hitto :(((

Sinä otat sitä saikkua reilusti vaan ja sun työkaverit ilmoittaa pomolle, ettei tee ylitöitä, PISTE!!!!
Niitä EI OLE PAKKO TEHDÄ. Varsinkin jos NIISTÄ EI MAKSETA!!!!!

Ottakaa yhteys liittoon tms.

[QUOTE="a p";25662406]Otsikolla siis tarkoitin, että voiko lääkäri kirjoittaa s-lomaa sitten vaikka huomisesta lähtien? Vai pitääkö mun vaan perua se aika tänään?[/QUOTE]

Menet tänään esim töiden jälkeen, niin saikku onnistuu huomisesta. Tai voithan olla tänään töissä, vaikka olisikin sairasloma.

MUTTA nyt SINÄ AJATTELET ITSEÄSI!

Muista sitten saikkua hakiessa se, että työuupumus ei ole sairaus josta työnantajan pitää maksaa sairausajanpalkka.
Palkallisen sairausloman syyksi käy masennus tai unettomuus. Mutta jos sairauskoodiksi tulee joku Z-alkuinen koodi, jollainen työuupumuksella on, niin silloin työnantajan ei tarvitse maksaa sairausajalta palkkaa eikä Kelakaan korvaa siitä mitään.

[QUOTE="vieras";25662534]Palkallisen sairausloman syyksi käy masennus tai unettomuus. Mutta jos sairauskoodiksi tulee joku Z-alkuinen koodi, jollainen työuupumuksella on, niin silloin työnantajan ei tarvitse maksaa sairausajalta palkkaa eikä Kelakaan korvaa siitä mitään.[/QUOTE]

Tuossa on hyvä artikkeli josta saa osviittaa ja jossa on ennakkotapaus. Kyllä se ta joutuu jossain tapauksessa maksamaankin mutta potilaan pitää olla tarkkana.Työuupumus kaataa | TEK

[QUOTE="vieras";25662534]Palkallisen sairausloman syyksi käy masennus tai unettomuus. Mutta jos sairauskoodiksi tulee joku Z-alkuinen koodi, jollainen työuupumuksella on, niin silloin työnantajan ei tarvitse maksaa sairausajalta palkkaa eikä Kelakaan korvaa siitä mitään.[/QUOTE]

Eli käytännössä ei saa mitään rahaa mistään?
No siitähän se uupumus vaan paranee...

No en tiedä onko uupumus oikea sana edes, lääkäri sen sitten päättää. Paha unettomuus ainakin, kun taas toista viikkoa valvoo ja olo alkaa olla ainakin lievästi masentunut. Mä oon pitkittänyt soittoa työterveyteen KAUAN ja tänään oli pakko soittaa, kun pelkään että teen jotain, kun en kestä tätä ahdistusta.

Onhan ap:lla "oikeitakin" sairauksia: unettomuus ja masennus. Niillä saa palkallista sairauslomaa. Lääkärin pitäisi osata kirjoittaa oikeanlainen todistus, mutta asia on hyvä tietää itsekin, jotta saa varmasti oikeanlaiset paperit. Lääkärille tulee kertoa unettomuudesta, ahdistuksesta ja masennuksesta eikä pelkästään työuupumuksesta.

Menet tänään esim töiden jälkeen, niin saikku onnistuu huomisesta. Tai voithan olla tänään töissä, vaikka olisikin sairasloma.

MUTTA nyt SINÄ AJATTELET ITSEÄSI!

Sain työterveyteen ajan päivällä, pääsisi töistä vasta viideltä eli työterveys ei enää silloin ole auki. Jos mä siis palaan vaan töihin vaikka saisinkin s-lomaa ja olen poissa vasta huomenna? Onko se luvallista?
Mä kun en oikeasti uskalla ilmoittaa kesken päivän tänää että jäisin pois, tämä tilanne täällä töissä on niin kamala.

[QUOTE="vieras";25662643]Onhan ap:lla "oikeitakin" sairauksia: unettomuus ja masennus. Niillä saa palkallista sairauslomaa. Lääkärin pitäisi osata kirjoittaa oikeanlainen todistus, mutta asia on hyvä tietää itsekin, jotta saa varmasti oikeanlaiset paperit. Lääkärille tulee kertoa unettomuudesta, ahdistuksesta ja masennuksesta eikä pelkästään työuupumuksesta.[/QUOTE]

Työterveyslääkäri saattaapi kirjoittaa kuitenkin että "työuupumus". On kyllä aika epäilyttävää että ihminen on niin uupunut ettei töihin kykene mutta kuitenkin on menossa töihin kun muuten töissä ei pärjätä.

[QUOTE="a p";25662715]Osaako joku sanoa, onko luvallista olla töissä vaikka tänään saisi s-lomaa? Pelottaa todella jäädä tänään pois...[/QUOTE]

On kyllä. Mutta onko se ihan viisasta?

pyydät vaan lääkäriä kirjoittamaan saikun huomisesta alkaen etkä selittele asiaa sen kummemmin. Tai voit sanoa lääkärille olleesi jo tänään töissä etkä siksi tarvi sairaslomaa.

[QUOTE="a p";25662732]Joo kai se on vaan parempi ajaa jotain hiton puuta päin, ei tarvi tälläisiäkään miettiä. Antaa olla. koko paska elämä.[/QUOTE]

Irroita nyt hyvä ihminen. SINÄ et ole korvaamaton työssä - mutta lapsillesi olet. Joskus on syytä vaan olla itsekäs, mitä ajattelisit jos vaikka syöpää sairasatava tulisi töihin (siis huonossa kunnossa) vaan siksi että työpaikka kaatuu hänen vuokseen.

Voisit myös ottaa yhteyttä luottamusmieheenne. Ihan vaan siksi että ilmiantaisit tilanteen - hän ei saa kertoa mistä asiasta on kuullut. Ei mikään muutu jos te kaikki vaan jatkatte sairasta tahtia

Työterveyslääkäri saattaapi kirjoittaa kuitenkin että "työuupumus". On kyllä aika epäilyttävää että ihminen on niin uupunut ettei töihin kykene mutta kuitenkin on menossa töihin kun muuten töissä ei pärjätä.
Nyt et kyllä tiedä yhtään mistä puhut. Ihminen pystyy venymään vaikka kuinka, kunnes joku päivä ei enää pystykään venymään vaan menee poikki. Minunkin mieheni sinnitteli töissä sairauslomakunnossa varmaan vuoden tai ehkä kaksi. Sairauslomalle ei jäänyt, koska esimies sanoi, että jos jää, niin ura on loppu. Työterveys antoi vain lisää pillereitä, jotta jaksaa painaa. Loppujen lopuksi tuli parin kuukauden toipumisjakso sairaalahoidossa, koska tilanne meni aivan liian pitkälle.

[QUOTE="vieras";25662847]Nyt et kyllä tiedä yhtään mistä puhut. Ihminen pystyy venymään vaikka kuinka, kunnes joku päivä ei enää pystykään venymään vaan menee poikki. [/QUOTE]
Nimenomaan. Pystyy sitä jalka poikkikin kävelemään jos pakottaa itsensä. Se sattuu ja aiheuttaa vahinkoa, mutta sen PYSTYY tekemään. Samalla lailla henkisesti loppuun vedetty ihminen kyllä PYSTYY vielä tekemään jossain määrin töitä, mutta se on ihan helvetin raskasta ja tekee koko ajan lisää vahinkoa.

Lääkärit tietävät nämä asiat, ja toki ne kannattaa tarkistaa vielä että papruun tulee oikeat koodit. Masennuksen oireita tuntuu olevan, ja sun on pidettävä huolta nyt itsestäsi, eikä työpaikasta, koska mitä pidemmälle tilanne jatkuu, sen pitempi sairasloma saattaa olla edessä

Älä jaksa horista!! Työterveyslääkäri ei ole mikään "ammattitaidoton", vaan tietää mitä kela vaatii. Ja sulla ei selvästikkään ole asiasta minkäänlaista kokemusta, niin kannattaa olla hiljaa! Mitä sä oot maannut sairaalassa turhaan? Kykenit kuitenkin nettiin kirjottamaan? Aika epäilyttävää...:headwall:

Yhteistyössä