Voiko ulkovaloja (joulu) laittaa sisälle?

  • Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti
"Joulupukki"
Kyllä voi, mutta ei saa. Nämä jouluasiat ovat erittäin tarkkaan säänneltyjä. Jouluna pitää syödä tiettyjä ruokia ja tehdä tiettyjä asioita. Kaikki muu on kiellettyä.
 
valofetissi
Itse kanssa mietin asiaa kun ostin paritkin valot jotka periaatteessa soveltuu sisälle että ulos mutta muuntajassa on merkintä IP 44 ulkokäyttöön. Kun selvitin asiaa netistä niin monissa uutisissa luki että ulkovaloja voi ihan huoleti käyttää sisällä mutta sisävaloja ei missään nimessä saa laittaa ulos ja muuntaja eikä johto kestä pakkasta tai sadetta vaan kärsii niistä. Pääasia on että tarkistaa että yksikään lamppu ei ole risa ja jos taloudessa on eläimiä niin pitää huolta että ne ei pääse käsiksi valoihin. Vaikka tämä keskustelu on vuosia vanha niin joka tapauksessa hyvää joulun odotusta!
 
vierailija
Kuusenkynttilöissä lukee, että ulkokäyttöön. Ovat olleet pihakuusessa edellisenä vuonna. Voiko niitä nyt laittaa sisälle joulukuuseen? Mikä estää?
Herranjestas ÄLÄ missään tapauksessa käytä sisällä. En tiedä mistä käsitys on tullut, että ulkovaloja voisi käyttää myös sisällä? Ongelma on se muuntajamötikkä. Se on suunniteltu ulos missä ulko-ilma viilentää sitä joten sisällä voi kuumentua ja aiheuttaa tulipaloriskin. Näin oon kuullu.
 
vierailija
Ite en käsitä miks tommosia valoja pitää laittaa tälläsenä aikana? Sähköst muutenki koht pulaa ja sitt viel jokapaikka täynnä valoja et varmaan sähköloppuu kaikilta. No siinähän sitten kattelette ja ihastelette pimeessä kämpässä pimeitä valoja. Ei tartte valittaa ku sähköjä aletaan katkomaan.
 
Herranjestas ÄLÄ missään tapauksessa käytä sisällä. En tiedä mistä käsitys on tullut, että ulkovaloja voisi käyttää myös sisällä? Ongelma on se muuntajamötikkä. Se on suunniteltu ulos missä ulko-ilma viilentää sitä joten sisällä voi kuumentua ja aiheuttaa tulipaloriskin. Näin oon kuullu.
Kuulo ei ole tidon väärti. Ulko-ja sisäkäyttöön tarkoitetut muuntajat erottaa toisistaan vain suojausluokka. Eli ulkokäyttöön tarkoitettu on vähintäänkin roiskesuojattu.
Sisäkäyttöön tarkoitettukin toimii ja pysyy ehjänä katetussa ulkotilassa.
Ulkokäyttöön tarkoitettu nimensä mukaisesti ulkona, kunhan sitä ei vallan veteen upota.
 
vierailija
Herranjestas ÄLÄ missään tapauksessa käytä sisällä. En tiedä mistä käsitys on tullut, että ulkovaloja voisi käyttää myös sisällä? Ongelma on se muuntajamötikkä. Se on suunniteltu ulos missä ulko-ilma viilentää sitä joten sisällä voi kuumentua ja aiheuttaa tulipaloriskin. Näin oon kuullu.
No just. Sittenhän niitä ei voisi käyttää myöskään lämpimällä ilmalla :D
 

Yhteistyössä