Voiko ulkolaisia tuoreita mansikoita syödä noin vaan?

  • Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti
"elli"
Siis niinkuin tuoreena :D Kun pakastetut pitää keittää noroviruksen takia, mutta eikös noi tuoreet ihan yhtälailla kastella sillä samalla vedellä jne.?

Tein noista (mauttomista :D) mansikoista rahkaa tänään ja syötiinkin sitä siis jo, mutta nyt yhtäkkiä tuli mieleen tämä juttu..
 
Itse en syö tuoreeltaan kun kotimaisia kun sain muutama vuosi sitten virolaisista mansikoista yersinia-bakteerin, joka aiheutti 8kk kestäneen niveltulehduksen. Mutta eipä noi kaikki vaarallisia oo, mutta tosiasia on se että parhaat hedelmät/marjat yleensä jätetään kotimaahan ja ne vähän huonommat laitetaan ulkomaille vientiin...
 
"vieras"
Henkilökohtaisesti varoisin ainoastaan Puolasta ja muista itäblokin maista tai kehitysmaista tulleita mansikoita. Mun mielestä täysin naurettavaa tuo, että kaikkia ulkomaalaisia marjoja pitäisi keittää. Aivan kuin esimerkiksi Saksassa tai Ruotsissa ei olisi aivan yhtä hyvä hygieniataso kuin Suomessa. Ja vielä kun ne marjat Suomessakin poimii aasialaiset niin siitä hygieniantasosta ei voi olla varma edes Suomessa.
 
"vieras"
Itse en syö tuoreeltaan kun kotimaisia kun sain muutama vuosi sitten virolaisista mansikoista yersinia-bakteerin, joka aiheutti 8kk kestäneen niveltulehduksen. Mutta eipä noi kaikki vaarallisia oo, mutta tosiasia on se että parhaat hedelmät/marjat yleensä jätetään kotimaahan ja ne vähän huonommat laitetaan ulkomaille vientiin...
En tiedä mistä tuo yersinia-bakteeri marjoihin tulee, mutta jos se voi tarttua huonosta käsihygienista niin enpä uskaltaisi syödä suomalaisiakaan marjoja, poimijat kun ovat kotoisin köyhimmistä maista, kuten Virosta, jossa hygienia ei ole yhtä korkea kuin Suomessa.
 
"vieras"
Korjatkaa jos len väärässä mutta mun tietääkseni yersinia-bakteeri tulee/tarttuu maasta.

Itse oon syöny ulkomaalaisia mansikoita tuoreena mutta jos suinkin mahdollista huuhtonu ensin hyvin. Pienille lapsille en tarjoa varsinkaan just itäblokin alueen marjoja tuoreena.

Ja sinä joka pohdit miten marjat matkustaessaan muuttuu "vaarallisiksi".. Miten olis säilöntäaineet????
 

Yhteistyössä