Voiko työttömällä olla tarvittaessa kutsuttava-työsopimus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pian työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pian työtön

Vieras
Lähinnä mietin sitä, että jos on tuollainen sopimus niin tuleeko paljon lisäselvitettävää työkkärin ja liiton kanssa?

Olen tällä hetkellä töissä, mutta viimeinen työpäivä on sunnuntaina. Työnantajalla ei ole tarjota mitään sijaisuuksia nyt, mutta yllättäviä sairaslomia saattaa tulla ja sen takia työnantaja tarjosi työsopimusta jossa lukee että olisin tarvittaessa kutsuttava. Mitään ennalta määrättyjä tunteja ei olisi vielä tällä hetkellä tiedossa. Kutsu töihin saattaa tulla puolen tunnin varoitusajalla.

Onko tuossa tapauksessa niin, että mä vain sitten ilmoittaisin tehdyt tunnit ja saadut palkkatulot eikä sen kummempaa? Ja jos töitä ei ole ollut ilmoitettavan neljän viikon aikana niin sitten vain laitan ettei töitä ole ollut?

Siellä missä minä olen töissä, niin nuo tehdään niin, että työntekijälle tehdään jokaiselle työjaksolle, on se sitten 1 päivä tai 5 päivää, niin oma työsopimus joka kerta. Periaatteessa työntekijä on työtön ja tekee sitten noita keikkoja ja ilmoittaa sitten liitolle työpäivät ja toimittaa palkkatodistukset.

Voi olla. Ainoa ongelma tulee siitä että joudut joka kuukausi erikseen ilmoittamaan tulosi ja liitonrahat viivästyy joka kerta. Sen vuoksi noi pätkätyöt on perseestä.

tuollasella mie aloitin ja sen jälkeen olen ollut jo 13 vuotta vakitöissä. tuolla saa hyvin jalkansa oven väliin. liittoon piti joka päivän kohdalle tietysti ilmottaa oliko ollut töissä vai työtön mut yhtä nopeesti ne rahat sit kuitenkin tuli kuin jos ois ollu kokonaan työtön. kannatti

Kyllä osa-aikatyö on kuitenkin parempi kuin täysi työttömyys ja nykyäänhän saa sen 300 € tienata ilman että edes vaikuttaa työttömyyskorvaukseen (toki enemmänkin kannattaa töitä tehdä jos mahdollista, jää sen jälkeenkin töistä plussalle). Ainut, mitä miettisin ja tiedustelisin kassasta/Kelasta, että tarvitseeko niinä kuukausina kun sijaisuuksia ei ole ollut lainkaan, toimittaa tästä asiasta joku todistus. Tuskin, mutta jos tarvitsee, se tietty vähän monimutkaistaa asiaa.

Noin muuten toimitat aluksi työsopimuksen ja jatkossa aina palkkalaskelmat. Minusta ei mikään paha vaiva, tietysti hiukan viivästyttää korvausten maksua, mutta ei minulla ainakaan kuin reilun viikon, joka ei mitenkään haittaa kun on asiaan varautunut. Minulla kyllä onkin melko säännöllinen osa-aikatyö, joten korvaukset eli sovitellun päivärahan saa käytännössä samaan aikaan aina.

Yhteistyössä