Voiko työnantaja määrätä samassa työssä eri työtehtäviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pettynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pettynyt"

Vieras
Olen siis keskisuuressa firmassa myynnin assistentti. Meitä assareita on kolme ja periaatteessa meillä on samat työtehtävät. Nyt kuitenkin tilanne on se, että minä en pääse koskaan firman edustus- ja asiakasmatkoille. Kaksi kolleegaani sen sijaan ovat näillä matkoilla säännöllisesti. Matkoilla on siis asiakastapaamisia, myynti- ja sopimusneuvotteluja jne.

Olen esimiehelleni valittanut asiasta, mutta minulle on osoitettu kuitenkin vain paperitöitä täällä toimistolla. Olen valittanut myös muille assareille tilanteesta ja pyytänyt vaihtamaan heitä työtehtäviä esim. väliaikaisesti kanssani. En ole koskaan ennen saanut tyhjentäviä vastauksia, miksi tilanne on tämä. Nyt kuitenkin asia paljastui; neuvotteluissa mukana olevien assareiden täytyy olla edustavia!!! Eli kun olet lihava ja ruma, sinulla ei ole oikeutta päästä mukaan matkoille!

Toinen kolleegoista sanoi, että matkoilla täytyy toimia myös edustavana asioiden yleisenä hoitajana sekä tarvittaessa huolehtia asiakkaiden vapaa-ajan sekä rentoutumisajan järjestelyistä. Mahdollisesti jopa vetää matkan viihdesisältöä. Ruma ja lihava ei siis kelpaa julkisesti esiteltäväksi, jotta firman julkisivu ei tahraantuisi rumasta assarista!!

Onko tämä laillista?

Onkohan nyt kyse siitä, että olet "ruma ja lihava" (pitääkö se edes paikkaansa?) Sen sijaan sosiaalisuutta varmasti tuollaisessa edustushommassa vaaditaan, kentien muut kaksi ovat luonteeltaan enemmän edustustyöhön soveltuvia.

Kyllä työnantaja saa jakaa tehtävät ihan niin kuin parhaaksi näkee. Se, että teillä on sama nimike, ei tarkoita sitä, että teidän pitäisi tehdä pilkulleen samoja asioita. Tehtävät jaetaan sen mukaan, kuka parhaiten mitäkin osaa ja taitaa. Turha esimerkiksi hiljaista tuppisuuta olisi lähettää edustamaan, jos löytyy toinen assari, jolta tyhjänpuhuminen sujuu ongelmitta.

Meidän assareiden työkuvat ovat 100% samanlaisia. Ja kyllä, olen kateellinen! Just toinen assari tuli ennen kesälomia Aasiasta (Peking, Hong Kong, Kuala Lumpur, Singapore) ja hehkutti miten mahtava reissu oli. Asiakkaat olivat esitelleet kaikkea paikallista, erityisesti nähtävyydet ja sellaiset speciaalikohteet, joita turistit eivät näe.

Työnantajalla on työnjohto-oikeus. Reilua tai ei mutta palkkasi eteen teet niitä tehtäviä jotka työnantaja sinulle osoittaa. Ja ilmeisimmin kuitenkin ihan perusomaa työtäsi teet mitä varten sinut rekrytoitu.

Mutta vaikka työtehtävät ovat sopimuksen mukaan samoja, minä en kuitenkaan saa niitä kivoja matkatyötehtäviä vasan kärvistelen aina toimistossa. Oikeasti syy ei ole osaaminen vaan se että kolleegat ovat "edustavia"!

[QUOTE="Pettynyt";30051935]Mutta vaikka työtehtävät ovat sopimuksen mukaan samoja, minä en kuitenkaan saa niitä kivoja matkatyötehtäviä vasan kärvistelen aina toimistossa. Oikeasti syy ei ole osaaminen vaan se että kolleegat ovat "edustavia"![/QUOTE]

edustustehtävissä osaamiseen saattaa liittyä myös edustavuus

kyllä tuo nykyinen menettely taitaa kuulua ihan normaalin työnjohto-oikeuden piiriin ja saattaahan olla niinkin että asiakkaat ovat kauttarantain pyytäneet että saavat tavata noita sievempiä assareita

[QUOTE="Pettynyt";30051935]Mutta vaikka työtehtävät ovat sopimuksen mukaan samoja, minä en kuitenkaan saa niitä kivoja matkatyötehtäviä vasan kärvistelen aina toimistossa. Oikeasti syy ei ole osaaminen vaan se että kolleegat ovat "edustavia"![/QUOTE]

Ei ole olemassa rumia ihmisiä, joten tee jotain sitten jotta olisit edustava. Jokaiselle varmasti löytyy tyylinsä ja tapansa olla edustava. Hae siis apua itsellesi ja lopeta valitus.

Laihduta ja käy maskeeraajalla oppimassa meikkivinkkejä?

Mutta jonkunhan täytyy myös kotimaan toimistolla hoitaa ne tehtävät sillä välin kun muut ovat muualla eikö? Jonkun täytyy siis aina jäädä. Ovatko muut olleet pidempään talossa? Onko heidän kielitaito parempi? Aikaisempi työkokemus kattavampi? Onko sulla jotain sellaista työtehtävää jota heillä ei ole? Ymmärrän, että susta saattaa tuntua siltä että sä et pääse koskaan mukaan mihinkään kivaa kun oot niin ruma ja läski, mutta todellisuudessa syy voi olla joku muu. Totta se on, että esimies ei saa kohdalla työntekijöitä eriarvoisesti mutta tuossa ei välttämättä ole kyse siitä. Asiaa ei pidä katsoa siitä näkökulmasta, että muut saavat jotain kivaa mitä sä et saa vaan kyse voi olla että heillä on jotain erityisosaamista mitä sinulla ei ole ja sen vuoksi heille annetaan ylimääräisiä työtehtäviä. Vertaa vaikka siihen, että yksi teistä olisi koulutettu jonkun tietokoneohjelman käyttöön johon te muut ette. Olisi ihan luonnollista, että hän sitten ainoana joutuisi hoitamaan ne työtehtävät eikä kyse olisi siitä että hän saa tehdä kivoja juttuja sillä ohjelmalla kun te muut teette perushommia.

Se vain on niin, että kaikista henkilöistä ei ole edustustehtäviin. Edustushommat on sellaisia, että niissä epäsopiva saattaa tulla maksamaan yritykselle tosi paljon. Ei edustustehtävissä kaikkien pidä olla kauniita, vaan edustavia. Tämä tarkoittaa sitä, että osaa pukeutua, käyttäytyä, olla sosiaalinen ja omata tiettyä tilannetajua. On täysin laillista, että vaikka teillä nimikkeet ja työtehtävät on paperilla samat, on työt kuitenkin erillaisia.

Tottakai työnantajan saa määrätä, kuka mitäkin tekee. Työsopimuksen puitteissa toki, mutta sinähän olet tehnyt ihan normaaleja työsopimuksen mukaisia töitä. Valituksellasi olet varmasti heikentänyt mahdollisuuksiasi edetä tuossa työpaikassa ja saada niitä mieluisimpia hommia.

Ja onko sinulle tosiaan yllätys, että edustustehtävissä pitää olla edustava? Ei edustavuus tarkoita sitä, että pitäisi näyttää joltain missiltä, aivan hyvin myös iäkkäämpi ja tukevampi työntekijä voi olla edustava. Ulkoisesti edustavuus vaatii siistiä ja riittävän huoliteltua ulkonäköä, siis esim. pukeutumista. Pääpaino on kuitenkin sosiaalisissa taidoissa, ulkomaan edustuksilla lisäksi kielitaidossa. Positiivinen asenne on yksi tärkeä juttu, etkä aloituksen perusteella että tässä olisit kovin vahvoilla.

Minun osaaminen, sosiaaliset- ja kielitaidot vetävät mielestäni vertoja meidän muille assareille. Tämän takia väitän että ainoa syy miksi en pääse noille ulkomaan keikoille on ulkonäköni. Kyllä minäkin haluaisin olla hoikka ja kaunis, mutta kun en pysty. Tämän takia olen sitä mieltä että tehtäväni ovat minua syrjiviä ja aionkin tehdä asiasta valituksen liittoon. Asiassa on myös taloudellinen intressi, koska noilla pitkillä reissuilla tienaa kevyesti palkkaan ekstratonnin.

[QUOTE="pettynyt";30052820]Minun osaaminen, sosiaaliset- ja kielitaidot vetävät mielestäni vertoja meidän muille assareille. Tämän takia väitän että ainoa syy miksi en pääse noille ulkomaan keikoille on ulkonäköni. Kyllä minäkin haluaisin olla hoikka ja kaunis, mutta kun en pysty. Tämän takia olen sitä mieltä että tehtäväni ovat minua syrjiviä ja aionkin tehdä asiasta valituksen liittoon. Asiassa on myös taloudellinen intressi, koska noilla pitkillä reissuilla tienaa kevyesti palkkaan ekstratonnin.[/QUOTE]

Miten niin et puysty olemaan edustava, esim. Hoikka. Voithan laihdutta, tuskin muutkaan assarit hoikkuutta saa synnyinlahjanaan. Lisäksi voi opetella pukeutumaan, meikkamaan, miellyttävää seurustelua, positiivista sennetta jne.
Sen sijaan että oikeana hapannaamana otat liittoon yhteyttä, vaikka et pysty itse hoitamaan työtehtäviäsi kunnolla.

Juu ei se työpaikka ole useinkaan mikään reilukerho. Pomo päättää, niin se vaan menee. Samalla nimikkeellä olevilla voi olla eri tehtäviä. Tai pomo voi ne kaksi muuta vaikka "yliassistenteiksi" siltä istumalta jos parhaaksi kokee ja tehdä niistä vaikka sun esimiehen...

Paree olla vaan nätisti, niin töissä voit joskus päästä vaikka reissuun.

[QUOTE="pettynyt";30052820]Minun osaaminen, sosiaaliset- ja kielitaidot vetävät mielestäni vertoja meidän muille assareille. Tämän takia väitän että ainoa syy miksi en pääse noille ulkomaan keikoille on ulkonäköni. Kyllä minäkin haluaisin olla hoikka ja kaunis, mutta kun en pysty. Tämän takia olen sitä mieltä että tehtäväni ovat minua syrjiviä ja aionkin tehdä asiasta valituksen liittoon. Asiassa on myös taloudellinen intressi, koska noilla pitkillä reissuilla tienaa kevyesti palkkaan ekstratonnin.[/QUOTE]

Olen tosi pahoillani mutta sä olet onnistunut jo muutamalla viestillä antamaan itsestäsi tosi negatiivisen kuvan. Sen sijaan, että aidosti miettisit mitä kehittämistä itsessäsi voisi olla, vingut vaan kun pieni lapsi et on epistä kun mua syrjitään koska mä oon läski. Vaikuttaa siltä, että sä et edes ole halunnut miettiä muuta vaihtoehtoa kun sitä että kauniita ja hoikat saa aina kaiken. Onko muilla assareilla ja asiakkailla jo asiakassuhde? Eikö ole parempi kaikkien kannalta että saavat jatkaa yhteistyötä?
Fiksu henkilö myös keskustelisi asiasta esimiehensä kanssa ennen yhteydenottoa liittoon. Oletko kysynyt asiallisesti häneltä syytä miksi teillä on eri työtehtävät? Sillä tavoin, että olet kertonut myös oman kantasi, perustellut miksi myös sinä olisit pätevä hommaan?

Työnantajalla on direktio oikeus, mikä tarkoittaa sitä, että työnanatajalla on viime kädessä oikeus päättää mitä ja miten työajalla toimitaan. Eli työnantajasi ei syyllisty virheeseen mikäli työsopimuksessa ei ole erikseen näitä työmatkoja mainittu. Eriarvoisesta kohtelusta voisit kyllä yrittää sieltä liiton kautta työnantajaa riitauttaa, mutta en tiedä meneekö se alallasi läpi, riippuu tesistä ja sen kirjauksista.

Yhteistyössä