Voiko työkkäri "pakottaa" palaamaan vanhalle alalle, jos jään työttömäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toimistorotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toimistorotta

Vieras
Olen valmistunut vuonna 1997 hoitoalan ammattiin ja tein noita töitä noin vuoden. Sitten lähdin uudelleen opiskelemaan, ihan toista alaa ja tein uuden alan töitä vuosia, kouluttauduin lisää ja jäin äitiysvapaalle. Kun palaan työelämään, edessä on luultavasti työttömyys. Nyt huolenaiheena on se, että jos joudun ilmoittautumaan työttömäksi, voiko työkkäri velvoittaa eli pakottaa minut tekemään hoitoalan töitä, vaikka en ole niitä töitä tehnyt pian kymmeneen vuoteen ja vaikka olen opiskellut ja pätevä ihan toisella alalla?

Tietysti voi. Työkkärillä on valtuudet määrittää, mihin työhön henkilö on sopiva. Aluksi sinulle tarjotaan vain oman alasi töitä, mutta jo parin kuukauden kuluttua sinun on pakko mennä vaikka vappuhattujen valmistuskurssille jos työkkäri määrää.

Niin, olen joskus 14 vuotta sitten ollut hetken työttömänä, oli monen vuoden työkokemus ja jouduin kurssille, jonka nimi oli suunnilleen "Miten haen töitä"...
Eli sama meininki jatkuu, jollei töitä ala löytyä?

Alkuperäinen kirjoittaja atkooderi:
Tietysti voi. Työkkärillä on valtuudet määrittää, mihin työhön henkilö on sopiva. Aluksi sinulle tarjotaan vain oman alasi töitä, mutta jo parin kuukauden kuluttua sinun on pakko mennä vaikka vappuhattujen valmistuskurssille jos työkkäri määrää.

ei työkkäri määrittele kenellekkään sopivaa alaa... esim toi hoitoala on niin vaativa että ei työkkäri voi ottaa vastuuta siitä jos sanoo että pätevyys ei riitä.. kyllähän ne niitä kursseja lykkää vaikka minkälaisia mut ei ne voi sanoa että ko henkilö sopii just siihen työhön...

Alkuperäinen kirjoittaja Toimistorotta:
Niin, olen joskus 14 vuotta sitten ollut hetken työttömänä, oli monen vuoden työkokemus ja jouduin kurssille, jonka nimi oli suunnilleen "Miten haen töitä"...

joo kyllä ne mielellään niille kursseille työntää saavat hetkeksi pois tilastoista...

Mulla 7vuoden työkokemus/elämä takana, sitä ennen monen vuoden opinnot... ja viikon päästä alotan tuon "miten haen töitä"-kurssin! voi vi**u sanon mä! ja tosiaan, oon vastikään palannut äippälomalta eli työttömyyttä takana 2kk. Kyllä ne vaan laittaa heti kursseille vaikka tarve sellaselle on nolla.

Joo-o. Ja vähän aikaa sitten luin lehdestä jostain naisesta, joka oli mm. käsitellyt työhakemuksia entisestä työstään. Joutui työkkärissä kurssille, jossa opeteltiin tekemään työhakemus ja cv. Järki hoi.

Alkuperäinen kirjoittaja essi:

Mulla 7vuoden työkokemus/elämä takana, sitä ennen monen vuoden opinnot... ja viikon päästä alotan tuon "miten haen töitä"-kurssin! voi vi**u sanon mä! ja tosiaan, oon vastikään palannut äippälomalta eli työttömyyttä takana 2kk. Kyllä ne vaan laittaa heti kursseille vaikka tarve sellaselle on nolla.

Mulla sama edessä. Otan osaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja helmeilevä urpo:

ei työkkäri määrittele kenellekkään sopivaa alaa... esim toi hoitoala on niin vaativa että ei työkkäri voi ottaa vastuuta siitä jos sanoo että pätevyys ei riitä.. kyllähän ne niitä kursseja lykkää vaikka minkälaisia mut ei ne voi sanoa että ko henkilö sopii just siihen työhön...

Ap:llä on kaksi ammattia. Jos sähkömies on ollut työttömänä 10 vuotta ja sanoo työkkärissä, ettei uskalla - eikä osaa enää tehdä sähköhommia sähköiskun- ja virhekytkentöjen pelon takia, työkkäri pakottaa asentajan hakemaan sähköasentajan töitä. Elle hae - lopettavat työttömyyspäivärahan. Samoin ne voivat käskeä hakemaan mitä työpaikkaa tahansa.

Työttömyysturvalaki:
"Ammattitaitoinen henkilö voi menettämättä oikeuttaan työttömyysetuuteen kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana kieltäytyä työstä, jota ei voida pitää hänen ammattitaitonsa huomioon ottaen hänelle sopivana. Ammattitaitoisena pidetään henkilöä, jolla on joko ammatillinen koulutus sekä siihen liittyvä vähintään vuoden työkokemus tai vastaavasti on saavuttanut ammattitaidon vähintään kahden vuoden työkokemuksella kyseisellä ammattialalla.

Jos työnhakija edellä tarkoitetun kolmen kuukauden aikana tekee työsopimuksen ammattitaitonsa huomioon ottaen sopivasta työstä, joka alkaa kolmen kuukauden kuluessa työsopimuksen tekemisestä, hänellä on pätevä syy tänä aikana kieltäytyä sellaisesta työstä, joka olisi esteenä työsopimuksessa tarkoitetun työn vastaanottamiselle.

Ammattitaitosuoja voidaan poistaa, jos työnhakijan työssäkäyntialueella ei työvoimaviranomaisen arvion mukaan ole kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana osoitettavissa hänen ammattitaitonsa huomioon ottaen hänelle sopivaa työtä. Työvoimatoimiston on annettava tieto ammattitaitosuojan poistamisesta työnhakijalle. Jos työnhakija ei tällöin ota vastaan ammattitaitonsa huomioon ottaen sopivaa työtä muualta eikä myöskään muuta työtä työssäkäyntialueeltaan, katsotaan hänen kieltäytyneen työstä 12 §:ssä tarkoitetulla tavalla."

Ap:llä on kaksi ammattia. Jos sähkömies on ollut työttömänä 10 vuotta ja sanoo työkkärissä, ettei uskalla - eikä osaa enää tehdä sähköhommia sähköiskun- ja virhekytkentöjen pelon takia, työkkäri pakottaa asentajan hakemaan sähköasentajan töitä. Elle hae - lopettavat työttömyyspäivärahan. Samoin ne voivat käskeä hakemaan mitä työpaikkaa tahansa.

Työttömyysturvalaki:
"Ammattitaitoinen henkilö voi menettämättä oikeuttaan työttömyysetuuteen kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana kieltäytyä työstä, jota ei voida pitää hänen ammattitaitonsa huomioon ottaen hänelle sopivana. Ammattitaitoisena pidetään henkilöä, jolla on joko ammatillinen koulutus sekä siihen liittyvä vähintään vuoden työkokemus tai vastaavasti on saavuttanut ammattitaidon vähintään kahden vuoden työkokemuksella kyseisellä ammattialalla.

Jos työnhakija edellä tarkoitetun kolmen kuukauden aikana tekee työsopimuksen ammattitaitonsa huomioon ottaen sopivasta työstä, joka alkaa kolmen kuukauden kuluessa työsopimuksen tekemisestä, hänellä on pätevä syy tänä aikana kieltäytyä sellaisesta työstä, joka olisi esteenä työsopimuksessa tarkoitetun työn vastaanottamiselle.

Ammattitaitosuoja voidaan poistaa, jos työnhakijan työssäkäyntialueella ei työvoimaviranomaisen arvion mukaan ole kolmen ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana osoitettavissa hänen ammattitaitonsa huomioon ottaen hänelle sopivaa työtä. Työvoimatoimiston on annettava tieto ammattitaitosuojan poistamisesta työnhakijalle. Jos työnhakija ei tällöin ota vastaan ammattitaitonsa huomioon ottaen sopivaa työtä muualta eikä myöskään muuta työtä työssäkäyntialueeltaan, katsotaan hänen kieltäytyneen työstä 12 §:ssä tarkoitetulla tavalla."

käytäntö on eriasia kuin mitä asetus määrää.. mulla ainakin käytiin ammttilista läpi pari vuotta sitten ja poistettiin sieltä joitain aloja joihin en katsonut olevani enää pätevä B) ja työhaastattelussa voi sanoa myös jos sinne asti joutuu. nykyään jos joutuu työttömäksi käydään yleensä henkilön juttusilla jonka kanssa koordinoidaan työnhaku ym..

Työttömyysturvalaki:

käytäntö on eriasia kuin mitä asetus määrää.. mulla ainakin käytiin ammttilista läpi pari vuotta sitten ja poistettiin sieltä joitain aloja joihin en katsonut olevani enää pätevä B) ja työhaastattelussa voi sanoa myös jos sinne asti joutuu. nykyään jos joutuu työttömäksi käydään yleensä henkilön juttusilla jonka kanssa koordinoidaan työnhaku ym..

Työttömyysturvalaki

"Työstä kieltäytyminen

Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta työstä kieltäytymisestä lukien, jos hän ilman pätevää syytä kieltäytyy vastaanottamasta työvoimaviranomaisen osoittamaa tai hänelle muuten yksilöidysti tarjottua työtä, jota hänen työkykynsä huomioon ottaen voidaan pitää hänelle sopivana; josta maksetaan työehtosopimuksen mukainen palkka tai, jollei työehtosopimusta ole, työpaikkakunnalla sellaisesta työstä maksettava tavanomainen ja kohtuullinen palkka; ja joka on lakon, työsulun tai saarron piiriin kuulumatonta. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta. Jos työnhakija on omalla menettelyllään aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta ole syntynyt, hänen katsotaan kieltäytyneen työstä."

Käytäntö on juuri sellainen, ettei työvoimatoimisto oikeasti haluakaan ihmisten saavan työtä, vaan työvoimatoimisto pyrkii toimimaan niin, että mahdollisimman monelta saataisiin katkaistua työttömyyspäiväraha ja kiusaamaan ihmisiä hyödyttömillä koulutuksilla, joihin yhteiskunta hassaa työttömyyden hoitoon tarkoitetut määrärahat.

Tuo lause "Jos työnhakija on omalla menettelyllään aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta ole syntynyt, hänen katsotaan kieltäytyneen työstä." - tarkoittaa sitä, että työhaastattelussa et voi olla oma itsesi, eli esim. patalaiska, ammattitaidoton, alkoholisti, tai työhaluton, koska jos kerrot työnantajalle rehellisesti itsestäsi, ammattitaidostasi ja halustasi saada tuo työpaikka - olet omalla menettelläsi aiheuttanut sen, ettei sinua valittu.

Alkuperäinen kirjoittaja essi:

Se on sitä, kun tommoisissa hommissa on muka niin vaikeaa määritellä se toiminnan tehokkuus, niin sitten kurssitetaan. Ja koska kurssi määritelmän nojalla parantaa työnhakijan työllistettävyyttä, niin sitten ei o katin kontin väliä, vaikka se kurssittaminen tosiasiassa nöyryyttäis ja nimenomaan loisi sen työttömän identiteetin ihmiselle, joka selviäis vielä pitkään ilman sitä kun vaan annettaisiin tehdä omin päin jotain järkevää...

Ne on niin sairasta sakkia, että kyllä ne voi. "Sun kanssa aletaan heti toimiin, koska olet meille vaikea tapaus." Noin sanoi tätsykkä mulle, kun menin 8 vuoden kotiäitiyden jälkeen tökäriin.

No, hankin työpaikan itse kuukauden sisällä, joten se siitä, mutta työnhakukurssit sun muut paskanakit sielä ois jo ootellu mua. Ja ties mitä muuta.

Asiallista kohtelua en saanut kertaakaan, vaikka olen ihan reipas ja ok kaikin tavoin.

Miksi te ihmiset kuvittelette, että työkkäri on joku suurempi voima, jolle on pakko tilittää kaikki tuntonsa? Juuri taannoin eräskin kaveri oli ihan öööönä, että eiks työkkäriin ole pakko ilmoittautua, jos jää työttömäksi??!! Siis kaveri, joka ei kuitenkaa saa korvauksia miehensä tulojen takia. Säästäkää ne sananne ehkä-tuleville työnantajille. Ihan se on itsestä kiinni pääseekö/joutuuko johonkin työhön.

Alkuperäinen kirjoittaja Siis miks:
Miksi te ihmiset kuvittelette, että työkkäri on joku suurempi voima, jolle on pakko tilittää kaikki tuntonsa? Juuri taannoin eräskin kaveri oli ihan öööönä, että eiks työkkäriin ole pakko ilmoittautua, jos jää työttömäksi??!! Siis kaveri, joka ei kuitenkaa saa korvauksia miehensä tulojen takia. Säästäkää ne sananne ehkä-tuleville työnantajille. Ihan se on itsestä kiinni pääseekö/joutuuko johonkin työhön.

Se toiminta vaan on epäinhimillistä. Siksi. Olen sen kokenut itsekin. Nyt olen kuitenkin suht hyvässä ammatissa ihan omin avuin.

Alkuperäinen kirjoittaja Siis miks:

Peruspäivärahaan eivät vaikuta puolison tulot ja se on yli 500?/kk. brutto. Ei sitä kannata jättää hakematta.

Kyllähän työkkäri voi antaa työhönosoiteuksen (=hae tätä työtä/käy haastattelussa), mutta työkkärihän ei näitä ihmisiä palkaa. Jos työnhakija sanoo työhaastattelussa, ettei koe koulutustaan enää ajantasaiseksi eikä luota enää omaan hoito-/sähköjohtojen asennustaitoonsa, niin ei kai työnantaa sellaista palkkaa.

Silloin työntekijä on tehnyt velvollisuutensa eikä menetä oikeutta työttömyysturvaan. Haastattelussa ei kuitenkaan kannata heittäytyä täysin aivottomaksia, koska työttömyysturvaa ei tarvitse maksaa, jos kastotaan, että työnhakija on omilla toimillaan (=käyttäytynyt työhaastattelussa tahallaan niin huonosti, ettei saa töitä) aiheuttanut työttömyyden.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Kyllähän työkkäri voi antaa työhönosoiteuksen (=hae tätä työtä/käy haastattelussa), mutta työkkärihän ei näitä ihmisiä palkaa. Jos työnhakija sanoo työhaastattelussa, ettei koe koulutustaan enää ajantasaiseksi eikä luota enää omaan hoito-/sähköjohtojen asennustaitoonsa, niin ei kai työnantaa sellaista palkkaa.

Silloin työntekijä on tehnyt velvollisuutensa eikä menetä oikeutta työttömyysturvaan. Haastattelussa ei kuitenkaan kannata heittäytyä täysin aivottomaksia, koska työttömyysturvaa ei tarvitse maksaa, jos kastotaan, että työnhakija on omilla toimillaan (=käyttäytynyt työhaastattelussa tahallaan niin huonosti, ettei saa töitä) aiheuttanut työttömyyden.

No joopa. Mutta jos sä käyttäydyt työhaastattelussa tyylillä "vittu ei kiinnosta" tai teet itsesi epäpäteväksi haastattelussa, niin vittumainen työnantaja voi tehdä yhteistyöhaluttomuudestasi huomautuksen työkkäriin, minkä työkkäri voi katsoa työstä kieltäytymiseksi ja 3 kk karenssi paukkuu. Näin kävi ystävälleni.

Niin ja serkkuni, joka on lähihoitaja, pakotettiin työkkärin kautta pitsanpaistokurssille. Että kyllä ap periaattessa voi joutua jopa lähihoitajan töihin. Se, onko siinä sitten mitään järkeä, on toinen asia. Kuka sellaisen uskaltaa palkata? Mutta siis työkkäri voi joka tapauksessa pakottaa ja jos haastattelussa käyttäytyy vastahakoisesti, voi karenssia paukkua.

Täällä onkin käyty vilkasta keskustelua, kiva!
Tosiasiahan on, että suunnilleen kuka hyvänsä voi tehdä töitä esim. vanhustyössä ja päiväkodissa eli vanhainkodit ja tarhat on "pullollaan" työllistettyjä ja sivareita, joilla ei ole mitään kokemusta ja/tai koulutusta alalle. Sikäli pahoin pelkään, että saatan joutua palaamaan vastentahtoisesti hoitoalalle. Miksi vaihdoin alaa, on monen asian summa. En mm. jaksanut enää tehdä pätkätöitä, vuorotyö oli raskasta ja palkkaus huono. Nykyisin ala ei sovi siksikään, että kärsin ihottumista, mutta siitä ei ole lääkärintodistusta eli todistusta, ettei työ sovi. Pitäisikö hankkia sellainen vai saako sen ihan kevyin perustein?

Minä olen tätä samaa pohtinut. Myös minä olen valmistunut kohta kymmenen vuotta sitten sairaanhoitajaksi, mutta niitä töitä en ole tehnyt päivääkään. Mulla ei ole muuta koulutusta, mutta koko työn kymmenen vuotta olen ollut kaupallisella alalla.

Mulla saattaa myös olla työttömyys edessä ja mua oikeasti jo valmiiksi hirvittää, että jos mut pakotetaan sairaalaan töihin.. Ei mulla ole mitään hajua mistään lääkelaskennoista ynnä muista, mutta toivottavasti sitten mahdollisella työnantajallakin on jotain sanottavaa, jos työkkäri tollai voi töihin määrätä alalle, josta ei mitään hajua enää ole.. Mä en ainakaan itseäni enää sairaanhoitajan työhön palkkaisi..

Kunnat ja kaupungit joutuu nykysin maksamaan jotain "sakkomaksua" jokasesta kortistossa lojuvasta (pitkäaikais? ) työttömästä. Elikkä ei se ole ihme että porukkaa halutaan hanakasti jos jonkinlaisille kursseille tilastoja pahentamasta. Se maksaa selvää rahaa kunnille/kaupungeille kun on työttömänä tilastoissa.

Yhteistyössä