No enpä ole oikeasti nähnyt sellaista tilannetta jossa työtön olisi onnistuttu pakottamaan töihin! Onko sellaista edes mahdollista tehdä?
Itse olin aikanaan maisteriksi valmistuttuani 4 kk työttömänä. Työkkärin mukaan liian pitkään - ja antoivat minulle YHDELLÄ TAPAAMISELLA 43 työhönosoitusta. Joukossa oli mm. joku terveyskeskusapulaisen paikka ruotsissa (mun mielestä menee hiukkasen hukkaan koulutukseen uhratut rahat jos tuore (toisen alan) maisteri pakotetaan tuollaisiin hommiin).
Itse uskoin vielä tuolloin työllistymiseeni (ja aloitinkin suunnilleen koulutusta vastaavassa oltuani 4 kk työttömänä). Noiden työhönosoitusten suhteen toimin niin, että otsikoin hakemuksen sijaan paperin TYÖHÖNOSOITUS ja paperissa rehellisesti kerroin saaneeni paikkaan työhönosoituksen työvoimatoimistoista. Sen jälkeen jatkoin normaalin avoimen työhakemusen mukaan kertomalla itsestäni, koulutuksestani ja siitä millaista työtä haluan tulevaisuudessa tehdä.
Yksikään saamistani työhönosoituksista ei johtanut muuhun kuin "valintamme ei tälläkertaa osunut sinuun" - vastaukseen.
Ja boitti oli: ei tarvitse kertoa työkkärissä. Voit kertoa sitten itse haastattelussa peloistasi ja ongelmistasi. Suomessa on niin paljon työttömiä, että ei ole realistista odottaa, että sinut voidaan pakottaa työhön jota et halua.
Itse saan muuten allergian kaltaista oiretta rahan liasta.