Voiko työtön sanoa työkkärissä ettei hän pysty tekemään tiettyjä oman alansa töitä terveyssyistä ja sopiiko se heille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Terveyssyistä taustalla erittäin voimakas nikkeliallergia eli ei voi olla kassoilla yms. rahan käsittelyssä ja toisekseen suuremmalta syyltä ei voi olla asiakaspalvelussa voimakkaan sosiaalisenpelon ja paniikkihäiriön vuoksi. Vai voiko ne laittaa minut vaikka työttömien kahvilaan tarjoilemaan/kassalle ja jos en ota työtä vastaan tulee karenssia? Vai millainen paperi täytyy olla noista ongelmista?

Samaa olin sanomassa, että lääkärintodistus pitää olla. Ei pitäisi sinun kohdallasi olla mikään ongelma, jos ovat jo lääkärissä todettuja ja olet niiden takia hoidossa käynyt.

et vaan haluu kaupan kassalle töihin, on se kumma kun työt ei kelpaa suomalaisille, no pitää ottaa taas lisää hattiwatteja, tekemään noita teidän luokittelemia paskaduuneja:mad:

[QUOTE="tööt";29206750]pitää olla lääkärintodistus. eli mustaa valkoisella.[/QUOTE]

Psyykkisestä puolesta on lääkärinlausunnot ja allergiasta ei mitään koska lääkäri sanoi vaan olevan sitä joskus 1990 luvulla.

Lääkärintodistus pitää olla, jos jostain kieltäytyy. Minä olisin myös halunnut päästä pörssimeklariksi, kun mikään muu ammatti ei sovi ja muissa hommissa näyttäisi tulotasokin olevan turhan heikko. Eivät silti työallergiaani noteeranneet. Useat kassat käyttävät nikkelin vuoksi käsineitä kassatyössä.

mä haluan kassalle töihin mutta kukaan ei ota. ihmisillä on joku kummallinen väärä käsitys siitä että kassalle pääsee töihin tuosta noin vaan ja että se on joku paska duuni jonka voi antaa kelle vaan joka sitä kysyy.
herätkää jo ei se niin mee!

et vaan haluu kaupan kassalle töihin, on se kumma kun työt ei kelpaa suomalaisille, no pitää ottaa taas lisää hattiwatteja, tekemään noita teidän luokittelemia paskaduuneja:mad:

Vaikka olisi vain tuo nikkeliallergia niin se aiheuttaa pienestäkin(rahoista mm.) voimakkaan reaktion käsissä ja käsiin tulee vesikelloja jotka puhkeaa jne. Esim. tuo tulos jos laskisin lapsen säästöpossun sisällön.

[QUOTE="vieras";29206835]Saahan sitä sanoa mitä haluaa ja viedä mitä tahansa todistuksia, mutta niitähän ei ole pakko hyväksyä ;)[/QUOTE]

Hienoa. Sitten laitetaan töihin joihin on pakko mennä ja kun menen niin olen työkyvytön ja haen sairaslomaa kun en kykene niihin töihin. Siis ja tämä on oikeasti elävästä elämästä tällainen. Eräs tuttuni oli määrätty tällaisiin hätäaputoihin jollain tuella(vaikka sanoi ettei voi), mutta lopputulos oli, että oli sen jälkeen hyvin pitkään sairaslomalla/työkyvyttömyyseläkkeellä nyt.

Lääkityksen saat lääkäristä niin pääset töihin. Ei se töistä lusmuileminen niin helppoa ole, että ilmoittaa vain lääkärissä pelkäävänsä sosiaalisia tilanteita niin taas voi olla ottamatta työtä vastaan.

No enpä ole oikeasti nähnyt sellaista tilannetta jossa työtön olisi onnistuttu pakottamaan töihin! Onko sellaista edes mahdollista tehdä?

Itse olin aikanaan maisteriksi valmistuttuani 4 kk työttömänä. Työkkärin mukaan liian pitkään - ja antoivat minulle YHDELLÄ TAPAAMISELLA 43 työhönosoitusta. Joukossa oli mm. joku terveyskeskusapulaisen paikka ruotsissa (mun mielestä menee hiukkasen hukkaan koulutukseen uhratut rahat jos tuore (toisen alan) maisteri pakotetaan tuollaisiin hommiin).

Itse uskoin vielä tuolloin työllistymiseeni (ja aloitinkin suunnilleen koulutusta vastaavassa oltuani 4 kk työttömänä). Noiden työhönosoitusten suhteen toimin niin, että otsikoin hakemuksen sijaan paperin TYÖHÖNOSOITUS ja paperissa rehellisesti kerroin saaneeni paikkaan työhönosoituksen työvoimatoimistoista. Sen jälkeen jatkoin normaalin avoimen työhakemusen mukaan kertomalla itsestäni, koulutuksestani ja siitä millaista työtä haluan tulevaisuudessa tehdä.

Yksikään saamistani työhönosoituksista ei johtanut muuhun kuin "valintamme ei tälläkertaa osunut sinuun" - vastaukseen.

Ja boitti oli: ei tarvitse kertoa työkkärissä. Voit kertoa sitten itse haastattelussa peloistasi ja ongelmistasi. Suomessa on niin paljon työttömiä, että ei ole realistista odottaa, että sinut voidaan pakottaa työhön jota et halua.

Itse saan muuten allergian kaltaista oiretta rahan liasta.

No enpä ole oikeasti nähnyt sellaista tilannetta jossa työtön olisi onnistuttu pakottamaan töihin! Onko sellaista edes mahdollista tehdä?

Itse olin aikanaan maisteriksi valmistuttuani 4 kk työttömänä. Työkkärin mukaan liian pitkään - ja antoivat minulle YHDELLÄ TAPAAMISELLA 43 työhönosoitusta. Joukossa oli mm. joku terveyskeskusapulaisen paikka ruotsissa (mun mielestä menee hiukkasen hukkaan koulutukseen uhratut rahat jos tuore (toisen alan) maisteri pakotetaan tuollaisiin hommiin).

Itse uskoin vielä tuolloin työllistymiseeni (ja aloitinkin suunnilleen koulutusta vastaavassa oltuani 4 kk työttömänä). Noiden työhönosoitusten suhteen toimin niin, että otsikoin hakemuksen sijaan paperin TYÖHÖNOSOITUS ja paperissa rehellisesti kerroin saaneeni paikkaan työhönosoituksen työvoimatoimistoista. Sen jälkeen jatkoin normaalin avoimen työhakemusen mukaan kertomalla itsestäni, koulutuksestani ja siitä millaista työtä haluan tulevaisuudessa tehdä.

Yksikään saamistani työhönosoituksista ei johtanut muuhun kuin "valintamme ei tälläkertaa osunut sinuun" - vastaukseen.

Ja boitti oli: ei tarvitse kertoa työkkärissä. Voit kertoa sitten itse haastattelussa peloistasi ja ongelmistasi. Suomessa on niin paljon työttömiä, että ei ole realistista odottaa, että sinut voidaan pakottaa työhön jota et halua.

Itse saan muuten allergian kaltaista oiretta rahan liasta.

Niin eihän sinne PAKOTETA fyysisesti. Mutta voidaan just laittaa hakemaan johonkin paikkaan mikä voi olla vaikkapa harjoittelupaikka johon varmasti tulee valituksi. Jos ei hae sinne niin saa karenssin (ei rahaa Kelasta, sossun tuille siis), sama juttu jos itse ryssii niin ettei saa työtä (vaikkapa kertoo haastattelussa ettei kiinnosta vittuakaan) ja työkkäri saa tästä tietää.

Se, että laitetaanko oikeasti yhtäkään työhönosoitusta vai pommitetaanko koko ajan niillä riippuu monesta asiasta, mm. koulutuksesta ja iästä mutta viime kädessä ihan tsägästä. Jollekin sattuu innokas työkkärin 'täti', toiselle ei. Eli vaikka joku olisi saanut olla ihan rauhassa ja työnhakua olisi jatkettu aina vuodella eteenpäin niin ei toiselle mene ollenkaan niin vaan saa juosta kerran kuussa työkkärissä ja saa käteensä 20 typerää, ei mitenkään itselleen soveltuvaa työhönosoitusta.

Mulla on lääkärintodistus, jonka olen toimittanut työkkäriin. Ovat kirjanneet sen mun tietoihin, eikä oo tarjottu semmosta työtä jota en voi tehdä. Tosin ei oo tarjonneet mitään muutakaan :(

Ei tarvii olla lääkärintodistusta. Mäkin oon listannut mitä töitä en pysty atopian ja allergioiden takia tekemään ja ne on siellä hyväksytty. Saisin kyllä lääkärinlausunnon mutta eivät ole pyytäneet. Ainoastaan nyt kun toistuvasti olin sairaslomalla selän takia ja koulutus keskeytyi, laittoivat työkyvyn selvitykseen ja siihen vaadittiin lääkärinlausunto. Selän takia joudun tosin nyt vaihtamaan alaa. Mutta allergiat ja atopia oli haittana vain tietyille työtehtäville.

Yhteistyössä