voiko työnantaja tehdä näin?

• Viestiketjun aloittaja kysymysmerkkinä olen minä..
  • Ensimmäinen viesti
kysymysmerkkinä olen minä..
kyselen nyt täällä itku silmässä kun en tiedä mitä tekisin..
meillä joulunaikaan päiväkodit kiinni ja varatarhaa ei ole mikä olisi auki.

kaksi juuri koulunsa aloittanutta lasta ja yksi päiväkotilainen.
nyt työnantaja katsoi että mun pitäisi olla jouluna ja joulunpyhinä töissä.

mitäs mä nyt teen?

olen kyllä työnantajalta kysynyt että menen töihin mutta ottaisko lapset sitten hoitoon, mutta otti sen vitsinä..

Jonkunlainen varahoitopaikka sinun varmaan pitää kehitellä. Työnantajalla taitaa olla kyllä oikeus käyttää työvoimaa silloin, kun katsoo sitä tarvivansa. Vai muuttuuko aiemmin annettu lupaus vapaista?

ap
mulla ei ole tukiverkkoa ja äitini ei muutenkaan lapsiani ota hoitoon. kyselin tarhasta mutta pk:t on kiinni nuo päivät.
kavereita ei ole muutakuin töissä ja yhdeltä kysyin niin sanoi ettei jouluna ota kun on lastensa kanssa.
työnantaja on ollut tietoinen että jos pk:t on kiinni en voi olla töissä ja asiasta olen ilmoittanut jo marraskuun alussa.
no täytyy keksiä jotain..
muutenkin joulu menee pipariksi kun ei ole varaa mihinkään ja tämä nyt kruunasi kaiken ettei äitikään ole kotona.

Ota yhteyttä asuinpaikkasi päivähoitoon ja kysy onko asia järjestetty joulun tienoilla. Onhna sitä muitakin, joilla on töitä jouluna. Muuten sukulaiset ja ystävät peliin. Vaikea varmaan saada ulkopuolista hoitajaa joulunpyhiksi.

Harmittava työnantaja, jotkut ymmärtävät lastenhoito-ongelmat, mutta mikään laki ei velvoita heitä niin tekemään.

Toivottavasti saat järjesteltyä asiat edes kohtuudella

J
Jos sinulla on normaalistikkin sellainen päiväkotipaikka missä on hoitoa pyhinä (sunnuntaisin) pitää kunnan järjestää varahoito myös sellaiseen paikkaan että pyhät onnistuu. Jos on normaalisti "arkipäiväkodissa" niin ei tarvi kunnan järjestää pyhiksi hoitoa. Tosin jos et normaalisti ole viikonloppuisin töissä ja siksi ei ole pyhähoitoa niin voit vedota työnantajaan ettei voi laittaa sua jouluksikaan töihin kun et ole varautunut sellaisella hoidolla.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Meteoriitti:
Ota yhteyttä asuinpaikkasi päivähoitoon ja kysy onko asia järjestetty joulun tienoilla. Onhna sitä muitakin, joilla on töitä jouluna. Muuten sukulaiset ja ystävät peliin. Vaikea varmaan saada ulkopuolista hoitajaa joulunpyhiksi.

Harmittava työnantaja, jotkut ymmärtävät lastenhoito-ongelmat, mutta mikään laki ei velvoita heitä niin tekemään.

päivähoitoon otettu yhteyttä ja vastaus oli ettei päiväkodit ole auki.
sukulaisista ei ole apua.
etin just mll numeron sinne soittoa huomenna, mulla kyyneleet valuu koko ajan ja lapset ihmeissään.
no ei pidä panikoida ennen h-hetkeä, asioilla kun on tapana järjestyä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja J:
Jos sinulla on normaalistikkin sellainen päiväkotipaikka missä on hoitoa pyhinä (sunnuntaisin) pitää kunnan järjestää varahoito myös sellaiseen paikkaan että pyhät onnistuu. Jos on normaalisti "arkipäiväkodissa" niin ei tarvi kunnan järjestää pyhiksi hoitoa. Tosin jos et normaalisti ole viikonloppuisin töissä ja siksi ei ole pyhähoitoa niin voit vedota työnantajaan ettei voi laittaa sua jouluksikaan töihin kun et ole varautunut sellaisella hoidolla.
mulla siis kuopus on normi tarhassa mutta toisella työntekijällä on ympärivuorokautisessa.
ympärivuorokautinenkin on kiinni 23-27pvä aukeaa siis 27pvä illalla..

minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Meteoriitti:

päivähoitoon otettu yhteyttä ja vastaus oli ettei päiväkodit ole auki.
sukulaisista ei ole apua.
etin just mll numeron sinne soittoa huomenna, mulla kyyneleet valuu koko ajan ja lapset ihmeissään.
no ei pidä panikoida ennen h-hetkeä, asioilla kun on tapana järjestyä.
Sitten otat myös uudestaan yhteyttä kuntaan ja kysyt mihin osoitteeseen saat heille lähettää laskus joulunajan hoidosta... Kunta voi itsekkin palkata hoitajan vaikka sieltä mll:sta jos muuten ei hoitoa löydy

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
kunnan velvollisuus on järjestää hoito joulunakin!!!! soitto vaan kunnan päivähoitovastaavalle ja kovat kirjaimet käyttöön jos ei ala paikkaa löytymään...
Eipä kuule taida olla velvollisuus, ainakaan Helsingissä. Meilläkin lapset olivat vuoropäiväkodissa, ja jopa sekin oli kiinni jouluna.

:(
kunnan velvollisuus on järjestää hoito joulunakin!!!! soitto vaan kunnan päivähoitovastaavalle ja kovat kirjaimet käyttöön jos ei ala paikkaa löytymään...
Ei ole pyhäpäiviksi pakko järjestää hoitoa jos lapsi on normaali päiväkodissa arkipäivisin. Jos on vuorohoitopaikassa jossa normaalistikkin pyhähoitoa niin täytyy järjestää varahoito jos oma päiväkoti on kiinni.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja kotitonttu:
Pystytkö vaihtamaan työvuoroa jonkun kanssa?
Ennen lapsien syntymää mä olin aina vapaaehtoinen olemaan silloin töissä.
näen tänään muissa merkeissä tuon toisen ja siltä pystyn vielä kysymään mutta tällä toisella työntekijällä on tilanne sama kuin mulla että pk kiinni.

minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Eipä kuule taida olla velvollisuus, ainakaan Helsingissä. Meilläkin lapset olivat vuoropäiväkodissa, ja jopa sekin oli kiinni jouluna.
juu ja pysyykin kiinni, jos kukaan ei asiasta valita. tiedän vaan kokemuksesta että kyllä kunnnan on PAKKO järjestää hoito jos ei muuten onnistu. Kunhan vaan ilmoittaa tarpeeksi asjoissa

Oululainen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja J:
mulla siis kuopus on normi tarhassa mutta toisella työntekijällä on ympärivuorokautisessa.
ympärivuorokautinenkin on kiinni 23-27pvä aukeaa siis 27pvä illalla..
Oulussa on onneksi järjestetty aina kaikille pyhäpäiville hoito vuoropäiväkotilaisille. Ja niinhän sen pitäisi olla. Ei muuta kuin vaatimaan.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Sun kannattaa nyt jatkossa hakea päivähoitopaikkaa ymp.vuorokautisesta päiväkodista eli siellä hoidetaan vuorotyöläisten lapsia.
eipä kannata kun on viimenen vuosi pk:ta menossa ja en siltikään voi yövuoroja tehdä kun on nuo kaksi alakoululaista..

Yhteistyössä