Voiko toisen puolesta pyytää anteeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fanta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

fanta

Aktiivinen jäsen
26.02.2005
14 738
1
36
Mitä mieltä olette, voiko toisen ihmisen (vaikkapa oman lapsen tai omien vanhempien tai puolison) jotain tekoa pyytää anteeksi? Siis jotenkin anteeksiantoa itselleen tämän toisen teon vuoksi? Onko siitä hyötyä tai onko se tarpeetonta tai turhaa?

Selitellä voi, mutta varsinaista anteeksipyyntöä ei voi toisen puolesta tehdä, ellei tämä toinen ole ihan hirveän pieni. Näin äkkiä ajateltuna voisi olla näin. =)

No mun mielestä ei voi pyytää anteeksi toisen puolesta. Voit pyytää anteeksi omasta puolestasi mutta se on enemmänkin pahoittelua tapahtuneesta. Mutta se, että pyytäsit anteeksi jonkun puolesta ei muuta niiden kahden ihmisen välejä, siksi jokaisen pitää pyytää anteeksi itse.

Ja jos lapsi on vielä niin pieni, ettei hän osaa, niin siinä tapauksissa pitää ottaa lapsi mukaan anteeksi pyytämään. Sinä puhut hänen puolestaan ja anteeksi antajakin ymmärtää sen, ettei lapsi itse vielä kykene anteeksi pyytämään.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaharmaana:
No mun mielestä ei voi pyytää anteeksi toisen puolesta. Voit pyytää anteeksi omasta puolestasi mutta se on enemmänkin pahoittelua tapahtuneesta. Mutta se, että pyytäsit anteeksi jonkun puolesta ei muuta niiden kahden ihmisen välejä, siksi jokaisen pitää pyytää anteeksi itse.

Ja jos lapsi on vielä niin pieni, ettei hän osaa, niin siinä tapauksissa pitää ottaa lapsi mukaan anteeksi pyytämään. Sinä puhut hänen puolestaan ja anteeksi antajakin ymmärtää sen, ettei lapsi itse vielä kykene anteeksi pyytämään.

Näin mäki aattelen =)

Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
no alle kouluikäsen puolesta ehkä voi, jos vaikka tehny jotain tyhmää. mutta ei muuten minusta voi, varsinkaan aikuisen puolesta.

Riippuu paljon aikuisesta. tai tilanteesta yleensä. minä olen pyytänyt vanhan mummoni puolesta anteeksi, kun hän itse ei sairautensa ja vahuudenhöperyytensä vuoksi osannut.

minusta voi, esimerkiksi lapsen tai juurikin vanhuksen puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaharmaana:

Näin. Eli kannattaa kuitenkin pyytää anteeksi tai ainakin pahoitella tapahtunutta.

Jotenkin miellän sen pienen lapsen kohdalla niin, että minä olen vastuussa lapsesta ja siinä mielessä syyllinen itsekin. Vaikkapa jos lapsi hajottaa vieraisilla jotain. Silloin pistetään lapsi pyytämään anteeksi ja kyllä minäkin omalta osaltani pyydän anteeksi. Mun vikani, että en lastani paremmin vahtinut.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Jotenkin miellän sen pienen lapsen kohdalla niin, että minä olen vastuussa lapsesta ja siinä mielessä syyllinen itsekin. Vaikkapa jos lapsi hajottaa vieraisilla jotain. Silloin pistetään lapsi pyytämään anteeksi ja kyllä minäkin omalta osaltani pyydän anteeksi. Mun vikani, että en lastani paremmin vahtinut.

Tässä olen samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Näin. Ja aikuinen taas on vastuussa itsestään ja anteeksipyytämisistään.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Entä sitten, jos teon tekijä ei ole pyytämässä anteeksi tekemäänsä tekoa, odottavatko ihmiset, että tekijän perheenjäsenet pyytävät anteeksi tämän puolesta?

Voisi olla fiksua, mutta tietävätkö vanhemmat välttämättä koko asiasta mitään? Jos eivät tiedä, pitääkö "loukatun" tahon ottaa oma-aloitteisesti yhteyttä loukkaajan vanhempiin ja kertoa asiasta vai jättää asia silleen?

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Entä sitten, jos teon tekijä ei ole pyytämässä anteeksi tekemäänsä tekoa, odottavatko ihmiset, että tekijän perheenjäsenet pyytävät anteeksi tämän puolesta?

No mä ainakin kävisin kertomassa, että olen asiassa erilinjoilla kuin loukannut perheenjäseneni. Ja pahoittelisin perheenjäsenen käytöstä ja toivoisin ettei se vaikuttaisi meidän muiden väleihin.

Yhteistyössä