voiko terveysasemalla katsoa verikokeesta hcg:n määrää eli onko raskaana?

Jos saat lähetteen terv.asemalta labraan niin se on ilmainen,mutta jos itse maksat(olikohan 10e hujakoilla)niin voit mennä labraan ilman lähetettä...kyselivät kyllä tarkoin silloin kun soitin labraan,että miksi haluan tuon mittauksen.meillä oli IVF hoito,niin haluttiin se arvo..

Riippuu ihan täysin paikkakunnasta ja sairaanhoitopiiristä. Esim. Turussa yksikään terveysasema ei katso hcg-pitoisuutta verestä siellä paikan päällä, vaan lähettävät asiakkaan labraan ja siellä sitten tutkitaan. Sitä en tiedä, tarvitseeko paikan päällä käydä vai laittavatko pyynnön koneelle ihan puhelinsoiton perusteella. Luulisin että jälkimmäinen onnistuisi.

Jos oot kerta tehnyt positiivisentestin niin miksi ihmeessä pitäis mennä verikokeenseen? Ei meil ainakaan tehdä ilman lähetettä labrassa mitään. Eikä niitä verikoikeita oteta kuin erikoistapauksissa, muuten testataan neuvolassa pissasta ihan niillä samoilla testeillä mitä voi ostaa itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen:
haluaisin katsoa verestä että olen varmasti raskaana ja et hcg on tarpeeksi paljon, ollut kerran tuulimuna, ja siinä juurikin näytti plussaa mutta raskaana en ollut.

Mutta eikös tuulimuna näy varsinkin ihan alkuun normaalisti verikokeissakin?

Ilman lähetettä ei varmaan tutkita juuri missään, yleensä labran tädit eivät saa määrätä potilaalle tutkimuksia. Eli ensin soitto terkkariin neuvolan puolelle tai ihan normaaliin poliklinikalle. Raskaustestin plus tai miinus saa kyllä ihan helposti. Mutta tuota hcg:n numero-arvoa voi vähän joutua selittämään että miksi sen haluaa? Miksei riitä plus tai miinus?

Olen kyllä ollut sellaisessakin tk labrassa töissä jossa raskaustestin +/- sai ilman lähetettä jos kuukautiset oli viikon myöhässä, niin labrasta laitettiin lähete.

Alkuperäinen kirjoittaja labrantäti:
Ilman lähetettä ei varmaan tutkita juuri missään, yleensä labran tädit eivät saa määrätä potilaalle tutkimuksia. Eli ensin soitto terkkariin neuvolan puolelle tai ihan normaaliin poliklinikalle. Raskaustestin plus tai miinus saa kyllä ihan helposti. Mutta tuota hcg:n numero-arvoa voi vähän joutua selittämään että miksi sen haluaa? Miksei riitä plus tai miinus?

Olen kyllä ollut sellaisessakin tk labrassa töissä jossa raskaustestin +/- sai ilman lähetettä jos kuukautiset oli viikon myöhässä, niin labrasta laitettiin lähete.

Täälläpäin labra ei tee mitään pyyntöjä, vaan kaikki menee tk:n tai jonkun muun tahon kautta. Paitsi lakisääteinen raskaustesti, sen saa kun menee labraan ja pyytää sellaisen. Mutta se tehdään virtsasta ja ihan samoilla menetelmillä kuin mitä apteekin testitkin on. Eli vähemmällä pääsee, kun menee apteekkiin ja ostaa testin.

Jaa, no minä kyllä vain menin labraan ja sanoin itse maksavani verikokeen, joka myös otettiin. Yhtään ainutta lisäkysymystä ei kysytty, eikä oltu kiinnostuneita tietämään miksi halusin hcg:n mittauttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jaa, no minä kyllä vain menin labraan ja sanoin itse maksavani verikokeen, joka myös otettiin. Yhtään ainutta lisäkysymystä ei kysytty, eikä oltu kiinnostuneita tietämään miksi halusin hcg:n mittauttaa.

No se tosiaan riippuu ihan kunnan käytännöstä. Meillä ei mitään saa tuosta vaan. Ja vaikka maksaisi sen itse, siihen tarvitsee silti lääkärin lähetteen.

Yhteistyössä