voiko tavallinen lääkäri määrätä antibioottikuuria hampaan tulehdukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
..kun siis mä olen ihan viimesilläni raskaana (40+0 tänään) ja nyt on taas toistamiseen toi pirun poskihammas tulehtunut. ei särje (vielä!) mutta leuka on hampaan kohdalta turvoksissa, ien on hampaan kohdalta turvoksissa, ja pureminen hampaalla sattuu. leuka tuntuu muutenkin inhottavalta. mulla on enskuun alussa aika hammastarkastukseen josta mulle kirjoitetaan lähete nukutushammaslääkäriin. (mulla on todella kova hammaslääkäripelko) tossa hampaassa on väliaikainen paikka, ja juurihoito siihen vissiinkin pitäis tehdä. mä en millään uskaltaisi enää näillä viikoilla lähtee paikallisbussilla tunnin päähän hammaslääkäriin, ja terveyskeskus olis 10min bussimatkan päässä. enkä millään haluaisi että paikkaa avattaisiin. onkohan mitenkä mahdollista että ihan tavallinen lääkäri suostuis mulle sen antibioottikuurin määräämään, vai voiko sen tehdä vain ja ainoastaan hammaslääkäri? tietääkö kukaan?

En tiedä voiko yleislääkäri kirjoittaa reseptin (soita?), mutta ainakin täällä Helsingissä lähetteestä itse nukutukseen menee noin 2-6 kuukautta. Kannattaa siis käydä näyttämässä tulehdusta, joko siellä yleislääkärillä tai hammaslääkärillä.

Ainakaan Helsingissä ei juurihoitoja yleensä tehdä nukutuksessa, sillä juurihoito vaatii usein vähintään kaksi käyntikertaa. Itseltäni poistettiin nukutuksessa hammas, jonka olisi voinut juurihoitaa. Ei siinä mitään, tiesin miten toimivat.

juu mä tiedän etten ole sinne nukutushammaslääkäriin heti pääsemässä, mutta oon jonossa kiireellisenä. voihan siinä mennä monta kuukautta että sinne asti pääsen. tiedän myös sen, ettei juurihoitoja tehdä nukutuksessa, mutta hammaslääkäri sanoi viime käynnillä, ettei mielellään lähtisi tuota paikkaa avaamaan, ja saan sitten sillon ens kuussa päättää sen lääkärin kanssa mitä tolle hampaalle tehdään. poistamaan se todennäkösesti tullaan. tarttee varmaan soittaa sinne joo.. mä en vaan tässä tilanteessa millään kykenisi lähtemään sinne hammaslääkäriin.

pitäisi voida, täällä ainakin yöaikasaiset akuutit tapaukset voivat päästä tavallisen lääkärin päivystykseen saamaan tarvittavat lääkkeet. Itse hampaitahan tavalliset lääkärit eivät hoida, mutta suun lääkitystä kuitenkin. Soittele nyt ensin vaikka molempiin paikkoihin.

Voi!
Minulle on määrätty. Kun ei kuulema puudutus toimi jos tulehdus päällä.
Tosin ei se ab kuuri mitään auttanut, parin päivän päästä vaadin viisaudenhampaan revittäväksi.

Yhteistyössä