Voiko tämä olla aukko vatsalihaksissa tai tyrä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 905
19 186
113
Sektiosta on jo monta vuotta, ja nyt olen vasta ruvennut miettimään että tälle mahaongelmalle pitäisi jotain tehdä. Ennen kuin soitan lääkärille kysyn palstalta, tietenkin. ;)
Eli: noin kerran kuussa mulla tulee vasemmalle puolelle, kylkiluiden alle semmoinen tunne että yhtäkkiä suolet menee solmuun. Se kipu on semmoinen, että siinä on pakko pysähtyä, ja siinä ei auta kuin mennä selälleen tai kontilleen ja hölskyttää mahaa, ja sitten ne sisuskalut menee paikalleen. On muuten mukava vaiva, jos tulee vaikka töissä...
Usein sen laukaisee yskiminen, tai asennonvaihdos.

Tämä alkoi aikalailla sektion jälkeen. Voiko vatsalihakset olla niin sektiosta löystyneet, vai voiko niissä olla jopa aukko?

Ilmavaiva. Siinä vasemmalla kylkiluiden alla on aika jyrkkä mutka suolessa ja jos siihen osuu ilmakupla niin kipu voi olla tosi kovakin. Tunnetaan myös nimellä flexura lienalis syndrooma jos haluat vaivalle fiinimmän nimen.

[QUOTE="Kifa";28480208]Ilmavaiva. Siinä vasemmalla kylkiluiden alla on aika jyrkkä mutka suolessa ja jos siihen osuu ilmakupla niin kipu voi olla tosi kovakin. Tunnetaan myös nimellä flexura lienalis syndrooma jos haluat vaivalle fiinimmän nimen.[/QUOTE]

Katsoin tuon flexura-jutun, sen sijainti mahassa kyllä täsmäisi, mutta miten se voi tulla niin äkillisesti, tai jonkun yskimisen seurauksena? Tuntuu kuin suolet menisi yhtäkkiä solmuun tai kramppiin.

No äkillisestihän ilmavaiva juuri tuleekin kun se ilmakupla liikahtaa sellaiseen kohtaan josta ei pääse eteenpäin. Ilma venyttää suolta joka vastareaktiona kramppaa. Kun ilmakupla pääsee muljahtamaan sen kriittisen mutkan ohi niin kipu helpottaa heti.

[QUOTE="Kifa";28480266]No äkillisestihän ilmavaiva juuri tuleekin kun se ilmakupla liikahtaa sellaiseen kohtaan josta ei pääse eteenpäin. Ilma venyttää suolta joka vastareaktiona kramppaa. Kun ilmakupla pääsee muljahtamaan sen kriittisen mutkan ohi niin kipu helpottaa heti.[/QUOTE]

No joo, tuo kyllä kuulostaa ihan loogiselta. :) Kiitos tiedosta!

Mulla on tyrä mahassa ja se kylläkin pullottaa ja sen huomaa kun kädellä koittaa ja tosiaan johtuu aukosta tuossa keskellä. Leikattu aikoja sitten, mut nyt taas alkanut vaivaamaan

Luulen et sulla kyse ilmasta vain :)

Mulla on tyrä mahassa ja se kylläkin pullottaa ja sen huomaa kun kädellä koittaa ja tosiaan johtuu aukosta tuossa keskellä. Leikattu aikoja sitten, mut nyt taas alkanut vaivaamaan

Luulen et sulla kyse ilmasta vain :)

Ilmaa mulla kyllä piisaa mahassa, mulla on laktoosi-intoleranssi. :D

Ilmaa mulla kyllä piisaa mahassa, mulla on laktoosi-intoleranssi. :D

:xmas:

Ehkä se johtuu siitä :) tyrän kyllä pitäis huomata, mulla tuli ainakin lihapullan kokoinen plotti ja välillä se jäi "jumiin" ja piti käydä lääkärissä et painoivat sen takas sisälle :snotty:

Nyt siinä pitäis olla verkko, mut oon laihtunut niin paljon, että nyt se sit pullottaa ihan kokoajan, vaikkei enää "ulos" pääsekkään.

[QUOTE="henni";28480388]mutta älä silti tuudittauti palstadiagnoosiin =)[/QUOTE]

Älä mitä, mä en tämän jälkeen ehkä jaksakaan soitella lääkärille. :D Nooo, ehkä joskus kysyn ohimennen tätä joltain lekurilta, mutta pärjään tällä palstadiagnoosilla ainakin vähän aikaa oikein mukavasti. :)

Sen verran vielä sanon, että mä en ainakaan saanut sitä tyrää menemään takas sisälle ilman, että painoin sitä. Eli ei mennyt millään asennon vaihtamisella tms. Ja tyrä oli vain lihapullan kokoinen.

Sen verran vielä sanon, että mä en ainakaan saanut sitä tyrää menemään takas sisälle ilman, että painoin sitä. Eli ei mennyt millään asennon vaihtamisella tms. Ja tyrä oli vain lihapullan kokoinen.

Varmaan oli jännän näköinen. :|
Mun miehellä oli kans tyrä ja se sai jonkun verkon mahaansa...olen vähän pelännyt että kun se nostelee raskaita juttuja että milloin sillä tyrät rytkyy taas, mutta vielä on se verkko auttanut.

No olin silloin sen verran pyöreämpi, ettei sitä oikeastaan näkynyt, tuntui vain kädellä koittaessa, mutta nyt se vasta näkyykin :laugh: kun ei ole enää vatsaa :D Ihan karsean näköinen, mutta eipä tuolle mitään voi tehdä, ehkä verkkoa vois kiristää, mutta tuskin lähdetään kiristelemään :S

• Tykkää
Reactions: Echo
mulle tuli mieleen jonkinlainen vaurio vatsalihaksessa, jolloin lihas menisi kramppiin liikkeen seurauksena (esim.aivastus) esim.suora vatsalihas alaosasta jotenkin vaurioitunut sektiohaavasta/-arvesta? en oo lääkäri tms eli on vaan oma arvaus.

entäsku on oik. puolella ja ilmaantuu nykyisin harvakseltaan ponnistuksen yhteydessä (esim. auton penkkiä säätäessä oik. kädellä jolloin joutuu kumartumaan) ja on kivulias sekä henkeä salpaava kunnes tyrä/suloi/vatsanpeite vetäytyy takas?