Voiko takaaja estää laina-ajan pidentämisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Meillä on miehen vanhemmat takaamassa lainaa. Jouduin työttömäksi ja laina-aikaa on tarkoitus pidentää. Näin pärjäisimme hyvin. Miehen vanhemmat ovat kuitenkin asiaa vastaan ja vaativat, että menisin sitten aivan mihin vaan töihin (en alalleni) ja repisimme mistä vaan ne pennit, ettei tarvitse pidentää aikaa. Itse asiassa miehen vanhemmat ovat omille vanhemmilleni kateellisia, koska heillä on rahaa ja omaisuutta. Tuntuu, että heidän pitäisi antaa anopin mielestä ennakkoperintöä tms. Anoppi on muutenkin todellinen kiusanhenki suhteessamme. Onko siis mahdollista, että takaajat voivat estää laina-ajan pidentämisen? Meillä on jo pankkineuvojalle varattu aika moista varten...

Tottakai takaaja voi kieltäytyä. Ei kai kukaan halua koko ikäänsä olla pelko perseessä joutua maksamaan toisen velkoja? Jos sun vanhemmat on varakkaita niin kysykää heitä takaajiksi, vastuun pitäis olla tasan molempien vanhempien osalta, turha loukkaantua anopille tuosta...hän sentään on AUTTANUT teitä lainan saamisessa toisin kuin omat vanhempasi.

Niin ja unohtui sanoa että tottakai sä haet töitä ja menet jos tarjotaan vaikkei omaa alaa oiskaan. Ei sinne oo lopuks ikää pakko jäädä, vaan voit koko ajan hakea oman alasi töitä.

[QUOTE="mama";26142971]Tottakai takaaja voi kieltäytyä. Ei kai kukaan halua koko ikäänsä olla pelko perseessä joutua maksamaan toisen velkoja? Jos sun vanhemmat on varakkaita niin kysykää heitä takaajiksi, vastuun pitäis olla tasan molempien vanhempien osalta, turha loukkaantua anopille tuosta...hän sentään on AUTTANUT teitä lainan saamisessa toisin kuin omat vanhempasi.[/QUOTE]

Niinpä ja jos on ollut niin huonossa tilanteessa että on joutunut appivanhemmat ottamaan takaamaan lainaa ja he ovat vieläpä siihen suostuneet niin on todella kiittämätöntä narista kuinka anoppi on kiusanhenki jne. Hyi ap.

ootteko kuinka paljon maksanut jo lainaa pois? jos ootte maksanut riittävästi niin että lainaa on jäljellä alle 75 % asunnon arvosta niin voitte pyytää pankkia irrottamaan takaajat lainasta ja sen jälkeen se ei oo niiden asia lainkaan miten maksatte velkanne. Harva tietää että takaajia tarvitaan vain tuon neljänneksen ajan jonka jälkeen asunto yleensä riittää vakuudeksi lainalle. Pankin etu on roikottaa takaajia mukana hamaan tulevaisuuteen, mutta itse ainakin aikoinaan pyysin heti takaajien irroitusta lainasta kun se vaan oli mahdollista. Isäni sitten muutaman päivän päästä soitti kummissaan kun olivat saaneet pankista ilmoituksen että heidät on vapautettu takauksesta. Luulivat raasut et mä oon voittanut lotossa tms ja maksanut koko lainani pois.

No jee, sitten ei varmaan onnistu mitenkään. Voi *****! Jossain vaiheessa meille kyllä pankista luvattiin, että jos oltaisiin ostettu uusi isompi asunto, takaajat olisi saanut pois eli kun ollaan kuitenkin jo 8 v. maksettu sitä lainaa pois ja sillä tavalla omaisuus karttunut. Ehkä pitää siirtää laina toiseen pankkiin ja uusia kokonaan tai jotain. Ei hitto voi olla, että anoppi säätää meidän asiat ja määräilee.

ootteko kuinka paljon maksanut jo lainaa pois? jos ootte maksanut riittävästi niin että lainaa on jäljellä alle 75 % asunnon arvosta niin voitte pyytää pankkia irrottamaan takaajat lainasta ja sen jälkeen se ei oo niiden asia lainkaan miten maksatte velkanne. Harva tietää että takaajia tarvitaan vain tuon neljänneksen ajan jonka jälkeen asunto yleensä riittää vakuudeksi lainalle. Pankin etu on roikottaa takaajia mukana hamaan tulevaisuuteen, mutta itse ainakin aikoinaan pyysin heti takaajien irroitusta lainasta kun se vaan oli mahdollista. Isäni sitten muutaman päivän päästä soitti kummissaan kun olivat saaneet pankista ilmoituksen että heidät on vapautettu takauksesta. Luulivat raasut et mä oon voittanut lotossa tms ja maksanut koko lainani pois.

Jee, näin juuri tehdään!

meillä on nordeassa asuntolaina jamun isä on takaamassa, vuosi sitten otettiin maksuvapaa vuosi eikä isältäni (takaajalta) mitään kyselty.
Eikä se takaaja ole koko laina-aikaa takaamassa, vaan jokusen vuoden kunnes velalliset on saanut tarpeeksi maksettua lainaa pois.

[QUOTE="huolissaan";26142991]... eli kun ollaan kuitenkin jo 8 v. maksettu sitä lainaa pois ja sillä tavalla omaisuus karttunut. Ehkä pitää siirtää laina toiseen pankkiin ja uusia kokonaan tai jotain. Ei hitto voi olla, että anoppi säätää meidän asiat ja määräilee.[/QUOTE]

jos nykyinen pankki ei suostu päästämään takaajia pinhuusista niin pankkia vaihtamalla se varmasti onnistuu koska tarvittavan lainan määrä on reilusti pienempi kuin asunnon arvo

[QUOTE="mama";26142971]Tottakai takaaja voi kieltäytyä. Ei kai kukaan halua koko ikäänsä olla pelko perseessä joutua maksamaan toisen velkoja? Jos sun vanhemmat on varakkaita niin kysykää heitä takaajiksi, vastuun pitäis olla tasan molempien vanhempien osalta, turha loukkaantua anopille tuosta...hän sentään on AUTTANUT teitä lainan saamisessa toisin kuin omat vanhempasi.[/QUOTE]
Heh, anoppi itsensä haluamalla halusi takaajaksi. Ja mun vanhemmat antoi rahaa meidän remonttiin. Omat vanhempani ovat jo takaajina kahdelle veljelleni, joten ajateltiin, että näin oli parempi.

Miten niin että olin niin huonossa tilanteessa että tarvitsin takaajaa??? Onko se huono tilanne jos ensin opiskelee 10 v. ja sitten hankkii talon, jotta ei tarvitse maksaa vuokria. Ja työttömänäkin voin niitä maksella, kunhan vaan nyt saa sitä laina-aikaa 20 vuoteen venytettyä, mikä aivan normaali aika monilla. Saan kuitenkin ansiosidonnaista ja 2 vuodessa varmaan saan oman alani töitä. Olisi kiva olla 2 vuotiaan lapsen kanssa kotona hetken aikaa eikä aina paahtaa töissä.

[QUOTE="huolissaan";26143050]Heh, anoppi itsensä haluamalla halusi takaajaksi. Ja mun vanhemmat antoi rahaa meidän remonttiin. Omat vanhempani ovat jo takaajina kahdelle veljelleni, joten ajateltiin, että näin oli parempi.

Miten niin että olin niin huonossa tilanteessa että tarvitsin takaajaa??? Onko se huono tilanne jos ensin opiskelee 10 v. ja sitten hankkii talon, jotta ei tarvitse maksaa vuokria. Ja työttömänäkin voin niitä maksella, kunhan vaan nyt saa sitä laina-aikaa 20 vuoteen venytettyä, mikä aivan normaali aika monilla. Saan kuitenkin ansiosidonnaista ja 2 vuodessa varmaan saan oman alani töitä. Olisi kiva olla 2 vuotiaan lapsen kanssa kotona hetken aikaa eikä aina paahtaa töissä.[/QUOTE]

En sanonut että olet huonossa asemassa ja sitten se, että putoaako sun tulot tosissaan niin paljon että laina-aikaa on pidennettävä? Karsikaa muista menoista.

[QUOTE="eee";26143083]Onnistuisko takaajien vaihto? Eli pyydät omat vanhempas takaamaan loppulainan?[/QUOTE]
Jätin juuri pankkineuvojalle soittopyynnön. Soittelee, niin selviää nopeammin nämä asiat. Mä luulen, että pankki voi jo irrottaa takaajat lainasta. Muussa tapauksessa vaihdetaan pankkia. Asunnon arvo on kuitenkin noussut remontin vuoksi ja lainaa ollaan jo paljon makseltu pois.

[QUOTE="mama";26143099]En sanonut että olet huonossa asemassa ja sitten se, että putoaako sun tulot tosissaan niin paljon että laina-aikaa on pidennettävä? Karsikaa muista menoista.[/QUOTE]

Halusin maksaa lainaa alkuun isoja eriä pois ja elää tiukasti, sillä korkojen osuus olisi silloin pienin ja lainan maksaisi nopeasti pois. Ja näin ollaan tehty. Ajateltiin jo alussa, että tilanteen tiukentuessa sitä laina-aikaa voi säätää. Ei vaan osattu ajatella sitä, että se ei ilman takaajia niin vaan onnistu... eli ollaan jo valmiiksi eletty menoista karsien. Ja kun lapsi syntyi, tuli lisäkuluja ja käytettiin säästöjä. Tontin salaojituksia pitää uusia ja tulee kaikenlaisia lisäkuluja nyt, joten ilman lainan säätämistä ollaan pulassa.

[QUOTE="huolissaan";26143050] Olisi kiva olla 2 vuotiaan lapsen kanssa kotona hetken aikaa eikä aina paahtaa töissä.[/QUOTE]

Minusta on hassua, kun aina paljastuu jotain selityksiä ja motiiveja asioille, joita ei alun alkaen kerrota. Minusta on ihan ymmärrettävää, että sinä olet mieluummin kotona pienen lapsesi kanssa, kuin teet huonopalkkaista työtä, mutta jos minä olisin sinun lainasi takaaja, niin en tykkäisi tuosta ajatuksesta. Minusta haukut ihan turhaan anoppiasi, joka täysin ymmärrettävistä syistä haluaa mahdollisimman pian eroon takausvastuustaan. Heillä on varmaan oma koti tai kesämökki teidän lainan panttina ja huoli siitä, joutuvatko he joskus maksumiehiksi takaamalleen lainalle.

Olenko ainoa, jonka mielestä vanhempien ottaminen lainantakaajiksi on vähän säälittävää? Tulee tunne, että kovasti yritetään esittää aikuista ja leikkiä kotia, mutta kuitenkaan ei osata seistä omilla jaloillaan.

[QUOTE="vieras";26144009]Olenko ainoa, jonka mielestä vanhempien ottaminen lainantakaajiksi on vähän säälittävää? Tulee tunne, että kovasti yritetään esittää aikuista ja leikkiä kotia, mutta kuitenkaan ei osata seistä omilla jaloillaan.[/QUOTE]

No mä en ainakaan ole ollenkaan tuota mieltä. Ihme ylpeyttä ja suorastaan typerää olla ottamatta apua vastaan jos sitä tarvitsee ja on saatavilla.

[QUOTE="vieras";26144009]Olenko ainoa, jonka mielestä vanhempien ottaminen lainantakaajiksi on vähän säälittävää? Tulee tunne, että kovasti yritetään esittää aikuista ja leikkiä kotia, mutta kuitenkaan ei osata seistä omilla jaloillaan.[/QUOTE]

Vaihtoehtoja eli vakavaraisia aikuisia ihmisiä on vähänlaisesti tarjolla. Jos joku puolituttu pyytäisi minua takaajaksi lainalleen, kieltäytyisin kohteliaasti. Lähisukulainen suostuu varmemmin.

Vaihtoehtoja eli vakavaraisia aikuisia ihmisiä on vähänlaisesti tarjolla. Jos joku puolituttu pyytäisi minua takaajaksi lainalleen, kieltäytyisin kohteliaasti. Lähisukulainen suostuu varmemmin.

Tuossako ne vaihtoehdot on? Olenko siis auttamattoman vanhanaikainen, kun arvostan itsenäisyyttä ja omillaan pärjäämistä? Eikö säästäminen ja/tai muut itsenäiset ratkaisut enää käy nykynuorilla edes mielessä?

Et ole, meillä olis vanhemmat taanneet asuntolainan mutta ennemmin ostettiin se takaus kun vanhempia sidotaan meidän rahoituskuvioihin.

[QUOTE="vieras";26144150]Tuossako ne vaihtoehdot on? Olenko siis auttamattoman vanhanaikainen, kun arvostan itsenäisyyttä ja omillaan pärjäämistä? Eikö säästäminen ja/tai muut itsenäiset ratkaisut enää käy nykynuorilla edes mielessä?[/QUOTE]

Olisiko meidänkin sitten pitänyt lykätä muuttamista lasten isovanhempien asuinkuntaan siksi, kunnes olisimme saaneet tarpeeksi rahaa säästettyä? Voi kuinka he olisivatkin iloinneet meidän itsenäisyydestämme piittaamatta lainkaan siitä, että he olisivat missanneet monen monta hetkeä lastemme elämästä!

Se pankkineuvoja juuri soitti ja me tosiaan järjestellään ne takaajat pois lainasta. Kehui vielä meidän järkevyyttä ja "vakavaraisuutta". Ei olla suinpäin tehty mitään ja aina ollut hyvät suunnitelmat. Että silleen... ei olisi alunperinkään pitänyt mitään täältä kysyä kun aina haukutaan! Olisi kai pitänyt aloittaa kysymys toisinpäin eli "haluaisin hoitaa lastani hetken kotona enkä olla huono uraäiti". Varmaan olisi tullut toisenlaisia vastauksia.