Voiko tässä tehdä mitään kun lapsi valehtelee ja paljon?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Yleensä huomaan, että rahaa otettu ja ei koskaan myönnä.

Vaikka kyse pikku summista, niin silti ärsyttää toi valehtelu.

Jätin pöydälle 13 euroa, enkä ihmetellyt kun osa rahoista katosi siitä parin päivän päästä.

Lapseni on yks stnan pikku varas, oikeesti ei paljoo naurata.

Hän myös valehtelee muistakin asioista. Täällä ei ole käynyt ketään muita. Mutta kehtas sanoa, että hänen kaverinsa kävi tuossa eteisessä.

Sanoin, et aika nolo syyttää kaveria varkaaks. Vastas ettei syyttänytkään, sano vaan et kävi täs.

Alussa en jaksanut suuttua lapsen valehtelusta, mutta nyt suutun ja vittuunnun. Pidän mykkäkoulua ja lapsi saattaa itkeä.

Tiedän, että ihan sairasta tää meno täällä. Pentu valehtelee minkä ehtii. Kyllä teilläkin menis hermot vuoden parin jälkeen.

Sanonko lapselle nyt, että tarvitaan keskusteluapua meidän ongelmaan? Mitä mä sanon, mitä teen?
 
ap.
Minkä ikäinen?? Meillä 10v vähän samanlainen...
Samoja ikiä. Uskomattoman hyvin päin naamaa valehtelee. Mutta itku kyllä paljastaa. Ja kyllä mä jätin ne rahat testaakseni. Tiesin tarkkaan sen summan. Ei tiedän 100 prosenttisesti että valehtelee. Ja ties mones kerta onkaan.

Kaikkia valehteluja ei voi saada koskaan tietää, mutta osan tiedän, vaikkei nyt niitä myönnäkään.
 
"noh"
Luuletko että osaat ryhdistyä ja alkaa aikuiseksi ilman esim. perheneuvolan tukea?

Älä jätä rajojaan kokeilevalle ja teillä varastamisen ja valehtelun helpoksi huomanneen lapsen ulottuville rahaa tai muuta häntä houkuttavaa. Eli ennakoi hankalia tilanteita jos ne ovat näin päivänselviä.

Ja pakkohan teidän on opetella puhumaan. Aikuinen pitämässä mykkäkoulua lapselleen. Hei haloo!?
 
"vieras"
[QUOTE="noh";24799891]Luuletko että osaat ryhdistyä ja alkaa aikuiseksi ilman esim. perheneuvolan tukea?

Älä jätä rajojaan kokeilevalle ja teillä varastamisen ja valehtelun helpoksi huomanneen lapsen ulottuville rahaa tai muuta häntä houkuttavaa. Eli ennakoi hankalia tilanteita jos ne ovat näin päivänselviä.

Ja pakkohan teidän on opetella puhumaan. Aikuinen pitämässä mykkäkoulua lapselleen. Hei haloo!?[/QUOTE]

Kyllä mä mieluiten haluaisin, et lapsi olisi rehellinen, eikä valehtelis. Että vaikka ottais ne hilut, niin myöntäis että otti. Harvemmin olen kieltänyt ottamasta rahaa jos pyytää.

ap
 
"ananas"
Meilläkin 8-v. valehtelee, se alkanut nyt syksyn aikana. Aina jää kiinni, eikä ymmärrä että kyllä me valehtelu huomataan. Meillä ei oo ollu mitään varastamista, mutta myös sääntöjen noudattamattomuutta ja poika on soveltanut sääntöjä oman mielen mukaisiksi. Rangaistus on seurannu, ja paljon ollaan keskusteltu valehtelusta ja sen seurauksista. Ei vaan uppoo pojan päähän. :( Me ollaan myös jo kerran käyty perheneuvolassa tän asian takia, koska halutaan saada asiat kuntoon. Nyt on kyllä taas menny pidemmän aikaa hyvin.
 
"höh"
Pidätkö sinä mykkäkoulua lapsellesi? Se on melkoista henkistä väkivaltaa, yhteisöstä ja elämästäsi poissulkemista.

Opettele joitakin todellisia tapoja suhtautua tilanteeseen ja ratkoa ne, puhu asiasta lapselle niin että tilanteessa on mukana joku luottoystäväsi, ilman että lapsi joutuu pelkäämään hylkäävää reaktiotasi.
Toivottavasti olet pyytänyt anteeksi mykkäkouluja jotta lapsi on saanut sinulta anteeksipyytämisen ja -antamisen mallit.

Saako hän muuten huomiota ja aikaasi? Tuo stnan pikkuvarkaaksi nimittely on no... aika teinimeininkiä.
 
"vieras"
[QUOTE="höh";24799949]Pidätkö sinä mykkäkoulua lapsellesi? Se on melkoista henkistä väkivaltaa, yhteisöstä ja elämästäsi poissulkemista.

Opettele joitakin todellisia tapoja suhtautua tilanteeseen ja ratkoa ne, puhu asiasta lapselle niin että tilanteessa on mukana joku luottoystäväsi, ilman että lapsi joutuu pelkäämään hylkäävää reaktiotasi.
Toivottavasti olet pyytänyt anteeksi mykkäkouluja jotta lapsi on saanut sinulta anteeksipyytämisen ja -antamisen mallit.

Saako hän muuten huomiota ja aikaasi? Tuo stnan pikkuvarkaaksi nimittely on no... aika teinimeininkiä.[/QUOTE]

Ei ne mykkäkoulut kauaa kestää. Ja lapselle parempi et oon hiljaa enkä huuda. Ei se haluais es jutella valehtelustaan, et parempihan sille on et en puhu. Saa ihan vitusti huomiota ja aikaa.

ap
 
khkkhk
Yritäpäs nyt rauhoittua ensin ja vedät syvään henkeä... Käännetäänpäs asia nurinpäin, eli mietipäs jos itse olisit syyllistynyt johonkin vastaavaan. Miten toivoisit että asiasta puhuttaisiin kanssasi?
Kyllä varmaan poikaa hävettää kun tietää että nyt sinäkin olet asiasta tietoinen... Mutta huutaminen ja mykkäkoulun pito ei varmasti auta asiaa. Uskon että se vain pahentaa ja lisää uhmakkutta (heh, saman huomaan miehessäni jolle huutaminen ei tehoa vaan sellainen surullinen ilme ja nätti pyyntö).

Olisi varmasti parasta jos kokeilisit toista lähestymistapaa kokonaan, eli pyydä poika luoksesi ja juttele hänelle ihan kiltisti asiasta. Kerro miten paha mieli sinulle tuli jutusta, vannota että niin ei voi vain tehdä. Ole ymmärtäväinen ja itkekää vaikka yhdessä! Lupaat ymmärtää ja antaa anteeksi ja että poika on ihan yhtä tärkeä sinulle edelleen! Sitten vannotat ettei enää tee niin sinulle tai muille!
 
"höh"
Sinä et pysty enää suhtautumaan asiaan järkevän aikuisen tavoin, jonka pitäisi pystyä ottamaan vastaan lapsensa kokeiluja, testaamista ja muuta aikuistumiskipuilua. Surullista teille molemmille. Mutta onhan se kasvun ja aikuistumisen paikka, olla seinä ja muuri ja turva kapinoivalle ja rajojaan kaipaavalle.

Menkää perheneuvolaan. Tai jätä se vitusti huomioivasi stnanan pikkuvaras vaikka jollekin teiniasemalle, sellaisesta oli juuri juttua uusimmassa Kodin kuvalehdessä. On aika tavallista nykyään, että et sinä yksin ole.
 
"vieras"
Yritäpäs nyt rauhoittua ensin ja vedät syvään henkeä... Käännetäänpäs asia nurinpäin, eli mietipäs jos itse olisit syyllistynyt johonkin vastaavaan. Miten toivoisit että asiasta puhuttaisiin kanssasi?
Kyllä varmaan poikaa hävettää kun tietää että nyt sinäkin olet asiasta tietoinen... Mutta huutaminen ja mykkäkoulun pito ei varmasti auta asiaa. Uskon että se vain pahentaa ja lisää uhmakkutta (heh, saman huomaan miehessäni jolle huutaminen ei tehoa vaan sellainen surullinen ilme ja nätti pyyntö).

Olisi varmasti parasta jos kokeilisit toista lähestymistapaa kokonaan, eli pyydä poika luoksesi ja juttele hänelle ihan kiltisti asiasta. Kerro miten paha mieli sinulle tuli jutusta, vannota että niin ei voi vain tehdä. Ole ymmärtäväinen ja itkekää vaikka yhdessä! Lupaat ymmärtää ja antaa anteeksi ja että poika on ihan yhtä tärkeä sinulle edelleen! Sitten vannotat ettei enää tee niin sinulle tai muille!
Tää valehteleva lapsi on tyttö. Sanoin lapselle kutakuinkin nuo asiat. Ehdin tos jo rauhottumaan. Se vaan jotenkin iskee niin täysillä kun penska jää taas valehtelusta kiinni. Annoin hieman aikaa miettiä ja jos haluaa olla rehellinen niin en sitten varaa aikaa perheneuvolaan. Vai onko se ok paikka kun lapsi on jo koulussa. Vai kuuluisko asia koulupsykologille?

ap
 
"jenni"
Mä järjestäisin ansan, eli rahaa pöydälle ja webbikamera nauhoittamaan. Kun jäisi kiinni, voisi aloittaa kunnon keskustelun ilman, että lapsi käyttää aikaa syyllisyytensä kieltämiseen. keksi esimerkkejä, kuinka valehtelevaan ihmiseen ei luoteta silloinkaan ku pitäisi ja mitä seurauksia sillä on elämässä.
 
palstatohtori
lapsi varastaa sitä rakkautta jossain muodossa mitä sinulta ei voi saada. mutta ihan hyvä jos aikuisena osaat hakea apua. tytön olisi hyvä kokea että ulkopuolinen apu ei ole rangaistus vaan hänen parhaakseen.
 
juuh
Olen niin onnellinen, että voin luottaa lapsiini 100%. Eivät kylläkään kerro minulle asioistaan vapaaehtoisesti, mutta jos jotain kysyn ja katson silmiin, niin vielä koskaan ei ole valehdeltu. Esikoinen alkaa olla murrosiässä.

Minä olen itse myös äärimmäisen rehellinen ihminen, siksi en kovin pidetty ihminen varmaan olekaan.
Valehteletko siinä lapsesi nähden muille ihmisille? entä lapselle?
 
"vieras"
Olen niin onnellinen, että voin luottaa lapsiini 100%. Eivät kylläkään kerro minulle asioistaan vapaaehtoisesti, mutta jos jotain kysyn ja katson silmiin, niin vielä koskaan ei ole valehdeltu. Esikoinen alkaa olla murrosiässä.

Minä olen itse myös äärimmäisen rehellinen ihminen, siksi en kovin pidetty ihminen varmaan olekaan.
Valehteletko siinä lapsesi nähden muille ihmisille? entä lapselle?
No en kyllä valehtele. Pitäs varmaan oikeesti asentaa kamerat, niin lapsen olis pakko myöntää valehdelleensa. Nythän ei koskaan myönnä. Tai no kerran sit lopuksi myönsi kun asialle oli silminnäkijä. Nyt ihan oikeesti jopa syytti sitä kaveria. Mut ei ole yhtään uskottavaa, on todella monta kertaa ottanut multa rahaa aiemminkin.

ap
 

Yhteistyössä