Voiko tällaisesta loukkaantua? Asiaa vauvan sukupuolesta.

• Viestiketjun aloittaja "Vain" poikien äiti
  • Ensimmäinen viesti
"Vain" poikien äiti
Onko tällainen yleistäkin, vai onko ystäväni moikka?

Jokunen viikko sitten juttelimme hyvän ystäväni kanssa rakenneultraan menosta ja mainitsin, että tällä kertaa aiomme kysyä vauvan sukupuolta. Ystäväni kommentti oli, että toivottavasti ei taas tule poikaa, olisihan Se KAMALAA saada pelkkiä poikia. En tuosta ottanut suuremmin nokkiini, sillä tiedän ystäväni toivovan itselleen aikanaan tyttöä.

Kävimme ultrassa, jossa vauvalla ei ollut kaikki ihan kunnossa. Huolestuin tietysti ja saimme ajan kontrolliultraan. Tässä toisessa ultrassa selvisi, että mitään vauvan henkeä uhkaavaa ei ole onneksi näkyvissä. Selvisi myös, että lapsi on poika. Kerroin asiasta myös ystävälleni, ja hänen kommenttinsa oli jälleen sama: olishan se kamalaa saada vaan poikia. Tästä kyllä jo loukkaannuin, sillä oli, odottanut hieman positiivisempaa suhtautumista.

Onko tällaisesta hölmöä pahoittaa mieltään? Tuntuu, että hormonini heittelevät muutenkin, pelkään vauvan ja itseni puolesta (tämä on ridkiraskaus)

"a p"
Viesti karkasi...

Tuntuu siis pahalta, kun toivotun lapsemme sukupuolta tuolla tavalla kauhistellaan. Meillä on maailman ihanin esikoispoika, enkä pysty ymmärtämään miksi toinen poika olisi niin hirveä onnettomuus.

"vieras"
Saa loukkaantua. Meillä ei ole kuin kaksi lasta, poikia molemmat. Toivoin itse toisestakin poikaa ja aika hämmästynyt olin, kun neuvolan täti kysyikin vauvan synnyttyä että olenko pettynyt..

"vieras"
Ei haukku haavaa tee. Mikä ystävä itse olet jos sinulle ei ystävä voi olla oma itsensä ja sanoa mielipidettään???

Miksi ihmeessä loukkaannut toisen mielipiteestä jos sillä ei itsellesi ole mitään merkitystä.

Munkin mielestä olisi ikävää jos kaikki lapset olisi samaa sukupuolta. Entäs sitten, sulle sillä ei ole merkitystä joten kyllä maailman mielipiteitä mahtuu.

Ystävyys on sitä että voi huoletta olla erimieltä ja sanoa sen ääneen.

Cbccv
Meillä on viisi lasta, joista ensimmäinen on tyttö ja kolme seuraavaa poikia. Viidettä odottaessa, mua ärsytti, kun kaikki oli toivomassa meille tyttöä. No vauva oli tyttö ja oikein ihana onkin, mutta taatusti olisin onnellisena ottanut vastaan pojankin. Välillä mietinkin, kuinka paljon kaikki nuo ulkopuoliset pettyvät, jos vauva olisikin poika.

Pojufani
No voi luoja! Mikä ihmisiä vaivaa? Miten voi kaikkea idioottimaista päästellä suustaan. Jos noin typeriä ajatteleekin niin pitäisi opetella pitämään edes päänsä kiinni. Et loukkaantunut turhasta. Ystäväsi on ääliö.

Poikalapset on sulosia! <3

Ei ole hölmöä pahoittaa moisesta mieltään.

Mulla on kolme tyttöä, tai siis meillähän on VAIN kolme tyttöä, kuten jotkut asiaa ajattelevat. Ei onneksi kukaan irl ole moista höpissyt, mutta mm. tällä palstalla olen tästä saanut kerran jos toisenkin kuulla. Mä itse olen kuitenkin nimenomaan tyttöjä toivonut, joten olen tytöistäni hyvin onnellinen ja iloinen.

Yleisin harha lienee se, että jokainen mies toivoo poikaa. Kun meilläkin oli rakenneultra tästä neljännestä, vielä masussa kasvavasta vauvasta, oli suku taas kädet ristissä toivomassa poikaa, sillä kyllähän suvulle jatkaja pitää löytyä ja blaa blaa...ja kun sitten se poikalupaus tuli, niin johan riemu repesi. Osa puhkesi itkuun ilosta ja loputkin taputtivat miestä olalle todeten, että "nonni, nyt säkin saat sitten sen pojan, eikä olekkin hieno juttu".

No mutta kun öh...ei ole. Siis hieno juttu on toki saada lapsi, mutta me oltiin kyllä laitettu nimenomaan "tyttö tilaukseen". Kun ultrassa paljastui, että meille tulee poika, oli miehen ensireaktio kysyä kätilöltä, että "vieläkö sen voisi vaihtaa", tarkoittaen siis sukupuolta.

Todellisuudessa se nyt on se ja sama, että kumpi sieltä tulee, pääasia, että tulee. Mua otti kyllä jossakin vaiheessa ihan ylipaljon päähän (ja ottaa välillä vieläkin) se tajuton voohotus vauvan sukupuolen ympärillä. Jos vauva olisi ollut tyttö, olisi hän ollut suvulle ikäänkuin pettymys. Ja nyt kun hän on poika, on hän kuin joku suurin loisto ja mahti, mitä maa päällään voi kantaa.

Mulle ja ukolle tämä vauva on ihan vaan tavallinen poika. Meidän pieni ja varmasti ihan äärimmäisen suloinen poika.

Jotenkin tuntuu niin tavattoman typerältä, että joku perheen ulkopuolinen ihminen tulee latelemaan totuuksia siitä, että minkälainen ihminen sieltä mahasta pitäisi ulos tulla. Mitä teidän poikalupauksenne sitä sinun ystävääsi liikuttaa? Jos hänestä tuntuisi kamalalta saada vain poikia, niin toivottavasti hän saa sitten itse myös tytön. Mutta vaikka hän sen pojan kamalana tuntisikin, ei sen tarvitse tarkoittaa sitä, että sinäkin niin tuntisit.

Ihmiset on välillä kovin ajattelemattomia.

Tosin lupaan, ettei ajattelemattomuus lopu tuohon. Nyt, kun meille on tulossa se "suuri ja mahtava POIKA", niin luulisi, että suku on tyytyväinen. Mutta kun ei. Kun me ollaan antamassa meidän pojalle nyt aivan vääränlainen nimi. Mä en enää voi muuta, kuin nauraa :D :D

• Tykkää
Reactions: nedra
"vieras"
Törkeää. Kun esikoispoika syntyi niin kaikki sanoivat, että teette tytön sitten seuraavaksi. Sanoin selvästi ettei tule tyttöä, kun tulee neljä poikaa. Toista kertaa ei tuollaisia sanonut kukaan. Poika tuli toisesta lapsesta ja kolmannestakin. Sitä neljättä ei enää haluta :)

"a p"
Kiitos vastauksista. Onhan se toisaalta mukavaa, että ystäväni pystyy tällaisestakin asiasta olemaan rehellinen. Jotenkin vain tuntui tökeröltä tuo kauhistelu nyt toisella kerralla. Ystäväni sanoi myös haluavansa itse aikanaan tyttöjä, joten ehkä hänen kommenttinsa olivat hänelle ihan normaaleja ja hän ajatteli tavallaan minun parastani.

En nyt meinaa hänen kanssaan tästä enempää jauhaa, halusin vain avautua :)

No se on ystäväsi mielipide, mikä sinua esti sanomasta että poika on ihan yhtä toivottu kuin tyttökin?

En nyt väitä, mutta voihan se olla, että hormoonit teki temput:D

"vieras"
Millaisia ystävyyssuhteita teillä on kun ihmistä joka ääneen sanoo mielipiteensä ollaan heti kutsumassa moukaksi?

Moukka on sellainen joka sanoo toisesta jotain ivallista tai pahansuopaista. Se että sanoo " olisi kamalaa jos saisi useamman lapsen ja kaikki olisi samaa sukupuolta".

Miten tuo ilkeää tai pahansuopaista. Se on yhden ihmisen mielipide. Ja itseasiassa hyvin normaali sellainen. On monia jotka toivovat esim. kahden pojan jälkeen tyttöä tai tosinpäin.

Tekee tuon asian ääneen sanominen tilanteen jotenkin erilaiseksi. Mistä muista asioista ja mielipiteistä ystävän on vaiettava seurassanne?

"jenni"
[QUOTE="vieras";28586508]

Ystävyys on sitä että voi huoletta olla erimieltä ja sanoa sen ääneen.[/QUOTE]

Jaa. Mulle ystävyys on myös ystävien ja heidän elämänsä kunnioittamista ja arvostamista. Siihen ei kuulu kaikkein typerimpienkin mielipiteiden töräyttely ääneen vain siksi, että ne omasta mielestä ovat niin arvokkaita näkemyksiä, että ne on pakko jakaa.

"vieras"
Ystäväsi kommentti oli ajattelematon. Mutta jos hän on lapseton, niin siinä elämänvaiheessa sitä ei vain kaikki osaa ajatella lapsia toivottuina rakkauden hedelminä vaan lähinnä tilaustuotteina, vaikka kuinka olisi muuten empaattinen ja huomaavainen ihminen.

"vieras"
En mä loukkaantus. Mulla on kolme poikaa. Tyttö olisi ollut kiva, mutta toisaalta samaa sukupuolta olevissa on oma etunsa. Sitten jos toinen jatkuvasti hokisi lasten sukupuolesta, niin sanoisin, että nyt riittää. Ehkä tohon kamalaan olisin kommentoinut, että ei se nyt sentään kamalaa ole.

"jenni"
[QUOTE="vieras";28586644]
Moukka on sellainen joka sanoo toisesta jotain ivallista tai pahansuopaista. [/QUOTE]

Muukka on myös sellainen, joka katsoo asiakseen julistaa mielipiteensä asiasta, jolle ei mitään voi. Moukkamaista on sanoa pitkälle naiselle, että minusta lyhyet naiset ovat kauniimpia. Moukkamaista on sanoa yksilapsiselle, että minusta jokaisella lapsella pitää olla sisarus. Moukkamaista on myös kommentoida lasten sukupuolta. Toki nistä asioista saa jokaisella olla se oma mielipide, mutta pitäisi tajuta, että se on VAIN oma mielipide, eli arvoltaan kärpäsenpaskan tasoa, joten sitä ei tarvitse muille kysymättä julistaa.

kfkfkf
No olihan se vähän tökerösti sanottu :( Varsinkin tuossa tilanteessa kun kerroit, että tosiaan poika on tulossa.

Itsellänikin kaksi poikaa, enkä vaihtaisi toista tytöksi mistään hinnasta :D
Jos vielä kolmannen saisin, olisi aivan sama kumpi tulisi, samoissa sukupuolissa kun on yhtä paljon hyviä puolia, kuin eri sukupuolisissakin :) Meidän pojista on ainakin paljon seuraa toisilleen.
Vanhemmille se on ainoastaan kivaa saada kumpiakin, mutta voisin veikata, että lapsille on kivempi kun on samaa sukupuolta oleva sisarus :)

meillä suku kauhisteli/päivitteli, kun kerroimme perheen neljänenn lapsen olevan ultran mukaan poika,, tuli kommenttia, että ois se ollu niin kiva jos olis ollu tyttö, olis ollu jo olemassa olevalle tytölle kaveria.. perheessäni nyt siis kolme poikaa ja tyttö..

niinpä niin
Kyllä tommosesta voi mielestäni loukkaantua, mutta ystäväsi ei sitä varmaankaan pahalla tarkoittanut. Meillä on kaksi tyttöä ja kolmatta lasta tuskin tulee. Jos kuitenkin päätettäisiinkin kolmatta lasta yrittää, minua ärsyttäisi kyllä, jos ja kun muut ihmiset alkaisivat pojasta höpöttää. Meille olisi taatusti ihan sama kumpi tulisi. Jotkuthan toki ihan avoimesti kertovat sukupuolitoiveensa ja ovat avoimesti pettyneitä, jos saavatkin ei-toivottua sukupuolta olevan lapsen.

moukkamaista
#15: "Millaisia ystävyyssuhteita teillä on kun ihmistä joka ääneen sanoo mielipiteensä ollaan heti kutsumassa moukaksi?

Moukka on sellainen joka sanoo toisesta jotain ivallista tai pahansuopaista. Se että sanoo " olisi kamalaa jos saisi useamman lapsen ja kaikki olisi samaa sukupuolta".

Miten tuo ilkeää tai pahansuopaista. Se on yhden ihmisen mielipide. Ja itseasiassa hyvin normaali sellainen. On monia jotka toivovat esim. kahden pojan jälkeen tyttöä tai tosinpäin.

Tekee tuon asian ääneen sanominen tilanteen jotenkin erilaiseksi. Mistä muista asioista ja mielipiteistä ystävän on vaiettava seurassanne?"

Mietihän tilannetta, jos ap olisi vaikka kertonut ystävälleen, että ultrassa selvisi, että lapsi on vammainen ja ap:n "ystävä" olisi katsonut tarpeelliseksi kertoa rehellisen mielipiteensä, että "vammaisen lapsen saaminen olisi minulle kyllä ihan hirveää!". Mielipiteille on aikansa ja paikkansa, sivistynyt, empaattinen ihminen ei lauo niitä missä ja milloin tahansa.

"vieras"
Ei kai se sun ystävälle kuulu?

Tosin, mun oma äitini on pitänyt ihan samanlaista.
Meillä oli kaksi poikaa, odotin kolmatta lasta niin äiti höpisi koko ajan että "voi kun se nyt olisi tyttö". Kun ei ollut, vaan tuli kolmas poika niin äitini mielestä sekin oli sitten ihan hyvä juttu.
Kun odotin neljättä lasta, samaa höpinää.
Sanoin, että ihan sama ja lopeta!
Sitten syntyikin tyttö, ja äiti oli vähän aikaa ihan poissa tolaltaan ja sekaisin onnesta.
Kun aloin odottamaan viidettä lastani, se ei enää sanonutkaan mitään :) Paitsi että tulisi vaan terve lapsi.
Syntyi poika, äiti tykkäsi siitä yhtä paljon kuin noista muistakin.
Kunhan vaan höpötti. Yhtälailla se olisi höpöttänyt, jos meillä olisi ollut monta tyttöä. Sitten olisi pitänyt saada se poika ;)

Yhteistyössä