Voiko tää olla enään tottakaan... :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja että tällästä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

että tällästä...

Vieras
Ollaan sairasteltu mielestäni todella paljon syksystä asti eikä loppua näy. Mutta tää mahatauti! Mitä hittoa tää on?! Esikoinen sairastu 2viikkoa sitten sunnuntaina ensiksi sellaisillä selkeillä mahatauti oireilla ja siitä ne sitten alko aaltoilemaan. Terve päivä ja taas oksennus jne. Minä ja ja kuopus sairastuttiin siitä n.4päivän päästä. Meillä meni suht nopsaa ohi. Mitä nyt kuopus taas oksensi kerran viikko ekoista oireistaan. Esikoinen pääsi hoitoon puolentoista viikon päästä ekoista oireista, oli 2päivää ja nyt taas oksensi viime yönä :O Ei ole vatsa kipeä eikä huono olo varoittele..herää vaan siihen että oksentaa sänkyynsä. Oksensi siis kerran ja nyt on aamusta ollut taas ihan reipas ja hyvävointinen. Syö ja juo reippaasti. Hiukan flunssanen ollut jo tovin mutta ei kuumetta tai mitn. Mitä tää on?? Helvetin kiva viettää taas tää lomaviikko kotioloissa kun vaan odotellaan jatkuuko tauti tai sairastuuko joku muukin. TAAS :'(

Meillä oli täsmälleen tuollainen vatsatauti muutama vuosi sitten, ja kyllähän siinä oli mielenterveys koetuksella :-O Soitin terveysneuvontaan kun esikoinen alkoi oksentaa kolmatta kertaa 2 viikon sisällä, ja on kuulemma "normaalia" ja voi kestää pari-kolme viikkoakin parhaimmillaan. Noroksi veikkasivat ja käskivät pestä kloriitilla koko talon :D

• Tykkää
Reactions: Salla07
:D Hahaa anteeks ettei mun suomenkieli miellytä. En ENÄÄN käytä sitä sanaa ;)

Juu on kyllä todella mielenterveys koetuksella :O Oon siivonnu kloriitilla kaikki maholliset ja mahottomat, kaikilla on oma pyyhe joita vaihdan usein, syödään maitohappoja, pestään käsiä ja kaikki yrjöpyykit ja käyttöpyyhkeet oon pessy 60-95 asteessa. Ja hammasharjat on vaihdettu, samoin kun ne mukit. En enään tiedä mitä muuta voin tehdä?!

Sairastuiko teillä koko perhe aina vain uudestaan vai vaan lapset?

[QUOTE="a.p";29580492]:D Hahaa anteeks ettei mun suomenkieli miellytä. En ENÄÄN käytä sitä sanaa ;)

Juu on kyllä todella mielenterveys koetuksella :O Oon siivonnu kloriitilla kaikki maholliset ja mahottomat, kaikilla on oma pyyhe joita vaihdan usein, syödään maitohappoja, pestään käsiä ja kaikki yrjöpyykit ja käyttöpyyhkeet oon pessy 60-95 asteessa. Ja hammasharjat on vaihdettu, samoin kun ne mukit. En enään tiedä mitä muuta voin tehdä?!

Sairastuiko teillä koko perhe aina vain uudestaan vai vaan lapset?[/QUOTE]

Jollaki kielipoliisilla alkoi otsasuoni pullistua :D

Meillä sairastui vain esikoinen uudestaan ja uudestaan, aikuiset kävi taudin läpi kerran ja kuopus kahdesti sen parin viikon aikana. Noro voi tosiaan elää "näkymättömässä tahrassa" monta viikkoa, eli tyyliin jossain ovenkahvassa, ja sen voi saada samasta viruksesta monta kertaa, immuniteetti ei kestä ku hetken. Aivan helvetillinen tauti. Et varmaan voi tehdä mitään muuta kuin yrittää selvitä järjissäsi, ei ne ainakaan sieltä terveysneuvonnasta osanneet muuta sanoa...

Mä en muuten osaa auttaa, mutta suosittelisin tarkistamaan, saako lapset suosituksen mukaisen määrän d-vitamiinia ? Meillä myös maitohappobakteerien antaminen on vähentänyt lasten sairastelua.

Meillä tuota samaa. Nyt viikko oltu terveitä. Mutta 3-vuotiaamme oksenteli 1,5 vkon ajan kerran päivässä- välillä päivä väliä. Voi muuten ihan hyvin, söi aika hyvin, mutta yrjösi välillä varoittamatta. Pientä lämpöilyä oli myös. Meille lääkäri sanoi et kys. tautia nyt liikkeellä. Tautiin kuuluu mahd. flunssan oireet, aaltoileva pahoinvointi. Menee itekseen ohi- jossain ajassa. :)

Meillä oli samantapaista viime vuonna. Yksi lapsi sairasti juuri noin useaan otteeseen, yksi sairasti viisi päivää peräkkäin(!) ja sitten vanhimmalla lapsella ei ollut mitään. Muovitetut froteet sängyissä on hyvä.

Noroa tuo on ihan selvästi, se käyttäytyy just noin että paranee ja tulee uusiksi ym. eikä vastustuskykyä tule. Pyyhipä kloriitilla vielä kovapintaiset lasten lelutkin. Ja pistä pehmolelut pesukoneeseen.

No en kyllä tajua, että miksi noin pitkään pesiytynyt teille. :( norolta munkin korviin kuulostaa. Paranemisia sinne kovasti! Soita tarvittaessa tk:hon ja saat hoito-ohjeita.

Hyh.. tuommosta tautia ei toivois kyllä kenellekään. Meillä nuorin oksensi kaksi kertaa viikonloppuna, nyt ollut kaksi päivää oksentamatta mutta on tänään ripuloinut paljon. Saa nähdä koska loppuu.. ja toivottavasti ei tartu muihin.

Nyt alkaa höyrydesinfiointi tässä kämpässä! :D Pitääköhän mun suojata kasvot höyryttäessä...? Eikös ne pöpöt lähe jotenkin leijailemaan kun niitä putsaa..? :D

Mä en jaksa uskoa että meijän käsihygieniassa olisi kauheesti huomautettavaa..Toki pienten lasten sormet menee helposti nenään tai suuhun likaisena (esim.kaupassa tai tarhassa) mutta en mä voi jatkuvasti olla vahtimassa. Oon yrittäny aivopestä noita mukuloita kyllä :D Pestään vessareissujen jälkeen, kotiin tullessa, syömään mennessä ja tietysti jos muuten likaantuu jne. Käsidesiä käytetään vaan poikkeustilanteissa eli ylihygieeniseksikään ei mennä. Mutta siis kunnon saippuapesu ja huolellinen kuivaus puhtaaseen pyyhkeeseen/papruun. Luulisi riittävän.

Meidän nelihenkinen perhe oli aivan samanlaisilla oireilla noroviruksen kourissa joulukuussa. Yksi sairasti muutaman päivän ja toinen kaksi viikkoa aina välillä parantuen. Loput sitten kaikkea siltä väliltä.

Käsihygenia kuntoon.

Joo-o. Pienten, päivähoidossa olevien lasten kanssa tää on vähän yhtä tyhjän kanssa, anteeks vaan. Ja noro on sellainen supervirus että se sulkee kokonaisia osastoja sairaaloissa - epäilen että käsihygienia ei siis ihan koko ongelmaa ratkaise. Oletan että sairaanhoitajat ja lääkärit osaavat kätösensä pestä ilman palstan neuvojakin ;)

Juu noro ei leviäis niin pahasti aina jos sairaat ja oireettomat perheenjäsenet olisi kotonaan kunnes tauti on ohi. Käsihygieniaa täytyy tehostaa ainakin jos perheessä on jollain tartunta ja vielä terveiden täytyy toimia normisti. Mutta oikeesti jos perheessä on oireita, niin ne lapset voi pitää pois sieltä päikystä!!

Yhteistyössä