Voiko sossusta saada tukea vauvan tavaroiden ostamiseen ?

Mulla olis nyt tämmönen tukala edessä, siis exä jätti mut ja tulevan lapselle yksinään, nakkasi ulos yhteisestä kodistamme, eikä aio mitenkään osallistua ostamaan lapselle tavaroita. Lapsi syntyy siis kesäkuussa, ja vielä emme mitään tavaroita tulevalle pikkuiselle ehtineet ostaa. ei vaunuja, ei hoitopöytää, vaatteita, eikä mitään muuta. Mistä saisin siis nyt hankittua rahat noihin kaikkiin lapselle tarpeellisiin tavaroihin, laskelmieni mukaan niihin menisi n. 800-1000e yhteensä. Äitiysraha tulee toukokuussa, mutta se menee tulevan kämpän vuokran maksuun ja elämiseen, Joten voiko soskusta saada apua pienokaisen tavaroiden ostoon ? :) Olen siis vielä alaikäinen, ja tällä hetkellä asun vanhemmilla jonkin aikaa, että saan oman kämpän. huhtikuussa pitäisi siis muuttaa.

Eli saako sossusta tukea vauvan tavaroiden ostamiseen ? tämä on tosi tukala tilanne, kun ei tiedä pystyykö ostamaan tulevalle lapselle kaikkea tarpeellista :ashamed:
 
Pojan äiti
Pahoillani olen puolestasi!

Ihan käytännön vinkkinä, mieti tarkkaan mitä tarvitset! Esim juuri hoitopöytä on (kokemuksesta puhun) täysin tarpeeton. Kirppiksiltä löytyy todella siistejä ja halpoja vaatteita vauvalle. Äitiyspakkaus on todella hyvä alkuun, siitä voit tarpeen mukaan sitten täydentää.

Tsemppiä!
 
monen äiti
No niin sossusta tietty rahaa... Vauva ei todellakaan tarvi 1000 eurolla kamaa. Käytettynä saa paljon hyvää, kysele tutuilta ja kierrä kirppiksiä, katso huutista. Vaunut saat satasella varmasti käytettynä ja toisella mokomalla ensimmäisen vuoden vaatteet.

Kaikki ei tarvi olla uutta ja vanhemmatkin varmasti jeesaa. Ehkä olis kannattanu ensin hankkia asunto ja työpaikka... Jos pystyt itsesi elättämään niin kyllä vauvankin saa elätettyä kun ei ole ihan avuton. Lapsilisääkin tulee joka kuussa.
 
:(
entä jos menisit viikonlopputöihin? saisit vähän tienestiä ja ne sijoittaisit vaatteisiin.

ei vaunut oo pakolliset, hyvin pärjää ilmankin. turvaistuimen saa kympillä kirppikseltä. onko sukulaisia tai tuttuja joilta vois kysellä vaatteita? entä jos ottasit yhteyttä poikaystävääsi?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jenniferri:
Mulla olis nyt tämmönen tukala edessä, siis exä jätti mut ja tulevan lapselle yksinään, nakkasi ulos yhteisestä kodistamme, eikä aio mitenkään osallistua ostamaan lapselle tavaroita. Lapsi syntyy siis kesäkuussa, ja vielä emme mitään tavaroita tulevalle pikkuiselle ehtineet ostaa. ei vaunuja, ei hoitopöytää, vaatteita, eikä mitään muuta. Mistä saisin siis nyt hankittua rahat noihin kaikkiin lapselle tarpeellisiin tavaroihin, laskelmieni mukaan niihin menisi n. 800-1000e yhteensä. Äitiysraha tulee toukokuussa, mutta se menee tulevan kämpän vuokran maksuun ja elämiseen, Joten voiko soskusta saada apua pienokaisen tavaroiden ostoon ? :) Olen siis vielä alaikäinen, ja tällä hetkellä asun vanhemmilla jonkin aikaa, että saan oman kämpän. huhtikuussa pitäisi siis muuttaa.

Eli saako sossusta tukea vauvan tavaroiden ostamiseen ? tämä on tosi tukala tilanne, kun ei tiedä pystyykö ostamaan tulevalle lapselle kaikkea tarpeellista :ashamed:
Ei niitä uutena tarvitse ostaakaan! Vielä jos etsit kirppareilta tai huutiksesta vanhojen äitiyspakkausten tavaroita, voit saada ihan pilkkahinnalla uusia käyttämättömiä vaatteita. Niilä ei jostain syystä ole mitään myyntiarvoa.

Jos olet alaikäinen on sun omilla vanhemmilla sinua kohtaan elatusvelvollisuus, etkä todennäköisesti saa sossusta mitään mikäli vanhemmillasi on edes jonkinlaiset tulot.

 
Äitiyspakkauksella pääsee alkuun, vauva voi alkuunsa ihan hyvin nukkua siinä äp:ssäkin jossei pinnaria ole tullut vastaa, niitä kyllä saa huokeesti huuto.netistä ja kirppiksiltä. Vaunuja saa huuto.netistä myös edullisesti.
Kyllä soppala varmaan jollain tapaa tukee, mutta uutta tavaraa niiden rahoilla tuskin pääset ostelee ja miksi tarviskaan?Esikkoa mäkin odottelen ja ainoa mikä on uutena ostettu on turvakaukalo, vaatteet jne on sukulaisilta ja kirpputoreilta.
Hoitopöytä on usein tarpeeton, itte ostan hoitoalustan pesukoneen päälle niin on sitten vesipistekkin vieressä.

Mutta tsemppiä, ei oo varmasti helpot lähtökohdat! :hug: =)
 
vieras
Moni joka on töissä ja jolla on tuloja ostaa silti ison osan vauvan tavaroista käytettynä. Jos lähtökohdat on että rahaa ei ole, niin on järjetöntä ajatella että kaikki pitäisi saada uutena.
 
anna
Jos ei ole varaa elättää itseään niin ei kannata muksujakaan hankkia. Ei ole yhteiskunnan tehtävä elättää! Tee töitä, hanki rahaa ja sitten vasta lapsia. Kunnollisia perheitä jotka ei voi lasta saada on paljon jotka adoptoivat mielellään. Heillä yleensä myös rahaa siihen. Eikä sit tarvi yh:na elellä...
 
Kannattaa laittaa sana kiertämään että otat mielelläsi vastaan muiden vanhoja vauvan tarvikkeita.
Itse tulin myöskin raskaaksi alaikäisenä eikä rahaa tietenkään ollut valtavasti vaikka ehdin kyllä hieman töitä tekemään ja säästämään.. Olin aivan ihmeissäni miten paljon ihania ihmisiä onkaan maailmassa. Äitini moni työkaveri kantoi selkä vääränä vanhoja vauvan tarvikkeitaan minullle enkä juurikaan joutunut uusia ostamaan.

Nyt kun olen itse hyvin toimeentuleva eikä mistään ole puute niin erittäin mielelläni annan aina meiltä pieneksi jääneet tavarat ilmaiseksi eteenpäin.
Harmi ettei vielä yhdelläkään ystävälläni ole lapsia sillä meillä olisi kaikenlaista pinnasängystä alkaen. Kelpaisikohan sinulle?
 
huom
Kirpparilta saa 200 eurolla jo vaikka mitä kivaa. Käyttökelpoiset vauvut saa 50 eurolla. Sängyn parillakympillä ja siihen uusi patja. Vaatteita löydät kirpparilta, niihin ei saa 20 euroa enempää tuhlattua + äp:n kamat. Kirpparilla myydään hoitoalustaja kahdella eurolla.

Et tarvi ees 200 euroa noihin.
 
Kohta kolmen äiti
Olen kuullut, että n.200e voi saada sossusta vauvan kamoja varten. Ja kyllähän isä joutuu elatusta maksamaan, tai sitten saat ne muuta kautta ja ne peritään isältä.
 
Toni
Jos sie oot alaikäinen, ni eipä muutaku lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden puhheille. Niiden täytynee sua jelppiä, kun lapsi oot melkein vielä itekkin :) Tsemppiä! Toivottavasti sulla on vahva ja toimiva arjen tukiverkko tulevaan.
 

Yhteistyössä