Voiko sossu vaatia nostamaan opintotukea, jos olen siihen oikeutettu, mutta haluaisin olla kotihoidontuella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Opiskelijaäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Opiskelijaäiti"

Vieras
Lapsi on vielä alle vuoden ja haluaisin hoitaa häntä kotona ainakin toistaiseksi. En siis voi opiskella päätoimisesti, korkeintaan muutamia hajanaisia tenttejä silloin tällöin. Saan toimeentulotukea, ja kysymykseni onkin, voiko sossu vaatia, että nostaisin opintotukea? Käytännössä se tarkoittaisi sitä, että joutuisin keskeyttämään kotihoidontuen ja laittamaan vauvan päiväkotiin. Ja sitten taas, jos en tekisi niin, vaan nostaisin opintotukea kotihoidontuen ohessa, joutuisin myöhemmin maksamaan turhaan minulle maksetut opintotuet takaisin korkojen kanssa.

Käsittääkseni kela vaatii kuussa/opintojaksossa tietyn määrän opintoviikkoja että on oikeutettu opintotukeen. Eli jos nämä ehdot täyttyvät, niin sossu voi vaatia sitä. Toimeentulotuki kun on se vihoviimeinen tuki kaikken muiden tukien jälkeen.

Sossu ei vaadi nostamaan mitään tukea. Se kuitenkin laskee ne mukaan siihen laskelmaan jonka mukaan saat tukesi. Ota huomioon myös että opintotuen myötä sinulle saattaa tulla oikeus opintolainaan, jonka sossu myös laskee tuloiksesi -nostit sitä tai et.

Ei kai jos et oikeasti opiskele. Mutta koita nyt ihmeessä opiskella itsenäisesti ym
sen verran että oot oikeutettu opintotukeen. Siihen lisäke sitten kotihoidontuki ja asumistuki niin pärjäät hyvin. Useissa kunnissa on mahdoll. Saada lapsi satunnaisestikin hoitoon jolloin pystyisit opiskeleen tehokkaasti.

Ne vaaditut opintopisteet eivät ole huimat ja niiden ei tarvitse täyttyä kuukauden aikana vaan sinä aikana kun opiskelet ts lukuvuoden aikana. Joten kannattaa laskea onko mahdollista täyttää tämä pykälä jolloin saat opintotuen ja kotihoidontuen. Ja saisit opintoja eteenpäin. On todella turhauttavaa ja ajan haaskausta tehdä joku 3op keväässä. Ei se hyödytä ketään.

Lisään vielä että jos suoritat 5op/tukikuukausi niin olet oikeutettu opintotukeen. En muista enää miten meneteltiin niissä tapauksissa jossa yhtenä kuukautena tulee täyteen 5op, vaikka muuten koko vuonna ei tulisi mitään. Kannattaa selvittää.

Niin, en opiskele nyt vaan hoidan lasta kotona. Saatan siinä ohessa suorittaa jotain satunnaisesti, mikäli pystyn lapsenhoidon ohessa lukemaan. Ei siitä kuitenkaan mitään 5 op /kk tule.

[QUOTE="Opiskelijaäiti";28870303]Niin, en opiskele nyt vaan hoidan lasta kotona. Saatan siinä ohessa suorittaa jotain satunnaisesti, mikäli pystyn lapsenhoidon ohessa lukemaan. Ei siitä kuitenkaan mitään 5 op /kk tule.[/QUOTE]

Se on n. 45op vuodessa, ihan sama missä vaiheessa suorittaa ja kuinka paljon. Jos vuodessa tulee yli tuo määrä, on tukeen oikeutettu.
kela tarkistelee aina lokakuussa edellisen lukuvuoden pistemäärät.

t. Kelassa töissä ollut

pakkoko sun on kertoa soskuun jos nyt pari kurssia teet lukuvuoden aikana?

[QUOTE="joo";28870332]Se on n. 45op vuodessa, ihan sama missä vaiheessa suorittaa ja kuinka paljon. Jos vuodessa tulee yli tuo määrä, on tukeen oikeutettu.
kela tarkistelee aina lokakuussa edellisen lukuvuoden pistemäärät.

t. Kelassa töissä ollut

pakkoko sun on kertoa soskuun jos nyt pari kurssia teet lukuvuoden aikana?[/QUOTE]

Niin, ehkä en kerrokaan, mutta tietävät, että olen opiskelija ja siten oikeutettu opintotukeen. Noin paljon tuskin tulen nyt opiskelemaan, palaan varsinaisesti opintojen pariin vasta sitten kun lapsi on vähän isompi. Ja kotihoidontukihan on sinänsä suurempi kuin opintotuki, eli joku ensisijainen etuus minullakin siis on, en ole pelkästään sossun rahoilla.

Ilmoittaudut ei-läsnäolevaksi nyt syyslukukaudeksi ja hoidat lasta kotona kotihoidontuella. Tammikuusta lapsi päiväkotiin ja itse alat puskea opintoja kunnolla eteenpäin opintotuen ja -lainan turvin.

Jos olet opiskelija laskevat lainan tuloiksi myös ja silloin et saa toimeentulotukea, koska lasketut tulosi ovat isommat kuin toimeenulotuki.
Mutta niukasti elämällä pärjää asumistuella, kotihoidontuella ja lisällä sekä lapsilisällä ja elarilla pienen lapsen kanssa.

Höpö höpö. Jos on kotihoidontuella, ei sillon tartte opiskella ja nostaa lainaa. Mies just viime kesän oli kotihoidontuella kotona (on opiskelija) ja sossusta saatiin rahaa ku ei sillon tartte opiskella. On sitä opiskeli joillakin oikeus vanhempainvapaaseen! Nimin. Oon ollu myös sossussa töissä

[QUOTE="joo";28870457]Höpö höpö. Jos on kotihoidontuella, ei sillon tartte opiskella ja nostaa lainaa. Mies just viime kesän oli kotihoidontuella kotona (on opiskelija) ja sossusta saatiin rahaa ku ei sillon tartte opiskella. On sitä opiskeli joillakin oikeus vanhempainvapaaseen! Nimin. Oon ollu myös sossussa töissä[/QUOTE]

Kesäaika on eri. Silloin ei monesti voi muutenkaan opiskella ja toimeentulon sossusta oli vanhempainvapailla tai ei.

Ap on ilmeisesti ilmoittautunut läsnäolevaksi eli ei ole opiskeluista tauoilla. Ts. ei ole vanhempainvapaalla.

Kesäaika on eri. Silloin ei monesti voi muutenkaan opiskella ja toimeentulon sossusta oli vanhempainvapailla tai ei.

Ap on ilmeisesti ilmoittautunut läsnäolevaksi eli ei ole opiskeluista tauoilla. Ts. ei ole vanhempainvapaalla.

tässä tapauksessa Se ei ole eri, mies on yliopistossa eli olis ollu mahdollisuus suorittaa kursseja. Ei tarvinnut edes toimittaa lappua mistä olis selvinnyt onko mahdollisuus opiskella, koska oli vanhempainvapaalla. Ei Sillon vaadita opiskelemaan. Ja mies oli koko lukuvuoden läsnäolevana.

[QUOTE="joo";28870862]tässä tapauksessa Se ei ole eri, mies on yliopistossa eli olis ollu mahdollisuus suorittaa kursseja. Ei tarvinnut edes toimittaa lappua mistä olis selvinnyt onko mahdollisuus opiskella, koska oli vanhempainvapaalla. Ei Sillon vaadita opiskelemaan. Ja mies oli koko lukuvuoden läsnäolevana.[/QUOTE]

Kiitos tiedosta! Ihanaa, jos on näin. Tosiaan haluaisin hoitovapaalla suorittaa edes jotain, mutta täyspäiväisiin opintoihin en nyt pysty. Ja noin pientä lasta en halua vielä laittaa päiväkotiin.

[QUOTE="Opiskelijaäiti";28870873]Kiitos tiedosta! Ihanaa, jos on näin. Tosiaan haluaisin hoitovapaalla suorittaa edes jotain, mutta täyspäiväisiin opintoihin en nyt pysty. Ja noin pientä lasta en halua vielä laittaa päiväkotiin.[/QUOTE]

Kyllä se näin on. Jokaisella on lain mukaan oikeus vanhempainvapaaseen ja oikeutta opintotukeen ei synny jos ei suorita opintoja tarpeeksi. Pelkkä läsnäolevana olo ei riitä. Ja kun ei ole oikeutta opintotukeen, ei sitä myöskään voida laskea tuloksi sossussa.

no mikä on ongelma? itsekin olin viime vuoden kotihoidontuella ja nostin samaan aikaan opintotukea. opiskelijahan sa "tienata" tietyn määrän vuodessa ja itselläni se reilu 600e kotihoidontukea jäi vielä alle tuon tulorajan. Joten olin kotona lasten kanssa, opiskelin etänä ja nostin sekä opintotukea, opintolainaa, että kotihoidontukeakin..

[QUOTE="vieras";28871041]no mikä on ongelma? itsekin olin viime vuoden kotihoidontuella ja nostin samaan aikaan opintotukea. opiskelijahan sa "tienata" tietyn määrän vuodessa ja itselläni se reilu 600e kotihoidontukea jäi vielä alle tuon tulorajan. Joten olin kotona lasten kanssa, opiskelin etänä ja nostin sekä opintotukea, opintolainaa, että kotihoidontukeakin..[/QUOTE]

Ongelma on se, että en tule suorittamaan opintotukeen vaadittavaa määrää opintopisteitä. Ja minulla on ollut jo alkuvuodesta sen verran tuloja (töistä), että tulorajatkin paukkuisivat jossain vaiheessa vastaan. Se taas johtaisi siihen, että joutuisin luopumaan kotihoidontuesta eli muuttuisin sen puolesta päätoimiseksi opiskelijaksi - jolloin pitäisi tehdä niitä opintoja, ja missä lapsi olisi sen ajan? Kirjoitin, että en halua laittaa vielä noin pientä päiväkotiin. Ja itse saan suurimman mahdollisen kotihoidontuen kuntalisineen, eli jo senkin kanssa taitaisivat tulorajat ylittyä.

[QUOTE="joo";28871000]Kyllä se näin on. Jokaisella on lain mukaan oikeus vanhempainvapaaseen ja oikeutta opintotukeen ei synny jos ei suorita opintoja tarpeeksi. Pelkkä läsnäolevana olo ei riitä. Ja kun ei ole oikeutta opintotukeen, ei sitä myöskään voida laskea tuloksi sossussa.[/QUOTE]

Riittääkö sinne sossuun sitten se, että ilmoitan vaan niille, että hoidan lasta kotona kotihoidontuella enkä opiskele päätoimisesti? Itsekin mietin tosiaan tuota, että kai minullakin pitäisi olla sama oikeus vanhempainvapaaseen kuin muillakin.

Yhteistyössä