Voiko sama talvihaalari mahtua kahtena talvena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

palma

Vieras
Nimimerkki "ekaa kertaa haalariostoksilla" tässä ihmettelee, kuinka nopeasti lapset kasvaa. Jos muksu on nyt 80 cm, niin onko toivoa saada se survottua se 86-senttiseen haalariin nyt ja ensi vuoden talvella? Joutuuko haalarin uusimaan joka talvi?

Voi, tai ainakin "puolenatoista talvena"...mä oon tehnyt useinkin niin, että ostan haalarin joulun jälkeen alesta, se otetaan käyttöön heti, ja se mahtuu vielä koko seuraavan talven.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Meillä on ainakin jouduttu ostamaan joka talvi uusi haalari. Poika kasvaa sen verran vinhaa vauhtia.

Sama täällä.

Haalari ei saa olla liian iso, jotta se päällä pystyisi leikkimään, mutta pitää siinä silti olla reippaasti liikkumavaraa, jotta mahtuisi leikkimään. Tosi usein näkyy, että lasten haalari on olasta haaruksiin just jämpti eikä siinä mahdu kunnolla esim. kyykistymään. Samaa myös vauvan bodeissa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Mahtuu jos haalari on ekana talvena aivan liian iso

Ei sen tartte aivan liian iso olla, kaikki lapset ei kato kasva samaan tahtiin. Sama haalari voi hyvi mahtua vielä ainakin seuraavan syystalven olematta erikoisen iso ekana talvena.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Voi, tai ainakin "puolenatoista talvena"...mä oon tehnyt useinkin niin, että ostan haalarin joulun jälkeen alesta, se otetaan käyttöön heti, ja se mahtuu vielä koko seuraavan talven.

Mä ajattelin kokeilla myös tätä samaa. Viime talven haalari oli himpun verran iso ja varmasti menee nyt vielä ainakin ensimmäiset talvikuukaudet. Yritän bongata alesta tai kirpparilta seuraavaa kokoa.

Tuurista riippu, kun meillä ei ainakaan oo kasvettu tasaisesti. Just noin kun Åbo sanoi niin puolitoista on kyllä menny. Mutta yleensä tykkään ostaa uuden just ´tammikuussa kun se on aina lämpimämpi kuin moneen kertaan pesty ja täällä etelässä on jouluun asti noita kurakelejä jos pakkasta tulee niin yleensä tammi-helmikuussa vasta.

Riippuu ihan kuinka nopeasti lapsi kasvaa. Poikani syntyi pienikokoisena, mutta on kasvanut tosi nopeasti, nyt on 4v ja joka talvelle on tarvinnut hommata uusi haalari. Tyttö taas kasvaa paljon hitaammin, olen lähes varma, että selvitään koko ensi talvi viime vuoden haalarilla.

Meillä meni kaksi talvea tytön haalari. Toisena talvena, ihan siinä lopputalvesta tosin rupesi hihat olemaan siinä ja siinä, mutta en kuukauden takia viitsinyt ostaa uuttakaan.

Sanoisin myös, että tuurista riippuu ja yleensä haalari on ollut alussa iso. Pituuskasvuhan hidastuu myöhemmin ja silloin voi olla todennäköisempää.

Meillä on käytetty muutamaa välikausipukua kaksi vuotta - olikin järkkyiso alussa. En suosittele. Muuten on ollut näitä 1.5 kautta asuja. Esim viimevuotinen menee talvialen alkuun todennäköisemmin. Ja yksi 92cm asu hankittiin alesta (aluksi oli iiiso) ja se meni seuraavan talvenkin aika loppuun asti.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Meillä on ainakin jouduttu ostamaan joka talvi uusi haalari. Poika kasvaa sen verran vinhaa vauhtia.

Sama täällä.

Haalari ei saa olla liian iso, jotta se päällä pystyisi leikkimään, mutta pitää siinä silti olla reippaasti liikkumavaraa, jotta mahtuisi leikkimään. Tosi usein näkyy, että lasten haalari on olasta haaruksiin just jämpti eikä siinä mahdu kunnolla esim. kyykistymään. Samaa myös vauvan bodeissa jne.

Ja täällä. Alkutalvesta 74, sitten 80 ja vielä piti kevättalvella ostaa 86. Meni rahaa, mutta minusta tärkeintä että sillon kun opettelee liikkumaan, ja muulloinkin, se ei ainakaan vaatteiden takia ole hankalaa

Voi. Viime talven alnnusmyynneistä ostettu haalari menee nyt alkutalven.

Mutta jos syystalvella ostaa todella ison haalarin niin se on todennäköisemmin iso koko talven, sopiva kesällä ja liian pieni seuraavana talvena.

Alle 3-vuotiaat kasvavat vielä melko paljon vuodessa, mutta isommilla vaatteet voivat mennä kauemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja kausi per vaate:
Voi, jos
a) lapsen kasvu on hidastunut
b) haalari on ekana vuonna aivan tolkuttoman iso

Ihan tasaisesti omalla käyrällään on lapset kasvaneet ja pari vuotta menneet samat puvut. Ei tietenkään joka vuosi, mutta ainakin nyt menee tuolla 1v 7 kk ikäisellä viime syksyinen puku ja 6-vuotiaalla on mennyt jo useamman vuoden niin, ettei ole tarvinnut ulkovaatteita ostella.

Yhteistyössä