Voiko salama iskeä autoon?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
Vanhemmat mulle sanoi silloin kun olin pieni että salama ei voi iskeä autoon kun pelkäsin kovasti ukonilmaa, ja taidettiin olla jossain reissussa. Vielä tänä päivänäkin oon uskonu tohon että salama ei autoon iske, mutta pitääkö tuo oikeesti paikkaansa vai oliko se vaan vanhempien tapa rauhotella meikäläistä? :ashamed:
 
Voi iskeä autoon, mutta se on niin harvinaista etten ole koskaan sellaista tapausta kuullut tai nähnyt. Mutta autossa on siis turvallista koska jos salama siihen iskee niin se liukuu ulkopintaa pitkin pois ja renkaat toimii myös maadoitteina. Siksi auto onkin turvallisin paikka ukonilmalla. Vaikka ei autossa ollessakaan sais juuri koskea metalliosiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi iskeä autoon, mutta se on niin harvinaista etten ole koskaan sellaista tapausta kuullut tai nähnyt. Mutta autossa on siis turvallista koska jos salama siihen iskee niin se liukuu ulkopintaa pitkin pois ja renkaat toimii myös maadoitteina. Siksi auto onkin turvallisin paikka ukonilmalla. Vaikka ei autossa ollessakaan sais juuri koskea metalliosiin.

Näin meidän isäkin minulle joskus selitti. Nauroi ihan kuollakseen, kun tuli naapurista kauhealla ukonilmalla ja me kaikki istuttiin tuvan lattialla kumpparit jalassa (toimivat muka eristeinä ) :laugh: Sanoi, että autoonhan teidän täytyy mennä jos talon turva ei riitä.
 
Myytinmurtajissa tuli joskus toi salama juttu ja paikkansa pitää. Eikös sitä sanota että kumpparit on myös turvallisimmat kengät pitää ukonilmalla? Ainakin miellä pistettiin aina kumpparit jalkaan :laugh:
 
Salama tuhosi kaksi autoa Oulussa (27.5.2006)

Salama iski parkkipaikan asfalttiin ja tuhosi kaksi autoa Oulun Pikisaaressa. Autojen taakse lauantaina puolenpäivän aikaan iskenyt salama kulkeutui maasta autoihin ja purkautui niistä nurmikkoon.


Salamanisku oli niin voimakas, että toisesta autosta irtoisi vilkkuvalo, lamppu ja puskuri. Molempiin autoihin tuli sähkövikoja, eikä toinen enää käynnistynyt. Toinen autoista käynnistyi, mutta sähkövikojen vuoksi sitä ei saatu liikkeelle. Salamanisku repi asfalttiin parin sentin syvyisen kolon. Salama kynsi myös nurmikon auki ja lennätti multaa autojen päälle.

Salamaniskupaikalta on Pikisaaressa vierailevaan tivoliin vain reilun 50 metrin matka.

Ilmatieteenlaitoksen tutkimuspäällikkö Tapani Tuomen mukaan salaman aiheuttamat mekaaniset vauriot autoihin ovat hyvin harvinaisia: "En ole kuullut sellaisesta tapauksesta kotimaassa enkä edes ulkomailta, että autoon olisi tullut mekaanisia vaurioita salamaniskusta". Tapaus on myös harvinainen siksi, että salama iski maahan vaikka salamat hakeutuvat yleensä korkeisiin esineisiin. Tuomen mukaan nykyautot ovat herkkiä sähköisesti ja salama voi hajottaa niiden teknisiä järjestelmiä. "Sähkövirta on ohjautunut autonrunkoa pitkin puskurin tukirakenteisiin, koska puskurit ovat muovia on niiden kohdalla loppunut hyvä sähkönjohde. Salama on joutunut pussiin ja purkautunut lennättäen muovipuskurin pois", Tuomi toteaa.

Tuomi mukaan auto on ukkosella turvallinen paikka: "Tiedossa ei ole yhtään onnettomuutta, jossa autossa olijat olisivat loukkaantuneet salaman iskettyä kulkuneuvoon". Auton turvallisuus ukkosella ei yleisestä uskomuksesta poiketen perustu kumirenkaisiin. Tuomen mukaan turvallisuus aiheutuu siitä, että auto on ontto metallinen tila ja salamoiden sähkökenttä ei pääse tunkeutumaan tämmöisiin tiloihin." Salamoiden suurimmat energiat ovat sen verran matalilla taajuuksilla, että ne eivät pääse sisään onttoon metalliseen tilaan", Tuomi kertoo.

Yleisesti kumisaappaita pidetään turvallisina jalkineina ukkosella. Kumisaappaista on hyötyä, jos salama iskee lähimaastoon, sillä salamavirta etenee maatapitkin. Kun iskukohta on kauempana, ehtii salaman jännitetaso laskea sen verran, että saappaiden eristyskyky riittää. Kumisaapas ei kuitenkaan estä tai auta jos salama iskee ihmiseen. Kumisaappaat tai auton kumirenkaat eivät karkota salamoita. Ainoa hyöty saappaista on pieneen jännitteeseen riittävä eristyskyky. Salaman sähkövirta hajoaa noin sadan metrin matkalla iskukohdasta niin, ettei sähkövirralla ole enää tuhovaikutuksia.




 
Alkuperäinen kirjoittaja voi:
Salama tuhosi kaksi autoa Oulussa (27.5.2006)

Salama iski parkkipaikan asfalttiin ja tuhosi kaksi autoa Oulun Pikisaaressa. Autojen taakse lauantaina puolenpäivän aikaan iskenyt salama kulkeutui maasta autoihin ja purkautui niistä nurmikkoon.


Salamanisku oli niin voimakas, että toisesta autosta irtoisi vilkkuvalo, lamppu ja puskuri. Molempiin autoihin tuli sähkövikoja, eikä toinen enää käynnistynyt. Toinen autoista käynnistyi, mutta sähkövikojen vuoksi sitä ei saatu liikkeelle. Salamanisku repi asfalttiin parin sentin syvyisen kolon. Salama kynsi myös nurmikon auki ja lennätti multaa autojen päälle.

Salamaniskupaikalta on Pikisaaressa vierailevaan tivoliin vain reilun 50 metrin matka.

Ilmatieteenlaitoksen tutkimuspäällikkö Tapani Tuomen mukaan salaman aiheuttamat mekaaniset vauriot autoihin ovat hyvin harvinaisia: "En ole kuullut sellaisesta tapauksesta kotimaassa enkä edes ulkomailta, että autoon olisi tullut mekaanisia vaurioita salamaniskusta". Tapaus on myös harvinainen siksi, että salama iski maahan vaikka salamat hakeutuvat yleensä korkeisiin esineisiin. Tuomen mukaan nykyautot ovat herkkiä sähköisesti ja salama voi hajottaa niiden teknisiä järjestelmiä. "Sähkövirta on ohjautunut autonrunkoa pitkin puskurin tukirakenteisiin, koska puskurit ovat muovia on niiden kohdalla loppunut hyvä sähkönjohde. Salama on joutunut pussiin ja purkautunut lennättäen muovipuskurin pois", Tuomi toteaa.

Tuomi mukaan auto on ukkosella turvallinen paikka: "Tiedossa ei ole yhtään onnettomuutta, jossa autossa olijat olisivat loukkaantuneet salaman iskettyä kulkuneuvoon". Auton turvallisuus ukkosella ei yleisestä uskomuksesta poiketen perustu kumirenkaisiin. Tuomen mukaan turvallisuus aiheutuu siitä, että auto on ontto metallinen tila ja salamoiden sähkökenttä ei pääse tunkeutumaan tämmöisiin tiloihin." Salamoiden suurimmat energiat ovat sen verran matalilla taajuuksilla, että ne eivät pääse sisään onttoon metalliseen tilaan", Tuomi kertoo.

Yleisesti kumisaappaita pidetään turvallisina jalkineina ukkosella. Kumisaappaista on hyötyä, jos salama iskee lähimaastoon, sillä salamavirta etenee maatapitkin. Kun iskukohta on kauempana, ehtii salaman jännitetaso laskea sen verran, että saappaiden eristyskyky riittää. Kumisaapas ei kuitenkaan estä tai auta jos salama iskee ihmiseen. Kumisaappaat tai auton kumirenkaat eivät karkota salamoita. Ainoa hyöty saappaista on pieneen jännitteeseen riittävä eristyskyky. Salaman sähkövirta hajoaa noin sadan metrin matkalla iskukohdasta niin, ettei sähkövirralla ole enää tuhovaikutuksia.

kerrankin faktaa eikä esson baarin mutua
 
Jos salaman pituus Suomen oloissa on ...4 kilsaa, ei siinä auton kumirenkaat auta, vaan metallikori muodostaa ns. Faradayn häkin jonne salama ei normaalisti pääse, unohtakaa kumisaappaat ja auton renkaat!
 

Yhteistyössä