voiko/saako/pitääkö päiväkodin puuttua jos huomaavat

• Viestiketjun aloittaja "lastenhoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
"jepa"
Tottakai, sitähän se kasvatuskumppanuus on. Ja joillakin lapsilla se sirkus alkaa, kun haetaan kotiin. Silloin on ihan hyvä että lapsi huomaa aikuisten pitävän samaa linjaa. Esim. lelut raivataan ennen lähtöä jne

"kirsi"
onko se lastensuojelun asia jos jollain on hankalaa vaikkapa uhmaikäisen kanssa?
tai perheneuvolan kanssa?
luulisi,että ensimmäisenä nimenomaa päiväkodin koulutettu henkilökunta antaisi vinkkejä lapsen kanssa toimimiseen,ehkä olen väärässä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
Mitä te ajattelitte että kasvatusneuvola tai lastensuojelu voi sille tehdä jos Nicopetteri ei suostu pukemaan vaatteita hoidosta haettaessa? Joillakin lapsilla on muita voimakkaampi uhmaikä, ja se kiukuttelu kotiinlähtiessä kuuluu osaksi ihan asiaa. Vaikka se ärsyttävää olisikin.

Vanhemmilta on osittain viety kaikki auktoriteetti siinä että mitään ei saisi tehdä ns. väkisin vaan lapsen kanssa pitäisi kaikesta aina neuvotella. Kyllä mä olen lapseni kantanut kainalsosa pois hoitopaikasta jos ei suostu pukemaan. Seuraavalla kerralla pukee tosi nätisti...

Ilmoittakaa vaan lastensuojeluun että tääällä asuu sadistiäiti.

"mie"
[QUOTE="vieras";25755125]Mitä te ajattelitte että kasvatusneuvola tai lastensuojelu voi sille tehdä jos Nicopetteri ei suostu pukemaan vaatteita hoidosta haettaessa? Joillakin lapsilla on muita voimakkaampi uhmaikä, ja se kiukuttelu kotiinlähtiessä kuuluu osaksi ihan asiaa. Vaikka se ärsyttävää olisikin.

Vanhemmilta on osittain viety kaikki auktoriteetti siinä että mitään ei saisi tehdä ns. väkisin vaan lapsen kanssa pitäisi kaikesta aina neuvotella. Kyllä mä olen lapseni kantanut kainalsosa pois hoitopaikasta jos ei suostu pukemaan. Seuraavalla kerralla pukee tosi nätisti...

Ilmoittakaa vaan lastensuojeluun että tääällä asuu sadistiäiti.[/QUOTE]

joo, ihan totta.
kun lapsi huitoo minua tarkoituksenaan lyödä,mun on tosissani mietittävä voinko ottaa lasta tiukasti kädestä kiinni...
kun se fyysinen koskemattomuus pitää taata lapselle.

"vieras"
[QUOTE="mie";25755141]joo, ihan totta.
kun lapsi huitoo minua tarkoituksenaan lyödä,mun on tosissani mietittävä voinko ottaa lasta tiukasti kädestä kiinni...
kun se fyysinen koskemattomuus pitää taata lapselle.[/QUOTE]

Minun mielestä se fyysinen koskemattomuus tarkoittaa sitä, että ketään ei lyödä eikä satuteta. Lapsen seksuaalisiin alueisiin ei kosketa, eikä lapseen kosketa muutenkaan jos hän ei sitä halua.

Mutta aikuisellakaan, joka lyö toisia ei ole fyysistä koskemattomuutta vaan poliisi tulee ja pistää rautoihin jos et osaa käyttäytyä. Minusta on karhunpalvelus lapselle se ettei tuossa tilanteesas ota kädestä napakasti kiinni ja estä lyömästä. Tarkoitus ei ole satuttaa, vaan estää se kielletty toiminta.

Mä itseasiassa joudun joskus jäähyllekin mennä pitämään kiinni, mutta se onneksi tapahtuu tosi harvoin.

[QUOTE="vieras";25755125]Mitä te ajattelitte että kasvatusneuvola tai lastensuojelu voi sille tehdä jos Nicopetteri ei suostu pukemaan vaatteita hoidosta haettaessa? Joillakin lapsilla on muita voimakkaampi uhmaikä, ja se kiukuttelu kotiinlähtiessä kuuluu osaksi ihan asiaa. Vaikka se ärsyttävää olisikin.

Ilmoittakaa vaan lastensuojeluun että tääällä asuu sadistiäiti.[/QUOTE]

Kasvatusneuvola eli perheneuvola ja lastensuojelu voi tietenkin tukea vanhempia kasvatustyössä. Vaikka tokikaan se ei aina ole mahdollista tai edes tarpeen. Voihan olla, ettei vanhempi edes tarvitse mielestään apua. Jos lapsi ei suostu pukemaan vaatteita päiväkodista lähtiessä, päiväkodin tulisi tarjota keskusteluapua ja ohjata kasvattamisessa, vanhemmasta on kiinni saako nää neuvot käytäntöön. Itse en osaa ajatella, että vanhemmilta olisi nimenomaan mitenkään viety auktoriteettia tai että lapsen kanssa neuvotteleminen sen murentaisi. Itse neuvottelen kyllä lasten kanssa, joskus komennankin, mutta koskaan mun ei tarvitse niin sanotusti pakottaa heitä, ja silti tehdään aina juuri niin kuin minä sanon. Mä en kantaisi lasta kainalossa jos hän ei suostu pukemaan, vaan marssisin edellä ja lapsi saisi tulla perässä vaatteineen kaikkineen. Ei ole koskaan tarvinnut siten lähteä vaan lapsi on aina pukenut kun on huomannut, ettei muita vaihtoehtoja ole. :) Sadistiäiti siis täälläkin kai.

lto
Ei nyt hyvänen aika mitään lastensuojeluilmoitusta tällaisesta, ja tuskin on perheneuvolan asia.

Alkuperäiselle; riippuu minusta siitä, miten vakavasta asiasta mielestäsi on kyse. Jos on pientä kiukuttelua, ja ajattelet että helpommallakin vanhemmat pääsisivät kun olisivat johdonmukaisempia, niin kysäise miten he itse lapsen käytöksen ja rajojen asettamisen kokevat. Voit siinä keskustellessa antaa heille vinkkejä.

Jos taas tilanne on sellainen, että olet huolissasi lapsesta/perheen hyvinvoinnista, niin silloin on syytä pitää kasvatuskeskustelu vanhempien kanssa ja pohtia tilannetta yhdessä. Jossain pahemmissa tapauksissa perheneuvolasta voi olla myös hyötyä. Eltokin voi tulla antamaan vinkkejä lapsen kanssa toimimiseen, jos tosiaan on kyse vähän haasteellisemmasta tilanteesta.

FreezeCat harmaana
??..siis apua..toivon todellakin, että ap:n nikki on vain tuulesta temmattu, ettei täällä oikeasti ammattitaitoinen ja koulutettu työntekijä lähde oikeasti kyselemään moisen asian perään? En enää ihmettele ollenkaan alaan kohdistuvia huomioita ja keskusteluita suomalaisen päivähoidon henkilökunnan tasokkuudesta...

Mutta tottahan toki vanhempien kanssa tulee käydä rakentavia kasvatuskeskusteluja! Tuosta ap:n mainitsemasta .."muuten vaikeaa laittaa lasta "ruotuun" " - kommentista ei pääse niin kiinni kokonaistilanteeseen mutta jos esim. tilanne on ns. päällä hoitoon tuodessa tahi hakiessa, niin eiköhän ole kyseessä ihan normitilanteesta lapsen purkaessa eroahdistustaan. Mutta jos todellakin vaikuttaa joltain aivan muulta, niin silloin ihan avointa keskusteluväylää hyväksikäyttäen istutte alas juttelemaan :).

whaaat
Kasvatusneuvola eli perheneuvola ja lastensuojelu voi tietenkin tukea vanhempia kasvatustyössä. Vaikka tokikaan se ei aina ole mahdollista tai edes tarpeen. Voihan olla, ettei vanhempi edes tarvitse mielestään apua. Jos lapsi ei suostu pukemaan vaatteita päiväkodista lähtiessä, päiväkodin tulisi tarjota keskusteluapua ja ohjata kasvattamisessa, vanhemmasta on kiinni saako nää neuvot käytäntöön. Itse en osaa ajatella, että vanhemmilta olisi nimenomaan mitenkään viety auktoriteettia tai että lapsen kanssa neuvotteleminen sen murentaisi. Itse neuvottelen kyllä lasten kanssa, joskus komennankin, mutta koskaan mun ei tarvitse niin sanotusti pakottaa heitä, ja silti tehdään aina juuri niin kuin minä sanon. Mä en kantaisi lasta kainalossa jos hän ei suostu pukemaan, vaan marssisin edellä ja lapsi saisi tulla perässä vaatteineen kaikkineen. Ei ole koskaan tarvinnut siten lähteä vaan lapsi on aina pukenut kun on huomannut, ettei muita vaihtoehtoja ole. :) Sadistiäiti siis täälläkin kai.
voi hyvänen aika siis jos lapsi ei pue vaatteita päiväkodista lähtiessä, on perheelle tarjottava keskusteluapua?
siis millaista keskusteluapua?

Yhteistyössä