Voiko saada potkut koeajalla??

Ollaan yritetty lasta jo 9yk. Keväällä valmistuin ja nyt hakenut työpaikkaa... nyt pääsin töihin ja sain vakituisen työpaikan, mutta 4 kk koeaika. En haluaisi yritystä lopettaa työpaikan takia koska lapsi olisi todella toivottu! Mutta voiko ne laittaa työpaikalta pois koeajalla sen takia että on raskaana?

Tymiä kysymyksi, mutta kysynpä silti! :ashamed:
 
No eikös se ole lainvastaista syrjiä raskauden takia! Tietty jos ne keksii jonkun muun "syyn"... mutta sitten viet sen asian raastupaan! Mutta älä nyt hyvänen aika yritystä lopeta tuon takia!

Toivotan onnea niin yritykseen kuin töihinkin! :wave:
 
olen käsittänyt niin,ettei raskaus voi/saa olla syy työsuhteen loppumiseen!!eikä raskaus saa vaikuttaa tyhön ottoonkaan! eli uskon,että sillä perusteella ei voi sinua laittaa pihalle koeaikana,eikä sen takia saa olla jatkamatta työsuhdetta. korjatkaa jos väärässä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja hissu:
olen käsittänyt niin,ettei raskaus voi/saa olla syy työsuhteen loppumiseen!!eikä raskaus saa vaikuttaa tyhön ottoonkaan! eli uskon,että sillä perusteella ei voi sinua laittaa pihalle koeaikana,eikä sen takia saa olla jatkamatta työsuhdetta. korjatkaa jos väärässä!
Näin myös minun käsittääkseni on asian laita. Mutta työnantaja voi kyllä yrittää keksiä jonkun toisen syyn minkä vuoksi irtisanotaan koeaikana jos raskaus tulee ilmi. Tosin raskaudestahan ei edes tarvi kertoa kuin joskus raskauden puolenvälin tienoilla. Muistaakseni...

whisnefka Me oltiin yritetty esikoista miltein kaks vuotta kun pääsin töihin ja tulin sitten raskaaksi heti. Kerkesin siinä ajatella, että pitäisköhän käyttää ehkäisyä jonkin aikaa etten ihan heti tule raskaaksi. Mut ajattelin sit ett tuskin nyt kuitenkaan heti tulen kun en ollut siihen päivään mennessäkään tullut. Mutta toisin kävi...
 
Niin, periaatteessahan raskauden takia ei saa ketään irtisanoa, mutta käytännössä koeajalla ei tarvita mitään perusteluja työsuhteen purkamiseen puolin eikä toisin. Voisi siis hyvinkin olla käytännössä mahdollista että työsuhdettasi ei koeajan jälkeen jatkettaisi.

Mutta vaikka nyt tulisitkin raskaaksi, niin eihän sinun tarvitse siitä vielä koeajan aikana työpaikalla kertoa. Oliko se nyt viimeistään 2kk ennen äitiysloman alkua kun on pakko työnantajalle kertoa.
 
Koeajalla aika varmasti potkivat pois jos saavat tietää raskaudesta.. Kaverilla näin kävi kun vahingossa lipsautti.. :/
Kuitenkin työnantajallehan et varmaankaan kuitenkaan kertoisi ennen kuin raskaus olisi turvallisella puolella joten eiköhän se koeaika siinä hujahtaisi :)

Itsellä oli nimittäin juuri tällainen tilanne viime syksynä mutta raskaus meni sitten kesken joten en ollut onneks edes työpaikalla siitä maininnut..

 
Kiitoksia kaikille auttavista sanoista! :)
Nin ei minun sitä tarvitsisikaan kertoa työnantajalle, mutta minua pelottaakin että jos nyt tärppäis ( MiksiSiksi: llä oli käynyt näin ) kun olen tosi hoikka että huomaisikohan joku sen asian ennen kun kertoisin! Turhaanhan minä nyt tälläisia mietin kun raskautta ei ole vielä todettu , mutta ihmisen mieli on arvaamaton! :) Ja ruumis.

Sen olen minäkin tiennyt että ei saisi raskauden takia potkia pellolle, mutta koeaika on eri kuin että paikka olisikin varmistunut! No mutta eiköhän se lapsi ole minulle tärkeämpi kuin työpaikka vaikka se menis alta.. Vakituiset työpaikat ovat vain nykyään kiven alla!
:kieh:
 
Mulla oli/on vähän sama tilanne kuin ap:llä, ja kommentoin siis omalta osaltani. Olin työskennellyt työpaikassani 2 kk, kun plussasin. Kerroin esimiehelle vasta, kun rakenneultra oli takana (23. viikolla). Ensisijainen syy tähän oli se, etten muutenkaan halunnut puhua raskaudesta ulkopuolisille ennenkuin oltiin ns. "selvillä vesillä" ja toisekseen siksi, että en halunnut paljastaa asiaa koeajalla.

Maha mulla pullahti esiin siinä 18 rv jälkeen, ja enää ei toivoakaan että peiteltäis enää millään :D (nyt menossa 24.rv). Muutamat kollegat esittivät jo jokin aika sitten kyselyjä tilaani liittyen, mutta en kommentoinut näille mitään ennenkuin esimiehelle asian kerroin.

Jos työ ei sitä vaadi, itse en siis kertoisi koeajalla olevani raskaana. Laki kieltää kaiken syrjimisen raskauden takia, mutta olen oppinut niin kyyniseksi, etten luota 100% kehenkään... Onnea whisnefkalle yritykseen sekä uuden työpaikan johdosta! Plussatuulia :heart:
 
Meillä taas kun on äitini avustajiksi palkattu työntekijöitä niin on ollut selväpeli että koeajan aikana katsotaan että onko henkilö sopiva työhön ja jaos ei ole niin työsuhde puretaan eikä siihen mitään selittelyjä tarvita..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kisut:
Lain mukaan ihmistä EI SAA irtisanoa koeajallakaan ts. työsuhdetta ei saa jättää jatkamatta ilman todella hyviä perusteita.
Raskaus ei saisi vaikuttaa mitenkään työhön, sen kieltää lakikin. Käytäntö on (ainakin yksityisellä sektorilla) usein toinen. Koeajalla työsuhteen purkamisen perusteeksi ei tarvita kummoistakaan syytä (puolin JA toisin). Ketään ei siis koeajalla IRTISANOTA, vaan työsuhde PURETAAN...
 
Alkuperäinen kirjoittaja whisnefka:
MiksiSiksi

Saitko pidettyä raskauden salassa koeajan ajan , vai olivatko vain ymmärtäväisiä?
Kerroin raskaudesta muistaakseni vk17... Pomo oli tuolloin sitä mieltä, että mun olis pitänyt heti kertoa hänelle kun olin saanut itse tietää. Mut miksi ihmeessä olisin kertonu? Mullahan oli se koeaika menossa, työsuhde olis kyllä purettu jos olisivat saaneet tietää raskaudesta silloin. Olin yksityisellä, pienessä firmassa tuolloin töissä.

Ymmärrän kyllä työnantajiakin varsinkin ihan pienissä firmoissa, ett ei ole kovin kiva yllätys kun uusi työntekijä ilmoittaa koeajan jälkeen että hän on raskaana. Mut, mut...
 
Alkuperäinen kirjoittaja MiksiSiksi:
Alkuperäinen kirjoittaja whisnefka:
MiksiSiksi

Saitko pidettyä raskauden salassa koeajan ajan , vai olivatko vain ymmärtäväisiä?
Kerroin raskaudesta muistaakseni vk17... Eli vasta kun koeaika oli mennyt umpeen. Mulla oli tuolloin 3kk koeaika. Pomo oli tuolloin sitä mieltä, että mun olis pitänyt heti kertoa hänelle kun olin saanut itse tietää. Mut miksi ihmeessä olisin kertonu? Mullahan oli se koeaika menossa, työsuhde olis kyllä purettu jos olisivat saaneet tietää raskaudesta silloin. Olin yksityisellä, pienessä firmassa tuolloin töissä.

Ymmärrän kyllä työnantajiakin varsinkin ihan pienissä firmoissa, ett ei ole kovin kiva yllätys kun uusi työntekijä ilmoittaa koeajan jälkeen että hän on raskaana. Mut, mut...
 
Niinpä, ikävä kyllä kaikki työnantajat eivät noudata lakia tässä(kään) asiassa. Parempi on, ettet kerro mitään niin kauan kun olet koeajalla (voihan se olla, ettei edes tärppää). Mielestäni työnantajalla ei ole kumminkaan syytä siitä moittia, jollei heti raskauttaan kuuluta - hekin ajavat omaa etuaan, olkoon työtekijällä sama oikeus pitää omia puoliaan. Toisaalta aina voi kysyä, että haluaako ylipäänsä olla työsuhteessa sellaisessa paikassa, jossa raskaanaolevia syrjitään, mutta kun aina ei välttämättä ole varaa valita. Itse ainakin kertoisin vasta koeajan jälkeen, jos sattuisi tärpäämään - työpaikan vaihdosta voi miettiä sitten äitiysloman jälkeenkin, jos silloinen työpaikka ei suhtaudu mukavasti näihin asioihin.
 

Yhteistyössä