Voiko poskiontelon tulehdus levitä hammasjuureen tai toisinpäin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksipä ei? Onhan ne niin lähekkäin että esim. yläviisureita poistettaessa yleensä tutkitaan että menikö reikä poskionteloon asti. Tai siis minulla ainakin tutkittiin.

Mulla epäiltiin ylähampaasta johtuvaa poskiontelotulehdusta... Hammas oli täysin mätä paikan alta, juurihoidettu, joten ei kipeä, eikä näkynyt päälle mitään ennen kuin lohkesi täysin ja meni poistoon :(

Poskiontelohuuhtelussa sitten tuntui kunnolla hampaan poistoreiässä...

[QUOTE="minä";23149884]Oon kuullut kyllä, että poskiontelosärky tuntuu usein hampaissa, mutta voiko tulehdus levitä toisesta toiseen?[/QUOTE]

Ei yleensä voi, mutta joskus voi olla reikä sieltä hampaan juuresta (luussa) poskionteloon.

Kiitos vastaajille. Antibiootit saatu poskiontelontulehdukseen. Mutta mulla on toisiks taaimmainen ylähammas samalta puolelta aristanut sillälailla vähäsen aiemminkin, ja nyt tuota on alkanut kamalasti särkemään. Voihan se olla niin, että hampaassa on reikä ja poskari jotenkin korostaa sitä särkyä. No, onneksi hammaslääkärille tuli peruutusaika huomiseksi, joten pian se saattaa selvitä! Tuskallista, kun koko kuulaa särkee joka puolelta :(

Mulla on ollu 1kk ajan poskiontelo tulehtunut. Nenästä tuli todella pahanhajuista ja makuista mätää! Olin muuten aivan yleisterve. Kävin lääkärillä (korva-nenä-kurkku -tautien erikoislääkäri) , joka otti poskiontelosta röntgenkuvan ja totesi että poskiontelon on kokonaan varjostunut eli tulehtunut. Määräsi Zinnat antibioottia.

Antibiootti ei auttanut ja menin kuurin jälkeen toiselle lääkärille. Selitin tälle yleislääkärille kuinka mätä alkaa joka päivä haista iltapäivällä/illalla. Lääkäri ei haistanut mitään (ihme kun oli aamu). Hän määräsi kuitenkin Amorion Comp -kuurin ja käski varata ajan ensimmäiselle lääkärille, jolta voisin tiedustella kannattaako antibiootit aloittaa. Pyysin poskiontelopunktiota, mutta vastaus oli että kukaan meistä töissä olevista lääkäreistä ei tee punktiota.

En saanut aikaa ensimmäiselle lääkärille, mutta otin ajan kuitenkin akuuttilääkärille, koska tilanne oli epätoivoinen ja koko kämppä haisi mädältä, kun niistin ja jopa hengittäminen toi poskiontelosta mädän hajun ilmaan. Akuuttilääkäri totesi että vaikutan ihan terveeltä, enkä haise (aamu taas) ja kehotti olla aloittamatta antibioottikuuria. Ainoat neuvot tältä lääkäriltä, joka käytti palveluuni 6minuuttia oli että jatka sarvikuonon käyttöä ja nenäsumutetta. Hänen mielestään punktioon ei ole tarvetta, koska mitään ulkoisia merkkejä tulehduksesta ei enää ollut.

Menin hammaslääkäriin, vaikka minulla ei ollut mitään (!!!) hampaisiin liittyvää oiretta. Ajattelin että mädän on pakko tulla jostain poskiontelooni ja oikeaan osui!! Hammaslääkäri otti röntgenit ylähampaista. Taaimmaisen hampaan juuressa näkyi tulehdus. Hammaslääkäri kehoitti minua samalla käymään yksityisellä lääkärillä poskiontelopunktiossa.

Yksityinen lääkäri punktioi poskeni, (tämä ei sattunut ollenkaan, turhaan ihmiset pelottelee) ja poskesta tuli koko ontelollinen pahanhajuista (!!) hajoavaa märkää. Hän kirjoitti minulle lähetteen korvapolikliniikalle sekä 2 antibioottikuuria (Amorion Comp ja Flagyl). Kävin siellä korvepolilla tänään ja minut ohjattiin suoraan erikoistuvan hammaslääkärin huomaan. Kävin muutamisa röntgeneissä ja kahteen hampaaseen aloitettiin juurihoito. Korvaklinikalta aiottiin ottaa minuun yhteyttä sitten kun hammastulehdukset on saatu kuriin, niin voidaan aloittaa poskiontelon huuhtomiskuuri!! Kuinka kivaa!

Uskomatonta kuinka ammattitaitoisia ja toisaalta ammattitaidottomia lääkäreitä löytyy! Jokatapauksessa tarinan opetus on se, että jos sinun poskiontelontulehduksesi ei meinaa millään mennä ohi, Mene hammaslääkäriin :)

no kyllä hammasjuuresta märkä eteenee sinne minne pääsee, eli vaikka poskionteloon päin. sitten kun se on mädän työntänyt, kipu lakkaa, ja hampaan juuri on kuollut, eli ei tuntoa vaikka on tulehdus päällä!!!!joillain on kipua. kipu ei mulla edes ollut kova missään vaihessa, iso patti eli kumpare nenän ja yläikenen kohdalla, mätä kovettuu li tiivistyy patiksi,mun syy ehjä hammas, jossa purentarasitus, jota hioottiin jo vuosi sitten. purenta estää verenkierron hampaan ytimeen ja se kuolee. tai muovipaikan juuresta ehjästä pääsee bakteeri.
juurihoito oli helppo ja kivuoton, eli kaikki patit kokeilmemaan sormella ihan ylhäältä ja alhaalta ientä pitkin ja säännlööliset koko suu´n kuvat. kaikki ei säre. nyt venaan aikaa 2 viiikkoa että patti avataan, juurihoito jo tehtiin päivystyksessä. ei kannata pelätä eikä odotella, nopeesti napsisi ne korjaa, ja eliimistöön ei pääse bakteereita muualle.

Mulla levisi ja iso rivi hampaita poistettiin kun kysta paukkui läpi poskiontelosta ja meni leukaluuhun. Teki huolellista jälkeä siellä. Nyt odotellaan, josko luu kasvaisi takaisin ja voiko implannteja miettiä jne...Niin, ei se kivaa ole ollut!

[QUOTE="voivoi";29238263]Mulla levisi ja iso rivi hampaita poistettiin kun kysta paukkui läpi poskiontelosta ja meni leukaluuhun. Teki huolellista jälkeä siellä. Nyt odotellaan, josko luu kasvaisi takaisin ja voiko implannteja miettiä jne...Niin, ei se kivaa ole ollut![/QUOTE]

No hyi :(. Siis poskiontelon kysta rikkoutui ja vei tulehduksen leukaluuhun ja hampaisiin? Iuuuuuh, karmivaa suorastaan. Miten oireilit ennen mainitsemaasi "kystan paukkumista"? Mikä oli tilanne lääkäriin mennessä? Tosi pelottavaa lukea tällaista.

Yhteistyössä