Voiko pelkällä elämäntaparemontilla laihtua? Minkä verran?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmmm

Vieras
Tarkoitan tässä arjen valintoja;
Vaalea riisi vaihtuu tummaan, makaroni tummaan makaroniin, leikkeleenä kinkun sijasta kalkkuna, rasvaton maito,paljon salaattia jne..Roskaruokaa ei lainkaan,ei eineksiä tai mehuja.

Olen tällaisen elämäntaparemontin tehnyt 2 kk sitten. Paino ei tipu, herkkupäiviä on viikossa 1.
Pituus 165 cm/ paino 66 kiloa eli normaalin rajoissa ollaan.

Mutta onko pidemmällä tähtäimellä mahdollista laihtua näin pienillä muutoksilla?
Liikunta pysynyt samana kuin ennenkin,eli kotijumppaa ja kävelyä.

vatsalla hirmuinen pelastusrengas...

Kokemuksia?

Kiinnitä enemmänkin huomiota annoskokoon. Siinä se suurin syy on, jos ei laihdu. Oikeasti ihminen tarvitsee tosi vähän ruokaa.
Itse jättäisin kokonaan pois pastat ja riisit ja korvaisin kasviksilla.
Kinkun korvaaminen kalkkunalla ei vaikuta käytännössä yhtään mitään.

Niin, annoskoko ja kalorit/kulutus, sieltä se vastaus löytyy.

Kokojyvätuotteet on toki hyvä juttu ja varsinkin mehut kannattaa jättää pois (hedelmät hedelminä), mutta kyllähän riisillä ja salaatillakin pystyy itsensä lihottamaan, jos sitä riisiä vetää liikaa.
Jos syöt kuutena päivänä viikossa suunnilleen kulutuksesi verran ja herkkupäivänä vedät sitten vaikka tuplakalorit, miten sillä systeemillä voisi laihtua?

Ei välttämättä laihdu, mutta painon nouseminen loppuu. Useimmilla lihavilla kun se paino nousee pikkuhiljaa koko ajan, kun ruokailutottumukset on mitä sattuu. Vähän liikuntaa lisää niin laihtuu tai jätät sen herkkupäivän pois, jos menee silloin syöminen överiksi.

No ei sulla nyt mitään HIRVEÄÄ pelastusrengasta ole noilla kiloilla ja tuolla pituudella.
Mutta jotain löllöä varmasti.

Tuollaiset muutokset vaikuttaa jos on paljon ylikiloja, mutta normipainon rajoilla oleva vaatii kyllä pieniä annoskokoja ja TEHOKKAAN liikunnan lisäämistä.

Kävely ja kotijumpat on todella tehotonta rasvanpolton kantilta, ainakin perinteiseen tyyliin tehtynä.

Olen ihan pihalla.....Perheelle ruokaa tehtävä kuitenkin, ja esim.makaronilaatikko on kaikkien herkkua.
Jatkanko tekemällä sen tummaan makaroniin vai alanko tehdä itselle ´laihdutusruokaa´ erikseen?

Annoskoot ovat kunnossa, käytän pientä lautasta :D
Illalla meneekin sitten omenaa,porkkanaa ja paprikaa vähintään ´herkutteluun´. Eli nälkä jää päivällisen jälkeen.

No ei sulla nyt mitään HIRVEÄÄ pelastusrengasta ole noilla kiloilla ja tuolla pituudella.

Tuollaiset muutokset vaikuttaa jos on paljon ylikiloja, mutta normipainon rajoilla oleva vaatii kyllä pieniä annoskokoja ja TEHOKKAAN liikunnan lisäämistä.

Kävely ja kotijumpat on todella tehotonta rasvanpolton kantilta, ainakin perinteiseen tyyliin tehtynä.

Ok kiitoksia.
Ei siis ihme ettei paino tipu...Höh :/ Liikunnan lisäys on melko hankalaa lapsikatraan kanssa.

[QUOTE="aapee";29701345]Olen ihan pihalla.....Perheelle ruokaa tehtävä kuitenkin, ja esim.makaronilaatikko on kaikkien herkkua.
Jatkanko tekemällä sen tummaan makaroniin vai alanko tehdä itselle ´laihdutusruokaa´ erikseen?

Annoskoot ovat kunnossa, käytän pientä lautasta :D
Illalla meneekin sitten omenaa,porkkanaa ja paprikaa vähintään ´herkutteluun´. Eli nälkä jää päivällisen jälkeen.[/QUOTE]

Alat tehdä itsellesi "laihdutusruokaa" ja muille noita muita ruokia.

Ja syöt juurikin niin että noin ei käy, eli aamulla kunnolla ja vähärasvaista proteiinia kasvisten kanssa päivällä, ja muista syödä tarpeeksi usein!
Jos teet sen oikein, niin illalla ei ole karmiva nälkä, eikä tarvii pureksia sormenkynsiä!

Liikunnaksi suosittelisin lenkkeilyä, esim. alkuun 30min juoksua on jo tehokasta, ei tarvii varusteita ja oot valmis reeniin suoraan kotiovelta, ei tarvii tuhlata aikaa kulkemiseen!

Alat tehdä itsellesi "laihdutusruokaa" ja muille noita muita ruokia.

Ja syöt juurikin niin että noin ei käy, eli aamulla kunnolla ja vähärasvaista proteiinia kasvisten kanssa päivällä, ja muista syödä tarpeeksi usein!
Jos teet sen oikein, niin illalla ei ole karmiva nälkä, eikä tarvii pureksia sormenkynsiä!

Liikunnaksi suosittelisin lenkkeilyä, esim. alkuun 30min juoksua on jo tehokasta, ei tarvii varusteita ja oot valmis reeniin suoraan kotiovelta, ei tarvii tuhlata aikaa kulkemiseen!

Ok kiitos. Aika rankkaa tämä taitaa ollakin jos meinaa laihtua..

Tee vaan käytä vaan kokojyvää edelleenkin.. Eihän nyt kyseessä ole pelkästään sinun vaan myös muun perheen terveelliset elämäntavat. Minä tiputin viime marraskuussa minimiin ja esim. makaronilaatikkoa tehdessä laitoin vuoan toiseen päähän kukkakaali-jauheliha seoksen ja toiseen makaronit&jauhelihan. Ruoka valmistui kaikille yhtäaikaa ja ilman sen suurempaa vaivaa. Siinä missä muille kiehui täysjyvä riisit niin kattilan päällä höyrystyi ritilässä kasvikset minulle. Uuniruoan kanssa kasvikset paahtuivat uunissa joko omassa vuoassa tai esim. kanan alla.

Paino on tippunut 13 kg marraskuun jälkeen ja minun lähtömitat olivat 173cm/74kg.

Kyllä noita kokojyvä tuotteita pitäs käyttää ihan kaikki. Ei kävis mielessäkää tarjoilla perheelee hiilarimöttöä jossa ei ole mitään ravinteita, totta kai tummia tuotteita.

[QUOTE="aapee";29701389]Ok kiitos. Aika rankkaa tämä taitaa ollakin jos meinaa laihtua..[/QUOTE]

Hyviä valintoja olet jo tehnyt. Ei sun tarvitse alkaa tekemään itsellesi laihdutusruokaa sen kummemmin (ellei jokapäivä ruoka ole makaronilaatikon tyylistä). Laihtuminen perustuu siihen, että kulutat enemmän kuin syöt. Ei siihen mitään ihmekikkoja tarvita. Sanoisin että syöt edelleen liikaa. Ota vähemmän makaronilaatikkoa ens kerralla ja enemmän salaattia lautaselle sen viereen. Pienennä yleisesti annoskokoja ellet sitten pysty lisäämään liikuntaa tarpeeksi, että nykykaloreilla lähtisi paino laskemaan.

Aloita tuo kotitreenihaaste mikä täällä pyörii keskusteluissa tai sitten jos lenkkeily tuntuu paremmalta niin viimeisimmässä Me Naiset -lehdessä oli tosi hyvä juoksukoulu ohjelma, jossa tähdätään 30 minuutin yhtämittaiseen juoksusuoritukseen.

Rasvaa pitää ihmisen saada, sitä kroppa käyttää polttoaineena. Hiilarit ja sokeri taas jäävät helposti vyötärölle. Kannattaa kiinnittää huomiota niihin. Sitä paitsi jos keho ei saa tarpeeksi rasvaa, se pitää kynsin hampain kiinni niistä vähistäkin rasvavarannoista.

Kannattais jos unohtaa sen tyyppinen laihdutus, että syö vain rasvattomia tuotteita mutta kuitenkin viljaa ja sokeria. Eikä sen sokerin tartte olla sitä ilmiselvää sokeria, vaan piilosokeria jota tulee yllättävän paljon ihan huomaamatta.

Suurkiitos kaikille!
Kotitreenihaasteessa olen itseasiassa mukana jo,enää 9 päivää jäljellä! Paino ei ole tippunut, mutta vyötäröltä on muutama sentti kadonnut :)

Myönnän,että vielä 2 kk sitten käytin vaaleaa makaronia ja riisiä,ja esim.perunaa meillä syödään ainakin 3 kertaa viikossa..Kotoa olen oppinut huonot ruokatavat ja epäterveellisen ruokailun muutenkin..

Minulla painoa oli enemman kuin sinulla ja nyt on -12kg lahtenyt ihan annoskokoja tarkkailemalla ja kasviksia lisaamalla. Apuna on keittiovaaka eli mittaan ruuan, helposti hupsahtaa lautaselle vanhan tottumuksen mukaan ruokaa. Nyt olen lisannyt liikuntaa, kun on jo kevea olo liikkua. Eri ruokia en ole tehnyt, syon vain selvasti vahemman jos on esim kiusausta. Tahdon tasta lopullisen elamanmuutoksen ja tiedan ettei ole jarkea silloin kokkailla perheelle monia ruokia. Salaattia syon paljon, sita meilla on aina ollutkin reilusti tarjolla. Herkkuja syon silloin talloin. Edellisena tai seuraavana paivana tasaan kalorit, syomalla selkeasti vahemnan eli n. 1000 kcal. Tai sitten herkkujen "verran" hikiliikuntaa, juoksua tai uintia.

Elämäntaparemppa tarkoittaa nimensä mukaisesti elämäntapojen muuttamista; miten syö ja miten kuluttaa aikaansa. Laihduttajalle se on varasti ainoa tapa pysyvään tulokseen.

Liikunnalle kannattaa raivata tilaa! Esim. juoksu on kaikkein tehokkainta lyhyinä spurtteina; välillä hiljempaa hölkäten, välillä kovaa. Tavoitteena ei ole pitkä juoksumatka. Ei vie paljon aikaa. Myös esim. kuntosaliohjelma on helppo suunnitella niin ettei se vie kerralla pitkää aikaa jos kotitreeni ei suju.

Elämäntapamuutoshan tossa (painonpudotuksessa ja tavoitepainosa pysymisessä on ainoa mikä ylipäänsä voi auttaa. Tarttee päästä eroon semmoisesta, mikä niit kiloja on kerryttänyt.

Pienilläkin muutoksilla on merkitystä. Jos on tapana juoda päivässä vaik neljä kuppia kahvia/teetä ja laittaa jokaiseen palan sokeria, niin se on helposti 10g sokrua päivässä, eli melkein 4 kg vuodessa. Useamman päivän syömiset.

Herkkupäiviäkin on monenlaisia. Tos viimeisin mässyttely josta kalorit laskin oli semmoinen, et leffan seuraksi hain maxipussin sipsejä, kermaviilidipit ja 8 tölkkiä olutta ja oliko vielä jotain, mut kalorilaskennan lopputulos oli 3600kcal, siis päivän aterioiden päälle.

Monet kalorit kulkeutuu suuhun jokseenkin huomamatta.

Itse olen alkanut välttelemään suurimpia hiilari lähteitä. En kuitenkaan karppaa mutta esim lounaalla syön salaatin ja esim. lohta. Lapselle teen vastaavasti tummaa pastaa ja samaa lohta (plus niitä kasviksia). Päivällisellä syön samaa mitä muukin perhe (aina ollut kyllä käytössä tummat makaroonit ym.) koska olen huomannut, että muuten illalla olisi kaamea nälkä ja tulisi ahmittua liian tukeva iltapala. Tällä pienllä muutoksella on paljon virkeämpi olo ja "pöhötys" on tiessään. Taidanpa olla laihtunutkin vähän. Pieni muutos mutta suuri hyöty.

Itse en älyä noiden hiilaripelkojen päälle toki ymmärrän niitä voitavan syödä liikaa. Mutta peruna on terveellistä kohtuudella, hei. :)
Annoskokojen pienentäminen ja salaatilla, kasviksilla korvaa esim. 3/4 lounaasta tai päivällisestä. Täysjyvään siirtyminen on koko perheelle hyväksi ja joskus sitten sitä höttöökin huoletta vaan lautaselle.
Nilkkapainot kävelylenkille lisäks ja itse kyllä ihan vaunuilemallakin sain hien pintaan aikoinaan.. tarpeeksi jyrkkiä mäkiä yms reitille. :D Pientä kotijumppaa ja muksuja voi käyttää painoina myös. Ulkoillessa pitäs itsekin muistaa mennä leikkiin mukaan edes joskus hillumaan lasten kanssa. Siinä ihan huomaamatta kuluu kaloreita. Pikkujutuista se lähtee.. ja eihän se paino hetkessä tipu elämäntapojen muutoksella mutta tulos onkin sitten pysyvämpi. ;)

Kävely ei ainakaan Jutta Gustafsbergin superdiieetissä ole tehotonta rasvanpolton kannalta, käsketään tekemään 3-4 aamulenkkiä KÄVELLEN ennen aamupalaa aamuisin.

Eli tää nyt ainakin on aivan harhaoppia, ettei käveleminen polttaisi rasvaa.

Yhteistyössä